حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

خانه / پیشنهاد ویژه / حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه نماز جمعه تریبون احزاب نیست، گفت: نماز جمعه در چهل سال گذشته و در صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی، طراوت بخشی به محیط معنوی جامعه و تاثیر بر سیما و سیرت معنوی جامعه نقشی اساسی داشته است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، در گردهمایی نهاد امامت جمعه استان تهران که ظهر امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، با اشاره به داشتن نگاهی متفاوت به دستاورد‌ها، جایگاه و آثار نماز جمعه، گفت: امام خامنه ای نماز جمعه را نهاد پر برکت رحمانی و معجزه انقلاب اسلامی می‌نامند و نماز جمعه بعد از چهل سال همچنان برکات عرفانی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی بر کشور اسلامی برجای گذاشته است. همچنین در صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی، طراوت بخشی به محیط معنوی جامعه و تاثیر بر سیما و سیرت معنوی جامعه اثر گذار بوده است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

وی افزود: براساس تاکید امام خامنه ای باید بیشتر از نماز جمعه گفته شود و تحلیل و تبیین بیشتری صورت گیرد و با استفاده از زبان‌های جدید، ظرفیت‌های هنری نماز جمعه را معرفی کنیم و از سازوکارهای رسانه‌های سنتی و جدید استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: برای چهل سال اول انقلاب نگاه ما بازشناسی، فهم، شناخت بهتر و شناخت قوت‌ها، ضعف‌ها، دستاورد‌ها و ظرفیت‌ها نسبت به مسیر طی شده بوده است. همچنین با بررسی محققانه مبتنی بر عینیت و تجربیات روشن برای مسیر چهل ساله دوم برنامه ریزی کنیم. مقام معظم رهبری گفته‌اند که نماز جمعه باید به اوج کیفیت و مطلوبیت برسد. اکنون ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در کشور وجود دارد که گستره کمی خوبی دارد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به دو شاخص‌ اصلی برای مسیر پیش‌روی انقلاب اسلامی، گفت: اول تطبیق میزان حضور مردم در نماز جمعه و بررسی کمیت نماز جمعه بر اساس جمعیت منطقه ای است. این که چقدر نماز جمعه توانسته در منطقه خود مطلوبیت و مقبولیت داشته باشد؛ باید دید چقدر توانسته‌ایم آورده داشته باشیم و از قشر خاکستری که تعبیر دقیقی نیز نیست، جذب داشته ایم و خلق مخاطب بکنیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دومین شاخص حضور جوانان در نماز جمعه است. باید نسبت جمعیت جوانان ما به جمعیت کل منطقه را سنجید تا آمار درستی به دست بیاوریم؛ با بررسی این دو شاخص اصلی می‌توان فهمید که نماز جمعه یک منطقه چقدر تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: ستاد برگزاری نماز جمعه نقش مهمی در کیفیت، حضور، مقدمه سازی، محیط آرایی و فراهم کردن شرایط دارد و بعد از امام جمعه نقش اساسی و پیش برنده در برگزاری نماز جمعه دارند. ستاد نماز جمعه سرمایه بزرگی است که پرچم نهضت اسلامی بر محوریت ذکر و یاد خدا را برافراشته‌اند. بنابراین باید جلسات بیشتری برگزار شود تا ابتکارات و تلاش‌ها و برنامه‌هایشان دیده بشود. در واقع اعصای ستاد چهره مردمی نماز جمعه هستند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه افزود: ما برای دفاتر نمایندگی نقش های جدیدی را تعریف کرده‌ایم؛ در مسیر پیش‌رو برای اعتلا و شکوفایی نماز جمعه سهم ویژه‌ای را برای ستادهای نماز جمعه قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: اولین نکته مهم این است که ستادها همیشه با محوریت امام جمعه تعریف می‌شوند و هویت مستقلی نمی‌توانند داشته باشند. ستادهای نماز جمعه باید امام نماز جمعه را فرمانده خود بدانند تا انشقاقی پیش نیاید.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نکته دوم دوستانی که در ستاد جمعه فعالیت می‌کنند به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند و باید مراقبت کرد که توقع و منتی بر مردم نداشته باشند و باتوجه به اهمیت نماز جمعه در راه خدا فعالیت کنند.

وی ادامه داد: همچنین ستادها در هر منطقه‌ای کاملا سعی می‌کنند از نمازجمعه‌های موفق الهام بگیرند و از خلاقیت‌های آن‌ها برای جذابیت بیشتر فعالیت‌ها استفاده کنند و برای بالا بردن کیفیت کار آماده پذیرش آموزش‌های مختلف باشند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری | نماز جمعه تریبون احزاب نیست

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری با اشاره به عید بودن ماهیت روز جمعه، افزود: اعضای ستاد درواقع سفره داران این عید هفتگی هستند و شما منادیان نماز جمعه هستید تا مردم به ذکر الله دعوت بشوند، پس باید با ابتکارات تازه و با نشاط به این سفره داری بپردازند. اینکه چگونه فضا برای خانواده‌های مومن عید بشود که این مسئله نیاز به بازاندیشی دارد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی ترکیب اعضای ستاد است که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد از جمله جمع ستاد باید همگرا و متحد باشد. دوم امام جمعه و اعضای ستاد خوش اخلاق، متواضع، خاکسار و خوش بیان باشند ‌و تفاوتی بین جناح‌های مختلف سیاسی میان مردم نمی‌گذارد و همه را بندگان خدا می‌دانند. همچنین اعضای ستاد باید متوازن باشد یعنی از اقشار و سنین مختلف جذب کنند تا ستاد طراوت و تازگی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری در پایان خاطرنشان کرد: رسالت اصلی امام جمعه و ستادها در برابر پدیده های عمومی کشور این است که مردم بیشتر در نماز شرکت کنند و در کنار آن گفتمان انقلاب اسلامی را به صورت منطقی ترویج کنیم، اما نماز جمعه تریبون حزبی و سیاسی اشخاص نشود، زیرا ربطی به امام جمعه و ستاد ندارد‌ و تنها به آن‌ها آسیب‌ می‌زند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *