اهم نکات مطروحه در هفدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

خانه / آموزش / اهم نکات مطروحه در هفدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

باسمه تعالی

مجموعه نکات مطرح شده در هفدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام

تهیه و تدوین: معاونت فرهنگی

قم – شهریورماه 96

 توجه:

گزارش تصویری و متنی هفدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام در پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به آدرس eHeyat.com  قابل بهره برداری است.   

  

کانال تلگرام معاونت فرهنگی هیات رزمندگان اسلام:  @eHeyat

 

نکات سخنرانی حجت الاسلام ناصر خلج

موضوع : لزوم تبیین ویژگی های یاران سیدالشهداء علیه السلام

برای بیان کردن اسلام ناب و اسلام مشوب، لازم نیست انسان همیشه خیلی با صراحت صحبت کند. بعضی اوقات کنایه خیلی بهتر است. اگر قرار است گروه یا تفکری را بشناسیم یکی از راههای شناخت این تفکر و این گروه این است که انسان ، ویژگی های افرادی را که تحت این تفکر هستند بیان کند.

امام حسین علیه السلام فرمود که انی لا اعلم اصحابا اولی و لا خیرا من اصحابی و لا اهل بیت ابر و لا اوصل من اهل بیتی فجزاکم الله عنی خیر الجزاء.

چقدر خوب است اگر قرار است تفکر سیدالشهداء علیه السلام بیان شود، بیاییم و ویژگیهای عاشوراییان را بیان کنیم. چه ویژگیهایی داشتند که حضرت می فرماید کسی در عالم مثل شما نخواهد شد

کتاب هم در این زمینه زیاد است مثل فرسان الهیجان، انصار الحسین سماوی و…

برخی ویژگی های یاران سید الشهداء علیه السلام : امام شناسی / اهل قرآن بودن / همت والا/ کرامت نفس / دین مداری و دین شناسی

اگر اینها مشخص شود مکتب سید الشهداء هم مشخص خواهد شد. در همین برهه کسانی که در راه سید الشهداء حرکت می کنند مشخص خواهند شد و کسانی که در مقابل سیدالشهداء علیه السلام حرکت می کنند هم مشخص می شود.

نکات سخنرانی حجت الاسلام سید حسین آقامیری

موضوع بحث : تبیین نظام موانع حاکمیت الهی

یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی، پیش برنده بودن انقلاب است یعنی هم خودش باید رو به جلو حرکت کند و هم باید بشریت را برای اقامه ی توحید درعالم به حرکت در آورد، یکی از مهمترین مباحثی که به نظر حقیر شاید دغدغه ی حضرت آقا باشد بحث عادی سازی با نظام سلطه است.

قدم اول بحث تعریف جهاد و نظام موانع است. آقا در بحث تعریف جهاد می فرمایند نهایت تلاش در مسیر برداشتن موانع برپایی حاکمیت الهی

حضرت آقا می فرمایند بعضی از موانع، موانع درونی است همان بحث نفس اماره یا ابلیس درون است. بعضی موانع، موانع بیرونی است. این موانع بیرونی باز خود دو قسم می شود که یک قسم ،موانع نظامی است که می شود جهاد اصغر. یک قسم، موانع اقتصادی سیاسی فرهنگی است که می شود جهاد کبیر. بعد آقا می فرمایند این آیه ی و جاهدهم به جهادا کبیرا این «به» بحث عدم تبعیت است. نسبت جهاد اکبر به جهاد اصغر و جهاد کبیر این است که جامعه ای که در جهاد اکبرش بلنگد، در جهاد اصغر و کبیرش به مشکل خواهد خورد. لذا امروز فلش اصلی به سمت آن زیربناهای اعتقادی است.

وقتی بحث جهاد و این نظام موانع درست برای مردم تبیین نشود، واقعه ی کربلا در ذهن مردم می شود یک استثناء و امام مجاهد ما می شود حسین بن علی و آن زمانی که علی بن ابی طالب دست به شمشیر شد می شود مجاهد و بقیه ی عمرش هم خانه نشین بود یعنی هیچ، یعنی سکوت! یا اینکه بعضی وقتها در جامعه القاء شود که اهل بیت سازش کردند یا صلح امام حسن علیه السلام به معنای صلح مطرح شود نه به عنوان یک جهاد کبیر

الان دارند این بحث مناظرات علمی را پررنگ می کنند که امام رضا علیه السلام با صحبت، با بیان، با مکاتب مختلف اسلام را احیاء کرد، اصلا مناظرات امام رضا علیه السلام وحضرت جواد یک بخشی از کار بود. این دو امام رسما حمایت می کردند از گروههای جهادی یا به تعبیر آقا سلحشوران علوی! یعنی گروههایی که جنگ با شمشیر داشتند با مأمون و معتصم و جریان عباسی. فقط در زمان حضرت جواد علیه السلام آقا به صراحت سرپرستی را قبول نمی کرد، آقا می فرماید به سه دلیل: یک: نهضتها کاملا اسلامی نبودند، دو: گاهی به جهت منافع و مقام و ریاست می جنگیدند. سه: گاهی اهلیت و شایستگی نداشتند. ولی چرا امام جواد از اینها حمایت می کردند؟ به خاطر اینکه همه ی اینها یک سدی بود در برابر مانع استکبار.

(رجوع به کتاب انسان ۲۵۰ ساله)

امروز ما متهم هستیم که چرا ما داریم از فلسطین  حمایت می کنیم!؟ یا چرا جریان وحدت ،اینقدر مورد تأکید است؟ ببینید امام معصوم دارد از گروههایی حمایت می کند که می گوید

در بعضی از مواقع اهلیت نداشتند ولی چون اینها سد بودند در برابر نظام سلطه امام از اینها حمایت می کردند.

باید برای مردم تبیین شود که در سیره ی اهل بیت چیزی به نام سازش نبوده است.

در کتاب فرهنگ سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها داریم که ایشان دو گروه را با چشم اشکبار نفرین می کرد یک گروه کسانی که به حضرت جسارت کردند و دوم کسانی که سکوت کردند و نگاه کردند، آنهایی که اهل بیت را محکوم می کنند به سکوت یا سازش با نظام سلطه ی زمان خودشان العیاذ بالله دارند نسبت شرک به امام می دهند.

نکات سخنرانی حجت الاسلام هادی پور

 موضوع : انتظار عاشورایی

یک موضوع خیلی خوب برای محرم امسال می تواند موضوع انتظار عاشورایی باشد.

چرا اهل بیت علیهم السلام اینقدر اصرار داشتند به اینکه هر سال برای آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام اقامه ی عزا باشد؟ یک فلسفه ای که به نظر می رسد که خیلی مهم باشد این است که یک امامی یک روزی یک جایی تنها ماند و غریبانه به شهادت رسید، اهل بیت علیهم السلام فرمودند شیعیان و محبین هر سال بلکه بیش از هر سال دائما در طول سال برای آن امام غریب روضه بگیرند، اشک بریزند، تا یک روز دیگر و یک جای دیگر یک امام دیگر تنها نماند. فلسفه ی این عزا این است که دیگر امامی تنها نماند .

محرم فرصت بسیار مهمی است برای اینکه مردم را توجه بدهیم به امام عصر ارواحنا فداه .

واقعیت این است که امام زمان ارواحنا فداه در زندگی مردم ما نیست، شاید در اعتقاد و ذهن آنها باشد ولی مردم و جوانها با آقا زندگی نمی کنند یعنی در متن زندگیشان صبح که بیدار می شوند با یاد آقا، با آقا زندگی کنند، شب با یاد آقا بخوابند همه ی زندگیشان به عشق آقا باشد، همه ی زندگیشان زمینه سازی برای ظهور باشد نیست .

امام زمان پشتوانه ی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است. اگر ما آقا را در مردم خوب توانستیم تبیین کنیم، آن وقت می توانیم ولایت فقیه را که ما اعتقاد داریم و امام رحمه الله علیه فرمود ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است، برای مردم تبیین کنیم.

ما در جبهه هایمان در زمان جنگ و دفاع مقدس، می بینیم بعضی از شهدای بسیار جوانمان آنقدر در این انس با امام زمان اوج می گیرند که توفیق تشرف خدمت حضرت پیدا می کنند.مثل شهید احمدعلی نیری

اگر این ارتباط برقرار شود بین جوانهایمان و مردممان با آقا، تربیت حاصل می شود، با امام زمان می توان مردم را انقلابی کرد اگر خوب معرفت امام را برای مردم توضیح بدهیم.

نکات سخنرانی حجت الاسلام زنگنه

موضوع : ضرورت داشتن استراتژی فرهنگی

ما متأسفانه در مسیر انقلابمان یک مشکلی که داشتیم استراتژی فرهنگی نداشتیم. غالبا موضوعات فرهنگی را اتفاقات و دشمن برای ما درست می کرد مثل بحث مارکسیسم و عرفان های کاذب

ضرورتا ما اگر بخواهیم وضعیت فرهنگی جامعه را درست کنیم چند اصل را باید مراعات کنیم. یکی بحث مدیریت فرهنگی است که متأسفانه در کشور ما نیست

مخاطب شناسی امری ضروری است. الان ما با مخاطبهایمان خیلی فاصله داریم یعنی مثلا ما روی بحث ولایت فقیه اصرار می کنیم در صورتی که او بحث توحید برایش هنوز زیر سؤال است، امامت برای او هنوز حل نشده است. باید مخاطب را بشناسیم .بحثهای روانی ، آفت شناسی هم از نظر فکری هم از نظر جنسیتی هم از نظر خلق و خوی تربیتی لازم است . اصلا شیوه ای که اهل بیت علیهم السلام داشتند شیوه ای نبود که همه جا استفاده کنند.

بهترین حرف در محرم این که حضرت فرمود انی لا اعلم اصحابا و خیرا من اصحابی رمز اصحاب حضرت چه بود؟ همان خطبه ی حضرت که می فرماید ایها الناس ان الله جل ذکره ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه و استغنوه بعبادته عن عباده ما سواه و قال رجل یا بن رسول الله ما المعرفه الله عزوجل؟ قال علیه السلام معرفه اهل کل زمان امامه الذی یجبه علیهم طاعته این معرفت هم معرفتی عقلی، معرفت قلبی و معرفت جوارحی است.

ما واقعا یک استراتژی محتوایی مطرح کنیم یا داشته باشیم . معمولا ما بچه طلبه ها می گوییم هر چه بلد باشیم هر چه دوست داشته باشیم کتابی را باز کردیم و موضوعی را انتخاب می کنیم و می رویم حرف می زنیم که این کار غلطی است، ما باید استراتژی داشته باشیم.

نکات سخنرانی حجت الاسلام کرمی

 موضوع : علل انحطاط جامعه پس از پیامبر

یکی از مباحثی که به نظر حقیر بسیار ضروری و مبرم است این است که ما تبیین کنیم خصوصیات ساختار جاهلی و ساختار اسلامی یعنی نظام اسلامی و نظام جاهلی چه تفاوتی دارد؟ چه از لحاظ شکل و فرم و چه از لحاظ محتوا.

ما اگر به منابع و مصادر درجه اول و مورد وثوق مراجعه کنیم ازلا و ابدا در بین روابطی که بین ولی و مولی علیه هست در طول تاریخ چه گذشته و چه آتیه، هیچ رابطه از نظر پیوند

عاطفی و رابطه روانی و احساسی به اندازه ی پیوند سید انبیاء با امت نبوده است. با توجه به این چه توجیهی می توانیم برای حادثه کوچه ی بنی هاشم داشته باشیم؟ چه توجیهی برای حادثه عاشورا می توانیم داشته باشیم ؟

چه بلایی سر جامعه ی اسلامی بعد از پیغمبر بعد از ۵۰ سال افتاده که مردم یعنی داعی با اعتقاد به اینکه این مدعو امام زمان مفترض الطاعه و واجب الاطاعه است سر این امام زمانی که دوازده هزار کارت دعوت داشته بین دو نهر آب با لب تشنه سر می برند و از اعجب عجائب این است که آن روزی که این اتفاق افتاد یک غرفه در بازار برای نصف روز هم تعطیل نشد .

یک بیانیه ای یک اعتراضی.

وجود مقدس صدیقه ی طاهره سلام الله علیها فرمودند شما به جاهلیت اولتان برگشته اید یعنی می شود در یک جامعه ای مردم قرآن بخوانند، مفاتیح بخوانند، اهل محراب و مسجد باشند، اهل جمعه و جماعت باشند مع ذلک الوصف با همه ی المانها و مشخصاتی که یک جامعه ی اسلامی می تواند داشته باشد اسم این جامعه جامعه ی جاهلی باشد! معیارها مهم است. وقتی تنافس قدرت و ثروت شد، وقتی معیارهای معنوی جای خود را به معیارهای مادی داد، چنین می شود.

یعنی می شود در یک جامعه نماز و روزه و مناسک و مراسم دینی باشد و مع ذلک جامعه ،جامعه ی اسلامی نباشد.

بخشی از این عوامل مربوط به خواص می شود، بخشی مربوط به حکومت می شود، بخشی مربوط به بی مسؤولیتی توده ی مردم می شود، شخصیت گرایی و … هزار اتفاقی که در این انقلاب ما اتفاق افتاد یعنی اگر شما این انقلاب خودمان را بشناسید، اگر اتفاقات و .. اگر عاشورا را خوب مطالعه کنید می بینید نظام اسلامی درست با همان عوارض، با همان ابتلائات با همان مشکلات جلو می رود.

نکات سخنرانی حجت الاسلام مستشاری

وعاظ انقلابی ما باید به خیلی از مسائل لازم ورود پیدا کنند تا شخص اول مملکت لازم نباشد در آنها ورود کنند و هزینه کنند .

ما گاهی دعوتمان می کنند می گوییم نه ما سیاسی نیستیم، می خواهیم از جلسه مان تعریف کنیم می گوییم جلسه ی ما جلسه ی سیاسی نیست، جلسه ی حکومتی نیست. چرا از عنوان سیاسی می ترسیم؟

قرآن نه برای نماز و اصلا برای احکام نازل نشده، نه برای اخلاق محض نازل شده نه برای ذکر تاریخ نازل شده بلکه می فرماید ما قرآن را بر تو نازل کردیم که حکمرانی کنی بین مردم بما انزل الله فیه اصلا قرآن قانون اساسی حکمرانی حکومت دینی قوه ی مجریه و قوه ی قضاییه است. تورات هم همینطور بوده، انجیل هم همینطور است دین اصلا مساوق باسیاست است مساوی با سیاست است. اصلا دین غیر سیاسی دین نیست

میگویند منتظر امام زمان هستیم می گوییم منتظر چه چیز امام زمان هستی؟ نماز می خواهی بخوانی خب بخوان، روزه الان می توانی بگیری می گوید نه منتظر حکومت عدل جهانی هستیم .

آن وقت می گوید دین از سیاست جدا است منتظر حکومت است ولی می گوید دین از سیاست جداست خب حکومت که عین سیاست است. بعد می گوید منتظر حکومت عدل جهانی هستیم جهانی، بعد می گوید چرا ایران به سوریه کمک می کند؟ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!! خب اگر منتظر حکومت جهانی هستی، دیگر چه فرقی بین ایران و سوریه و یمن و لبنان وجود دارد

بحث وحدت بین شیعه و سنی را نگاه کنید. آیات و روایاتش را ببینید. وحدت با عکس گرفتن وهفته ی وحدت درست نمی شود. بزرگترین نعمت، امنیت ملی است و امنیت ملی در سایه وحدت ملی ایجاد می شود، باید اقتدار بیاید و اقتدار هم با تفرقه نمی شود.

نکات سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی

موضوع : ضرورت سبقت به سمت مهدویت

حضرت سیدالشهدا در آن مکاشفه پیامی داده اند به خطبا و علما که تا می توانید درباره ی مهدی ما سخن بگویید و بنویسید که عصر شما، عصری مهدی ما هست و او در عصر خودش مظلوم است. هرآنچه درباره ی مهدی ما بگویید درباره ی همه معصومین گفته اید

دستور به سبقت به سمت خیرات دو مرتبه در قرآن مورد تأکید خداوند رحمان واقع شده فاستبقوا الخیرات .عالی ترین مصداق خیرات را در روایات الخیرات الولایه لنا اهل البیت مطرح کرده اند .

عالی ترین و ضروری ترین مصداق سبقت به سمت خیرات، که رمز تمام موفقیتها و سعادتها در دنیا و آخرت است سبقت به سمت مهدویت خواهد بود بقیه الله خیر لکم. خیر، افعل التفضیل است یعنی بهترین است، عالی ترین است، ان کنتم مؤمنین. بزرگترین خسارت و حسرت انسان ،تسویف نبوت و امامت و مهدویت خواهد بود. به قرینه ی این آیه که واحسرتا علی ما فرطت فی جنب الله که روایات، جنب الله را حجت معصوم زمان تأویل کرده اند که حسرت انسان در قیامت این خواهد بود به خاطر کوتاهی که در امر ولایت و امامت و تقویت رابطه با حجت معصوم زمان و تبعیت از او داشته است .

پنج پیشنهاد:

۱/ محوریت سوره ی فجر در سلوک حسینی مهدوی: سوره ی فجر یک سوره ی کلیدی است .

که هم سوره ی امام زمان معرفی شده در روایات و هم سوره ی سید الشهدا

۲/ بزرگترین آزمون انسان در آخرالزمان شکران یا کفران مهدویت هست یک داستان قرآنی روایی آن داستان قوم سبأ آیات ۱۵ تا ۲۰ سوره ی سبأ است. داستان شگفت انگیزی است که کمتر مطرح شده است بسیار پیام دارد حضرت دانیال نبی و قوم سبأ . داستان تاریخی روایی اش فاجعه حره و فاجعه ی تخریب کعبه با این نگاه که امام صادق علیه السلام می فرماید

فاجعه ی حره را برای مردم و شیعیان و محبان ما بیان کنید چون امت اسلام در آخر الزمان به فاجعه ای به مراتب دردناکتر از فاجعه ی حره مبتلا می شوند.

۳/  تبعیت و حمایت از زعامت و رهبری امت بالاترین شکرانه ی نعمت مهدویت در عصر غیبت است که ما خیلی در این زمینه کم می گذاریم

 باید به شخصیت شناسی و جریان شناسی مسلم بن عقیل به عنوان نائب الامام اشاره کنیم که داستان روزگار ما است که رمز هلاکت مردم کوفه این بود تسویف  حمایت و تبعیت نسبت به نائب الامام. از آنجا هلاکت جامعه دینی آغاز می شود و رمز نجات امثال هانی بن عروه مسلم بن عوسجه سبقت در حمایت نائب الامام است.

۴/  مهندسی شخصیت انصار المهدی با شخصیت پردازی شخصیت انصار الحسین یک بحث بسیار کلیدی و کاربردی و جذاب است که یاوران حضرت مهدی سرآمد جهانیان در فضیلت و بصیرت و استقامت و منزلت معرفی می شوند

۵/ آخرین مورد، رمز مشترک ریزشها و رویشهای شگفت انگیز در نهضت حسینی و دولت کریمه ی مهدوی است .

دو منبع را برای مطالعه ی بیشتر معرفی کنم؛ یکی پیوند عاشورا و مهدویت از جناب محمد پاشایی و دیگری کتاب سلوک مهدوی است.

نکات سخنرانی حجت الاسلام جوشقانی

موضوع : تقارن محرم و هفته دفاع مقدس

امسال این تقارن باعظمتی که هم دهه ی محرم و هم آغاز هفته ی دفاع مقدس بهترین بهانه و فرصت است .

من فکر می کنم یکی از بهترین راز و رمزهایی که ما می توانیم گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و دفاع مقدس را بیان کنیم نام شهداء، بهانه ی شهدا، خاطرات شهداست که به زیبایی تمام می توان از این فرصت بهره گرفت. خب این خیلی جفا است که مردم ما حتی خیلی از خانواده های شهدای عزیز ما شهیدشان را نمی شناسند

ببینید هر شب به نام یکی از شهدای کربلا است. شب شهادت حضرت علی اکبر اختصاص داده شده به شهدای علی اکبری یا علی اکبرهای خمینی، یعنی ما آن شب را حداقل با دوستان هیئت و مسجد و … صحبت کنیم و خانواده های عزیز شهدا، پدر و مادر، همسر و فرزند شهید، عکس شهیدشان را بیاورند. اگر امکانش بود یک جایگاه ویژه ای برای پدران و مادران شهدا آماده شود، گویندگان وسخنرانان و مداحان و شاعران ما در این عرصه عرض ادب کند و تکریم شود ساحت مقدس شهداء شب دو طفلان حضرت زینب سلام الله علیها از شهدای مدافع حرم بگوییم، ضرورت حضور ما در دفاع را بگوییم بعد قصه ی حریم را بگوییم که آقا مطرح کردند شهدای مدافع حریم آل الله ،حریم اهل بیت عصمت و طهارت. یا مثلا شب حضرت قاسم شما حداقل کاری که به عنوان سخنران می توانید انجام دهید این است که گریزهایر روضه هایتان شهدا باشند. دو سه نکته ی ناب و خاطره انگیز و مقدمه ساز و بستر ساز …۳۶ هزار شهید دانش آموز داریم که بین ۱۳ تا ۱۵ سال هستند، میانگین ۱۵ سال است .ببینید هنر امام، عرفان امام، عظمت امام یکی از ابعاد تجلیش همین جا است. گاهی می گویند فلان عارف به حبه ی قند دعا و ذکر و ورد خواند و سرطان از وجود طرف بیرون رفت، امام راحل عظیم الشأن ما چه کرد؟ شاهرخ ضرغامها را امام را دیدند؟ نه. علی ماشاءاللهی ما حمام که می آمد با لباس رو می آمد در حمام لشکر چون بدنش خالکوبی بود می گفت خجالت می کشم، در کربلای ۵ قطعه قطعه شد. هنر امام این بود که از اینها عارف درست کرد .

این کتاب حماسه ی تپه ی برهانی را اگر نخوانده اید بخوانید .

یک شب را اختصاص بدهیم به والدین شهداء، که شام غریبان که شب حضرت زینب سلام الله علیها است خوب است برای این. آنجا بگوییم از زنانی که در عرصه ی تربیتی زینبی غوغا هستند.

آخرین دست نوشته ی شهید عزیز ما محسن حججی این است که عشق من رهبر من، افتخار من حضرت آقا و ولایت است. این آخرین سخن اوست . کتاب پیوند فرهنگ دفاع مقدس و عاشورا از آقای دکتر سنگری که حقا کتاب خوبی است یک کتاب هم از آقای کاجی به نام خط عاشقی که دو جلدش هست و جلد سومش هم در راه است که پیوندهای عاشورایی شهدای عزیزمان با اهل بیت و اصحاب سیدالشهداء است. آنهایی هم که احیانا در فضای روایتگری می خواهند استفاده کنند آقای نوعی اقدم دو تا سی دی دارد روایت عاشورایی دفاع مقدس که خیلی قابل استفاده است.

نکات سخنرانی حجت الاسلام برادران

موضوع : پیشنهادی های هیأت علمی برای محرم

– سیاست اولی که پیشنهاد کردند این بود که در مقابل دولت موضع گیری نشود و چالشی را که دشمن قرار است درونی کند ما بیرونی کنیم. دشمن بنا دارد و تلاش می کند یک دوگانه ای را درست کند بین معیشت مردم و سپاه و رهبری. یعنی معیشت مردم در گرو کوتاه آمدن در مسائل نظامی و کم شدن قدرت سپاه و رهبری و در نتیجه عدم حمایت از حزب الله است.

این سیاست دشمن است .

حزب الله در کنار دولت می تواند موارد نقض برجام را مطرح کند تا زمینه برای برجامهای بعدی پیش نیاید. والا اگر به نقد دولت کشیده شود مستقیما، طبیعتا راه برای اینکه برجامهای بعدی را هم مطرح کنند بیشتر است.

بیان ما گاهی فقط مناسب قشر مذهبی است به قشر خاکستری جامعه خیلی توجه نمی کنیم به تعبیر قرآن بیان للناس نیست بلکه للخواص است در حالی که قرآن هم هدی و رحمه للمؤمنین است و هم هدی للناس، ما بیشتر باید به این توجه کنیم امسال آخرین سال تحصیلی است که محرم در آن واقع شده است یعنی از سال آینده ما محرم را دیگر در سال تحصیلی بچه هایمان نداریم و این آخرین فرصتی است که می توان کار کرد .آن حال و هوای محرم در مدرسه ها می تواند برای ما زمینه ورود خوبی را فراهم کند .ما انقلاب اسلامی را با نگاه فلسفه ی تاریخ تحلیل کنیم. یعنی نگاه غلبه ی حق بر باطل در طول تاریخ را وقتی مطرح کنیم یک منظومه ی فکری دست ما می آید که الان می توانیم ارزیابی کنیم که الان رو به جلو هستیم یا رو به عقب .نگاه فلسفه تاریخی به این موضوع را قرآن بعد از جنگ احد دارد. قرآن ۴ تا کار می کند در اینجا که خیلی بحث قشنگی است، اصلا فرمول آرام سازی و آرام بخشی جامعه است آن هم در زمانی که جامعه آسیبهایی دیده است:

۱/ اولین کاری که قرآن می کند این است که توجیه نمی کند، ما هم توجیه نکنیم. واقعا ضعفها را بگوییم اما با رویکرد اصلاحی .

۲/ دوم اینکه تقویت روحیه می کند. بعضی ها واقعا کارشان این است که صحبت که می کنند ،عامه ی مردم وقتی از جلسه بیرون می آیند واقعا ناامید می آیند. قرآن تقویت روحیه می کند حتی در همان بحران می فرماید و لا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون این کنتم مؤمنین

۳/  توجه دادن به وجود مشکلات در طول تاریخ

۴/  کار چهارمی که می خواهم بیشتر در موردش صحبت کنم و خیلی هم حیاتی است این است که آسیبهای دشمن را هم ببینید .دشمن دارد تلاش می کند تابلوی آسیبهای ما را خیلی شفاف در جامعه ارائه کند و گاهی هم ما به او کمک می کنیم و خطوط دشمن هم همین است. راه این است که ما یک ارزیابی دقیقی از وضعیت دشمن داشته باشیم. در حوزه ی خانواده در حوزه ی سیاست. من یک مثال بزنم آمریکا ۴ تریلیارد دلار در عراق خرج کرده است، اما الان چه چیزی نصیبش شده است؟ صدام رفته است حشد الشعبی به جایش آمده است.

یعنی آسیبهای اردوگاه دشمن یکی دوتا نیست اگر بخواهیم بگوییم. ممنوعیت عزاداری در کربلا رفته، اربعین آمده است عالم کشی در عراق از بین رفته است، عزت علمای عراق آمده است

بحث دوم استفاده از کالای داخلی بود

مهمترین حاجت جامعه ی ما بحث اشتغال است ،۹ یا ۱۰ میلیون جوان بیکار. این مقدار جوان بیکار اگر بخواهد اشتغالشان درست بشود آیا این حاجتشان نیست؟ حاجتشان چطور حل می شود؟ مهمترین بخش آن دست جامعه است. و دست فرهنگ سازان جامعه و خود ما در زندگی خودمان با مصرف کالای داخلی. آقا این مصرف ما را دچار درد سر می کند حضرت می فرماید خود را به سختی و زحمت بینداز و حاجت برادر مؤمنت را برآورده کن .

واقعا آیا خرید کالای خارجی رونق بازار خارجیها و دشمنان نیست؟ این یک واقعیت است.

بحث خانواده چندتا سرفصل دارد به نظرم اهم آن بحث کم رنگ شدن محبت در خانواده است .

شهوت که زیاد شود محبت کم می شود

تقارن دفاع مقدس بحث بعدی است با شبهای محرم. هر شب یادی از شهدای یک عملیات بشود که این کار خوبی است

بحث بعد پیدا کردن یک منظومه ی فکری است برای یافتن اولویتها .اگر خواستید ببینید چه موضوعی اولویت دارد گاهی فراوانی آیات نشان می دهد چه موضوعی اولویت دارد مثل معاد .گاهی خلاصه کردن دین در یک مفهوم نشان دهنده ی اهمیت موضوع است مثل می فرماید هل الدین الا الحب، یا هل الدین الا الولایه این نشان می دهد اولویت دارد. یا تکرار آیات، یا اینکه تأکید بر موضوعات خاص تبیین آزادی های مشروع در مقابل آزادی های غیر مشروع که دشمن از این زاویه نفوذ کرده یک حرف است و یک پیشنهاد نهایی آنکه پیش کسوتان روحانیونی که منبری بوده اند و الان دیگر نه بانیان دعوتشان می کنند و نه ماها به آنها محل می گذاریم احترام به اینها باعث برکت جلسات ما می شود.

نکات سخنرانی حجت الاسلام نظافت

موضوع : نهضت ارتباط، تبیین، اعتماد

جنگ سخت با جنگ نرم تفاوتهایی دارد. در جنگ سخت کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره جمعیت نیاز نداریم؛ یک نفر کار کارستان می کند حتی زمان دفاع مقدس هم که همه ی ایران که بسیج نشد! باز هم آنجا کم من فئه قلیله بود. آنهایی که می آمدند جبهه و سپاه صد هزار نفری راه می افتاد باز در متن نبرد و خط مقدم هفت هشت نفر کارستان می کردند.

امروز شما مسأله ای دارید به اسم انتخابات.۴ سال دیگر حدود شش میلیون جوان به سن رأی دادن می رسند، چند درصد از اینها گفتمان من و شما را قبول دارند و ما را می فهمند؟ از قبل باید برای سونامی ها و سیلها فکری کرد .من اگر بخواهم اسم برای این بحث بگذارم باید بگویم نهضت ارتباط، تبیین، اعتماد نیروهای ارزشی جامعه که به ما خوشبین هستند می توانند ابزار دست ما باشند برای رسیدن به یک هدف بزرگ. ارتباط ما با قشر خاکستری قطع است. ارتباط آقا هم با اینها قطع است برای اینکه رهبری حلقه ی وصل می خواهد. باید صحبتهای ایشان را کسی به نسل جوان برساند. ما که ارتباطمان قطع است، تلویزیون که نگاه نمی کنند بلکه از طریق ماهواره ها تغذیه می شوند. چطور باید پیام را به قشر خاکستری رساند؟بزرگترین خطری که ما را تهدید می کند خطر پوک شدن از درون است .هر جامعه ای دو اقلیت دارد و یک اکثریت؛ یک اقلیت مصلح و یک اقلیت مفسد و یک اکثریتی که الان در اصطلاح سیاسی می گویند خاکستری ها و در عبارت امیرالمؤمنین همج رعاع که یمیلون مع کل ریح، اتباع کل ناعق لم یستضیئوا بنور العلم .این همج رعاع ها مهمترین مسأله برایشان معیشت است، هر کس بتواند نان و آب و امنیت را تأمین کند. همج رعاع دنبال یک زندگی بی دردسر است ،از جنگ می ترسد، نمی خواهد جنگ بشود، استدلالهای معنوی را نمی فهمد، مبارزه با استکبار را نمی فهمد، انقلابی را نمی فهمد، باید یک نهضتی راه انداخت یعنی ما مخاطبانمان را آموزش بدهیم یعنی جوانهای بسیجی و هیئتی را توانمند کنیم تا بتوانند با قشر خاکستری ارتباط بگیرند و جذب کنند، خود اینها را قوی کنیم به صورتی که جاذبه داشته باشند نه دافعه. راهش این است که نسل جدید به ما اعتماد کند .

مخاطبها سه دسته اند: ۱/معاند، بدبین و متنفر ،۲/مخاطبی که نظری ندارد و دنبال نان و آبش است،۳/ خوشبین ها. با معاندها که من نظرم این است کاری نداشته باشیم، وقتمان را هدر ندهیم حتی در شبکه های مجازی. با آدمهای بدبین نمی توان کار کرد. خوشبین ها را می توان قوی کرد و سربازشان کرد

بایستی ارتباط برقرار کنیم بایستی سیره ی فراموش شده ی اهل بیت را احیاء کنیم. اگر این کار را کردیم نتیجه می گیریم. اولا نگاهمان را به انسان عوض کنیم. این خودش یک مقدمه ای است که تک تک انسانها ارزشمند هستند. تک تک انسانها کرامت دارند ،انسان موجودی است که ما نسبت به او مسؤولیت داریم من وقتی به لات سر محل به دید تنفر نگاه می کنم، وقتی خودم را بدهکار او نمی بینم اصلا نمی توانم او را درک کنم امیرالمؤمنین به مالک اشتر می گوید دلت را مهربان کن با زیردستان بعد می گوید اینها دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند یا نظیر لک فی الخلق یعنی ما باید نیروهای ارزشی را نسبت به دیگران مهربان بار بیاوریم.

انسان آنقدر ارزشمند است که خدایی که یک حسین بیشتر ندارد می گوید حسین من سرش بریده شود، خون دلش بذل شود تا انسان هدایت شود!

بایستی نگاه طبیبانه به انسان داشت امیرالمؤمنین فرمود پیامبر طبیب دوار بطبه بود ما می خواهیم منبر برویم و بعد هم بزن و در رو! صحبتمان را بکنیم و به مجلس بعدی برسیم که وقت کم داریم.اگر بخواهیم ارتباط برقرار کنیم قدم اول ارتباط با خودی ها است. هر کس جمهوری اسلامی را قبول دارد اصولگرا است . ارتباط با خودی ها، حفظ انسجام خودی ها، آموزش خودی ها به نظر من خیلی اهمیت دارد که حالا آن خودی ها نقطه ضعفهایی دارند .                            این سیاست اهل بیت است تا کسی محبوب نباشد حرفش اثر ندارد اصلا حرفش را گوش نمی کنند. اگر کسی محبوب باشد غیر مستقیم مؤثر است. راه رفتنش به نفع اسلام است، زندگی اش به نفع اسلام است، اصلا بدی هایش را خوب می بینند. ما بایستی رفتارهایی را بر اساس سیره ی اهل البیت داشته باشیم که محبوب باشیم. سرّ اهل بیت یعنی چه؟ یعنی یک مطلب حقی هست که قابل هضم نیست.هرچیزی را نمی توان گفت کما اینکه ما به اهل سنت تقیه ی مدارایی داریم نه تقیه خوفی که در مقابل داعش داریم .یعنی حرفهای حقی داریم ولی نمی توانیم بگوییم چون آمادگی پذیرش ندارند ولی زبان احسان، زبان محبت را آموزش بدهیم به بچه ها که چه کار کنند. چه کار کنند با همسایه شان – برای اینکه مشکلاتمان با قشر خاکستری و توده ی مردم حل شود چه باید بکنیم؟ امیرالمؤمنین فرمود من اصلح بینه و بین الله اصلح الله بینه و بین الناس یکی از راهکارهایش این است که سفره بیندازید. نه با اعتبارات دولتی که هنری نیست. سفره بیندازید طبق روایات برای مؤمن و فاجر. یک زبان بین المللی هست به نام شکم هر جای عالم بروید این زبان را می فهمد.چقدر روایت در مورد اطعام داریم.

بعضی از ما متأسفانه اهل انفاق مالی نیستیم، رفقا همان وقتی که هدیه ای می گیرید بخشی از آن را به عنوان صدقه ی فرهنگی کنار بگذارید.

آقا فرمودند روحانیت سه تا مأموریت دارند یکی خدمات اجتماعی بود منتهی خدمات اجتماعی هدفمند نه کور .یعنی چه؟ یعنی هیچ هدف دینی را تعقیب نمی کند، یعنی از آن انقلابی بیرون نمی آید. اگر یک جوری شکم را سیر کردی که لئامت را تبدیل به کرامت کردید این مقدمه ی پیام رسانی است و نتیجه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *