آیت الله مکارم شیرازی | فعالیت برخی از وکلا با منطق اسلام در تعارض است

خانه / پیشنهاد ویژه / آیت الله مکارم شیرازی | فعالیت برخی از وکلا با منطق اسلام در تعارض است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امروز و با توجه به دغدغه ها و مسائل متعدد در جامعه و میان افراد مساله وکالت امری ضروری و لازم است ولی آنچه باید مورد توجه گیرد آنست که وکلا نسبت به دستگیری از قشر ضعیف جامعه و احقاق حقوق مستضعفین عنایت ویژه ای داشته باشند.

 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شامگاه یکشنبه در جمع اعضای هیئت‌مدیره مرکز حقوقی حصا با اشاره به اهمیت مسئله وکالت در روزگار کنونی بیان فرمودند: مساله وکالت در زمان فعلی از ضروریات مسائل قضایی است؛ چرا که بسیاری از مردم نسبت به پیچ‌وخم های قانونی آشنایی ندارند و یا آگاهی کمی نسبت به آن دارند و بر حجمی  که مواد قانونی  هر روز افزوده می‌شود، بدون تردید مساله وکالت در مسائل مختلف امروزی بلااشکال جزء ضروریات است.

معظم له افزودند: وجود مراکز و موسسات تخصصی با هدف دستگیری از مستضعفین جامعه امری ارزشمند است که می تواند احقاق حقوق مظلومان گردد

ایشان با بیان اینکه وقتی کلمه وکالت به میان می آید ناخودآگاه ذهن افراد به مسائلی جلب می شود، افزودند: یکی از دلایل اصلی و مهمی که برخی نارضایتی مردمی را رقم می زند دریافت حقوق و حق‌الزحمه‌های نجومی توسط این افراد است که موجبات تکدر خاطر ملت شده است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: چطور می شود پرونده ای که یک میلیارد تومان به فرض ارزش دارد وکیل تقاضای 10درصد یا بیشتر می کند که مبلغ صد میلیون تومان می شود و با چند ساعت وقت گذاشتن اگر موفق شود این مبلغ را طلب می کند، آیا بر اساس چه اصول و قوانینی این نرخ را می هد؟ مگر می شود ساعتی 5 میلیون تومان از موکل طلب کرد؟

ایشان افزودند: از جمله موارد دیگر نارضایتی مردم از وکلا، دریافت حق‌الزحمه‌های از پیش تعیین‌شده در هر دو حالت اثبات یا شکست در یک  مسئله حقوقی است که سبب رنج و آزردگی مردم می‌شود.

معظم له تأکید کردند: پذیرفتن هر نوع وکالتی نیز توسط وکلا پذیرفتنی نیست، چراکه اصل در وکالت رساندن حق پایمال‌شده به صاحب حق است و درصورتی‌که مشاهده می‌شود برخی وکلا از این‌که باطلی را حق جلوه داده باشند خوشحال هستند که بی‌هیچ وجهه قابل توجیه نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سبک زندگی غربی در جامعه مذهبی ایران اظهارداشتند: دلیلی ندارد صرفاً به خاطر دریافت پول و حقوق یک ناحق و باطلی را در جای حق قرار بدهیم که این نوع از کار و فعالیت برگرفته از سبک زندگی سکولار غربی است و با منطق اسلام در تعارض است.

ایشان با تأکید بر لزوم  شکل‌گیری مراکز مشاوره در دفاتر وکالت تصریح کردند: بسیاری از مسائل و دعاوی حقوقی یا مشاوره قابل‌حل است و با مشاوره درست می‌تواند اختلافات زیادی نیز راه خیر و صلاح را سپری کند.

معظم له خاطرنشان کردند: طولانی کردن و کش دادن پرونده‌ها نیز از جمله دیگر مشکلات مهم وکلا است که سبب رنج خاطر مردم می‌شود که شخصاً شاهد این بودم که یک پرونده 20 سال طول کشید تا حکم برای آن صادر شود.

این مرجع تقلید بیان داشتند: کار وکلای حقوقدان باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد و هدف در آن نیز احیاء حق باشد نه کسب درآمد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی اقدامات دفاتر وکالت پیرامون مساله طلاق گفتند: اینکه عده ای از مراکز مشاوره مساله تسهیل در امر طلاق را آگهی می کنند بسیار زننده ، زشت و زیبنده جامعه اسلامی نیست و به در واقع خیانت به بنیان خانواده و به دنبال آن جامعه است.

ایشان فعالیت های مرکز حقوقی حصا را ارزشمند دانست و افزودند: اینکه در مراحل مختلف حقوقی از مشاوره رایگان تا خدمات با حداقل قیمت و حتی مسترد کردن هزینه در صورت عدم موفقیت در پرونده در دستور کار این مرکز است بسیار ارزشمند است و درخواستی که از شما دارم این است نسبت به قشر ضعیف و احقاق حق مستضعفان از هیچ کوششی فروگذار نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *