آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند| قوه قضائیه در برخورد با عاملان شهادت آمران به معروف تساهل و تسامح نکند

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / شهدا / امر به معروف / آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند| قوه قضائیه در برخورد با عاملان شهادت آمران به معروف تساهل و تسامح نکند

بی شک قوه قضاییه باید از آمران به معروف وناهیان ازمنکر حمایت کند و در برخورد با عاملان مجروحیت و شهادت آمران به معروف و ناهیان از منکر تساهل و تسامح نکند.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در سخنانی به الزامات راهبردی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر پرداختند که به این شرح است:

 مسأله امر به معروف و نهى از منکر که نوعى نظارت عمومى بر کل جامعه به وسیله کل جامعه است حاکی از مسؤولیت متقابل براى همه افراد در برابر هرگونه مفسده اجتماعى… است که از جمله نقاط درخشان  آیین اسلام به شمار می آید .[۱]،[۲]

اینچنین است که اهمیت امر به معروف و نهی از منکر ، در سطح جامعه و در میان افکار عمومی و مسئولان در حال افزایش است.[۳]

در این بین اهتمام روز افزون به مسائل مربوط به آمران به معروف و ناهیان از منکر از جمله مسائل کلیدی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.[۴]

البته آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید با قدرت و جدیت کارها را دنبال کرده و در گسترش مباحث دینی و اسلامی در جامعه بکوشند.[۵]

جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر

بی شک امر به معروف و نهى از منکر، اساس و پایه نظام یک جامعه و پاکى و قداست و ترقّى و پیشرفت آن است. در جامعه اى که امر به معروف و نهى از منکر بمیرد،[۶]فرار از زیر بار مسئولیّت ها به صورت گسترده نمایان مى گردد؛ انواع گناهان و معاصى در هر کوى و برزن آشکار مى شود و جامعه در لجنزار فساد و گناه غوطه ور مى گردد.[۷]

لذا معروف و نهى از منکر از همه وظایف دینى مهم تر است.[۸] اهمّیت امر به معروف و نهى از منکر به قدرى است که از فروع مهمّ اسلامى شناخته شده است[۹]

از این رو علاوه بر آیات فراوان قرآن مجید، احادیث بسیارى در منابع معتبر اسلامى [۱۰]درباره اهمّیّت این دو وظیفه بزرگ اجتماعى آمده است که در آنها به خطرها و عواقب شومى که بر اثر ترک این دو وظیفه در جامعه به وجود مى آید اشاره شده است[۱۱]

در این زمینه حضرت علی علیه السلام در روایتی  فرمودند که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید و اگر این موضوع را ترک کردید، قطعاً فساد و بی‌بندوباری در جامعه به سراغ شما می‌آید و به مشکلات عظیمی خواهید رسید.[۱۲]

هم چنین دفع ضرر محتمل، توجه به تاریخ، متوجه کردن اوضاع روز و ترساندن افراد خاطی نسبت به تبعات و پیامدهای  انجام کارهای ناصحیح به گونه ای است که  گاهی یک نفر می‌تواند به وسیله امر به معروف و نهی از منکر مملکتی را نجات دهد.[۱۳]

اینچنین است که این دو وظیفه که در فقه اسلام به نام «امر به معروف» و «نهى از منکر» معروف است، همه مسلمانان را ملزم مى کند که بر وضع اجتماع خود نظارت صحیح و دائمى داشته باشند و اگر کسى از راه حق و عدالت منحرف گردید به راه راست دعوت کنند، و اگر مرتکب خلاف، گناه، یا تجاوزى شد از آن کار باز دارند.[۱۴]

آمران به معروف و منادیان عدالت؛ هم ردیف انبیاء

در قرآن کریم آمده است:« إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ ؛[۱۵] کسانى که نسبت به آیات خدا کفر مى ورزند و پیامبران را بناحق مى کشند، و (نیز) مردمى را که امر به عدالت مى کنند به قتل مى رسانند، به کیفر دردناک (الهى) بشارت ده!»[۱۶]

البته این اعمال، بیشتر روش یهود بود که امروز نیز در اشکال دیگرى ادامه دارد، ولى این مانع از آن نخواهد بود که مفهوم آیه عمومیت داشته باشد.[۱۷]

در این فراز قرآنی، آمران به عدالت و دعوت کنندگان به معروف و حق در ردیف پیامبران شمرده شده اند و کفر به خداوند و کشتن پیامبران و کشتن اینگونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مساله بسط عدالت در اجتماع روشن مى سازد.[۱۸]

لزوم اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

چقدر مایه تاسف است مساله امر به معروف و نهی از منکر در اصل ۸ قانون اساسی آمده است اما اجرای آن متوقف گردیده است درحالیکه در قران کریم صالحان کسانی هستند که نظارت عام بر جامعه دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.[۱۹]

حال در جمهوری اسلامی قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد و در مقام اجرا بعضی از مسؤولان اما و اگرهایی دارند؛ امیدوارم اگر مشکلی دارند حل کنند و قانون امر به معروف و نهی از منکر را در جمهوری اسلامی اجرا کنند.[۲۰]

شکی نیست که  امر به معروف و نهی از منکر باید با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید، اگر تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سال های اخیر به اجرا درآمد به خاطر تاکید مراجع تقلید بود.[۲۱]

حالا که این قانون تصویب شده است امیدوارم مراحل اجرایی خود را طی کرده[۲۲] و در جامعه اجرا شود [۲۳]تا باعث تغییر چهره اجتماع گردد.[۲۴]

اصلاح ذهنیت های نادرست در گرو احیاء فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر

گفتنی است دشمنان برای این که این فریضه مهم امر و نهی را سبک جلوه دهند همواره در تبلیغ سوء علیه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کرده‌اند  آن را نوعی خشونت قلمداد می‌کنند، در صورتی که امر به معروف خشونت نیست، بلکه محبت است[۲۵]و اگر این مسائل در جامعه بیان و فرهنگ سازی شود، به طور قطع همه عاشق و شیفته آن خواهند شد.[۲۶]

حقیقت آن است که  امر به معروف در جامعه مظلوم واقع شده است[۲۷] و پیش از این باید به فکر احیاء این دو فریضه می افتادیم.[۲۸]البته برخی ذهنیت های نادرست نسبت به اجرای امربه معروف به خاطر افراط کاری برخی افراد و سم پاشی دشمنان نسبت به این فریضه مهم است.[۲۹]

ضرورت حمایت قاطعانه دستگاه قضا از آمران به معروف و ناهیان از منکر

بی شک قوه قضاییه باید از آمران به معروف وناهیان ازمنکر حمایت کند و  در برخورد با عاملان مجروحیت و شهادت آمران به معروف و ناهیان از منکر تساهل و تسامح نکند[۳۰]

اینجانب با رئیس قوه قضائیه این موضوع را مطرح کردم که اگر قضیه شهدا و مضروبان امر به معروف و نهی از منکر را جدی نگیرید هم قوه قضائیه زیر سوال می‌رود و هم این فریضل مهم کمرنگ می‌شود و ایشان هم گفته است که قوه قضائیه در این کار جدی است.[۳۱]

لذا  تشکیلات قضایی باید این مسئله را جدی بگیرد، دستگاه قضایی پرونده‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر را خارج از نوبت رسیدگی کند،[۳۲]نه این که چند سال از آن بگذرد.[۳۳]

اشد مجازات برای متعدیان به آمران به معروف و ناهیان از منکر

مسلم است که در همه کارهاى اجتماعى مخصوصا در برنامه امر به معروف و نهى از منکر، مشکلات فراوانى وجود دارد، و سود پرستان سلطه جو، و گنهکاران آلوده و خودخواه، به آسانى تسلیم نمى شوند، و حتى در مقام اذیت و آزار، و متهم ساختن آمران به معروف و ناهیان از منکر بر مى آیند که بدون صبر و استقامت و شکیبایى هرگز نمى توان بر این مشکلات پیروز شد.[۳۴]

بنابراین در زمینۀ احیاء  این فریضه الهی ، کار به جایی نرسد که آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد ضرب و شتم قرار گیرند.[۳۵] متأسفانه در سال های اخیر کار به جایی رسیده است که  اوباش، آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد ضرب و شتم قرار داده اند چرا؟ چون کار از بالا خراب شده است، وقتی کار از بالا خراب شود و مسئولان به امر به معروف و نهی از منکر دهن کجی کنند، نتیجه این می‌شود. [۳۶]

حال آنکه خداوند در قرآن کریم[۳۷] می فرماید:«الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الأرْضِ أَقَامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الأمُورِ؛ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!». یعنی شکرانه نظام جمهوری اسلامی اقامه صلاه و ایتای زکات و امر به معروف و نهی از منکر است. اگر در حکومت اسلامی امر و نهی نشود و آمران به معروف و ناهیان از منکر را کتک بزنند، در زمان طاغوت می توان امر به معروف و نهی از منکر کرد؟.[۳۸]

اینچنین است که قرآن «قتل آمران به عدل و داد» را در ردیف کفر نسبت به خدا و قتل پیامبران دانسته است. [۳۹]لذا همه انتظار دارند قوه قضاییه در اسرع وقت قاتل یا قاتلان و ضاربان آمران به معروف و نهی از منکر را به سزای خود برسانند و هیچ‌گونه تسامح و تساهل روا ندارد.[۴۰]

بی شک این گونه افراد که آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد ضرب و جرح قرار داده و می‌دهند باید در اسرع وقت به اشد مجازات برسند تا مردم هم نتیجه آن را ببینند.[۴۱]

لزوم فرهنگ سازی جامعه بر مبنای  ایجاد پژوهشکده امربه معروف در حوزه

در عصر و زمان ما هم مزرعه دین نیازمند آبیارى به وسیله امر به معروف و آفت زدایى با نهى از منکر است و اگر از این دو اصل مهم غفلت شود، خطرات و آفات جامعه اسلامى را با هجوم فرهنگ ضدّ دینى غرب تهدید خواهد کرد.[۴۲]

از این رو حقیقت امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه یک ضرورت است ؛ اگر چه  هنوز به عنوان فرهنگ جای نیفتاده است.[۴۳]

در این بین امر به معروف و نهی از منکر هم فردی و هم همگانی است و در همایش ها باید این دو معنا برای مردم به صورت بیان جزئیات آن مشخص شود.[۴۴]

لذا باید با تاسیس پژوهشکده ای در حوزه علمیه، طلاب و فضلا درباره امر به معروف و نهی از منکر کار علمی انجام دهند.[۴۵]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت آمران به معروف و ناهیان از منکر مجاهدان فی سبیل الله هستند[۴۶]، شهدای امر به معروف و نهی از منکر؛ شهدای راه حق و خداهستند؛ امیدواریم این امر فصلی تازه را در اهمیت یافتن و احیای امر به معروف و نهی از منکر بگشاید.[۴۷]

لذا به آمران به معروف و ناهیان از منکر توصیه می کنم در کار خود محکم باشید و بدانید که کار شما بسیار ارزش دارد و این خط مستقیمی که در پیش گرفته‌اید قطعا به نتیجه مطلوبی خواهید رسید.[۴۸]

البته همگان وظیفه داریم تا   مقدمات احیاء این فریضه الهی را فراهم سازیم البته مردم هم نباید بی تفاوت باشند بلکه حمایت آنها لازم است.[۴۹]

پروردگارا! به ما توفیق تسلیم کامل در برابر تمام فرامین خودت را عنایت فرما و ما را در انجام فریضه مهم و مقدّس امر به معروف و نهى از منکر، آن گونه که اسلام مى گوید، موفّق بدار.[۵۰]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

[۱]  سوره آل عمران؛ آیات ۱۰۴ – ۱۱۰ و آیات دیگر.

[۲] پیام قرآن ؛ ج ۸ ؛ ص۳۸۲٫

[۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع خانواده طلبه ناهی از منکر، شهید خلیلی؛۱۹/۱/۱۳۹۳٫

[۴] همان.

[۵]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از آمران به معروف؛۳۱/۲/۱۳۹۴٫

[۶] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج ۶ ؛ ص۱۴۴٫

[۷] همان؛ص ۱۴۵٫

[۸] اهداف قیام حسینى ؛ ص۳۸٫

[۹] اسلام در یک نگاه ؛ ص۸۳٫

[۱۰] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص۳۷٫

[۱۱] همان؛ ص ۳۸٫

[۱۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از آمران به معروف؛۳۱/۲/۱۳۹۴٫

[۱۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه السلام؛ ۱۶/۴/۱۳۹۴٫

[۱۴] اسلام در یک نگاه ؛ ص۸۲٫

[۱۵] سورۀ آل عمران؛ آیۀ۲۱٫

[۱۶] تفسیر نمونه ؛ ج ۲ ؛ ص۴۷۸٫

[۱۷] همان؛ ص ۴۷۹٫

[۱۸] همان.

[۱۹] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛.همایش دکترین مهدویت؛۱/۳/۱۳۹۵٫

[۲۰] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه السلام؛ ۱۶/۴/۱۳۹۴٫

[۲۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دردیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی؛۳۰/۷/۱۳۹۵٫

[۲۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه السلام؛ ۱۶/۴/۱۳۹۴٫

[۲۳] همان.

[۲۴] همان.

[۲۵] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از آمران به معروف؛۳۱/۲/۱۳۹۴٫

[۲۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دردیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی؛۳۰/۷/۱۳۹۵٫

[۲۷] همان.

[۲۸] همان.

[۲۹] همان.

[۳۰] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع خانواده طلبه ناهی از منکر، شهید خلیلی؛۱۹/۱/۱۳۹۳٫

[۳۱] همان.

[۳۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۰/۱/۱۳۹۳٫

[۳۳] همان.

[۳۴] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۵۳٫

[۳۵] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛درس تفسیر؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم حضرت معصومه سلام الله علیها؛۷/۵/۱۳۹۲٫

[۳۶] همان.

[۳۷] سورۀ حج؛ آیۀ۴۱٫

[۳۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛درس تفسیر؛ شبستان امام خمینی رحمه الله علیه؛ حرم حضرت معصومه سلام الله علیها؛۷/۵/۱۳۹۲٫

[۳۹] قرآن و آخرین پیامبر : تجزیه و تحلیل مستدل و گسترده اى درباره عظمت و اعجاز قرآن از دریچه هاى گوناگون ؛ ص۲۶۵٫

[۴۰] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛۱۵/۱/۱۳۹۳٫

[۴۱] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛۲۰/۱/۱۳۹۳٫

[۴۲] اهداف قیام حسینى ؛ ص۴۴٫

[۴۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دردیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی؛۳۰/۷/۱۳۹۵٫

[۴۴] همان.

[۴۵] همان.

[۴۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع خانواده طلبه ناهی از منکر، شهید خلیلی؛۱۹/۱/۱۳۹۳٫

[۴۷] همان.

[۴۸] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از آمران به معروف؛۳۱/۲/۱۳۹۴٫

[۴۹] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع خانواده طلبه ناهی از منکر، شهید خلیلی؛۱۹/۱/۱۳۹۳٫

[۵۰] آیات ولایت در قرآن ؛ ص.۱۳۰

لینک کوتاه :
http://eheyat.com/?p=164846

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *