بازخوانی خطبه 153 نهج البلاغه؛ درمان غفلت زدگی ها از نگاه امام علی(علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / بازخوانی خطبه 153 نهج البلاغه؛ درمان غفلت زدگی ها از نگاه امام علی(علیه السلام)

پس بهوش باش ای شنونده و از خواب غفلت بیدار شو و از شتاب خود کم کن و در آنچه از زبان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بر تو رسیده است،اندیشه کن که ناچار به انجام آن می باشی و راه فراری وجود ندارد.

امام علی علیه السلام در بخشی از خطبه 153 کتاب شریف نهج البلاغه زمانی که مردم را برای نبرد با کسانی که از راه اسلام غافل شده بودند و جنگ جمل را پی ریزی کردند می فرماید:هرکس باید از کار خود بهره گیرد و انسان بینا کسی است که به درستی شنید و اندیشه کرد؛پس به درستی نگریست و آگاه شد و از عبرت های پند گرفت.سپس راه روشنی را پیمود و از افتادن در پرتگاه ها و گم شدن در کوره راه ها دوری کرد و کوشید تا عدالت را پاس دارد و برای گمراهان جای اعتراض باقی نگذارد که در حق سختگیری کند یا در سخن حق تحریف روا دارد یا در گفتن سخن راست بترسد.

سپس امام در در گفتاری هشدارگونه می فرماید:پس بهوش باش ای شنونده و از خواب غفلت بیدار شو و از شتاب خود کم کن و در آنچه از زبان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بر تو رسیده است،اندیشه کن که ناچار به انجام آن می باشی و راه فراری وجود ندارد.با کسی که رهنمود های پیامبرصلی الله علیه و اله و سلم را به کار نمی بندد و به جانب دیگری تمایل دارد،مخالفت کن و او را با آنچه برای خود پسندیده رها کن.فخر فروشی را واگذار و از مرکب تکبر فرود آی.

سپس امام علی علیه السلامدر ادامه می فرماید:به یاد قبر باش که گذرگاه تو به سوی عالم آخرت است.همانگونه که به دیگران پاداش دادی به تو پاداش می دهند  و آنگونه که کاشتی درو خواهی کرد.آنچه امروز پیش می فرستی،فردا برآن وارد می شوی.پس برای خود در سرای آخرت جایی آماده کن و چیزی پیش فرست ای شنونده هشدار هشدار ای غفلت زده بکوش بکوش. هیچ کس جز خدای آگاه تو را با خبر نمی سازد.

منبع:باشگاه خبر نگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *