بررسی ابعاد مختلف مشکلات مسلمانان میانمار

خانه / پیشنهاد ویژه / بررسی ابعاد مختلف مشکلات مسلمانان میانمار

در میان بازی سیاسی میان گروه دموکراسی دولت آنگ سن سوچی و نظامیان، مسلمانان هستند که با مشکل روبرو شده اند؛ چراکه نظامیان با قربانی کردن مسلمانان و ایجاد درگیری می خواهند ثابت کنند دولت سوجی توانایی اداره کشور را ندارد.

جنایت هایی هولناک دولت میانمار علیه مسلمانان و کشتار و آواره ساختن این مسلمانان باعث ظهور پرسش های زیادی درباره انگیزه این کشتارهای وحشیانه و همچنین تاریخ حضور مسلمانان در میانمار و پیشینه آنها در این کشور شده است. در این زمینه جمعی از کارشناسان اهل میانمار با استناد به کتبی که درباره تاریخ مسلمانان در میانمار نگاشته شده به معرفی تاریخ حضور مسلمانان در میانمار و تحلیل جنایت های صورت گرفته در این کشور پرداختند. خبرگزاری حوزه جهت آشنایی بیشتر مخاطبان خود با این مساله روز اسلامی این نوشتار را منتشر می کند.

القاعده و داعش مشکلات را دوچندان کرده اند

 مسلمانان روهینگیا قرن ها است به این منطقه آمده اند و یکی از مشکلات آنها مسائل نژادی است، چون آنها خودشان را میانماری می دانند اما دولت میانمار با آنها هم عقیده نیست. مسئله دیگر موضوع شهروندی است به این معنا که آنها خودشان را شهروند میانمار می دانند، اما دولت این کشور آنها را جزء شهروندان میانمار به شمار نمی آورد. دولت میانمار با همه مسلمانان شیعه و سنی مخالف است و مسلمانان را شهروند درجه 2 می داند و اکنون توهین به مسلمانان به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است.

گروهک هایی مانند القاعده و داعش مشکلات مسلمانان این منطقه را دوچندان کرده اند تا جایی که برخی می گویند خود مسلمانان به جان هم افتاده اند که این اشتباه است، اما واقعیت این است که برخی مسئولان میانمار می ترسند که مسلمانان در این منطقه مسلط شوند و به همین دلیل می کوشند با سرکوب مسلمانان از این امر جلوگیری کنند.

مسلمان کشی به بهانه تامین امنیت و اثبات ناتوانی خانم سوچی

مساله دیگر قابل توجه در بررسی مشکل میانمار این است که برخی افراد که مورد حمایت تسلیحاتی دولت میانمار هستند، ایجاد نا امنی می کنند تا با راه افتادن نا امنی در کشور، دوباره نظامی ها بر سر کار بیایند.

علاوه بر این مسلمان ستیزی نیز یکی از سیاست های دولت است. احزابی در آنجا تاسیس شده که با حمله به پایگاه های نظامی اسلحه به دست می آورند و ارتش هم با اعزام نیرو به ظاهر تصمیم به سرکوب مهاجمان دارد ولی در واقع با حضور در منطقه هدفی جز مسلمان کشی و آواره کردن مسلمانان آنجا ندارد.

خانم سوچی پس از یک سال که از آغاز دولتش گذشته نتوانسته است بر کل کشور مسلط شود و ارتش هنوز تحت کنترل خانم سوچی درنیامده است و این مشکل اصلی است، زیرا در چنین شرایطی نمی تواند کشور را به خوبی کنترل کند.

قبل از این وضعیت اتحادی میان شیعه و سنی نبود، اما پس از بروز این فاجعه این دو به هم نزدیک تر شده اند. و اکنون مسلمانان باید به این افراد کمک کنند و توجه داشته باشند که آوارگان روهینگیا به دلیل فقر فرهنگی بسیار احتمال دارد که جذب تفکراتی مانند وهابیت شوند.

فقر فرهنگی مسلمانان میانمار

برخی کارشناسان میانماری نیز در تحلیل اجتماعی این جنایت بر این باورند: بخشی از وضعیتی که اکنون پیش آمده به خاطر جهالت است، زیرا سطح علمی مردم آن منطقه بسیار پایین است و به راحتی تحت تاثیر گفته ها و تفکرات القا شده قرار می گیرند و از سوی دیگر تعصبات بیجای دینی نیز بسیار آسیب رسان است و در چنین وضعیتی رفتار مسلمانان بسیار مهم است تا بتوانند چهره واقعی اسلام را نشان دهند و از تعصبات مذهبی بپرهیزند.

عامل دیگر رخ دادن جنایت علیه مسلمانان، حسادت است. دولت میانمار به مسلمانان بسیار حسادت می ورزد، زیرا فعالیت های مسلمانان زیاد است بر خلاف بودایی ها که بسیاری از آنها بیکارند و به دنبال پول بادآورده هستند.

مسلمانان میانمار، قربانی درگیری آمریکا و چین

میانماری ها باید متوجه باشند که بازیچه سیاسی کاری های آمریکا نشوند، زیرا آمریکا می‌خواهد برای فشار به چین، از طریق کسب وجهه مناسب در میانمار، اقدام نماید و مردم میانمار باید این حرکات را به دقت رصد کنند. این بحران پیچیده است و جنگ قدرت های دنیا به شمار می رود. جنگ، تعصب، فقر و عقب ماندگی منطقه به این بحران ها افزوده شده است. در کنار این مسائل سوء استفاده از منابع منطقه نیز مطرح است. در چنین وضعیتی جان مال و ناموس مسلمانان ساکن منطقه است که مورد مصالحه قرار گرفته است.

همه قضیه دعوای مذهبی نیست

باید نگرش درستی از موضوع برای مردم مطرح شود. همان گونه که گفته شد مسائل و ابعاد گوناگونی در این حوادث مطرح است ولی همه قضیه دعوای مذهبی نیست.

ما با یک تراژدی انسانی مواجه هستیم که افرادی مستضعف و مظلوم واقع و آواره شده اند و ما به عنوان کشوری انقلابی وظیفه خود می دانیم از آنان دفاع کنیم و از سوی دیگر این بحران چند علت دارد و عوامل نظامی سیاسی دینی و قومی در آن دخیل هستند و از این رو باید موضعی همه جانبه در این زمینه اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *