ما منتظر مهدی فاطمه هستیم

ما منتظر مهدی فاطمه هستیم – گذری بر بیکران دعای افتتاح – قسمت پانزدهم

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَی کتَابِک وَ الْقَائِمَ بِدِینِک اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً یَعْبُدُک لَا یُشْرِک بِک شَیْئاً.

خدایا حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف را دعوت کننده به کتابت (قرآن کریم) و بر پا دارنده دینت قرار ده. او را خلیفه و جانشینِ روی زمین ساز؛ همان طور که نسبت به پیشینیان او چنین کردی. دین او را _ که به آن رضایت داری _ عالَم گیر کن و ترس او را به امنیت تبدیل گردان. او تو را می پرستد و برایت شریکی قرار نمی دهد. 

نکته ها

     بر اساس روایات، امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف پیش از بیعتِ یارانِ ویژه خود _ که سیصد و سیزده نفر هستند _ در جمع آن ها سخنرانی، و آن ها را به کتاب خدا دعوت می کند. در حدیثی از امام باقر علیه السّلام آمده است: «امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف همراه لشکریان خویش از شهرهای گوناگون عبور می کند و نخستین کاری که انجام می دهد، دعوت مردم به کتاب خدا، قرآن مجید است».

     از این رو، وقتی برای وجود مبارک آن حضرت دست به دعا برمی داریم که «خدایا او را دعوت کننده به کتابت قرار بده» مراد این است که امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف با ظهور و آغاز انقلاب جهانی، مردم را به قرآن کریم دعوت کند. (اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَی کتَابِک)

     لقب «قائم» برای تمام امامان معصوم علیهم السّلام استفاده می شود؛ ولی وقتی به صورت مطلق به کار رود، منظور، امام دوازدهم حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف است که در چارچوب حقِّ محض و برای برپا داشتن دین الهی قیام می کند و زمین را پر از عدل و داد می نماید.

     در روایتی، جناب عبد العظیم حسنی خدمت امام جواد علیه السّلام می رسد و به آن حضرت عرض می کند: «آیا شما همان امامِ قائم هستید؟» امام می فرماید: «مَا مِنَّا إِلَّا قَائِمٌ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ هَادٍ إِلَی دِینِ اللَّهِ وَ لَکنَّ الْقَائِمَ الَّذِی یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ أَهْلِ الْکفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا هُوَ الَّذِی یَخْفَی عَلَی النَّاسِ وِلَادَتُهُ وَ یَغِیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ…؛ همه ما بر پادارنده امر خداوند و هدایت کننده به دین خدا هستیم؛ ولی آن امام قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر و انکار، پاک، و پر از عدل و داد می کند، کسی است که ولادتش از مردم پوشیده و شخصش از آن ها مخفی خواهد بود».

     با توجه به این ویژگی است که در این فراز، از خدای متعال درخواست می کنیم که ظهور آن حضرت را برساند تا دین حق، توسط آن حضرت در زمین برپا شود. (اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ…الْقَائِمَ بِدِینِک )

     در بخش سوم این فراز از خدای متعال درخواست می کنیم که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را جانشین روی زمین قرار دهد. (اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ…) روشن است که این درخواست، برگرفته از وعده ای است که خداوند در آیه 55 سوره مبارکه نور به مومنانِ صالح داده است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده می دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می کند، آن چنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن ها فاسقان اند.

     جانشینی بر روی زمین، کنایه از به دست گرفتن حکومت است. (اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ…)

     «مَکّن»صیغه امر از ریشه «مکن» در باب «تفعیل» است، که چنین معنا می دهد: طلب استقرار در مکانی همراه با قدرت و توأم با ثبات و دور از اضطراب و تزلزل، به طوری که هیچ مانعی جلوی تأثیر آن را نگیرد.

     آن چه شایسته دقت است، این که در این بخش از دعا ما از خدای متعال «مکنت یافتن دین الهی» را در دوره امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می خواهیم. از این رو باید توجه داشت که «تمکین دین» عبارت است از این که خدای متعال آن را در جامعه، مورد عمل قرار دهد؛ یعنی هیچ کفری توانایی جلوگیری آن را نداشته باشد و کسی دین را سبک نشمارد، تا جایی که اصول و معارف آن مورد اعتقاد همه باشد و درباره آن اختلاف و تخاصمی پیش نیاید.

     ولایت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در راستای ولایت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السّلام است؛ چراکه در آیه 55 سوره مبارکه نور، خداوند وعده داده است آن دینی را که به آن رضایت داده، توسط امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بر روی زمین مستقر سازد و بر اساس آیه 3 سوره مبارکه مائده، دینی که مورد رضایت خداوند است، همان دینی است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در روز عید غدیر آن را توأم با ولایت و امامت حضرت علی علیه السّلام نمود.

پیام ها

1- قلمرو و گستره حکومت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف تمام کره زمین است و نه بخشی از آن؛ چراکه کلمه «الارض» به صورت مطلق و همراه با «ال» آمده است. (اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ)

2- دین از سیاست جدا نیست. امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان مؤمن ترین و صالح ترینِ انسان ها، قرار است حکومتی جهانی در چارچوب دین برپا کند و این، وعده قرآن است و ما نیز همین را از خدا درخواست می کنیم. (اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ)

3- نقطه قوّت حکومت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف این است که در آن حکومت، دینِ حق _ که مورد رضایت خدای متعال قرار گرفته _ در جامعه استقرار می یابد و از سوی هیچ کس، مورد معارضه و تهدید واقع نمی شود. (مَکنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ)

4- در جامعه توحیدی و مهدوی، مؤمنانِ صالح باید در امنیت باشند و هیچ گونه ترس و دلهره ای دامن گیرشان نشود. ( أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً)

5- هدف اصلی از حکومت عدل مهدوی، رسیدن به بندگی محض خدای مهربان و دوری از هرگونه شرک است. (یَعْبُدُک لَا یُشْرِک بِک شَیْئاً)

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *