امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه سیاستمداران

خانه / با ولایت / امام خمینی(ره) / از نگاه سیاستمداران امام خمینی / امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه سیاستمداران

امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه سیاستمداران

 امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه سیاستمداران

امام خمینی سبب حیات دوباره اسلام شدرئیس فدارسیون جوامع اسلامی اسپانیا با ستایش از شخصیت امام خمینی، از ایشان به عنوان عامل حیات دوباره اسلام در قرن حاضر یاد کرد.

دکتر «فرانسیسکو اسکودرو بداته »، رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا، در گفت و گو با ایرنا در مادرید گفت: چهره حیات بخش امام خمینی در جهان اسلام امری غیر قابل اغماض می باشد و ایشان یکی از بزرگترین شخصیتهای قرن حاضر محسوب می شوند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی سبب بروز تحولات و دگرگونیهای عظیم در جهان اسلام شد و وی چهره جدیدی از اسلام را ارائه کرد.

دکتر «بداته » یادآور شد: انقلاب ایران درس مبارزه علیه بی عدالتی و مقابله با حکومتهای دیکتاتوری و غیر انسانی را آموخت.

رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا با اشاره به اینکه امام خمینی با اتکای به سلاح ایمان به خداوند یکتا در مبارزه با رژیم پرقدرت شاه در ایران، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، گفت: زندگی ایشان الگوی مناسبی برای همه مسلمانان است.

دکتر «بداته » می افزاید: دشمنان اسلام و مسلمانان با استفاده از رسانه های ارتباطی و تبلیغاتی بر پیکر مسلمانان ضربه می زنند و با انتشار اخبار نادرست و کذب و با بهره گیری از حربه های نظامی و اقتصادی، کشورهای اسلامی و مسلمانان را مورد حمله قرار می دهند.

وی گفت: جهان اسلام در کنار سلاح ایمان، نیازمند سرمایه گذاری برای ایجاد یک تشکل خبری و تبلیغاتی متحد است.

رئیس فدارسیون جوامع اسلامی اسپانیا فقدان اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی و مسلمانان را عمده ترین عامل جدایی دانست و افزود: دنیای اسلام به اتحاد سیاسی و اقتصادی نیز نیازمند می باشد.

دکتر «فرانسیسکو اسکودرو بداته » در میان مسلمانان اسپانیا به نام «عبدالسلام منصور» شناخته می شود.

در حال حاضر بین 450 تا 500 هزار مسلمان در اسپانیا زندگی می کنند و 300 مسجد و یکصد مجمع اسلامی ثبت شده در وزارت دادگستری در این کشور وجود دارد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی ، 5/7/78

رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا:

امام خمینی عامل بیداری مسلمانان بودرئیس جامعه مسلمانان اسپانیا با تجلیل از شخصیت حضرت امام خمینی، از ایشان به عنوان عامل بیداری مسلمانان در جهان اسلام یاد کرد.

«ریاج تاتاری » در گفت و گو با ایرنا در مادرید افزود: امام خمینی که شخصیتی ممتاز و برجسته در جهان اسلام شناخته می شود، موفق شد یک انقلاب مهم اسلامی را در ایران به پیروزی برساند.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک حرکت بسیار مهم و با اهمیت برای جهان اسلام به حساب می آید و سبب افتخار مسلمانان است.

رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا با تمجید از مواضع و سیاستهای رئیس جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل جهان گفت: تداوم این اقدامات برای آینده ایران و جهان اسلام بسیار ارزنده و مفید خواهد بود.

وی عدم همبستگی و اتحاد میان مسلمانان را یکی از عمده ترین مشکلات در دنیای کنونی اسلام ذکر کرد و افزود: جهان اسلام و مسلمانان در حال گذراندن یک دوره بسیار حساس و دشوار می باشند و نیازمند حرکت به سوی اتحاد و انسجام هستند.

وی سازماندهی تبلیغات برای مقابله با توطئه های دشمنان اسلام را در جهان اسلام ضروری خواند و خواستار بهره گیری سودمند از این ابزار جهت موفقیت مسلمانان شد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،6/7/78.

یک شخصیت عراقی: نام امام خمینی با بیداری اسلامی درهم آمیخته است دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمنهای عراق از نقش امام خمینی (ره) در بیداری مسلمانان جهان ستایش کرد.

عباس البیاتی درمصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نام بنیانگذار جمهوری اسلامی با بیداری اسلامی درهم آمیخته، به طوری که نام هر یک از آنها مکمل دیگری شده است.

وی با اشاره به خواست جوامع اسلامی برای پیشرفت و تحول گفت: بعضی از این جوامع در این زمینه از روشهای غربی الگو گرفتند که با ارزشهای اسلامی مغایرت داشت، اما امام خمینی الگویی را بوجود آورد که توانست ارزشهای اسلامی را با دستاوردهای عصر کنونی سازگار سازد.

البیاتی با اشاره به اینکه علی رغم گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی، هنوز ابعاد مختلف زندگی امام خمینی ناشناخته باقی مانده است، گفت: زندگی امام خمینی کتابی است که صفحات کمی از آن ورق خورده است.

وی تاکید کرد: این کتاب برای فراگیری اصول انقلاب و ارزشهای والای انسانی باید همواره در اختیار مردم جهان و نسلهای آینده باشد.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه امام خمینی از مستضعفان جهان، بویژه آرمان فلسطین گفت: امام راحل چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، همواره از آرمان فلسطین حمایت می کرد.

وی تاکید کرد: آرمان فلسطین از اصول ثابت انقلاب اسلامی است و مردم فلسطین نیز جمهوری اسلامی ایران را پشتیبانی قوی برای خود می دانند.

البیاتی تاکید کرد: مردم فلسطین به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران، همچنان به مبارزه خود علیه صهیونیستهای اشغالگر ادامه می دهند و فرزندان امام خمینی در جنوب لبنان همچنان صهیونیستها و مزدوران آنان را تعقیب می کنند و این منطقه را به جهنمی برای آنان تبدیل کرده اند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 10/7/78

مفتی سارایوو:

امام خمینی مسلمانان جهان را به هویت اصلی شان بازگرداندمفتی شهر سارایوو، مرکز بوسنی هرزگوین، گفت: امام خمینی (ره) توانست با انقلاب اسلامی در ایران مسلمانان جهان را به اسلام و هویت اصلی شان بازگرداند.

«حسین افندی اسمائیچ » در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سارایوو با بیان این مطلب افزود: انقلاب اسلامی ایران در زمانی به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت که مسلمانان در اقصی نقاط دنیا، با غفلت، از اسلام فاصله گرفته بودند و این انقلاب آنان را بیدار کرد.

مفتی سارایوو گفت: آنچه امام خمینی (ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلی بی نظیر بود و این کار بزرگ می تواند پیام و سرمشقی برای کسانی باشد که خواستار دین اسلام هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دشمنان می کوشند با رواج فرهنگ مبتذل خود، مسلمانان را از اسلام دور کنند، گفت: اسلام بهترین راه حل مسائل دنیای امروز و فرداست، زیرا دینی است که به همه نیازهای جامعه بشری پاسخ گفته است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 5/7/78

یک مقام فلسطینی:

امام خمینی کرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند.

احمد جبرئیل، دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، فرماندهی کل، گفت: امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی خود، روحیه انقلابی را به اسلام و عزت و کرامت را به مسلمانان بازگرداند.

جبرئیل در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه نسبت به این دین مبین را که دشمنان در طول صدها سال ارائه کرده بودند، از میان برد و مقوله دین افیون ملتها را منسوخ کرد و اسلام را در سطح بین المللی به عنوان یک نیاز انسانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مادی و معنوی، مطرح کرد.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیات جدیدی ببخشد.

وی افزود: امام راحل ثابت کرد که اسلام قادر است ملتهای مستضعف و محروم را آزاد کرده، آنان را در برابر کشورهای استکباری و طغیانگر به حرکت درآورد.

احمد جبرئیل تصریح کرد، امام خمینی نشان داد که اسلام در دوران کنونی یک عنصر اصلی در تحرک و مقابله مردمی با حکومتهای ستمگر و فاسد است.

وی افزود: مسلمانان با الهام از انقلاب اسلامی و برای احقاق حق خود، در مناطق مختلف جهان، علیه حکومتهای ستمگر شوریدند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 12/7/78

مفتی قزاقستان:

امام خمینی به همه جهانیان تعلق داشت مفتی دینی قزاقستان با تجلیل از شخصیت والای امام خمینی (ره) گفت: ایشان نه به ایران و دنیای اسلام، بلکه به کلیه جهان تعلق داشت.

«ردبیک قاژی نیسان بای اولی » در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به فقدان امام خمینی (ره) اظهار داشت: وقتی عالمی می میرد، در واقع جهانی مرده است.

وی افزود: من آثاری از امام خمینی (ره) رامطالعه و آن را بسیار بالا ارزیابی کرده ام. به همین دلیل هم در کتاب خودم با نام «ان الدین عندالله اسلام »، بارها به فرمایشات ایشان استناد کرده ام.

مفتی قزاقستان، امام خمینی (ره) را یک چهره برجسته دینی و سیاسی جهان دانست و گفت: دنیا به نیک از وی یاد کرده و خواهد کرد; زیرا او را نه تنها دنیای اسلام، بلکه تمام جهان می شناسند. من نیز به عنوان یک انسان و روحانی دینی برای او ارزش و احترام فوق العاده قائلم.

وی یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یک ساختمان هستند که همدیگر را نگه می دارند و امام خمینی یک چهره برجسته سیاسی مذهبی تاریخ بود که برای وحدت مسلمانان بسیار کوشید.

مفتی قزاقستان یادآور شد، دنیا امام خمینی (ره) را می شناسند و پیام وی به گورباچف که فرمود کمونیست را باید در موزه دید، همچنان در گوشها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شکست خورده دانست و اکنون نظاره گر عمق پیام او هستیم.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،7/7/78

یک اندیشمند تاجیک:

امام خمینی معادلات رایج غرب را درهم ریخت یک اندیشمند مسلمان تاجیکی گفت: امام خمینی (ره) روش نوینی در نگرش به پدیده های جهان مطرح کرد.

دکتر محمد تاجیک گفت: قبل از انقلاب اسلامی رویکرد اندیشمندان ما برای تعریف کلمات ظریفی همچون آزادی، اخلاق و ورود به عرصه سیاست، به سوی مکاتب فکری سوسیالیسم و لیبرالیسم سوق می کرد.

دکتر تاجیک افزود: امام خمینی (س) معادلات رایج غربی را بر هم ریخت و با استفاده از کلمات رقیق و لطیف منحصر به فرد، واژه های دور از ذهن را تعریف کرد و برای بیان ایده ها، آرزوها و حرفهای ملتش، از فرهنگ ویژه خویش استفاده کرد.

این اندیشمند تاکید کرد: امام با تعریف جدید از مقوله قدرت و تکیه بر چهره اخلاقی آن، موفق شد نیروهای مردمی را جذب کند و با این تعریف جدید، حکومت پهلوی را زیر سؤال ببرد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 18/7/78

یک نویسنده روس:

امام خمینی همواره بر پیوند انسان و خدا تاکید می کرددبیر فدارسیون روسیه گفت: امام خمینی (ره) برخلاف رهبران سیاسی قرن حاضر که هر یک دارای استعدادی خاص در یکی از زمینه های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، دینی یا حقوقی بودند، توانایی سازماندهی امور در همه حوزه ها را داشت.

پروفسور «میخاییل لمشف » افزود: امام خمینی (ره) سیاست را بخش لاینفک دین می دانست و با اراده دینی و الهی علیه ستمگران بپاخاست.

وی گفت: امام راحل در تمامی سطوح حیات اجتماعی و سیاسی جامعه، اسلام را به عنوان عامل تعیین کننده در تحولات انقلابی و حمایت کننده ارزشهای انسانی مطرح کرد.

وی بااشاره به اینکه امام کوشش فراوانی داشت تا از مدلهای بیگانه دوری گزیند، افزود: امام همواره بر پیوند گسست ناپذیر انسان و خدا تاکید می ورزید. او جوانان را به عنوان منبع انرژی عقل و احساسات به اسلام راستین پیوند داد و آنان را از انحراف نجات بخشید.

«میخاییل لمشف » گفت: از بعد بین المللی، اندیشه امام سراسر جهان اسلام را در برگرفت و با امریکا و اسرائیل به عنوان معضلات گریبانگیر جهان اسلام به مبارزه برخاست و ثابت کرد که انقلاب اسلامی با انقلابهای مادی روسیه و فرانسه متفاوت است.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) با پیروی از تعالیم و ارزشهای جاودانه اسلامی، برابری تمام انسانها را بدون وابستگی به موقعیت اجتماعی شان در نظر گرفت و صلح و برابری و رفاه مردم را هدف خود ساخت.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 18/7/18

مفتی کرواسی:

امام خمینی بزرگترین اصلاح گر قرن بودمفتی کرواسی از امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین اصلاح گر قرن اخیر در جهان اسلام و حتی جوامع آزادیخواه یاد کرد.

«شفکو عمر بشیچ » در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سارایوو گفت: امام خمینی (ره) در دنیای اسلام و در کل جهان از احترام والایی برخوردار هستند و اندیشه و تفکر ایشان، نه تنها باعث بیداری پیروان دین اسلام شد، بلکه پیروان سایر ادیان را به تفکر در مورد نقش ارزنده دین در جامعه واداشت.

وی افزود: انقلاب امام خمینی (ره) در زمانی از تاریخ به وقوع پیوست که تفکر عدم کارایی دین در جامعه حاکم بود، اما انقلاب اسلامی ایران خط بطلان بر آن کشید و کارآمدتر از گذشته می شود.

مفتی کرواسی در پایان اظهار داشت: با گذشت چند سال از رحلت امام خمینی(ره)، ما شاهد هستیم که افکار و اندیشه های ایشان در جهان طرفداران فراوانی دارد و باید همه ادیان الهی، قدردان بزرگترین اصلاح گر قرن بیستم، یعنی امام خمینی (ره) باشند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 11/7/78

مفتی اعظم مسلمانان روسیه: اندیشه های امام خمینی بزرگترین تحول را در جهان اسلام بوجود آورد.

راویل عین الدین، مفتی اعظم مسلمانان روسیه و امام جمعه مسکو گفت: تفکرات و اندیشه های امام خمینی (ره) بزرگترین تحول را در جهان اسلام بوجود آورده است. امام با افکار و اندیشه های خود به ما هشدار داد که هر نظامی بدون اتکا به معنویت، محکوم به فنا است.

راویل عین الدین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، از امام خمینی «ره » با عنوان فقیهی بزرگ یاد کرد که تمام زندگی خود را وقف عظمت و اعتلای اسلام کرد.

به گفته امام جمعه مسکو، نام، آثار و افکار امام برای مسلمانان جهان و از جمله مسلمانان روسیه الهام بخش بوده و همچنان در طول تاریخ راهگشای مسلمانان خواهد بود. وی با تاکید بر تدوین آثار امام گفت: هر قدر از آثار ایشان منتشر شود، باز هم نمی توانند ترجمان خدمت آن فقیه بزرگ به عالم اسلام و مسلمانان جهان باشد.

مفتی اعظم روسیه، امام خمینی «ره » را منادی آزادی و رهایی مسلمانان از قید استکبار دانست که تمام مسلمانان را در مسیر اسلام واقعی رهنمون گردید.

وی گفت: با قیام امام، بتهای استکبار و غرب گرایی که امنیت اجتماعی و اقتصادی ملتها را از بین می برد و فساد را تبلیغ می کند، شکسته شد.

راویل عین الدین پیام امام به میخائل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری شوروی را توصیه و تذکراتی پیامبر گونه نامید که در آن، به روشنی، همه مسائل پیش بینی و راه حل آن ارائه شده بود.

به گفته راویل عین الدین، امام در این پیام خود، در مورد افتادن در دوزخ سرمایه داری و غرب گرایی پس از خروج از برزخ کمونیسم نیز هشدار داد.

وی گفت: مسلمانان روسیه همیشه نام امام خمینی «ره » و آثار و اندیشه های آن مرد بزرگ تاریخ را گرامی می دارند، زیرا معتقدند که این افکار و اندیشه ها، احیای اسلام را در پی داشت و ارزشهای عالی اسلامی را رونق بخشید.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 11/7/78

امام جماعت بزرگترین مسجد مادرید:

امام خمینی هدایت کننده و روشنگر جامعه بودامام جماعت بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید، پایتخت اسپانیا، تلاشها و مجاهدتهای امام خمینی (ره) را برای سربلندی اسلام و عزت مسلمان در جهان ستود.

«شیخ منیرالمصری »، امام جماعت مسجد مادرید، به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهر گفت: امام خمینی شخصیتی نادر در دنیای اسلام است که از توانمندی و قابلیتهای فراوانی برای هدایت و روشنگری برخوردار بوده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) توانست احساسات مذهبی و اعتقادی را گسترش و تقویت بخشد و اقدامات و تلاشهای ایشان، ثابت کرد که تنها همین عامل می تواند در افراد تغییر بوجود آورد.

خطیب بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید با تمجید از سیاستهای دولت ایران گفت: موقعیت فعلی ایران در صحنه های بین المللی از استحکام بیشتری برخوردار شده است و موضع این کشور در قبال بحرانهای مختلف در نقاط مختلف جهان قابل تحسین است.

شیخ منیرالمصری با اشاره به اینکه تفرقه و فقدان اتحاد باعث جدایی مسلمانان و کشورهای اسلامی می شود، گفت: پرهیز از اختلافات و تقویت همبستگی، ابزاری مهم برای رسیدن به هدف مشترک می باشد و دنیای اسلام در مقطع کنونی برای مقابله با دشمنان، به یگانگی و اتحاد نیازمند است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/78

حماس: امام خمینی به ملتهای مسلمان اعتماد به نفس دادجنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس » از شخصیت امام خمینی و نقش بزرگ و برجسته معظم له در بیداری مسلمانان جهان ستایش کرد.

عمادالعلمی، عضو دفتر سیاسی و نماینده جنبش حماس در سوریه، در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل توانست به ملتهای عرب و اسلامی اعتماد به نفس بدهد.

عمادالعلمی تصریح کرد، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روحیه انقلابی در میان مسلمانان همچنان پابرجاست و علی رغم مدت طولانی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذارد، این روحیه در میان امت رسوخ پیدا کرده است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 12/7/78

یک ادیب آذربایجانی:

امام خمینی برترین شخصیت قرن بیستم میلادی است «اسرافیل اسرافیل اف »، رئیس موزه ادبیات نظامی گنجوی جمهوری آذربایجان، گفت: امام خمینی (ره) برترین شخصیت در میان شخصیتهای جهانی در قرن بیستم میلادی بود.

این ادیب آذربایجانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی در باکو گفت: امام خمینی به عنوان یک شخصیت برجسته جهانی نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران، بلکه برای جهان و جهانیان مطرح بوده است.

«اسرافیل اف » همچنین اظهار داشت: در حالی که انقلاب اسلامی ایران بیستمین بهار عمر خود را سپری می کند، اما ایده ها و اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی در تمام زوایای این انقلاب به وضوح قابل مشاهده و درک است.

رئیس موزه ادبیات نظامی گنجوی جمهوری آذربایجان افزود: بدون شک، بنیانگذار انقلاب اسلامی با حرکت توفنده خود یک حادثه تاریخی و بسیار بزرگ را برای قرن بیستم رقم زد و این انقلاب اکنون فراتر از مرزهای ایران به عاملی در جهت به حرکت در آوردن نهضتهای آزادی بخش تبدیل شده است.

وی افزود: اگر به تحولات اخیر در منطقه و از جمله به قفقاز توجه گردد، متوجه اثرات انقلاب اسلامی خواهیم شد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/78

یک اندیشمند آذربایجانی: امام خمینی دانشمندی منحصر به فرد بودرئیس مرکز تحقیقات اسلامی جمهوری آذربایجان از امام خمینی (ره) به عنوان نظریه پرداز و دانشمندی منحصر به فرد در جهان یاد کرد.

پروفسور «رفیق علی اف » به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی (ره) با رهبری حکیمانه خود و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برخلاف ادعای برخی مدعیانی که دین را عاملی مخرب قلمداد می کردند، نشان داد که اسلام یک دین سازنده و یک ایدئولوژی مبلغ ارزشهای اخلاقی، صلح و عدالت است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی جمهوری آذربایجان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی در این کشور، کشورهای همسایه و از جمله جمهوری آذربایجان، قفقاز شمالی و آسیای میانه نیز از برکات این انقلاب بهره مند شدند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بزودی اثرات خود را در میان کشورهای جهان نشان داد و شرایط مساعدی را برای بیداری ملتها فراهم ساخت.

پروفسور «رفیق علی اف » گفت: امام خمینی(ره) یکی از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام در 200 سال اخیر است که به عنوان اندیشمند، سیاستمدار، عالم و نظریه پرداز بزرگ، برنامه انقلاب اسلامی را آماده و آن را با خروش ملت ایران جایگزین نظام شاهنشاهی در این کشور کرد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 12/7/78

نلسون ماندلا:

امام خمینی(ره) رهبری منحصر به فرد بودنلسون ماندلا از هجرت امام خمینی (ره) از پاریس به تهران، به عنوان واقعه ای بزرگ یاد کرد و گفت: رهبری منحصر به فرد امام بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی ضمن تمجید از شخصیت استثنایی امام خمینی تاکید نمود. «من با دقت آن روزهای حساس را دنبال می کردم ».

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،6/7/78

یک شخصیت فلسطینی:

امام خمینی به جهان اسلام هویت تازه ای بخشیدحسن الباش، اندیشمند معروف فلسطینی و عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب خود ثابت کرد که اسلام یک قدرت حقیقی است که توانست به مسلمانان عزت بخشد.

حسن الباش در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: جهان اسلام قبل از سال 1979 از فقدان هویت رنج می برد، اما امام خمینی با انقلاب خود توانست تغییرات بزرگی را در مردم و هویت و شخصیت آنان ایجاد کند، به طوری که مسلمانان هم اکنون با افتخار به مسلمان بودن خود می بالند.

وی تصریح کرد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ملتهای زیادی، از جمله مردم فلسطین، الجزایر، کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا، تحت تاثیر اندیشه های امام خمینی قرار گرفتند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 10/7/78

یک مقام مالزی:

امام خمینی مروج اخلاق و معنویت در دنیای مادیگرای معاصر بوددکتر «چاندرا مظفر»، معاون حزب عدالت ملی مالزی گفت: امام خمینی در جامعه ای که مادی گرایی بخشی جدا نشدنی از آن بود، چهره ارزشهای معنوی و اخلاقی را نمایان ساخت.

این استاد دانشگاه و سیاستمدار فعال مالزی افزود: از امام خمینی به عنوان بزرگترین رهبر قرن بیستم یاد خواهد شد; زیرا وی نخستین رهبری بود که در این قرن یک انقلاب دینی را پایه گذاری کرد.

«چاندرا مظفر» که رئیس سازمان بین المللی «جهان با عدالت » نیز می باشد، با تقدیر از نقش امام خمینی در پاسداری از عدالت گفت: امام خمینی رهبر بسیار برجسته ای بود که با کوششهای خود سهم بسزایی در جهان اسلام به عهده داشت.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 20/7/78

نویسنده کلمبیایی:

امام خمینی نیاز به اسلام را در دنیا احیا کردحولیان زاپاتا، محقق، نویسنده و رئیس مرکز فرهنگ اسلامی کلمبیا گفت: در قرن بیستم سه شخص در دنیا مطرح شدند و در تمامی مجامع سیاسی مورد توجه سیاستمداران قرار گرفتند. یکی از آنها گاندی بود، دیگری یحیی (رهبر مردم واتیکان) و سومین آنها حضرت امام خمینی است. از بین این سه رهبر تنها کسی که فرهنگ روحیات و سخنانش در بین مردم مؤثر واقع شد، امام خمینی بود. امام خمینی رهبر مسلمان و آزاده ای بود که توانست با قیامی، اسلام را در بستر کشور پهناور ایران جای دهد و نیاز به اسلام را در دنیا احیا کند.

امام خمینی در سایه حکومت اسلامی و تدبیر و درایت توانست الگوی سایر رهبران دنیا باشد.

منبع روزنامه رسالت، مهر 1378

شاعر تاجیکستانی: امام خمینی از شخصیتهای برجسته و ماندگار تاریخ بشری است خانم مهرالنساء، شاعر، ادیب و عضو کمیته بانوان و خانواده از تاجیکستان، می گوید:

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی، حضور رهبری امام خمینی به عنوان پشتوانه الهی این انقلاب است. امام خمینی یکی از شخصیتهای برجسته و ماندگار تاریخ بشری هستند که دارای ویژگیهای انسانی، الهی و ملکوتی خاص بودند. این شخصیت الهی در تمام جهان آنجا که قلبی، الهی و ملکوتی خاص بودند. این شخصیت الهی در تمام جهان، آنجا که قلبی برای عشق و حقیقت می تپد، حضور دارد و زنده است و ماندگار.

سراسر جهان اسلام و مستضعفین به حضور چنین رهبری افتخار می کنند و بوسیدن دست آن حضرت در دیروز و بوسیدن خاک حرم آن حضرت در امروز، آرزویی است که بسیاری از مسلمانان جهان با خویشتن خویش نجوا می کنند. چشم تمام مسلمانان جهان به دستها و قدمهای مسلمانان ایران است و خداوند این توفیق را به خواهران و برادران ایرانی ما داده است و ان شاءالله که این توفیق را پاس بدارند و لحظه ای از نام، یاد و راه امام خمینی غافل نمانند.

با پیام امام خمینی به گورباچف، عمق و ژرفنای شخصیت دینی الهی ایشان بر ما پدیدار می شود. این پیام در تاریخ هر دو کشور و در تاریخ جهان معاصرماندی است و نقطه عطفی در تاریخ هر دو کشور است. امام خمینی شخصیتی روحانی و عارف بودند. ایشان به جهان هستی نیز در همین راستا می نگریستند و تنها چنین دیدگاهی است که انسان معاصر را ملزم به رویکرد دینی و اسلام گرایی می کند.

جهان معاصر، شخصیت امام خمینی را دراین پیام دریافته است. روح بلند و آسمانی ایشان قابل ستایش است. این پیام در آن دوره غفلت، تمام مردم جمهوریهای شوروی را تحت تاثیر قرارداد و آنها را دگرگون کرد. ما هیچ وقت فکر نمی کردیم که به این زودی صدای روح بخش اذان را از گلدسته های مساجد خود بشنویم و امام خمینی نوید بخش چنین سعادتی بود.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 2، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج،1376.

اندیشمند الجزایری:

امام خمینی مردی استثنایی بودسیدصدرالدین، متفکر و اندیشمند معاصر الجزایری، معتقد است:

امام خمینی (ره) مردی استثنایی بود. این انسان هدیه خداوند به مسلمین بود تا بتواند مسیرشان را در اسلام تصحیح کنند.

امام خمینی(ره) اسلام را از گوشه مساجد خارج کردند و مردم را به مسیری هدایت و تشویق نمودند که اسلام را بتوان به عنوان یک روش زندگی به اجرا درآورد. امام خمینی بود که این جرات را به مسلمانان بخشید تا بتوانند اسلام را به دیگران عرضه کنند. الان مسلمانان به مسلمان بودنشان افتخار می کنند، حال آنکه پیش از امام خمینی، جرات بیان مسلمان بودنشان را نیز نداشتند. آنها امروز به واسطه اسلام احساس قدرت می کنند، این فقط امام خمینی بود که به ما اسلام حقیقی را نشان داد و اکنون با شناختی که امام در اختیار مردم قرار داده، ایشان می توانند بین اسلام واقعی یا همان گونه که امام می گفتند، اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی فرق بگذارند.

به اعتقاد وی، با ظهور امام خمینی، عصری برای مسلمانان آغاز شد که بسیار جدی تر از دوران قبل از امام بود. تا پیش از امام، مسلمانان اغلب گرایشهای حزبی و ملی داشتند، حال آنکه امام این ایده را بیان کردند که اسلام بزرگتر از آن است که به حزب یا ملیتی خاص محدود شود. با این ایده است که اکنون حرکتهای اسلامی از طرح حزب یا ملیتی خاص به شکلی جهانی تغییر فرم داده است; حرکتهایی که در بسیاری از موارد از شعارها و روشهای مشابهی برخوردارند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1375.

معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان:

امام خمینی آخرین پدیده بزرگ قرن ماست استاد جمعه علی خان، معاون وزیر فرهنگ قرقیزستان، می گوید:

امام خمینی آخرین پدیده بزرگ قرن ماست. یعنی درست در حالی که امریکا و شوروی جهان را به دو قطب بزرگ تقسیم کرده بودند و خطر هیچ قدرتی را تصور نمی کردند، امام خمینی ظهورکرد و این حرکتی بسیار جسورانه است. شگفتی در اینجاست که وی نزد هر ملتی محترم است و این از تیزهوشی و نبوغ اوست که توانست چنین تاثیری در جهان معاصر باقی بگذارد.

امام خمینی رهبری مقتدر و دوراندیش، انسای والا و منزه، برخوردار از باطنی شفاف و زلال و طبعی غنی و سرشار بوده است. به نظر من، رهبری او و رهنمودهای او، چه در خصوص مسائل ملل اسلامی و چه درباره معضلات جهانی، هدیه ای الهی بوده است. وی به باطن انسانها نظر دارد و انسان را به زبانی ساده به آن سرچشمه های ازلی و ارتباط با مبدا وجود دعوت می کند و این هدفت غایی زندگی است. معنی زندگی و نهایت تمدن رسیدن به همین منظور است. وی به این نکته توجه خاصی دارد و همه انسانها را با همین ملاک، یعنی انسان بودن ارزیابی می کند و این در هر شرایطی ارزشمند است. فکر می کنم رمز تمامی پیروزیها و دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز در همین است. این یک واقعیت است که هر رهبری که در کوران مبارزات قرار می گیرد، در گردابی از مشکلات غوطه می زند، اما او مسیر درستی را مشخص کرد و این دیگر با آیندگاه است که راه او را تا حصول نتایجش پیگیری کنند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1.

استاد دانشگاه قرقیزی:

امام خمینی راه دینی را برگزیده و به انسان و بی کرانگی روح اعتقاد داشت

ساویت بیک تاکتامشیف، پروفسور در رشته فیزیک و رئیس دانشگاه ملی علوم و صنایع قرقیزستان معتقد است امام خمینی رهبر بزرگی است. او ایده تازه ای را مطرح کرد. و در این عصر، دین را وارد عرصه رهبری و هدایت جامعه نمود و توانها و مایه هایی از آن را که ناشناخته مانده بود، به کار گرفت و احیا کرد. در توضیح این نکته باید گفت که امام خمینی، زمان مناسبی را برای انقلاب اسلامی انتخاب کرد، زمانی که پایه های نظام سرمایه داری جهانی لرزان شده و ناتوانی سیستم سوسیالیستی یا کمونیستی در کارآییهای اجتماعی و اداره جامعه ثابت شده بود. امام خمینی در این میان از مردان نادر و استثنایی بود. او نه به راه سرمایه داری قدم گذاشت و نه یک لحظه در ایمان خود به بی اعتباری نظامهای الحادی مارکسیسم و کمونیسم درنگ نمود. راه او راهی یگانه بود که به دیرینگی عمر بشر قدمت داشت. او راه دینی را برگزید و به اسلام توسل جست و به انسان و بی کرانگی و روح او اعتقاد داشت. انسان را به مثابه فرزند طبیعت می دانست و میان انسانها جز به میدان ایمان دینی آنها تفاوت دیگری قائل نبود. تعالیم او رباینده دلهاست.

منبع: امام خمینی(ره) و جهان معاصر، ج 1

شاعر لبنانی:

امام روح عزت و بزرگی و بزرگواری و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت

عباس علی فتونی، شاعر معاصر لبنانی، می گوید:

گفتار امام همان طوری که در مردم ایران تاثیر داشته، در تمام مردم آزاده و مستضعف جهان نیز تاثیر گذاشته است. امام روح عزت و روح بزرگی و بزرگواری و ایثار را میان مسلمانان برانگیخت و مسلمانان در همه کشورها از آن متاثر شدند. آنان به هر وسیله و هر راهی و با تمام قدرتشان تلاش می کنند که عزت خود را بازیابند و کرامت خود را بنا کنند. آن مردمی که از امام پیروی می کنند، همگی برخاستند تا امتهای مستضعف را به خروش و جنبش درآوردند و کابوس ستم، تظلم و انحراف را از دل آنان بزدایند و عرشهای طاغوتیان را ویران سازند و بر ویرانه های آنان قصر مجد و عظمت اسلام و انسان را و قصر اسلام و کلمه لااله الالله را بنا کنند. ملتهای اسلامی هنوز از حرکت انقلابی عقب مانده اند و از جمهوری اسلامی ایران که توانست شخصیتش را بنا کند و عظمت خود را باز یابد، عقب اند، ولی اراده کرده اند که پا جای پای مردم ایران بگذارند تا وجود و حضورشان را در زندگانی بیابند و در نتیجه به سعادت و رضایت الهی در دنیا و پاداش در آخرت نایل شوند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1.

روزنامه نگار کنیایی:

امام خمینی حقیقتا شخصیتی است که هر چه کرد برای خدا و در راه خدا بود

خانم نسیم والجی، عضو کمیته زنان و سردبیر مجلات «الکوثر» و «راه هدایت » کنیا می گوید:

به خدا که از شخصیت امام خمینی، این شخصیت بسیار اعظم در قرن حاضر و در عصر جهالت و عصر فساد و اضمحلال انسان، نمی توان به طور کامل سخن گفت. حقیقتا امام شخصیتی است که هر چه کرد برای خدا بود و در راه خدا بود.

امام خمینی در صراط انبیا کارکرد، بسیار پرهیزگار بود و در مقابل تفکر غرب و شرق ایستادگی و در راه اسلام ناب و شیوه انبیا، تلاش بسیار نمود. امام خمینی با تفکر، حکمت و اخلاق خود، حیرتی را برای جهان معاصر پدید آورد. او در نامه ای به گورباچف آنچه را که در شرق رخ داد، پیش بینی کرد. هر چه که امام خمینی، راجع به اتفاقات و رخدادهای جهان معاصر پیش بینی کرد، همان اتفاق افتاد.

امام خمینی رسولی بود برای شرق و پیام آور حیات حقیقی بشر. سر سلسله تفکر حضرت امام در عرفان و اندیشه برای نجات بشر معاصر، به اولیای خدا برمی گردد.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 2.

طلال عتریسی، استاد دانشگاه روانشناسی اجتماعی لبنان معتقد است:

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و افکاری که از اسلام ارائه کرد، در سطح دنیا دو انقلاب ایجاد نمود: انقلاب در داخل اسلام و گرایشهای فقهی اسلام، به طوری که لزوم حرکت و جنبش را در این عصر مورد تاکید قرار می داد، به خاطر اینکه جامعه اسلامی و حکومت اسلامی را بپا کند; برخلاف گرایشها و اندیشه های عده زیادی که این فکر را رد می کردند. انقلاب دوم آن بود که در سطح دنیا خارج از دایره اسلام، فقهی به وجود آمد که تاکید بر این موضوع داشت که اسلام می تواند تغییر ایجاد کند و می تواند به حاکمیت برسد و می تواند دولت تاسیس کند، برخلاف فکری که از دوره نهضت اروپا علیه آن بود و نیز از دوره انتشار افکار مارکسیستی که اعتقاد داشت که دین ملتها را ضعیف می کند و دین افیون ملتهاست.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *