اخبار ویژه روزنامه ها ۲۱ تیرماه

خانه / صفحه اول روزنامه ها / اخبار ویژه روزنامه ها ۲۱ تیرماه

کیهان/
وعده نسیه فروش ایرباس و حمایت نقد فرانسه از تروریست‌ها!
نشست سازمان تروریستی منافقین هر چند از پیوند این سازمان با آل‌سعود پرده‌برداری کرد اما مهم‌تر از آن ثابت کرد هر چند دولت فرانسه نمی‌خواهد ایرباس به ایران بفروشد اما پای حمایت از تروریسم ایستاده است.
سازمان ورشکسته منافقین که قاتل ۱۷ هزار شهروند ایرانی است، با مجوز و حمایت دولت فرانسه نشستی را در حومه پاریس برگزار کرد که ضمن آن ترکی‌الفیصل رئیس سابق استخبارات سعودی سخنرانی کرد. فیصل سمبل شکست‌های مهم عربستان از ایران در منطقه است. وی در سخنان خود از رجوی به عنوان شوهر درگذشته مریم رجوی یاد کرد. مریم قجر عضدانلو، همسر ابریشمچی دیگر عضو مرکزیت سازمان بود که با فشار مسعود رجوی، از ابریشمچی جدا شد و به عقد رئیس مرکزیت سازمان درآمد. رجوی که به دختر بنی‌صدر رحم نکرده بود، مدتی بعد از در اختیار گرفتن همسر ابریشمچی، اقدام به تشکیل حرمسرای چند ده نفر از میان زنان عضو سازمان کرد. در این میان مرحوم خطاب کردن رجوی از سوی رئیس سابق استخبارات سعودی، حاکی از وابستگی عمیق سازمان به رژیم سعودی در پی ‌سقوط صدام است.
از دیگر حاضران خیمه‌شب بازی منافقین در پاریس، برنارد کوشته وزیر خارجه سابق فرانسه، جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و فیلیپ کرادلی معاون پیشین وزارت خارجه، صالح‌الغالب وزیر اطلاع‌رسانی سابق اردن و محمدالعرابی وزیر خارجه پیشین مصر بودند. همچنین نمایندگان برخی گروه‌های تروریستی معارض سوریه در این برنامه حضور داشتند.
هر چند سازمان منافقین به روسیاهی مطلق نزد ملت ایران رسیده اما مانند یک تفاله جمع‌کن و اسباب ‌آزمون غرب نزد ملت ایران عمل می‌کند. چه اینکه رژیم‌های غربی و آمریکا با ادعای مقابله با تروریسم، علیه ملت ایران تحریم وضع کرده‌اند و در عین حال از روسیاه‌ترین تروریست‌ها نظیر منافقین حمایت می‌کنند. مجوز اخیر دولت فرانسه به منافقین در حالی که فرانسه – برخلاف صحنه‌سازی‌ها و مانورهای نمایشی چند ماه گذشته- حاضر نشد به ایران هواپیمای ایرباس بفروشد، روشن می‌کند سیاست دولت و وزارت خارجه در اعتماد به رژیم بدسابقه فرانسه از اصل خطا بوده است. آقای روحانی پس از سفر فرانسه و ملاقات با اولاند گفت «رئیس جمهور فرانسه دغدغه ایجاد شغل برای جوانان ایرانی دارد»(!).
مواضع فرانسه در مذاکرات علیه ایران حتی بدتر از آمریکا بود.
اکنون که ۴-۵ ماه از آن سفر می‌گذرد از تفاهم‌نامه فروش ایرباس هیچ خبری نیست؛ هر چند که لوازم آرایشی «سفورا»ی فرانسه در تهران شعبه ‌زده و تروریست‌ها نیز در فرانسه مشغول مبادله توافقات مزدوری با سعودی‌ها هستند.
نکته جالب در این میان سکوت وزارت خارجه نسبت به رویکرد تروریسم‌پروری دولت فرانسه است.

۹ ماه خبر داشتید و گذاشتید مدیران اشرافی بیت‌المال را غارت کنند؟!
معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری می‌گوید دولت از  ۹ ماه قبل در جریان فیش‌های حقوقی بود.
به گزارش اعتماد در نشست خبری روز شنبه و در پاسخ این سوال که شخص شما از چه زمانی از موضوع فیش‌های حقوقی و پرداخت‌های نامتعارف مطلع شدید؟ گفت: «حدود هشت یا ۹ ماه پیش بود که آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصاد دولت که من هم عضو آن هستم این موضوع را مطرح کرد.»  ایشان گفت که در بررسی‌هایی که داشتیم فهمیدیم که اختیارات وسیعی که هیئت‌مدیره‌ها و مجامع دارند و همین‌طور اختیاراتی  که بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و امثال اینها برای اعطای تسهیلات ویژه به کارکنان دارند، زیاد است و می‌تواند منشا فساد شود. ایشان مواردی را هم ذکر کرد.
انصاری ادامه داد: «حدود هفت یا هشت‌ماه پیش هم ایشان گزارشی را در هیئت دولت ارایه داد که بلافاصله دستور داده شد که در این زمینه ایشان وارد عمل شده و دستورالعملی را به هیئت‌دولت بیاورد تا دولت درباره آن بخشی که در حیطه اختیاراتش است خودش تصمیم بگیرد و آن بخشی که نیازمند اصلاح قوانین است به صورت لایحه به مجلس بفرستد. ایشان هم روی این موضوع کار کرد. نتیجه آن به کمیسیون اقتصادی دولت آمد  که ما آن را تصویب کردیم. حدود سه یا چهار ماه پیش بود که گزارش مذکور به جلسه هیئت دولت آمد اما نواقصی در آن گزارش وجود داشت. در برخی موارد در حوزه تقنین تداخل به وجود آمده بود به همین خاطر به کمیسیون برگشت داده شد تا روی آن کار کارشناسی بیشتری انجام شود اما در همین فاصله موضوع فیش‌های حقوقی مطرح شد. در واقع قبل از رسانه‌ای شدن موضوع دولت به استقبال حل و لغو این دستورالعمل‌ها رفته بود.»
اذعان آقای انصاری مبنی بر اینکه وی و برخی اعضای ارشد دولت از حقوق‌‌های نجومی با خبر  بوده‌اند، مسئولیت آنها را سنگین‌تر می‌کند چه اینکه در طول این مدت حاضر به گرفتن گریبان مدیران متخلف نشده‌اند و به همین دلیل  برخی از همان‌ها نظیر مدیر بانک رفاه حقوق و پاداش ۲۳۴ میلیونی و ۵۰۰ میلیونی دریافت کرده‌اند. و طبیعتا اگر روشنگری و اعتراض رسانه‌ها نبود ۹ ماه دیگر نیز از مدیر بیمه مرکزی و بیمه ایران تا رئیس صندوق توسعه ملی و مدیران بانک‌های رفاه و صادرات و مهر ایران و تجارت، به ویژه‌خواری‌های خود ادامه می‌دادند و آب از آب تکان نمی‌خورد؛  چرا که دولت با حوصله در تدارک اصلاح قوانین (!!)  بود و آنها همچنان داشتند از اموال عمومی می‌چریدند!
از سوی دیگر باید پرسید اگر دولت از ۹ ماه پیش دنبال برخورد با حقوق‌های نجومی بود، چرا هنگامی که ماجرا از سوی رسانه‌ها لو رفت، برخی وزرا و دولتمردان صراحتا ماجرا را انکار کردند و رسانه‌ها را متهم به دروغگویی نمودند و از متخلفان جانبداری کردند؟ یا چرا گفتند این حقوق‌ها از شیر مادر حلال‌تر است؟  و اکنون که مسئله برملا شده و نام حداقل ۹۵۰ مدیر متخلف در میان است، دولت حاضر نیست حتی ۹۵ نفر از این حرام‌خواران و ضربه‌زنندگان به اعتماد ملت را معرفی و اخراج کند و برای محاکمه و مجازات به قوه قضائیه معرفی نماید؟!

پورمحمدی: با فساد برخورد می‌شود /فریدون خط قرمز دولت نیست
وزیر دادگستری درباره فشار حسین فریدون برای انتصاب مدیرعامل متخلف بانک رفاه می‌گوید هیچ یک از ارکان دولت خط قرمز نیستند و قطعاً با فساد برخورد می‌شود.
مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دربرنامه متن و حاشیه سیما با تأکید بر اینکه در دولت هیچ کس خط قرمز نیست، افزود: یک روز نیز در دولت اعلام نکرده‌ایم که ما پاکدست هستیم و رئیس جمهور نیز اعلام کرد ما لکنت زبان برای عذرخواهی از مردم نداریم و بنده دست افرادی که فیش‌های حقوقی را منتشر کرده‌اند می‌بوسم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتصاب مدیرعامل بانک رفاه توسط یکی از نزدیکان به رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه به توصیه فردی مدیر عاملی را منصوب کرده‌اند اشتباه است و اگر فرد منصوب شده فساد و خلافی کرده است با آن قطعاً برخوردشده و افراد نیز باید سعی کنند که توصیه‌پذیر نباشند. افراد با نفوذ نیز نباید افرادی که مشکلات مختلف دارند را مورد توصیه قرار بدهند. بنابراین هیچ یک از ارکان دولت خط قرمز نیستند و قطعاً با فساد برخورد می‌شود.
رئیس سازمان بازرسی اخیراً اعلام کرد پرونده تخلفات سنگین صدقی در مدیریت بانکی گزارش شده بود اما با فشار و توصیه و اصرار حسین فریدون، وی به مدیر عاملی بانک رفاه منصوب شد.
پورمحمدی درباره فیش‌های نجومی حقوقی اظهار داشت: ما از این بابت متأسف هستیم و میزان برخی از حقوق نیز برای خودمان وحشتناک بود. ولی برای برخی از دستگاه‌های اقتصادی حقوق‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیونی با توجه به آیین‌نامه‌ای که داشتند طبیعی بوده است.
رئیس جمهور نیز اعلام کرده ما غافل از این موضوع شدیم و عذرخواهی کرده است. لذا ما که عزم مبارزه با فساد داشته‌ایم باید به این موضوع توجه بیشتری می‌کردیم.
وی در عین حال گفت: امروز خوشحالیم از پرونده‌های هزاران میلیاردی فساد به حقوق‌های ۵۰ تا ۶۰ میلیونی رسیده‌ایم و این حقوق‌ها در طول سالیان گذشته بوده است. چرا که در دولت یازدهم هیچ آیین‌نامه‌ای برای افزایش حقوق نداشته‌ایم.
این سخن در حالی است که اولاً برخی افزایش نجومی، مربوط به دوره ۳ ساله دولت فعلی است و ثانیاً مجرمان و مفسدانی نظیر بابک زنجانی و خاوری و شهرام جزایری و صفدرحسینی و علی صدقی و… نیز دست پرورده‌های دولت‌های سازندگی و اصلاحات و همچنین کوتاهی‌ها و انحرافات برخی اعضای دولت دهم هستند و همه از یک آبشخور مسموم تغذیه می‌شوند.

دولت در مجازات مدیران نجومی چرا این قدر کند و سریع‌الرضاست؟!
رئیس جمهور محترم هفته گذشته بیانیه‌ای درباره پرداخت‌های نامتعارف در نظام اداری صادر کرد. به نظر می‌رسد تنظیم کنندگان این بیانیه در چیستی و چرایی موضوع حقوق‌های متعارف و غیر متعارف در دولت یازدهم و عمق جریحه‌دار شدن وجدان عمومی دچار خطای دید و محاسبه بویژه در حوزه اجتماعی هستند.
روزنامه رسالت با انتشار این مطلب، به این بخش از بیانیه روحانی اشاره کردکه «پرداخت حقوق‌های نامتعارف در بیانیه معلول نارسایی سیاست‌ها و قوانین پیشین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال ۷۰ و قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸۶ تلقی شده است» و آنگاه نوشت: اولاً در هیچ یک از مناصب دولت‌های گذشته بویژه دولت نهم و دهم پرداخت چنین حقوق‌هایی سابقه نداشته است اگر بود در این مدت که روشنگری‌هایی صورت گرفته حداقل یک فیش حقوقی افشا می‌شد و شبهه فوق را تقویت و از حجم حملات به دولت کنونی کاسته می‌شد.
ثانیاً بر فرض صحت، رئیس جمهور محترم بارها گفته است آن هم با قسم جلاله که شیوه‌ها و منش دولت گذشته تکرار نمی‌شود. اکنون بیش از سه سال از مدت خدمت دولت می‌گذرد چرا این شیوه ادامه پیدا کرده است.
محمد کاظم انبارلویی با اشاره به سند پاداش ۸۶۵ میلیون تومانی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در هیئت مدیره شرکت سیمان و دوستانش نوشت: آقای جهانگیری برخلاف قانون یک سال به طور همزمان هم معاون اول رئیس جمهور بودند و هم رئیس هیئت مدیره یک شرکت! او با توجه به حجم کار و مسئولیت سمت جدید خود چه کاری در شرکت یاد شده در سال اول خدمت دولت یازدهم داشته که مستحق پاداش چند میلیون تومانی شده است! کوتاهی و تعلل نهادهای نظارتی دومین نکته مورد اشاره رئیس جمهور محترم در این بیانیه بود. سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و مهم‌ترین نهاد نظارتی دولت است، لذا قطعاً در این سه سال در حسابرسی‌ها متوجه این نابسامانی‌ها بوده این سازمان چشم بینای دولت و نظارت بر پرداخت‌های غیرمتعارف است چرا این سازمان تاکنون سکوت کرده و با آنکه تشت رسوایی پرداخت‌های غیرمتعارف از بام افتاده همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهد. آیا رئیس جمهور محترم نباید اولین بازخواست را از این سازمان می‌کرد؟!
اکنون پرونده ۹۵۰ مدیر متخلف در دریافت حقوق‌های نجومی روی میز رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه است اما تاکنون حتی یک مدیر از سمت خود برکنار یا عزل نشده و در بیانیه هم به آن اشاره نشده است. تنها اتفاقی که افتاده برخی از آنها که تعدادشان از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند استعفاء کرده‌اند. استعفا یعنی طلب عفو! عفو از چه گناهی؟ خود آنها معترف هستند به این معصیت حکومتی؟ چرا دولت و نهادهای نظارتی در عمل به قانون در مجازات و افشای اسامی آنها کوتاهی می‌کنند؟
از نگاه مردم و رهبری این پدیده «اشرافی‌گری»، «اسراف»، «بی‌قانونی»، «استفاده از قدرت»، «غیر منصفانه»، «ظالمانه»، «گناه» و «خیانت» به آرمان‌هاست. کسانی که مرتکب این اعمال شدند باید محاکمه، مجازات و برکنار شوند. دولت، مجلس و قوه قضائیه باید عزم خود را در پاسخ به این مطالبه عمومی نشان دهند استعفا و برگرداندن بخشی از وجوه به طور داوطلبانه غائله را ختم نمی‌کند باید برخورد با هر متخلف مستند به حکم و رأی دادگاه از سوی دیوان محاسبات و دستگاه قضائی باشد.

هشدار صالحی پشت جاده‌های جن‌زده نشریات زنجیره‌ای ماند!
روزنامه‌های زنجیره‌ای بزک‌کننده شیطان بزرگ، هشدار مهم عضو تیم مذاکره کننده را دسته‌جمعی سانسور کردند.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پریروز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، اتهامات اخیر مرکل و بان‌کی‌مون علیه ایران را بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران دانست و گفت: «احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم. البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است… من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود… چند ماه پیش بنده گفتم که مسائل بانکی مقداری کند پیش می‌رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد. لذا از آن موقع تصمیم گرفتیم نه در بعد سیاسی، نه در بعد بانکی و نه در بعد حقوقی صحبت نکنیم چرا که بنده مسئول فنی برجام هستم. … درباره پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد… (با اشاره به وضع قانون روادید در کنگره آمریکا علیه ایران) حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم.»
اما در اقدامی قابل تأمل روزنامه‌های شرق، آفتاب یزد، آرمان، وقایع اتفاقیه، مردم‌سالاری و… ترجیح دادند شهادت و هشدار عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای را از صفحات اول- و اغلب از صفحات داخلی- حذف کنند و خلاف دانستن حق مردم است عمل کنند. اغلب این روزنامه‌ها ظرف ۲ سال قبل از توافق، از مذاکره با آمریکا معجزه ساخته و مدام در حال تطهیر رژیم استکباری ایالات متحده بودند.
جالب اینکه در صفحه اول همین نشریات تیترهای حاشیه‌ای جلب توجه می‌کند:
«نخندوانه» لالایی در هزاره اکنون، جاده‌های جن‌زده، عبدالله نوری و ناطق‌نوری آماده کمک به روحانی و…

وطن امروز/
۲۴ و ۲۵ آذرماه؛ برگزاری اجلاس رسمی مجلس خبرگان در تهران
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نخستین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری بعد از انتخاب هیات‌رئیسه روزهای ۲۴ و ۲۵ آذرماه تشکیل می‌شود و پس از آن اعضای این مجلس دیداری با مقام معظم رهبری خواهند داشت. به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی در نشست خبری که در قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری جلساتی بعد از انتخاب هیات‌رئیسه این مجلس اظهار داشت: مقرر شده هر ماه هیات‌رئیسه جلساتی داشته باشد که جلسه این ماه ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه بین ۲ اجلاس سالانه مجلس خبرگان رهبری، رؤسای کمیسیون‌ها و ۵ نفر از اعضای خبرگان به‌انتخاب هیات رئیسه نشستی دارند، افزود: این کار سبب فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها و در جریان قرار گرفتن بیشتر اعضای خبرگان از مسائل روز خواهد شد. عضو مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه در انتخاب هیات‌رئیسه فقط ضوابط و خردورزی حاکم بود، ادامه داد: کمیسیون سیاسی و اجتماعی یک ماه مانده به  برگزاری اجلاس با رصد مسائل مربوط به خبرگان، موضوعات دارای اولویت را مشخص و برای ارائه در مجلس مهیا می‌کند.

برخی مسؤولان به دنبال جمع‌آوری ثروت از خزانه ملت هستند
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متاسفانه تعداد بسیاری از مدیران ما حقوق‌های کلان بیش از ۵۰ میلیون دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: برخورد با موضوع اشرافی‌گری امری جدی و ضروری در جامعه است و باید مسؤولان ما تدبیر ویژه‌ای را برای آن اتخاذ کنند. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به گسترش اشرافی‌گری در ادارات و ساختمان‌های دولتی تاکید کرد: متاسفانه برخی مسؤولان بدون توجه به اقدامات خود به دنبال جمع‌آوری ثروت از خزانه ملت هستند؛ روندی که با روحیه ساده‌زیستی که در حکومت علوی و اسلامی باید حاکم باشد، منافات دارد. وی تأکید کرد: اگر مسؤولی برای تصدی سمتی وارد بدنه اجرایی می‌شود و در این مقطع تنها وسایلی در حد یک کامیون دارد اما پس از ترک سمت این اسباب و وسایل به اندازه ۲ کامیون و بیشتر از آن ارتقا پیدا می‌کند، معلوم می‌شود به خزانه ملت دست برده که این موضوع مصداق بارز اشرافی‌گری است و خلاف حکومت و عدالت علوی است و باید با آن برخورد شود. آیت‌الله شبستری تأکید کرد: مسؤولان و مدیرانی که به دنبال تجملات، ماشین و خانه لوکس هستند باید بدانند ملت به طور حتم حق خود را از آنها می‌گیرند و اجازه نخواهند داد این رویه از سوی آنها ادامه‌دار باشد.

دولت باید در فیش‌های حقوقی مواخذه شود
رئیس مرکز تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به پدیده حقوق‌های نجومی متذکر شد: دولت در این ۳ سال از این مساله اطلاع داشته یا بی‌خبر بوده است؟ اگر بی‌خبر بوده لیاقت اداره کشور را ندارد و اگر اطلاع داشته جرم است و باید مورد مواخذه قرار گیرد.  به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در نشست خبری خود با رسانه‌ها افزود: هر مقامی که در جمهوری اسلامی از مسیر قانونی منحرف شود،‌ مورد تعقیب است، دولت هم مصونیت ندارد و باید مواخذه شود. وی یکی از راه‌های مبارزه با اصالت‌های انقلاب را اعتباربخشی به نااهلان دانست و گفت: در دولت یازدهم برخی افراد تقلا می‌کنند فتنه‌گران را متولی برخی امور کنند، این افراد کسانی بوده‌اند که آمادگی داشتند حمام خون راه بیندازند و در کشور جنگ داخلی به راه بیفتد اما تعدادی از آنان در دولت صاحب مسؤولیت شده‌اند.  رئیس مرکز تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به جریان قاچاق در کشور و اینکه تعداد زیادی کانتینر به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: اگر دولت از این مساله خبر دارد شریک جرم است و اگر خبر ندارد لیاقت اداره کشور را هم ندارد.  حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با برخی اطرافیان رئیس‌جمهور برخوردی صورت نگرفته است؟ گفت: رئیس‌جمهور در مساله حقوق‌های نجومی و قاچاق مسؤول است. مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود کرده و با استفاده از اختیارات قانونی با آن برخورد کند،‌ اگر این برخورد صورت گیرد مساله نزدیکان وی و کسانی که نامشان نیز اعلام شد خود به خود حل می‌شود.

پادشاه مراکش جبیر را نپذیرفت
محمد ششم، پادشاه مراکش عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی را به حضور نپذیرفته است. در گزارشی که الجبیر به دفتر پادشاهی سعودی فرستاده، آمده است:  علت دیدار نکردن پادشاه مراکش با وزیر خارجه سعودی، اختلاف آنان درباره برگزاری نشست سران عرب در آوریل گذشته است؛ زیرا مراکش پس از آنکه متوجه شد برگزاری نشست سران عرب در رباط به منزله تایید تصمیمات ریاض درباره مسائل منطقه بویژه جنگ یمن و سوریه، همکاری‌های عربستان و ترکیه و توجیه‌ دخالت در سوریه و عراق خواهد بود، حاضر نشد میزبانی این نشست را بپذیرد.

وزیر خارجه مصر در تل‌آویو
وزیر خارجه مصر تحت پوشش سیاست رئیس‌جمهور نظامی این کشور مبنی بر  میانجیگری میان فلسطین و اسرائیل عازم سرزمین‌های اشغالی شد. سامح شکری، دیروز به عنوان اولین وزیر خارجه مصر در ۹ سال اخیر به تل‌آویو رفت تا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مذاکراتی طولانی درباره احیای روند صلح داشته باشد. از سرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطینیان و اشغالگران اسرائیلی هدف عبدالفتاح السیسی از اعزام دیپلمات اول دولتش به تل‌آویو بوده است. السیسی پیش از این قرارداد ننگین صلح مصر با اسرائیل موسوم به کمپ دیوید را ستوده بود.

همه‌پرسی بریگزیت تکرار نمی‌شود
با وجود آنکه امضاهای تومار درخواست مردمی برای برگزاری مجدد همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی به بیش از ۴ میلیون رسیده است اما دولت بریتانیا صریحا اعلام کرد همه‌پرسی دیگری برگزار نخواهد شد. این در حالی است که اگر تعداد امضاهای یک تومار در تارنمای پارلمان بریتانیا به بیش از ۱۰۰ هزار برسد، موضوع باید در پارلمان به بحث گذاشته شود اما دیروز دولت لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد این همه‌پرسی یک بار در یک نسل بود: «نتیجه همه‌پرسی باید مورد احترام همه باشد و در حال حاضر همه باید آماده فرآیند خروج از اتحادیه اروپایی شوند و دولت متعهد است بهترین نتیجه در مذاکرات خروج، نصیب مردم بریتانیا شود».

دفاع اولاند از داعش
رئیس‌جمهور فرانسه اقدام بین‌المللی را علیه شاخه القاعده در سوریه خواستار شد و هشدار داد: شکست‌های اخیر داعش ممکن است به جسور شدن دیگر گروه‌های افراط‌گرا منجر شود. فرانسوا اولاند در حاشیه نشست سران ناتو در ورشو گفت: داعش در حال عقب‌نشینی است. با این حال، اولاند خاطرنشان کرد: ما همچنین باید از اوضاعی که در آن داعش ضعیف‌تر و دیگر گروه‌ها قدرتمندتر می‌شوند، اجتناب کنیم.

۴۷ درصد اتریشی‌ها خواهان خروج
در آستانه برگزاری انتخابات مجدد ریاست‌جمهوری در اتریش که حزب ملی‌گرای افراطی در آن بخت بالایی دارد، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۷ درصد از شهروندان این کشور خواهان خروج از اتحادیه اروپایی هستند. اما به‌رغم نتایج نظرسنجی اخیر نشریه «کوریر»، یوهانس هوبنر، نماینده مجلس از حزب ملی‌گرای آزادی اتریش اعلام کرد موضوع خروج از اتحادیه اروپایی در حال حاضر بررسی نمی‌شود اگرچه این موضوع به جهت پیشرفت اتحادیه اروپایی طی سال‌های آینده وابسته خواهد بود.  «نوربرت هوفر»، نامزد حزب آزادی در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری نیز گفته بود فعلا تمایلی به خروج اتریش از اتحایه ندارد اما با توجه به رشد روز افزون حامیان خروج، چرخش این حزب با تمایلات شبه‌نازی به سمت آنها برای به دست آوردن آرای بیشتر محتمل به نظر می‌رسد.

روز خونین شیکاگو
قربانیان حوادث تیراندازی در آمریکا در حالی رو به افزایش گذاشته که سردمداران این کشور هنوز راهکاری برای کنترل این معضل ارائه نکرده‌اند. تنها طی روز شنبه  گذشته در شهر شیکاگو،  ۱۶ نفر در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. به  گزارش روزنامه  شیکاگوتریبون، به گفته پلیس حال برخی از این قربانیان که از نواحی حساس هدف قرار گرفته‌ بودند، وخیم است.

جام جم/

پس از انتشار اسنادی محرمانه مبنی بر وجود بی‌نظمی‌های جدی مالی در امور اقتصادی واتیکان، پاپ فرانسیس در راستای ارتقای شفافیت در امور مالی حکمی را صادر کرد. پاپ در این حکم جدید که توسط واتیکان منتشر شده است، اعلام کرد: اموال زمینی و مادی کلیسای کاتولیک برای عبادت الهی، مراقبت صادقانه از روحانیت و خدمات خیریه بخصوص در جهت خدمت‌رسانی به مردم محروم است. / خبرگزاری فرانسه

درخواست برای اخراج سفیر عربستان از بغداد

مردم عراق با نصب بنر در محل انفجار کراده در بغداد، ضمن متهم کردن سعودی‌ها به انفجار‌های اخیر، خواستار اخراج ثامر سهبان، سفیر عربستان سعودی در عراق شدند. / جام‌جم

آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه اتمی شناور در روسیه با دو کاربرد تولید برق و آب‌شیرین به صورت آزمایشی آغاز شد. دفتر مطبوعاتی شرکت «روس اتم» اعلام کرد: استفاده از این نیروگاه به نام «لومونوسوف» آغاز شده است که پس از اطمینان از تمامی مراحل در جریان بهره برداری آزمایشی، سال ۲۰۱۹ وارد مدار خواهد شد. / اسپوتنیک

داعش ۴ نفر از افراد خود را در دیگ آب جوش انداخت

سعید مموزینی، مسئول رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق، به شبکه خبری روداونت گفت: گروهک داعش ۴ نفر از افراد خود را در شهر موصل اعدام کرد. افرادی که جرم آنها تلاش برای فرار شبانه به کردستان عراق بوده است. به گفته وی، آنها پیش از فرار دستگیر شدند و داعش برای این افراد حکم اعدام به وسیله دیگ آب جوش را اعمال کرد. / رسانه‌های عراق

خراسان/

پایان تعلل ۲ ساله برای ابلاغ برنامه مبارزه با قاچاق
در حالی که بر اساس ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از اوایل اسفندماه سال ۹۲ اجرایی شده، تاکید شده بود آیین نامه مربوط به نحوه رسیدگی به جرایم اشخاص حقیقی یا حقوقی که به واردات و صادرات دارو، مکمل ها، مواد و فراورده‌ های خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون انجام تشریفات قانونی اقدام کنند، حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم ‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می ‌رسد، این آیین نامه بالاخره با گذشت حدود دو سال از پایان مهلت مذکور، طی روزهای اخیر به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
دستور دولت به ظریف و آخوندی درباره ایران ایر
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به آخوندی و ظریف، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است با همکاری وزارت خارجه، نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقت نامه بین دولت ایران و دولت روسیه در مورد تسهیل مقررات ورود، اقامت و خروج خدمه هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه، ظرف سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند.
نام گذاری پارچه زنانه به نام سیاستمداران مرد افغانستان
بی بی سی: برخی فروشندگان پارچه های لباس زنانه در افغانستان، نام سیاستمداران این کشور را بر روی پارچه های خود گذاشته اند. اشرف‌غنی، عبدا…، کرزای، برج خلیفه، گلکسی و ده‌ها نام دیگر بر روی پارچه‌های لباس زنانه در افغانستان گذاشته شده است که در بازارهای پارچه فروشی کابل که به آن رخت فروشی می گویند، خرید و فروش می‌شوند. پارچه‌های رنگارنگ و پر زرق و برق که با نام سیاستمداران، هنرمندان و تولیدات فناوری گره خورده است.علت این نام گذاری ها توسط فروشندگان افغانی، جلب مشتری و گرم کردن بازار بیان شده است.
 آوارگان سوری به مریخ بروند!
الیوم السابع: تعدادی از فعالان ترکیه مخالفت خود را با سیاست‌های رئیس جمهورشان در اعطای تابعیت ترکیه‌ای به ۳۰۰ هزار سوری اعلام کردند. این کاربران شبکه‌های اجتماعی با به راه انداختن هشتگ‌هایی، مخالفت خود را با اعطای تابعیت به پناهجویان سوری اعلام کردند. آن ها در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که تابعیت ترکیه‌ای به سوری‌ها تعلق نمی‌گیرد و آن ها باید به مریخ بروند! پناهجویان که پیشتر از سیاست های متغیر ترکیه در قبال بحران پناهجویان آسیب پذیر بودند، اکنون با تغییر رویه ظاهری ترکیه و به دنبال آن، مخالفت های مردم این کشور، همچنان در خصوص آینده پذیرش شان ها توسطه جامعه و سیاستمداران ترکیه،سردرگم هستند.

ایران/

۴ سامانه «اس۳۰۰» تمام ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد

«نزاویسمایا گازتا»، رسانه روسی در گزارشی با اشاره به نگرانی‌های امریکا و اسرائیل از سامانه موشکی «اس۳۰۰» نوشته است: «براساس اطلاعات رسیده، دو توپخانه موشکی اس٣٠٠ به ایران ارسال شده است که هر یک از آنها، مشمول یک مجموعه توپخانه- موشکی با مجموعه کاملی از سیستم تجهیزات ویژه‌ای است.» در ادامه این گزارش اشاره شده که مجموعه توپخانه موشکی – ضد هوایی «اس٣٠٠ فاووریت» برای محافظت از یگان‌های نظامی، تأسیسات راهبردی، مراکز هدایت کننده، پایگاه‌های نظامی، مراکز آموزشی و تأسیسات صنعتی در برابر حملات موشک‌های بالستیک و کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای راهبردی و فنی پیش‌بینی شده است. این رسانه به نقل از کارشناسان نظامی نوشته است که «چهار مجموعه از این سیستم دفاع ضد هوایی، می‌توانند آسمان تمامی مراکز مهم و مناطق ایران را تحت پوشش قرار دهند.»

شایعه بمب گذاری در مسجد فردیس صحت نداشت

فرماندار فردیس اعلام کرد که شایعه ظهر یکشنبه مبنی بر بمب گذاری در مسجد یکی از شهرک‌های فردیس کرج صحت نداشت. علی قنبرزمانی در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: «ظهر دیروز به دنبال انعکاس یک شایعه درباره بمب گذاری در یک مسجد در یکی از شهرک‌های شهرستان فردیس، نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی در محل مستقر شدند.
تیم‌های چک و خنثی بسرعت در محل مستقر شده و موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که شایعه مورد نظر صحت نداشته و بمبی در کار نبوده است.»

سوء برداشت‌های رسانه‌ای از اظهارات مقتدی صدر

اظهارات غیرشفاف و دوپهلوی اخیر مقتدی صدر درباره ایران در مصاحبه با تلویزیون «الشرقیه» مورد سوء برداشت برخی رسانه‌ها و سایت‌های عراقی و عربی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، بسیاری از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که مقتدی صدر ایران را به دخالت منفی در عراق متهم کرده است.
این درحالی است که در اصل سخنان مقتدی صدر چنین ادعای صریحی وجود ندارد، بلکه وی گفته است: «من مخالف هر نوع دخالت منفی در امور داخلی عراق هستم. همه کشورهای همجوار از جمله عربستان، ترکیه و غیره اگر دخالت منفی داشته باشند، با آنها مخالفم.» وی در ادامه اضافه کرد که همه کشورهای همجوار در امور داخلی عراق درحال حاضر دخالت منفی دارند و خیلی از آنها تروریست‌ها و گروه‌های مسلح شبه نظامی را به داخل عراق اعزام می‌کنند.

پلمب نمایشگاه کتاب در سبزوار

محمد علی‌آبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار از پلمب نمایشگاه کتاب در این شهرستان گلایه کرد و گفت: «نیروی انتظامی این شهرستان روز یکشنبه بدون هماهنگی با این اداره اقدام به پلمب این نمایشگاه کتاب کرده است.» به گزارش ایرنا، وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نمایشگاه از اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مجوز داشته، افزود: «این نمایشگاه با هدف اعتلای فرهنگ کتابخوانی چند روزی است که در شهر سبزوار برپا شده است.»

منبع: بصیرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *