سبک زندگی| همسران؛تکالیف مشترک زن و شوهر در قانون چیست؟

خانه / مطالب و رویدادها / سبک زندگی| همسران؛تکالیف مشترک زن و شوهر در قانون چیست؟

طبق قانون زن و شوهر مکلف‌اند که در تشدید مبانی خانوادگی با هم معاضدت داشته باشند.ماده 1105 قانون مدنی می‌گوید

1 ) معاضدت (ریاست شوهر بر خانواده):

طبق قانون زن و شوهر مکلف‌اند که در تشدید مبانی خانوادگی با هم معاضدت داشته باشند.

ماده 1105 قانون مدنی می‌گوید:

در روابط زوجین ریاست خانواده از وظایف شوهر است.

2 ) وفاداری:100965_374

هر تشکیلاتی برای بقای خود نیازمند حداقل وفاداری و صمیمیت است. ترک زوج یا زوجه از منزل به‌منزله فراموشی تعهداتی است که در آغاز ازدواج به یکدیگر سپرده‌اند. زوجین باید قابلیت پاسخ گویی به مسؤولیت و مشکلات طرف مقابل را داشته باشند.

مهم‌ترین وظیفه زن در زندگی، ایجاد آرامش است. خداوند در دو جا از آرامش سخن گفته است:

الف ) یاد خدا موجب آرامش دل‌هاست.

ب) زنان را خلق کردم تا شما مردان در کنار آن‌ها آرامش بگیرید.

3) حسن معاشرت:

اولین تکلیف در رابطه بین زن و شوهر حسن معاشرت است که نقش بسیار مهمی را در زندگی ایفا می‌کند. نحوه گفتگوی زن و شوهر با هم و کلماتی که در مکالمه بین آن‌ها به کار می‌رود، می‌تواند در عمق روح و روان آن‌ها تأثیر گذار باشد. مثلاً اگر زنی که یک بار شوهرش دیر به منزل برگشته، به او بگوید که ” چرا دیر آمدی”؟ و این حالت تحکم و حاکمیت داشته باشد، اثر منفی در روح و روان مرد می‌گذارد. اما اگر با لحنی حاکی از دلواپسی بپرسد که چطور شد دیر آمدی؟ حکایت از دلسوزی زن می‌کند.

در زندگی هیچ چیزی جزئی و غیر مهم نیست. باید متوجه جزئیات مهم در زندگی باشیم. کشتی‌های بزرگی به این دلیل غرق شدند که خدمه آن‌ها متوجه سوراخ‌های کوچک کشتی نبودند. آتش‌های بزرگ از جرقه‌های کوچک شروع می‌شوند. بهداشت کلمات مهم‌ترین مطلب در بهداشت روانی است. نظریه مذاکره در حسن معاشرت بسیار مؤثر است. نظریه مذاکره که بسیار کم هزینه است در تمامی دنیا و در تمامی زمینه‌ها پذیرفته شده است. مذاکره در زندگی نقش بسیار مهمی دارد. صبر در ایجاد حسن معاشرت خیلی مهم است. یکیاز اندیشمندان می‌گوید:” کسانی که در زندگی دارای صبر نیستند بدبخت هستند. صبر و حوصله آخرین کلیدی است که در مشکلات را خواهد گشود.”

MediaHandler-(1)

* مسائل شغل همسر

طبق قانون اگر زوجه شغلی مغایر با شئون انتخاب کند، زوج می‌تواند مانع اشتغال او شود. زوج نیز باید شغلی مناسب شئون انتخاب کند وگرنه زوجه حق ممانعت دارد. ازآنجا که در روابط خانوادگی، تنها حیثیت مشترک زن و مرد مطرح است، لذا زن و مرد نباید شغلی مغایر با شئون خانوادگی همسر خود انتخاب کنند.

چرا برخی مشاغل مخالف شئون محسوب می‌شود؟

در قانون، اصلی به نام اصل قانونی بودن جرم و مجازات وجود دارد. هر چیزی که در قانون، جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات تعیین کرده‌اند، مغایر شئون خانوادگی می‌باشد.

اگر یکی از زوجین، شغلی مغایر با شئون خانوادگی انتخاب بکند دادگاه اقداماتی را علیه او انجام می‌دهد، از جمله این که:

اگر باز گرداندن مرد به جایگاه واقعی خود میسر باشد، دادگاه او را با این کار الزام می‌کند، اما اگر الزام دادگاه ممکن نبود زن می‌تواند تقاضای طلاق کند. اجازه اشتغال زن در خارج، از حقوق مرد است. زن می‌تواند با شرط ضمن عقد این حق را بر مرد اعمال بکند و زمان عقد، حق اشتغال را از مرد بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *