سیاسی بودن مداح با جناحی و حذبی بودن، فرق می کند.

علی اکبر مداحی؛ سیاسی بودن مداح با جناحی و حزبی بودن، فرق می کند.

خانه / اختصاصی هیأت / علی اکبر مداحی؛ سیاسی بودن مداح با جناحی و حزبی بودن، فرق می کند.

مداح خوب نمی تواند سیاسی نباشد. سیاسی بودن مداح با جناحی و حذبی بودن، فرق می کند. سیاسی بودن مداح معنایش این است که نسبت به مسائل روز، بصیر و آگاه باشد و با بینش و آگاهی، اقدام به موقع داشته باشد چه در انتخاب شعر و چه در خواندن روی منبر، در واقع مداح باید با توجه و آگاهی به مسائل روز، روی منبر برود. او ادامه می دهد: «همچنین طی دیداری که در سال 92 شورای مرکزی هیئت رزمندگان اسلام با رهبر معظم انقلاب داشتنند، ایشان مطرح فرمودند که هیئت سکولار نداریم.

*برکات همایش

به گزارش خبرنگار روزنامه قدس خراسان: «به دنبال این بودیم که آموزش های مداحی، بهتر و قویتر شود که این اتفاق افتاد. به دنبال این بودیم که نظارت بر مداحان جوان و نوجوان بیشتر شود که شد. به دنبال این بودیم که شعر آیینی و هئیت، مورد اهمیت قرار گیرد و ضعف ها و اشکالاتی که در گذشته در شعر هیئت وجود داشت، برطرف شود که شکر خدا، شعرهای هیئتی روز به روز، قوی تر، انقلابی تر، به روزتر و اثرگزارتر می شود.» اینها بخشی از صحبت های«علی اکبر مداحی» مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام کشور است که برگزاری دهمین دوره همایش مداحان و شعرای نخبه سراسر کشور را در شهر مقدس مشهد، دارای برکاتی می داند که به اهدافش نزدیکتر شده است. علی اکبر مداحی می گوید:«بحث های خوبی در کمسیون های این همایش حول محور آموزش مداحان، نظارت بر مداحان و شعر هیئت مطرح شد. همچنین آقای دکتر رضا سراج درباره مسائل روز کشور، حجت الاسلام راشد یزدی درباره موضوعات اخلاقی و حجت الاسلام مهدی طالب هم درباره روحیه انقلابی و آمادگی برای ظهور، سخنان مفیدی را گفتند.» به گفته او، در این همایش 150 مداح و پیر غلام و50 شاعر آیینی حضور داشتند که حدود 30 نفر از آنها خانم بودند. اهمیت ماجرا زمانی روشن می شود که دبیر همایش، تأکید می کند برخی از این مدعوین در شهرهایشان بالای 500 مخاطب دارند و این از افتخارات هیئت رزمندگان اسلام است که در دهمین سال برگزاری همایش، می تواند مداحان نخبه و اثرگذار کشور را دور هم جمع کند. اگرچه این گردهمایی، کار آسانی نیست. اما ده سال با موفقیت انجام شده است.

*مداح خوب نمی تواند سیاسی نباشد

چرا تبیین مسائل روز و آگاهی از شرایط جامعه برای یک مداح مهم است؟ آیا یک مداح باید سیاسی باشد یا نباشد؟ علی اکبر مداحی دلیل آن را چنین بیان میکند: عده ای، مداحان را متهم می کردند که سیاسی هستند اما لازم است یادآوری کنم در آخرین برنامه همایش که در تالار آیینه، خدمت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رسیدیم، ایشان تأکید داشتند که مداح خوب نمی تواند سیاسی نباشد. سیاسی بودن مداح با جناحی و حذبی بودن، فرق می کند. سیاسی بودن مداح معنایش این است که نسبت به مسائل روز، بصیر و آگاه باشد و با بینش و آگاهی، اقدام به موقع داشته باشد چه در انتخاب شعر و چه در خواندن روی منبر، در واقع مداح باید با توجه و آگاهی به مسائل روز، روی منبر برود. او ادامه می دهد: «همچنین طی دیداری که در سال 92 شورای مرکزی هیئت رزمندگان اسلام با رهبر معظم انقلاب داشتنند، ایشان مطرح فرمودند که هیئت سکولار نداریم. منظور ایشان از هیئت سکولار یعنی هیئتی که بی تفاوت و خنثی باشد. مداح سکولار هم یعنی مداحی که کاری به مسائل روز، مشکلات کشور و درد مردم ندارد ولی مداحی که آگاه و بصیر به مسائل روز باشد در خواندن و انتخاب شعرش، موضع گیری هایی دارد که به نفع کشور است. وقتی امروز، بالاترین تهاجم را آمریکا و اسرائیل با انواع حیله ها و نقشه ها نسبت به کشور ما دارند و فتنه های اخیر هم ادامه توطئه های آمریکا بعد از شکست بزرگی است که در ماجرای داعش منحل شده چون رزمندگان ایرانی و مدافعان حرم از سایر کشورها، داعش را با ذلت از سوریه و عراق خارج کردند. وقتی آمریکا، قدرت جمهوری اسلامی را دید، نتوانست این شکست را تحمل کند به همین دلیل، ایادی خودش و تعدادی اراذل و اوباش و عناصر فتنه گر را تحریک کرد که به صف اعتراضات به حق مردم بیایند و اعتراضات آرام را به شورش، آتش سوزی و تخریب اموال عمومی تبدیل کنند. خب مداحی که دارد مجلس داری و هیئت داری می کند اگر نسبت به مسائل رور جامعه بی تفاوت باشد، مداح نیست. اگر مدح امام حسین علیه السلام را می گوییم، امام که سکولار نبود، بلکه هدفش از قیام، سیاسی بود چون در برابر حکومت ظالم یزید ایستاد تا شهید شد. مداح ما اگر مداح حسینی و زینبی است باید راه این بزرگواران را طی کند.»

*ضرورت بصیرت افزایی مداحان

هیئت رزمندگان اسلام در حوزه بینش افزایی مداحان برنامه هایی دارد. مداحی میگوید: «دو سال است که همایش جوانان نخبه مداحی با همایش پیشکسوتان و پیرغلامان نخبه مداحی ادغام شده است و علاوه بر این، برای مداحان جوان طی سال، جلسات و کلاسهایی در سراسر کشور برگزار می شود که در آن جلسات به مسائل روز با تأکید بر بصیرت افزایی، پرداخته می شود.»

به گفته او، اکثر مداحان، عضو مجمع الذاکرین شهر هایشان هستند که جلسات هفتگی دارند. آنجا دور هم جمع می شوند و بعد از روضه خوانی، با دعوت از سخنرانان اثرگذار و آگاه به مسائل، مداحان را نسبت به اتفاقات پیرامونشان هوشیار می کنند. نمونه آن در تهران، فعالیت بسیج مداحان، هیئت رزمندگان اسلام، خانه مداحان و مجامع الذاکرین تهران است که جلسات هفتگی دارند.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام کشور با اشاره به برگزاری مستمر جلسات هفتگی مجمع الذاکرین در همه شهرها می گوید: «این جلسات، بخشی به مدیحه سرایی و رفع اشکال مداحان می گذرد و بخشی هم به تبیین مسائل روز و بصیرت افزایی مداحان، هر سال یکبار هم نخبگان جریان مداحی کشور دور هم جمع می شوند و با هم تبادل نظر و مشورت می کنند.»

به گفته مداحی، در کشور در حدود 100 هزار مداح و حداقل 300 شاعر آیینی اثرگذار داریم که از بین این جمعیت کثیر، 150 نفر مداح و از بین شاعران آیینی 50 نفر گلچین شدند که به همایش دعوت شده اند. مطالبی به آنها گفته می شود و این مباحث در سطح وسیع تر جامع مداحان و شاعران آیینی هم منتشر می شود. این مسیر برای سال های آینده هم دنبال می شود تا شاهد رشد بیشتر فعالان این عرصه باشیم.

*غفلت بزرگ ترها در توجه به مداحان جوان

نکته قابل توجه در این دوره از همایش، همچون دوره قبل، نگاه آسیب شناسانه به عرصه مداحی بود به  طوری که کارگاه مشورتی درباره آموزش، نظارت و ارزیابی مداحان جوان و نوجوان برگزار شد. مداحی که از اعضای کمیسیون نظارت و ارزشیابی مداحان است، می گوید: «برخی از مداحان جوان ما ممکن است به دلیل غفلت ما بزرگترها در نظارت بر آنها یا تذکر ندادن به آنها، ایرادات و اشکالاتی در خواندن یا سبک هایشان داشته باشند اما اگر بزرگترها بر کار آنها، مرتب نظارت کنند و به جلسات شان بروند، اگر سهواً ­خطایی داشتند به آنها تذکر بدهند و نصیحت شان بکنند، جوان هایی که در جامعه مداحی هم به بزرگترهای این عرصه احترام قائل هستند، اشکالاتشان را رفع خواهند کرد.»

به گفته او، این باعث می شود کهآسیب ها و اشکالات جامعه مداحی درون خودشان رفع شود. وی یادآور می شود:«گاهی اگر یکی در لباس مداحی، جرمی مرتکب شود فرقی با سایر اعضای جامعه ندارد و باید با او برخورد قانونی شود. البته این موارد در جامعه 100 هزار نفری مداحان کشور بسیار اندک و شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما تأکید دارم که هیچ تبعیضی در این باره نمی شود.»

*توجه به آموزش در مداحی بانوان

آنچه این روزها بیش از پیش اهمیت یافته است، آسیب ها و تردیدهای پیش روی مداحی بانوان است. مداحی با اشاره به تدابیر ستاد مرکزی همایش مداحان و شعرای نخبه سراسر کشور می گوید: «در یکی از کمیسیون ها، این بحث به طور جدی مطرح و پیگیری شد، متأسفانه ما در جلسات بانوان در سراسر کشور، اشکالات و آسیب های بیشتری نسبت به مداحی آقایان داریم، دلیلش هم این است که حضور بزرگترها و پیشکسوتان در جلسات بانوان، میسر و مقدور نیست. آسیب ها کمتر به گوش بزرگترها می رسد و ممکن است افراد کم سواد و بی سوا در جامعه مداحی زنان رسوخ پیدا کنند و جلساتی را بگذارند که حرف ها و روضه هایشان مورد تأیید نباشد یا گاهی حرف ها و اذکار انحرافی را بگویند.» او تأکید میکند: «بانوان باید به این مسائل دقت داشته باشند تا در هر جلسه ای شرکت نکنند و از آنجا که جلسات بانوان به شکل خانگی برگزار می شود، این حساسیت و دقت نظر باید بیشتر شود.» مداحی با بیان اینکه اصل روزه باید تداوم پیدا کند، یادآور می شود: «به فرموده امام راحل، این روضه هاست که مملکت را زنده نگه داشته، این هیئت هاست که انقلاب ما را به ثمر رسانده و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

 

هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *