بیانات مقام معظم رهبری درباره هیاتهای رزمندگان اسلام 86/8/2

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / بیانات مقام معظم رهبری درباره هیاتهای رزمندگان اسلام 86/8/2

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات مقام معظم رهبری درباره هیاتهای رزمندگان اسلام 2/8/86

هیاتهای رزمندگان باید همت بگمارند تا هیئات مذهبی، سینه زنی و امثال این مجالس مذهبی، عزاداری را واقعا به معنای حقیقی کلمه به صورت کلاس درس در بیاورند. این حالت را ما الان کم می بینیم. به خصوص در هیاتها خیلی کم مشاهده می کنیم.

این جزو نقصهای کار کانونی کشور ماست. این همه مجالس عزا و اینهمه مناسبتهای مربوط به وفیات، شهادت و موالید ائمه (علیهم السلام) که اجتماعات مردم را به صورت طبیعی به وجود می آورد یک فرصت بسیار بزرگی است.

اعتقاد من این است که از این فرصت به خوبی استفاده نمی کنیم. علتش هم اینست که محتوای سخنرانیها یا نوحه ها به خصوص مداحی ها آن محتوایی که سازنده، فکر سار، و حرکت ساز باشد نیست.

شما ببینید در دوره انقلاب این سینه زنیهایی که از بعضی شهرستانیها بخصوص مثل شیراز و یزد و بعضی شهرهای دیگر که نوحه های سینه زنیشان را نوار کرده بودند کی آورند چه تابیر عجیبی در روشنگری و تحرک مردم داشت. در دوره جنگ هم همینطور بود. همین نوحه هایی که در بعضی از مجالس عزاداری می خواندند یا در مجموعه رزمندگان خوانده می شد چه تاثیری در حرکت دادن مردم داشت. هر دوره ای به یک چنین تعلیماتی در قالب نوحه، روضه و شعر مدح نسبت به ائمه (علیهم السلام) احتیاج داریم، این نکته اصلی است. نکته دیگری که در کنار این باید به آن توجه بشود این است که مشاهده می شود در اظهارات و بیانات بعضی از اینها غلو آمیز است، جزء معارف شیعه نیست، معارف صحیح نیست، از اینها باید اجتناب  بکنند. ما از اینکه به زبان بازاری و عامیانه نوحه و شعر خوانده بشود هیج ابایی نداریم، خوب است. بعضی ها که زبان عامیانه را انتخاب می کنند اشکالی ندارد، خوب است. یک جاهایی هم شاید موثرتر از زبان رسمی و ادبی باشد. لیکن آهنگها و شیوه خواندنها و شیوه مطلقا نباید تقلید از این آهنگهای بیگانه و جاز و پاپهای ارایی باشد. از این هم باید اجتناب بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *