روحانی کارآفرینی که پرچم ایران را در جهان بالا برد/ روایتی از بنیانگذار شرکت کاچیران

خانه / پیروان عترت / مقالات پیروان / روحانی کارآفرینی که پرچم ایران را در جهان بالا برد/ روایتی از بنیانگذار شرکت کاچیران

روحانی کارآفرینی که پرچم ایران را در جهان بالا برد/ روایتی از بنیانگذار شرکت کاچیران

فوت سید صادق سبزواری، اتفاقی بود که نیمه ماه قبل رخ داد و در میان خبرها و حاشیه ها دیده نشد.

این روحانی کارآفرین، بنیانگذار شرکت کاچیران و از مفاخر و مایه ی عزت اقتصاد ایران پس از انقلاب محسوب میشه.

قبل از انقلاب به فکر تأسیس کارخانه بود. بهش گفته بودن مجبوری بری دفتر فرح و با خاندان پهلوی شریک بشی و گرنه امکان راه اندازی کارخانه را نداری.

فردای انقلاب اسلامی 23 بهمن 57 مجددا شروع به فعالیت کرد. فروردین 58 قبل از تأسیس جمهوری اسلامی وارد کننده های چرخ خیاطی رو جمع کرد و پیشنهادشو بهشون گفت.

تأسیس کاچیران در شرایط ملتهب آن زمان 13 سال طول کشید.

خیلی زود حاج صادق واردکننده ها رو کنار زد و 90 درصد بازار ایران رو گرفت. 24 مدل چرخ خیاطی تولید و برند کاچیران رو جهانی کرد.

محصولاتش رو به همه ی کشورهایی که تحریمش کردند صادر و تو خود آلمان خط تولید مونتاژ راه انداخت و بخشی از بازار رو از دست فاف تو کشور خودشون گرفت.

حاج صادق کارخانه ای بجا گذاشت که نام و پرچ ایران رو تو همه قاره ها بالا برد و آلمان، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، دانمارک، ترکیه عربستان، امارات، کویت، کره، تایوان، چین، عراق، پاکستان، هند، مالزی، آفریقا، و … مشتریش اند و ثابت کرد میتونیم تو ایران موفق بشیم!

مثل حاج صادق سبزواری که جهاد اقتصادی می کنن تو ایران داره زیاد میشه، بزودی خبر موفقیتشونو میشنویم. تو کشوری مثل ایران که آمریکا و متحدینش رسماً بهش اعلام جنگ اقتصادی دادن، امثال حاج صادق باید مدام برا مردم معرفی بشن، نه اینکه در سکوت از بین ما برن! سردار اقتصادی واقعی اینها هستند. (1)

درباره ی پدر صنعت تولید چرخ خیاطی ایران بیشتر بدانیم

حاج سید صادق سبزواری بنیانگذار شرکت کاچیران و عنوان پدر صنعت تولید چرخ خیاطی ایران شناخته می شود.

وی در سال 1305 در شهر اهواز به دنیا آمد و در همین سال پدر ایشان نمایندگی فروش چرخ های خیاطی هسکوارنا را دریافت نمود که یکی از برندهای مشهور و شناخته شده چرخ های خیاطی بود. پس از چند سال و در سن حدود 10 سالگی به دلیل وضع و اجرای قانون کشف حجاب توسط رضا خان، خانواده شان به کشور عراق مهاجرت نمودند. ایشان از سنین جوانی همگام با طی دروس مقدمات مذهبی به همراهی با پدر در امر فروش و تعمیر ماشین آلات دوخت پرداخت و در این راه در کشور عراق به شهرت فراوانی دست پیدا کرد، به نحوی که بارها دولت عراق به ایشان و خانواده پیشنهاد اقامت دائمی نمود اما حاج آقا سبزواری به دلیل احساسات عمیقی که به میهن خود داشت از انجام آن امتناع نمود.

حاج سید صادق سبزواری به دلیل نشان دادن درایت و سختکوشی از خود در عنفوان جوانی به عنوان متولی خانواده از جانب پدر برگزیده و کلیه امور خانواده به ایشان سپرده شد.

 در سال 1348 شمسی حاج سید صادق سبزواری که طی چند سال پس از روی کار آمدن حزب بعث و در رأس آن صدام حسین، شرایط را برای ادامه کار در کشور عراق مناسب نمی دید و از طرفی نمی توانست به هیچ عنوان از ملیت ایرانی خود چشم پوشی کند با خانواده به ایران مهاجرت نمود. از این رو، وی در داخل کشور مجبور شد دوباره از ابتدا تمام مقدمات کار را برنامه ریزی نماید اما با توکل بر خدا و تلاش فراوان توانست فروش چرخ خیاطی شرکت خود را طی حدود 10 سال از تعداد 24 دستگاه در ایران به 24000 دستگاه برساند و پس از چند سال به بزرگترین فروشنده چرخ خیاطی ایران تبدیل شود. ایشان در سال هایی که وارد کننده چرخ خیاطی بود همواره دغدغه تولید این کالا در داخل کشور را داشت. در سال 1342 مقدمات این طرح بنا به اقتضای سیاست های آن زمان مسکوت ماند. حاج آقای سبزواری که با پیروزی انقلاب شرایط را برای اجرای ایده خود مساعد می دید جمعی از بزرگان این صنعت را به دور خود گردآورده و پیشنهاد ایجاد یک کارخانه تولید چرخ خیاطی را با آنها مطرح نمود. در طی این جلسه مقرر گردید تا شرکت کاچیران تشکیل گردد. اما این آغاز راهی طولانی بود که بیش از سیزده سال از تشکیل شرکت تا راه اندازی کارخانه به طول انجامید. ابتدا چندین شرکت برای همکاری انتخاب شدند تا مذاکرات با آنها شروع شود. در نهایت شرکت فاف آلمان که دارای آخرین تکنولوژی روز این صنعت بود برگزیده شد و مذاکرات نهایی برای انتقال تکنولوژی صورت پذیرفت. با توجه به مشکلات جنگ تحمیلی کار با چالش هایی مواجه گردید، اما سرانجام در سال 1370 به نتیجه رسید و در این سال اولین چرخ خیاطی های کاچیران که یکی از پیچیده ترین محصولات لوازم خانگی می باشد به بازار عرضه شد. حاج سید صادق سبزواری همیشه اعتقاد و باوری عمیق به امر تولید داشت و ایجاد اشتغال پایدار هدف اصلی او بود.

این زندگی مردی است که همیشه در زندگی دست از کار و تلاش بر نداشت و تا سنین کهنسالی همواره به کار می پرداخت و فرزند برومند ایشان (شهید سید محمد جعفر سبزواری) نیز در همین راه به شهادت رسید. حاج سید صادق سبزواری به غیر از صنعت چرخ خیاطی در صنایع دیگر از جمله “تولید خوراک دام و طیور”، “ماشین آلات گلدوزی صنعتی”، “تجهیزات شبکه و آی تی” و … فعالیت مستمر داشت و ایجاد اشتغال نمود.

  1. به قلم سید طاهر سیاح

 

 

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *