اصول «وحدت اسلامی» با توجه به اهتمام علماء اهل سنت

اصول «وحدت اسلامی» با توجه به اهتمام علماء اهل سنت

خانه / اختصاصی هیأت / اصول «وحدت اسلامی» با توجه به اهتمام علماء اهل سنت

از دیدگاه قرآن، اخوت دینی زمینه ای است که وحدت اسلامی در آن می شکفد و به آن نمود اجتماعی و ارزش انسانی می بخشد. پیوند ایمانی و برادری اسلامی تنها رشته ای است که می تواند بنیانگزار وحدت راستین در میان آدمیان از هر گروه و قبیله و هر رنگ و زبان و مکان باشد.

اصول وحدت اسلامی

 اصل اول: یکتاپرستی- ایمان به خدای یگانه و غیب و فرشتگان و کتابهای آسمانی و پیامبران و روز بازپسین، مهم ترین پایگاهی است که وحدت جوامع مسلمان باید بر آن استوار گردد .

اصل دوم: پیروی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم – پس از اصل توحید، مسأله اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پایبندی به اوامر و تعالیم و احکام آن حضرت و پیروی از تصمیمات و دستورهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حضرت، موضوعی است که در تحقق بخشیدن به وحدت جامعة مسلمان نقش بسزایی دارد.

اصل سوم: اخوت دینی-  از دیدگاه قرآن، اخوت دینی زمینه ای است که وحدت اسلامی در آن می شکفد و به آن نمود اجتماعی و ارزش انسانی می بخشد.  پیوند ایمانی و برادری اسلامی تنها رشته ای است که می تواند بنیانگزار وحدت راستین در میان آدمیان از هر گروه و قبیله و هر رنگ و زبان و مکان باشد.

اصل چهارم: موازین اخلاقی-  موازین اخلاقی، بستری مهم جهت برپایی وحدت اسلامی است .  قرآن کریم به طور کلی از نقش اخلاق در پدیدار شدن وحدت و به طور خاص از شاخصه های روابط حاکم در جامعه سخن گفته است به طوری که زمینة از میان رفتن اسباب و عوامل پدید آورندة اختلاف فراهم گردد.

در اینجا فقط به ذکر شاخصه هایی کلّی از موازین اخلاقی که در ارتباط با موضوع وحدت اسلامی نقش آفرین است، اکتفا می کنیم: عهد و پیمان،  امر به معروف و نهی از منکر،  فرمان به عدل و قسط،  همیاری و همکاری در تقوی و نیکوکاری.

تأکید  علمای اهل سنت بر حفظ وحدت و یکدلی در جامعه اسلامی/جمهوری اسلامی الگوی جهانی وحدت مسلمین است.

ماموستا خدایی : وحدت شیعه و سنی در کردستان خاری در چشم دشمنان اسلام است و مردم متدین کردستان هم با علم به این موضوع از هیچ تلاشی برای تحکیم هرچه بیشتر این وحدت فروگذار نمی‌کنند

مولوی شهنوازی: امام خامنه ای رکن رکین وحدت در کشور هستند.

– امام خمینی رحمة الله علیه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران به امر وحدت اهتمام ویژه‌ای داشتند و بارها در سخنان خود ملت ایران را به حفظ وحدت سفارش کردند، چرا که اعتقاد داشتند وحدت ملت‌های مسلمان را به پیروزی نزدیک می‌کند.

– امام خامنه ای در حقیقت رکن رکین وحدت در کشور هستند و بدون شک وحدت از ضروریات جامعه اسلامی است.

ماموستا شیرزادی: همراهی و همصدایی مسلمانان با یکدیگر سبب تحقق وحدت می‌شود.

– خداوند در قرآن مسلمانان را به اجتماع و وحدت امر و از تفرقه نهی می‌کند.

– وحدت زمانی نمایان می‌شود که همراه و همصدا در کنار یکدیگر باشیم و از اختلاف و تفرقه دوری کنیم.

مولوی فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند: تسلط امروز کفار بر کشورهای اسلامی به‌دلیل تفرقه و اختلاف مسلمانان است‌.

– رمز پیروزی هر جامعه وحدت بین مسلمانان است.  . . . .   اگر وحدت وجود نداشته باشد کفار کشور را اشغال و بر مسلمانان حکومت می‌کنند.

ماموستا مطیع‌خوانی: گروه‌های تروریستی و تکفیری به دنبال از بین بردن وحدت بین شیعه و سنی هستند.

بی‌شک جریان‌ها و گروه‌های تروریستی و تکفیری دست پرورده غرب بوده و به دنبال ایجاد خونریزی و اختلاف در بین مسلمانان هستند تا آرامش شیعه و سنی را از بین ببرند.

– تکفیری‌ها و سلفی‌ها ربطی به اسلام نداشته و شیعه یا سنی نیستند.

ماموستا راستی: وحدت شیعه و سنی در کردستان ملموس و مشهود است.  . . .  کسانی که در بین مسلمانان دامن اختلاف را به وجود می‌آورند و آرامش و آسایش را از آن‌ها سلب می‌کنند، یقیناً آن‌ها قبل از هر چیزی از استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس سرچشمه می‌گیرند.

مولوی کریم‌زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر: پشت پرده شبکه‌های ماهواره‌ای تفرقه‌افکن صهیونیست‌ها هستند.

-رهبر انقلاب توجه زیادی در زمینه احترام به مقدسات اهل سنت دارند تا جایی که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کرده‌اند.

– مسلمانان در هر مذهبی که باشند در صورت عملکرد افراطی به جامعه مسلمین ضربه وارد می‌کنند.   . . .  امروز در راستای ایجاد تفرقه میان مسلمانان شبکه‌های ماهواره‌ای معاندی راه‌اندازی شده که به مقدسات شیعه و سنی توهین می‌کنند.

آخوند عبدالجبار میرابی رئیس حوزه علمیه قره تپه بندرترکمن : ایجاد تفرقه بین امت اسلامی استراتژی کهن استکبار جهانی است.

یکی از سفارش‌های مهم خداوند وحدت و حفظ آن است و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر آن تأکید  کرده است.

– اگر مسلمانان پشت یکدیگر را داشته و از ارزش‌های اخلاقی و انسانی و اسلامی خود دفاع کنند دشمنان مأیوس و ناامید و نقشه های آنان نقش بر آب می‌شود.

ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده  امام جمعه بوکان: دشمنان در صورت عدم وحدت مسلمین بر آنها ظفر می‌یابند

– میلاد حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منشاء خیر و برکت برای مسلمانان شد و جهل و نادانی را از بین برد بنابراین وظیفه ما مسلمانان است رفتار و منش ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر: آمریکا و انگلیس عامل اختلاف در میان مسلمانان هستند

مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت اسلامی خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران مشکلی وجود ندارد و تمامی اقوام و مذاهب با یکدیگر متحد بوده و ضمن ایستادگی در برابر ظالمان، حافظ میهن و مطیع امر ولایت‌فقیه هستند.

مولوی سیداحمد عبداللهی امام جمعه اهل سنت شهرستان اسدیه: تقویت وحدت در بین مسلمانان عزت و سربلندی را به ارمغان می‌آورد

– وحدت مسلمانان یک امر ضروری است و قبل از آنکه وحدت را یک کار مصلحتی بدانیم وحدت مسلمانان یک دستور قرآنی است.

– لازم است که هم از نظر عقلی و هم از نظر آیات و روایات، مسلمانان وحدت و برادری را در بین خود نهادینه کنند تا دشمنان نتوانند به اسلام ضربه بزنند.

مولوی رسولی‌زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز: امام خامنه ای محور وحدت و اتحاد مسلمین جهان هستند

– همان‌گونه که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم محور وحدت در بین مسلمانان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بودند، امروز نیز در کشور ما محور وحدت و اتحاد در بین مسلمین امام خامنه ای هستند و زندگی و شخصیت ایشان بهترین راهنمای مذاهب اسلامی برای حفظ وحدت و دوری از افراط‌گرایی است.

ماموستا شیخی: استکبار برای بدنام کردن اسلام به تشکیل گروهک‌های تکفیری روی آورده است

– وحدتی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد، الگویی برای سایر کشورهای اسلامی است که در مسیر بیداری اسلامی گام برداشته‌اند.

ماموستا غفوری:‌ “وحدت” تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان جهان اسلام است

هفته وحدت بزرگترین نماد برابری و برادری است، وحدت شیعه و سنی در شرایط کنونی جهان اسلام ضروری است چراکه تنها راه خنثی‌کردن توطئه‌های نظام استکبار جهانی است.

مولوی سلامی: عمل به توصیه‌های رهبر ‌انقلاب سبب تقویت و تحکیم وحدت در جهان اسلام می‌شود‌

– عمل دقیق به توصیه‌های امام خامنه ای سبب تقویت و تحکیم وحدت در جهان اسلام و عمیق‌تر شدن پیوندهای قلبی میان مسلمانان می‌شود.

هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *