سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سفیدی امین در سومین همایش مدیران هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی

خانه / مراسمات / برنامه های هیأت / سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سفیدی امین در سومین همایش مدیران هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی

به گزارش خبرنگار هیات حجت الاسلام سفیدی امین معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام در سومین همایش مدیران هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی سراسر کشور نکاتی را پیرامون لزوم توجه به مسائل روز و همچنین پرداختن عملی به دستورات قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)در هیئات عنوان کرد.

حجت الاسلام سفیدی امین گفت: قرآن مجید در سوره ی مبارکه ی روم، بافت آفرینشی مردم را بر توحید می داند.ا گر فتنه ها نبود، هجوم فرهنگ های بیگانه نبود، اگر شستشوهای مغزی در طول تاریخ بشر نبود و اگر انسان را در کلاسی شرکت نمی دادند و او استادی نمی دید، روی جانب باطن او به سمت حق و حقیقت و خدا بود، خدا جو بود و استوار بار می آمد. اینکه خداوند متعال پیامبران را مبعوث کرد بابت این بود که این حجاب ضخیم که روی فطرت انسان هاافتاده بود را بردارند.پیامبران  به مردم گفتند از معبود های باطل دست بردارید، و به معبود های باطل و بت های جان دار و بی جان تکیه نکنید.

وی ادامه داد: با پیشامد هایی که شده به نظر می رسد در هیچ دوره ای ،برگزاری هیئات مذهبی به این اندازه مهم نبوده باشد، البته در صورتی که این مجالس سود معرفتی برای مردم داشته باشد و فقط به خواندن شعرهای بی محتوا و قصاید بی محتوا و سینه زدن های آنچنانی که اخیرا هم مورد نقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است سپری نشود و نیز سخنرانان هم آن چرا که سال ها است مردم می دانند برای مردم بازگو نکنند، به شرطی که مجالس اهل بیت علیهم السلام ، هیئات مذهبی برای مردم سود معرفتی داشته باشد از همه ی دوره ها واجب تر نشان می دهد، هم به پا کردن آن و هم شرکت کردن آن.

معاون فرهنگی هیات رزمندگان با اشاره به حدیثی از میرالمومنین علیه السلام گفت: حضرت می فرمایند وقتی خطر متوجه دین شد «فجعلوا اموالکم » اموالتان را، هستی خود را برای دین بدهید؛ از هیچ دوره ای ما خبر نداریم که فتنه به این اندازه علیه دین زیاد بوده باشد، از فتنه ی بنی امیه سخت تر و سنگین تر است و تمام تلاش فتنه گران چه در داخل و چه در خارج برای این است که این ملت را ، خصوصا جوانان را از دین، از مکتب اهل بیت علیهم السلام  و ولایت جدا کنند.

وی ادامه داد: تنها جایی که الان در مقابل فتنه ی داخل و خارج می تواند خوب بایستد همین هیئات مذهبی است، این را باور کنید، رسانه های دیگر این اهمیت را ندارند، رسانه های تصویری، شبکه های اجتماعی، سایت ها این موقعیت را ندارند، رسانه ی هیات یک چیز دیگری است که هیچ مکتب دیگری هم ندارد، البته در صورتی که این هیئات بار معرفتی داشته باشد و الا به قول سفیر انگلیس آن وقتی که وارد عراق شد، از ماذنه ها صدای اذان پخش می شد، به مترجمش گفت که این صداها چیست؟ گفت اذان است، گفت برای من ترجمه کن، ترجمه کرد، گفت این اذان گفتن برای سیاست بریتانیای کبیر ما مشکلی ایجاد می کند؟ گفت نه مشکلی ایجاد نمی کند، گفت انقدر بگویند تا گلویشان پاره بشود؛ اگر اینگونه جلسات در برابر فتنه ی داخل و خارج جهت گیری نداشته باشد و به مردم بصیرت دینی و سیاسی ندهند هیچ به پا شدن آن ها، آن ارزش حقیقی و مهم را ندارد، ارزش واقعی برای آن جلسه وهیاتی است که به مردم بصیرت سیاسی، بصیرت دینی، بصیرت فرهنگی بدهد، مردم را با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آشنا کند.

وی با اشاره به روایتی در اصول کافی که می فرماید « إذَِا ظَهَرَتِ البْدَِعُ فعََلىَ العْالمِِ أنَْ یظُْهرِ علِمَْهُ و الِا فعَلَیَهْ لعَنْهَُ اللَّ » گفت: امروز معرفت دینی به مردم دادن، خصوصا در این جلسات از اهم امور است. انبیاء آمدند برای اینکه فتنه هایی که پرده ی ضخیم

آن روی باطن مردم را پوشانده بود آن ها را کنار بزنند، به مردم بگویند پول، دلار، نفت،آمریکا، استکبار، این ها معبود نیست، به این ها تکیه نکنید؛ انبیاء آمدند بگویند تکیه ی خود را خدا قرار بدهید.و به دیگر قدرتهای پوچ تکیه نکنید انبیاء آمدند بگویند به خدا باور داشته باشید، همین حرف هایی که مقام معظم رهبری به بعضی ها دارد می گوید، اما آن ها نه به خدا تکیه می کنند و نه به وعده های خدا ایمان دارند لذا اینگونه ولیِّ مظلوم و مقتدر ما فریادش بلند شده است.

انبیاء آمدندب گویند که تمام معبودهای باطل دارند با شما بازی می کنند، معبودهای باطل چشم به غارت همه جانبه ی شما دوختند، شما فکر می کنید آمریکا یا همین بقیه ی کسانی که ما با آن ها مذاکره داشتیم این ها دنبال سود و منفعت ما هستند! آن ها دنبال غارت ما هستند، دنبال غارت منابع ما هستند، دنبال غارت امنیت ما هستند، انبیاء آمدند این را به مردم بگویند که تکیه خود را از بت های بی جان و جاندار بردارید، به خدا تکیه کنید؛ معبودهای باطل جز غارت انسان هیچ سودی برای انسان ندارند، آن چیزی که انسان هم دارد آن را هم از آدم می گیرند؛ وقتی آن ده نفر آمدند پیش ابن زیاد علیه لعنت الله گفتند تا رکاب ما را طلا بگیر، گفت چه کار کردید که می ارزد تا رکاب شما را طلا بگیرم؟! گفتند که ما کسی را کشتیم که خودش بهترین مردمان بود، پدر او بهترین پدر عالم بود، مادر او بهترین مادر عالم بود، جد او بهترین جد مردمان بود، ما یک همچنین فردی را کشتیم، گفت اگر یک همچنین آدمی را می دانستید و کشتید پس غلط کردید که کشتید، بیرونشان کنید، هیچ چیزی هم به آن ها نداد، این معبود باطل است، از معبود باطل چیزی گیر آدم نمی آید، آن چیزی هم که آدم دارد از دست می دهد.

وی با تشریح وظایف هیات ها در حال حاضر گفت: وظیفه ی ما به عنوان یک مدیر این است که جلسات هیات را به همین سمت و سویی که توضیح داده شد ببریم، جلسه را با فکر جلو ببریم، اینگونه نباشد که حالا_ بگوییم شب ولادت یا شهادت است یک جلسه ای را برپا کنیم، حالا یک سخنرانی معروف و یا غیر معروف را بیاوریم، یک مداحی را بیاوریم یک جلسه ای را برگذار کنیم، نه، روی تک تک کارهایی که انجام می پذیرد باید فکر کرد و هدف گزاری داشت. پلاکاردهایی که می زنید باید هدف داشته باشید؛ آیات قرآنی که می خواهید در مجلس نصب کنید باید هدف داشته باشید، پیامکی که دارید می دهید، آن پیامک شما هم باید هدف داشته باشد، حالا چون فرصت نیست ما وارد مصادیق نمی شویم.

حجت الاسلام سفیدی امین درباره مدیریت جهادی گفت: رهبر انقلاب فرمودند مدیریت جهادی باید داشته باشید؛ مدیریت جهادی به دنبال این است که با کمترین امکانات هدف خودش را محقق کند، حالا چند سال است ما در این همایش ها شرکت می کنیم، همیشه آقایان دَم از مشکلات مالی زدند، مدیر جهادی کسی است که ننشیند تا امکانات آن فراهم شود بعد حرکت را شروع کند، اساس مدیریت جهادی این است که با کمترین امکانات حرکتی را شروع کند و با توکل به خدا تمام تلاش خود را برای ایجاد امکانات فراهم کند. مدیر جهادی یک مدیر منفعل نیست، مدیری فعال است و منتظر دستور نمی ماند و در راستای سیاست و راهبردهای کلان مجموعه احساس وظیفه می کند و عمل می کند. مدیر جهادی فقط حرف نمی زند و اهل اقدام و عمل است، به آنچه می گوید عمل می کند و در عمل الگوی دیگران می شود. وی ادامه داد: چه شد در آن مسجد و منبری که سال ها امیرالمومنین علیه السلام را سبّ و لعن می کردند، ندای قال الباقر و قال الصادق طنین اندازد شد؟مگر همین گونه تغییر می کند؟! حضرت صادق علیه السلام دو کار عمده انجام دادند، یکی اینکه تشکیلاتی عمل کردند،یک ساختاری را درست کرد، یک مجموعه ای را درست کرد، یک شاگردانی را پرورش داد، تشکیلاتی عمل کرد، ما اگر می خواهیم جریان ساز باشیم و موثر در ایران اسلامی بلکه در جهان بشریت باشیم باید تشکیلاتی عمل کنیم، همه با هم متحد باشیم، همه با هم ارتباط داشته باشیم. وی افزود: دومین کاری که حضرت صادق علیه السلام انجام دادند و موفق شدند این بود که هدفمند این تشکیلات را اداره کردند و جلو بردند، ما خودمان هم باید دنبال این مسائل باشیم، تا بتوانیم یک مجموعه ی پویا و کارآمد و فعالی را داشته باشیم.

معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام در رابطه با فعالیت های معاونت فرهنگی هیات رزمندگان گفت: ما مدیریت های مختلفی را در معاونت فرهنگی داریم، مدیریت قرآن و عترت که حاج آقای محمدی مسئولیت این بخش را بر عهده دارند، مدیریت صوت و تصویر، مدیریت روابط عمومی، دفتر شعر، مدیریت سایت، مدیریت اجرایی، یک بخشی هم داریم که بخش ماهنامه و نشریاتی که است ما تولید می کنیم. وی ادامه داد: الان قرآن در مجالس ما حقیقتا یک جایگاه سمبلیک و کلیشه ای دارد، واقعا قرآن غریب است، خود اهل بیت علیهم السلام هم غریب هستند، چون کم هستند افرادی که کلام اهل بیت علیهم السلام را مطالعه کنند، کم هستند کسانی که دل به کلام اهل بیت علیهم السلام بدهند، کم هستند کسانی که کلام اهل بیت علیهم السلام را عمل کنند، اهل بیت علیهم السلام هم مانند قرآن غریب هستند، بهترین کتاب ها در این مملکت با تیراژ فقط دو سه هزار نسخه چاپ می شود، چندین سال، طول می کشد که به فروش برسد.

وی درباره طرح های توسعه فعالیت قرآنی در هیئات و به اشتراک گذاشتن تجربیات مدیریت هیات ها گفت: حدود ده طرح را در کمیته توسعه ی فرهنگ قرآنی که در ستاد مرکزی ایجاد شد تصویب کردیم که قرار شد در تمامی هیئات سراسر کشور هیات رزمندگان اسلام کانون های قرآن و عترت یا کانون های قرآن و نماز اجرا شود. همچنین انجمن هیات داری را در سایت هیات رزمندگان ایجاد کردیم که افراد می یند عضو می شوند، وقتی عضو انجمن شدند می توانند سوالشان را مطرح کنند و می توانند تجربیاتش را برای دیگران به نمایش بگذارند و دیگران هم بیایند استفاده کنند.

وی در پایان با دعوت به ارائه گزارشات هیئات برای درج در ماهنامه و سایت هیات گفت: در بخش ماهنامه اگر عزیزان گزارشاتشان را ارسال کنند می توانیم گزارشاتشان را انتشار دهیم. می خواهیم آن فعالیت های خوب و مثبتی که انجام می شود به دیگران اشاعه داده بشود و دیگران هم این کارها را انجام بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *