راه قدرتمند شدن در ماه مبارک رمضان

خانه / پیشنهاد ویژه / راه قدرتمند شدن در ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

راه قدرتمند شدن

برخی افراد تکالیف الهی را ازباب کلفت و باری سنگین بر دوش خود می بینند که گویا خداوند صرفا جهت سختگیری و اذیت کردن بندگان آنها را بر مؤمنان واجب کرده است . در حالی که تکالیف الهی مانند تمرینی است که یک ورزشکار می کند و با تداوم این تمرین عضلات خود را تقویت کرده و مهارت های خویش را افزایش می دهد و با این کار پله های ترقی را به سوی هدفش بالا می رود . وظایف مسلمانی هم باعث رشد عضلات ایمان و تقوای انسان شده و معراج و نردبانی است که بالا رفتن از آن ، انسان را به سوی خداوند که قله کمال و کمال بی نهایت است می برد . یکی از این تکالیف و واجبات الهی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان است که  منت و نعمت خداوند بر امت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است . (صحیفه سجادیه دعای 45)

 ممکن است برای کسی این سؤال ایجاد شود که مگر روزه گرفتن در امت  های گذشته نبوده است ؛ چنانکه قرآن کریم می فرماید : یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون (بقره / 183) ” ای اهل ایمان روزه بر شما مقرر و واجب شده است همچنان که بر پیشینیان شما مقرر شده بود ، شاید که پرهیزگار و باتقوا شوید .” ؟ امام صادق علیه السلام در جواب این سؤال می فرماید :  روزه ماه رمضان صرفا بر پیامبران امت های گذشته واجب بوده است نه بر خود امت ها و خداوند آن را بر رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله و امت او واجب فرمود . (فقیه 2/99/1844)

آنچنان که ملاحظه می کنید روزه وظیفه ی اختصاصی پیامبران بوده است و اینکه این وظیفه خاص انبیای الهی بر عموم امت اسلامی واجب شده ، نشان دهنده ی آن است که خداوند متعال تمرین و برنامه ی ویژه پیامبران را از امت اسلام خواسته است ، یعنی توقع و انتظار برتر و بیشتری از این امت دارد و جایگاه بسیار والایی را برای آنان در نظر گرفته است ؛ منزلتی در قرب به خداوند دوش به دوش انبیای الهی .

آن چنان که از این آیه شریفه  بر می آید هدف اساسی از روزه تقواست . روزه ابزار بسیار کارآمدی برای باتقوا شدن انسان است . تقوا به معنای ساده اش آن است که انسان مؤمن در تمام لحظات زندگی اش به قوانین الهی پایبند باشد و خود را فرمانبردار دستورات خداوند و باید و نبایدهای دین حق قرار دهد . ضابطه مند عمل کردن و قانون مدار و برنامه محور بودن ، اساس زندگی انسان های موفق و هوشمند است . تمام افرادی که در هر زمینه ای به موفقیتی  دست پیدا کرده اند ، مهمترین دلیل موفقیتشان مقرراتی بودن و برنامه داشتن آنهاست . اگر یک دانشجو با برنامه منظم درس نخواند نمی تواند در درس خود موفق شود . اگر یک ورزشکار بخواهد از برنامه های مربی خود تخطی کند ، هیچگاه یک ورزشکار حرفه ای نخواهد شد . عمل کردن بر طبق برنامه در ذات و نهاد خود ، محدودیت آفرین برای آزادی هاست . یک انسان عاقل هم اگر بخواهد به هدف زندگی خود – که همان رسیدن به قرب الهی و ساکن شدن در بهشت وصال حضرت حق است – دست پیدا کند ، لازم است بر طبق برنامه خالق خود رفتار نماید . هرچه انسان این برنامه را دقیق تر و منظم تر عمل کند به هدف خویش نزدیک تر خواهد شد و کسانی که در این راه تنبلی می کنند یا از سرخوشگذرانی ، تن به انجام این تمرینات نمی دهند ، جز پشیمانی عاقبتی ندارند و جز خویش کس دیگری را نباید ملامت کنند .

پس تقوا عمل کردن به برنامه و قانون سعادت انسان است که پیام آوران الهی از جانب خداوند برای بشر به ارمغان آورده اند . یکی از کارهایی که انسان را کمک می کند تا در عمل به این برنامه موفق تر باشد روزه است . روزه تمرینی حرفه ای است برای قوت یافتن بازوان روحی انسان جهت شرکت در مسابقات پیچیده زندگی . کسی که روزه می گیرد در واقع تمرین می کند تا در برابر خواسته ی خود مقاومت کند و با در نظر گرفتن هدف از راهزنی هواهای نفسانی عبور کند و در دام هایی که شیطان در زندگی اش گسترده اسیر نشود . روزه دار در حالی که گرسنه و تشنه است و آب و غذا در اختیار دارد ، به نفسش می گوید ساکت باش ، می خواهم به حرف خدایم گوش کنم . صبر کن وقتی خدایم اجازه داد آب و غذایت می دهم . سی روز با خواسته های دلش اینگونه تا می کند تا اینکه صبر را به خود بیاموزد . روزه تمرین صبوری است ؛ صبوری در مقابل خواسته های دل ، صبوری در راه اطاعت از امر پروردگار . لذا در معنای آیه “و استعینوا بالصبر و الصلوة” (بقره/45) فرمودند یکی از مصادیق صبر روزه است که انسان باید از نماز و صبر کمک بگیرد . (کافی 4/64) یعنی روزه می تواند کمک خوبی برای انسان در سختی ها باشد چرا که تمرین صبر کردن در مقابل ناملایمات و شهوات است . لذا انسان با روزه گرفتن قدرتمند می شود و تحمل مشکلات بر او آسان می گردد و درجه مقاومتش بالا می رود .

اینجاست که انسان می فهمد روزه چه گوهر گران بهایی است که خداوند آن را بر امت اسلام ارزانی داشته و مانند انبیای گذشته این نعمت بزرگ را بر مسلمانان نازل کرده است !

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *