حجت الاسلام سبحانی نیا؛ آمریکا توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد

حجت الاسلام سبحانی نیا؛ آمریکا توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد

خانه / مطالب و رویدادها / حجت الاسلام سبحانی نیا؛ آمریکا توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: آمریکا قابل اعتماد هیچ کشوری و دولتی نیست؛ در خصوص اتحادیه اروپا هم این بی اعتمادی وجود دارد، در واقع اروپا آمریکا را رها نمی کند تا با ایران همکاری کند.

حجت الاسلام سبحانی نیا؛ آمریکا توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد

به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در گفت و گو با راه دانا، ضمن غیر قابل اعتماد شمردن اتحادیه اروپا، اظهار داشت: موضوعی که در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا مبنی بر دست کشیدن ایران از فعالیت های موشکی اعلام شده است، از همان ابتدای کار و کناره گیری آمریکا از برجام و رفت و آمد هایی که بین اتحادیه اروپا و آمریکا بود، این مسئله به ذهن می رسید که بحث هماهنگی و یک توافق پشت صحنه ای بین اتحادیه اروپا و آمریکا در کار باشد که طبق آن آمریکا از برجام خارج شود و از فشار خودش علیه ایران استفاده کند.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا با طرح موضوع ادامه فعالیت در برجام و نشست و مذاکره با ایران روی بسته سیاسی و توافقات، به دنبال اتلاف وقت بود تا آمریکا فشارهای خود را اعمال کند تا نهایتاً حرف آمریکا را محقق کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ادامه داد: یکی از موضوعات محوری آمریکایی ها، بحث فعالیت های موشکی ایران موشک های دوربرد بود که این مسائل جزو مطالبات و خواسته های آن ها بود که ایران باید از این ها دست بکشد.

حجت الاسلام سبحانی نیا عنوان کرد: اگر مسئله دست کشیدن ایران از برنامه موشکی که اروپایی ها در بسته پیشنهادی مطرح کردند، واقعیت داشته باشد؛ در واقع موضوع توافق ضمنی اتحادیه اورپا و آمریکا و اقدامات پشت صحنه را بیش تر تقویت می کند و این همان چیزی است که آمریکا به دنبال آن بود.

اتحادیه اروپا حرف آمریکا را دنبال می کند و در صدد پیاده کردن خواست آمریکا است

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص غیر قابل اعتماد خواندن طرف آمریکایی و هم چنین اتحادیه اروپا، بیان داشت: در خصوص اتحادیه اروپا هم این بی اعتمادی وجود دارد؛ اروپایی ها، آمریکا را رها نمی کنند و بیایند با ایران همکاری کنند.

حجت الاسلام سبحانی نیا اشاره کرد: در بسیاری از زمینه ها شاهد آن هستیم که شرکت های عمده اروپایی اعلام کرده اند که فعلایت های خود را در ایران متوقف می کنند در صورتی که دولت هایشان اعلام استمرار و ادامه و ادعای حضور در برجام را دارند.

وی افزود: در بحث همکاری هایی که باید انجام دهند مانند بحث فروش هواپیما نیز، اروپایی ها در تلاش هستند که در همین امروز قبل از فردا که تحریم ها آغاز می شود، آن هواپیماهایی که توافق شد تا به ایران واگذار شود را به بهانه تحریم های آمریکا از ادامه همکاری دست خواهند کشید.

اروپایی ها قابل اعتماد نیستند/ اروپا وقت کشی می کند

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس اظهار داشت: اروپایی ها در حال وقت کشی هستند تا آمریکا فشارهایش را تشدید کند تا به نحوی بتوانند خواسته هایشان را تامین کنند.

حجت الاسلام سبحانی نیا در پاسخ به این سوال که “اگر ایران از توان نظامی و دفاعی بالایی برخوردار نبود، چه سرنوشتی در انتظار ما بود؟” گفت: اگر توان نظامی بالایی نداشتیم، کار ایران تا اینجاها ادامه پیدا نمی کرد؛ اگر توان دفاعی و موشکی نداشتیم، آن بلایی که سر لیبی و عراق آوردند بر سر ایران هم می آوردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران امروز از دور رجز خوانی می کنند و آمریکا و اسرائیل جرات ورود عملی ندارند، بخاطر همین توانمندی هاست، لذا اگر بخواهند خبط و خطایی کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در ادامه بیان داشت: گاهی اسرائیلی ها برای حمله به ایران زمان تعیین می کردند، ولی جرات نمی کردند چون می دانستند اگر اقدامی کنند، تل آویو در تیررس جمهوری اسلامی ایران است و با توانمندهای که ایران دارد از تل آویو چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام سبحانی نیا افزود: خود موافقین مذاکره با آمریکا می دانند که اگر این توانمندی های جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز اینجا نبودیم و آن ها اهدافشان را در ایران پیاده کرده بودند.

وی عنوان کرد: اگر دشمنان ایران اقدامی علیه کشورمان کنند، ایران با توانایی و قدرتی که دارد، می تواند هزینه زیادی برایشان ایجاد کند و منافعشان در کل منطقه به خطر خواهد افتاد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس اظهار داشت: در منطقه خلیج فارس، انرژی دنیا و نفت که از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه انتقال این ها از تنگه هرمز است، همه دنیا می دانند که این تنگه در اشراف جمهوری اسلامی ایران است و در حوزه نفوذ ایران است و می تواند برای دنیا هزینه ایجاد کند و برای کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل که اگر دست از پا خطا کنند، می تواند هزینه های گزافی ایجاد کند.

چراغ سبز مسئولان به مذاکرات موشکی

حجت الاسلام سبحانی نیا تصریح کرد: متاسفانه گاهی دیده می شود در هر دو جریان اصلاح طلب(بیش تر) و اصولگرا(بعضی ها)، به بحث مذاکرات موشکی خوش بینانه نگاه می کنند؛ این ها چه چیزی از آمریکا دیده اند و یا چه حسن نیتی نسبت به این مسائل از آمریکا دیده اند که احساس می کنند، اگر امروز با آمریکا مذاکره کنیم می تواند سایه تهدید آمریکا را از سر ایران کم کند.

وی خاطر نشان کرد: مگر این آمریکا نبود که چند ماهه گذشته با کره شمالی مذاکره کرد، برای اینکه مسائل آزمایشات هسته و موشکی را جمع کنند، اما الان همان شرایط قبل مذاکرات بین آمریکا و کره موجود است و چیزی از تنش ها کاسته نشده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: هیچ عقل سلیمی قبول ندارد در چنین موقعیتی آمریکا به هر صورت از حوزه قدرت بخواهد وارد شود و بحث مذاکره را مطرح کند. در چنین موقعیتی بحث مذاکره با آمریکا همه اش برای ما هزینه است تا سود.

آمریکا توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد/ دنیا به ترامپ بی اعتماد است

حجت الاسلام سبحانی نیا بیان داشت: مطرح کرد این مسئله در فضای دنیا یعنی ترامپ اعتقادش این نیست که با ایران کنار بیاید و با ایران مذاکره کند، در واقع برای دست یافتن به نتیجه جهت حل مسئله نیست، بلکه آمریکا به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا به این نتیجه رسیده است که توان اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد و آن توانی هم که قبلاً داشت، با بد عهدی هایی که ترامپ و آمریکا نسبت به مسائل داشتند، از دست داده اند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس مطرح کرد: ترامپ به دنبال این است که موضوعات مجددی را مطرح کند و بگوید من پیشنهاد دادم ولی ایران پای مذاکره نیامد و ایران قلدری کرد.

حجت الاسلام سبحانی نیا در پایان گفت: هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند در چنین وضعیت و موقعیتی بگوید آمریکا صادق است و صادقانه برخورد می کند و نه شرایط به گونه ای است که مذاکره در حل مشکلات موثر واقع شود.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *