متن بیست و سومین جلسه آموزش مداحی،مجمع الذاکرین هیأت رزمندگان اسلام با حضور اساتید ارجمند : حاج سعید حدادیان و حاج مصطفی خورسندی

خانه / آموزش / متن بیست و سومین جلسه آموزش مداحی،مجمع الذاکرین هیأت رزمندگان اسلام با حضور اساتید ارجمند : حاج سعید حدادیان و حاج مصطفی خورسندی

استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه السلام علیکم و رحمت الله

این جلسه می خواهند دوستانی که نوبت دومی هستند یکی دو تا بخوانند، این کجایید ای شهیدان خدایی را می خواهیم همه در آن حرف بزنیم، کجایید ای شهیدان خدایی بلا جویان دشت کربلایی، سپس حرف زدن را با مستمع تمرین می کند.

نکات:

  • شعر باید بر لحن شما سوار باشد و شما هم باید مسلط بر کار باشید.
  • یکی از مهم ترین چیزهایی که استرس را از بین می برد، این است که شما فکر نکنید که از یک عالم دیگری آمدی و اینها از یک عالم دیگر، سریع با چشم ها و حرکاتت جمعیت را برای خودت کنی.
  • حروف هم باید درست ادا شود و از همه ی لب باید استفاده شود.
  • از همه ی قدرتی که صورت دارد باید استفاده شود.
  • سه چیز علامت این است که جمعیت خسته شدند 1.خمیازه 2. ساعت نگاه کردن 3. هی این طرف و آن طرف شدن و پچ پچ کردن، این لحظه ما می فهمیم که یک جای مجلس خسته کننده شده، سریع کار را باید برگردانیم. صلوات.

استاد حاج مصطفی خورسندی

بسم الله الرحمن الرحيم

رَبِّ أدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أخرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّي مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِيراً.

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِيکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن،صَلَواتُکَ علَيهِ و عَلي آبائِهِ،فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي کُلِّ سَاعَةٍ،وَلِياً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ َدلِيلًا وَ عَيناً،حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا.

نکته: تشخيص اينکه چه چيزي را کجا بگويم بسيار مهم است.

ما «ميم» و «دال» و «الف» را گفتيم، گفتيم ميم مداحي يعني متدين بودن، دال مداحي يعني دانش، الف مداحي را گفتيم ادب، اخلاص، اخلاق، اخلاق را اشاره کرديم به خوش گويي، خوش رويي و خوش خويي، اولين حرف را ظاهر شما مي زند، لباس شما مي زند، بعضي ها پول مي دهند ولي نمي دانند که چه رنگي بخرند، اين پيراهن ممکن است که به رفيقت بيايد به رنگ چهره اش، به رنگ مويش، به رنگ چشمش، اين مهم است ديگر، پول را مي دهد ولي نمي داند که چه بخرد، خب اين پيراهني که داري با شلوارت هماهنگ مي کني، با کتت هماهنگ مي کني، حتما با همان کت و شلوار برو پيراهنت را بگير. ظاهر حرف اول را مي زند، ببينيد، قبل از اينکه شما حرف بزنيد لباس شما دارد حرف مي زند. يک بحثي است در روانشناسي رنگ ها، اين خيلي مهم است، لباسي را که مي خريد دقت کنيد.

اين خيلي مهم است که چطور در جلسه وارد شويد. با خُلق خوش وارد شويد. قبل از ورودتان اذن بگيريد. مگر نفرمودند که هرجا نام ما برده شود همان جا حرم ما است؟ مگر نفرمودند در حرم ما بدون اذن وارد نشويد؟ اجازه بگير، همين طور مي رود داخل و بعد هم مي گويد آقا چرا نشد!

پس ورودت خيلي مهم است، اجازه بگير، بعد هم بعضي ها فکر مي کنند که براي يک عده گناه کار مي خواهند بروند بخوانند، آدمي که خودش را پاک ببيند و مردم را گناه کار، براي ارشاد مردم بخواهد برود!! اين مهم است که آدم خودش را کوچک تر از بقيه بداند، گناه کارتر از بقيه بداند، از اين منظر وارد شود که شايد خدا بخاطر آن آدم هايي که در آن جلسه هستند او را ببخشد، اين کجا، تا اينکه خودش را اينطور ببيند که ما منشاء خير و برکات و حسنات و نعمات هستيم، بعد هم که چند نفر به او مي گويند حاج آقا التماس دعا، خودش هم اشتباه مي کند، خودش هم باورش مي شود که  کسي است.

خُلق خوش متفاوت از فيلم بازي کردن است. پيامبر(ص) مردم را چطور جذب کرد؟ با خُلق خوش. آدم ها را اگر مي خواهيد بشناسيد گاهي اوقات خلاف ميلشان عمل کنيد، بر خلاف ميلشان حرف بزنيد، آن کسي که بهم ريخت خُلق خوش ندارد، بعضي ها را مي بيني که خيلي بهم مي ريزند، عصباني مي شوند، بعضي ها را مي بيني که کوه صبر هستند؛ آقا را ببينيد، با اين همه فشار از داخل و خارج، مي نشيني به تو اميد مي دهد، يک بار ببينيد آقا در صحبت هايشان شما احساس ضعف کنيد؟ هميشه اميد بخش است، هميشه روحيه مي دهد، هميشه آدم لذت مي برد، اين خيلي مهم است؛ اين ها چه آدم هايي هستند؟ آدم هايي هستند که به داشته هايشان توجه مي کنند، به نداشته هايتان توجه نکنيد، به آنچه که خدا به شما داده توجه کنيد و آنچه که خدا داده را به زبان بياوريد، تشکر کنيد و شاکر باشيد و دائم الشکر باشيد، «لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ» اگر شاکر باشيد خدا زيادتان مي کند، نه اينکه به شما زياد نعمت مي دهد، خدا زيادتان مي کند، بلندتان مي کند.

نکته: در معنويت به بالاتر از خود نگاه کنيد و در ماديات به پايين تر از خود نگاه کنيد؛ شما در امور معنوي خودت را بايد ندار بداني، دو تا نماز جلوي چشمت نيايد، اولا نمازهاي ما که نماز نيست؛ خدا اگر با فضلش رفتار نکند يک نفر ما معلوم نيست جايمان در بهشت باشد و جالب اين است که ما جايمان را وسط بهشت مي دانيم.

يکي از فنون جذب در جلسات اين است که تا جايي که مي توانيد خوبي هاي طرف مقابلتان را ببينيد، پس 1. داشته هاي خودتان 2. داشته ها و خوبي هاي طرف مقابلتان. شهيد مطهري مي فرمايد: فرد را آنگونه بپذير که هست، آنگونه مي شود که مي خواهي.

«ح» مداحي، حسن انتخاب و حسن سليقه است؛ در حسن سليقه و حسن انتخاب يک موقع است که لازم است يک بيت هم نخوانيم؛ ببينيد بچه ها اگر خوانندگي ده کلاس داشته باشد، نه کلاسش نخواندن است و يک کلاسش خواندن است، ياد بگير که کجا نخواني.

سعي کنيد که شعر در سينه ي شما موج بزند، اولا روزي سه بيت را حتما حفظ کنيد، جلسه پيش هم گفتم، يک بيت صبح، يک بيت ظهر و يک بيت شب، اگر روزي سه بيت حفظ نکردي بدان که خواننده نمي شوي؛ حاج آقا ما از رو مي خوانيم، اشتباه مي کني. خدا رحمت کند استاد ما را مي فرمود يا ميکروفون دستت نگير يا اگر دستت گرفتي همه جا بايد آماده باشي.

شعر حفظ کنيد، اولا يک تعداد غزل حفظ کنيد که به درد همه جا مي خورد، غزل به معناي غزل، يعني سخني عاشقانه، من کيم تا تو بيايي به سر بالينم / چه کنم راه نجاتي نبود جز اينم. سعي کنيد که حتما براي محافل ختم مطلب داشته باشيد. پنديات حفظ کنيد، پنديات به درد همه جا مي خورد، دهه اول محرم، فاطميه، همه جا، يک پند بخوان بعد برو در شعرهاي بعدي.

کتبي که آقاي ژوليده نيشابوري نوشتند پنديات در آن زياد است. آقاي کربلايي پنديات زياد دارند.

امروز مي خواهم به شما يک فنّي را بگويم که یک عمر به دردتان مي خورد؛ چندتا از امام هاي ما با ضرب شمشير به شهادت رسيدند؟ حضرت علي (ع) و امام حسين(ع)، بقيه مسموم شدند، شما يک شعر امام مسموم حفظ کني براي همه مي تواني بخواني.

حالا چطور اين شعر امام مسموم را پيدا کنم؟ ببينيد شما بعضي از ائمه اشعاري که براي آن ها سروده مي شود چهار پنج بيت از يک غزل پانزده شانزده بيتي اختصاصا براي آن امام است، مثلا:

گرچه در خاک رفت پيکر تو / ديگر از تن جدا نشد سر تو،

 اين بيت به درد همه جا مي خورد، اين بيت خيلي دست شما را مي گيرد. اين براي امام صادق(ع) است دود و آتش ز خانه ات برخواست / پشت در جان نداد همسر تو،

 ولي در يک غزل، مرثيه، مثنوي، شما مي توانيد سه چهار پنج بيت را اختصاصا براي يک امام استفاده کنيد و بقيه را براي کله ائمه اي که مسموم شدند مي توانيد استفاده کنيد.

پس شما کافي است يک شعر امام مسموم حفظ کنيد. بعضي از ابيات کلي است، شما مي تواني براي همه بخواني؛

 يک شعر کليدي ولادت حفظ کن.

اينکه بداني يک شعر قابليت هاي مختلف در جاهاي مختلف دارد براي استفاده اين خيلي مهم است، تشخيص بدهي، خودت را حبس نکن وقتي يک شعر حفظ مي کني ببين چند تا سبک مي تواني بخواني، پس 1- سبک هاي مختلف 2- در چه جاهايي مي تواني استفاده کني، اين ها مهم است، اين ها فن است، اين فنون را ياد بگير.

بعضي از اشعار، اشعار مدح است نه ولادت و نه شهادت، همه جا به دردت مي خورد،

اي که در خون رگ زنده دلان جا داري / در بر اهل حقيقت همه معنا داري / نه دل ما شده مجذوب تو اي مظهر حسن / گر دلي هست در عالم تو در آن جا داري / حسن يوسف دم عيسي يد موساي کليم / آنچه خوبان همه دارند تو يک جا داري.

خدا رحمت کند استاد ما را، مي فرمود دو بيت شعر حفظ باشي همه جا دو بيت داري، هزار جلد کتاب داشته باشي هيچ چيز نداري.

آقا پنديات حفظ کن، پنج بيت شعر پدر، پنج بيت شعر مادر حفظ کن، چند بيت شعر فرزند حفظ کن، چند بيت شعر شهيد حفظ کن

التماس دعا. صلوات ختم کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *