حجاب و عفاف | بانویی که با صلابتش تاریخ را دگرگون کرد

خانه / پیروان عترت / حجاب و عفاف | بانویی که با صلابتش تاریخ را دگرگون کرد

حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) شاگرد مکتب علی و فاطمه(علیهماالسلام) است. شاگردی که بر قله ‌های انسانیت ایستاده است. برخی در مقابل این بزرگی و بزرگواری، تنها لب به تمجید و تحسین باز می ‌کنند و از آن زندگینامه برای خود درسی نمی ‌گیرند. آنها زود از مسئولیت ‌ها شانه خالی کرده و می ‌گویند: ما کجا و دختر علی (علیه السلام) کجا؟! البته کسی نگفته که باید به صورت تمام و کمال مانند حضرت زینب(سلام ‌الله‌ علیها) شد؛ ولی از آن دریاهای کمال و زیبایی، آیا نمی ‌توان قطره‌ ای هم بود؟ اگر نمی ‌توانیم زینب باشیم؛ آیا زینبی شدن هم محال است؟

بصیرت و حرکت بر مدار ولایت

در هنگامی که جامعه اسلامی را خواب فرا گرفته بود، خواص و عوام شمشیرهایشان را به روی امام حسین (علیه ‌السلام) کشیدند و یا دست روی دست گذاشتند؛ تعداد بسیار اندکی بودند که مسیر درست بندگی را در اطاعت و همراهی ولی خدا دیدند. در بین آنها حضرت زینب (علیهاالسلام) سرآمد بصیرت و ولایتمداری بود. حضرت در طوفان سختی ‌ها، به امام سجاد(علیه السلام) می ‌گوید: «فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى جَدِّكَ وَ أَبِیكَ‏ وَ عَمِّك‏؛ به خدا قسم این عهدی از رسول خدا به جدّت (حضرت علی) و پدرت و عمه توست.» (بحارالانوار، ج 45، ص 179)
این بانوی دلباخته ولایت و امامت، در نهایت شجاعت و صلابت، بصیرت خود را در مجلس ابن زیاد علنی ساخته و آن ظالمان کوردل را مفتضح ساخت. حضرت پیروزی نهایی را از آن جبهه حق می ‌دانست و فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَكْرَمَنَا بِمُحَمَّدٍ وَ طَهَّرَنَا تَطْهِیراً إِنَّمَا یَفْضَحُ اللَّهُ الْفَاسِقَ‏ وَ یُكَذِّبُ‏ الْفَاجِر؛ سپاس خدای را كه ما را با حضرت محمد‌ گرامی داشت و از پلیدی ‌ها پاك كرد. همانا خداوند فقط فاسق را رسوا می‌کند، و بدكار دروغ می‌ گوید.» (الامالی، شیخ صدوق، ص165) از این رو بود که حضرت فرزندان خود را در راه دفاع از ولایت فدایی ساخت و خودش رهبری کاروان بصیرت را برعهده گرفت و رسم آزادگی را علنی ساخت.

اگر پایه ‌های اعتقادی انسان بر مدار خدا و کسب رضایت الهی شکل بگیرد و پیروزی را در همراهی با اهل بیت و دوری از فسق و گناه بداند؛ اهل بصیرت است و در راه حق و حقیقت، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

صبر و استقامت

نام حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) با صبر و استقامت پیوند خورده است. صبری که پاداش بی ‌حسابی دارد و خداوند درباره آن فرموده است: «إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ (زمر/10) صابران پاداش خود را بدون حساب خواهند یافت.»

حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) با تمام سختی ‌هایی که دیدند؛ همواره صبر را خسته کرده و رسم استقامت را به همگان نشان دادند. حضرت تمام سختی‌ ها را پشت سر گذاشت و نه تنها تحمل نکرد؛ بلکه از آنها به زیبایی یاد کرد و به ابن زیاد فرمود: «ما رَأیتُ إلّا جَمیلاً هؤلاءِ قَومٌ کَتَبَ اللهُ عَلَیهِمُ القَتلَ فَبَرَزوا إلی مَضاجِعِهِم وَ سَیَجْمَعُ اللَّهُ بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُمْ فَتُحَاجُّ وَتُخَاصَمُ فَانْظُرْ لِمَنِ الْفَلْجُ؛ به جز زیبایی ندیدم. اینان مردانی بودند که خداوند کشته شدن را برایشان مقرر فرموده بود و آنان نیز به آرامگاه خود شتافتند. ولی [بدان كه] به زودی خدا میان تو و ایشان جمع می ‌كند و تو را بازخواست می ‌كند. پس ببین كه در آن روز پیروزی از آن كیست؟» (ارشاد، شیخ مفید، ص244)

برخی کوچکترین صبری ندارند در حالیکه تعالیم اسلام همواره ما را به صبر جمیل سفارش کرده است. صبری که در معنای آن امام باقر(علیه ‌السلام) فرمودند: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَیْسَ فِیهِ شَكْوَى‏ إِلَى النَّاس‏؛ آن صبری است که در آن به مردم گله و شکایتی نمی‌ شود.» (الکافی، کلینی، ج2، ص93)

از این روست که هیچگاه از زبان حضرت زینب هیچ شکایتی شنیده نشده و زبان و عمل ایشان همواره نمایانگر چهره یک بنده تسلیم در برابر اراده الهی بوده است.

حجاب، حیا و عفاف

برخی‌ ها حجاب را مانع حضور زن در اجتماع می ‌دانند و آن را باعث به انزوا کشیده شدن زن بر می ‌شمارند؛ اما حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیهما) به خوبی به همگان نشان دادند که حجاب محدودیتی برای نقش آفرینی بانوان در اجتماع نیست. خطبه فدکیه فاطمی و حضور دلاورانه زینبی در عرصه دفاع از ولایت و امامت شاهد این گفتار است.

مورخین نحوه حجاب حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) را در اسارت اینگونه گفته‌ اند: «وَ هِیَ تَستُرُ وَجهَها بِكَفِّها لِاَنَّ قِناعَها اَخَذَ مِنها؛ او صورتش را با دستش می ‌پوشاند چون روبند را از او گرفته بودند.» (الخصائص الزینبیه، جزائری، ص 345)
حضرت پوشیده بودن صورت را بر خود امری لازم می ‌دانستند و با دست و آستین این مهم را عملی می‌ ساختند؛ آن هم در شرایط اسارت. ولی امروزه عده‌ای از روی اختیار بی حجابی و بد حجابی را انتخاب می ‌‎کنند؛ کاری که از فرهنگ زینبی فرسنگ ‌ها دور است.

تدبیر و مدیریت

حضرت زینب (علیهاالسلام) یکی از تلخ ترین و شدیدترین وقایع تاریخ را مدیریت کردند و چهره ‌ای پیروزمندانه را از خود به جا گذاشتند. اگر نهضت حسینی سبب بقای اسلام ناب محمدی است؛ رساندن پیام حسینی مهمترین بخش آن نهضت بود. حضرت پناهگاه کودکان و اسرا بودند و با دنیایی از عاطفه نقش حامی آنها را ایفا می‌ کردند. از روی دیگر این خطبه ‌های آتشین زینبی بود که کوفه و شام را بر سر یزید و یزیدیان خراب و نا امن ساخت. حضرت زینب (علیها السلام) بر سر یزید فریاد برآورد: «أَمِنَ الْعَدْلِ یا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إِمَاءَکَ وَ سَوْقُکَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَایا؛ ‌ای پسر آزاد شدگان آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی؟ و دختران رسول خدا‌ را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟» (لهوف، سید بن طاوس، ص 182)

مدیریت حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) نشان داد که می ‌توان در کوران مشکلات و سختی ‌ها، یک تدبیر درست داشت و شرایط را به نحو مطلوبی اداره کرد.

کلام آخر

ما می‌ توانیم از حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) درس بگیریم. فقط کافیست با بصیرت راه درست را انتخاب کنیم و سختی ‌های پیمودن آن راه را با صبوری مدیریت کنیم. می‌ توانیم مدافعان حیا و عفاف باشیم و قدرشناس تلاش ‌های زینبی برای بقای اسلام ناب محمدی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *