بازخوانی تحلیلیِ کتاب هیات رزمندگان اسلام

خانه / اختصاصی هیأت / بازخوانی تحلیلیِ کتاب هیات رزمندگان اسلام

بازخوانی تحلیلی کتاب «هیأت رزمندگان اسلام» به همت جامعه ایمانی مشعر و با حضور نویسنده آن، آقای کمیل خجسته باقرزاده، در قالب هفتمین «نشست هیأت‌پژوهی» برگزار خواهد شد

در قالب هفتمین نشست هیأت‌پژوهی کتاب « هیات رزمندگان اسلام» بازخوانی خواهد شد.

 بازخوانی تحلیلی کتاب «هیأت رزمندگان اسلام» به همت جامعه ایمانی مشعر و با حضور نویسنده آن، آقای کمیل خجسته باقرزاده، در قالب هفتمین «نشست هیأت‌پژوهی» برگزار خواهد شد. کتاب «هیأت رزمندگان اسلام، از آغاز تا پایان دوره اصلاحات» از پایان‌نامه کارشناسیِ ارشد جناب آقای کمیل خجسته باقرزاده استخراج شده است. این پایان‌نامه با عنوان «نقش هیأت رزمندگان اسلام در تحولات سیاسی ایران» در رشته علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نگارش و دفاع شده است.

 در چکیده این پایان‌نامه آمده است: نظام جمهوری اسلامی ایران، برآمده از انقلابی است که بر اساس آرمان و عقیده به پیروزی رسیده است. این نظام، برای حفظ و تثبیت خود نیاز به انتقال ارزش‌هایش به نسل بعدی دارد و لذا ضروری است که در پی ابزار و روش‌هایی برای تحقق این مهم باشد. جمهوری اسلامی ایران، در زمانی که حال و هوای انقلابی‌گری در آن داشت خاموش و کم‌فروغ می‌شد، دست به آسیب‌شناسی و به‌سازیِ خود برای برگرداندن این روحیه زد. از این رو؛ بعد از جنگ و تا اواسط دهه ۸۰، این نظام در برخورد با آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شد، دو دوره متفاوت را تجربه کرد.
از تدابیری که در این دو دوره برای حفظ انقلاب انجام گرفت، تأسیس و توسعه هیأت رزمندگان به عنوان یک نهاد حافظ ارزش‌های انقلاب در سراسر کشور بود. هیأت رزمندگان اسلام در دوره سازندگی و در مقابله با آسیب‌های تصمیم‌سازی سیاست‌گذاران فرهنگی-اقتصادی آن وقت به وجود آمد. پیام‌هایی که در این دوره هیأت رزمندگان اسلام برای مخاطبانش ارسال می‌کرد، عمدتاً پیام‌های سلبی بود و بیشتر نقش هشداری داشت. دلیل آن هم این بود که هیأت در دوره تأسیس قرار داشت. لذا راهبردش بر این اساس شکل گرفته بود که جایگاهی برای خود به عنوان یک نهاد مرجع تثبیت کند. هدف هیأت رزمندگان اسلام از این راهبرد این بود که هم نیروهای رزمنده را که بعد از جنگ پراکنده شده بودند، دوباره جمع کند؛ و هم بتواند در مقابل جریان‌های انحرافی یا خرافه که داشت درون نیروهای رزمنده رخنه می‌کرد، ایستادگی کند. در دوره بعد، هیأت رزمندگان اسلام در مقابل جبهه دوم خرداد و گفتمان ضد ارزشی حاکم بر آن آرایش گرفت. در این دوره رفتار هیأت در مقابل مسائل سیاسی و فرهنگی کشور، هم جنبه ایجابی به خود گرفت و هم جنبه سلبی همچنان ادامه یافت. همین رفتارهای ایجابی و سلبی که هیأت رزمندگان با کمک نهادهای پشتیبانش -به‌صورت چندلایه- از خود بروز داد، از مهم‌ترین عواملی شد که سرانجام جریان برانداز به اهداف خود نرسد و بر خلاف تصور همگان، مردم در دوره نهم انتخابات ریاست‌جمهوری به کاندیدایی رأی بدهند که در شعار و عمل بیشترین قرابت را با ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های مطروحه این هیأت داشت.
این نشست از ساعت ۱۶ روز چهار‌شنبه ۹ اسفند ۹۶ در قم، بلوار شهید عطاران، خیابان شهید مفتح غربی، انتهای کوچه۱۵، پلاک۵ برگزار خواهد شد.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *