مصاحبه هیأت رزمندگان اسلام مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی پیرامون انتخابات ، نفوذ و وظیفه ما

خانه / آموزش / مصاحبه هیأت رزمندگان اسلام مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی پیرامون انتخابات ، نفوذ و وظیفه ما

بسم الله الرحمن الرحیم

مصاحبه استاد دکتر رفیعی پیرامون انتخابات ، نفوذ و وظیفه ما

در بحث انتخابات مبلغان طلبه و غیر طلبه و خصوصا نیروهای مذهبی و حزب اللهی و اصول گرا باید چند نکته را در نظر بگیرند:

نکته اول :

مقام معظم رهبری تأکید جدی داشتند بر حضور حداکثری . در سال 58 که رفراندوم شد و جمهوری اسلامی آراء بالایی آورد ممکن است به ذهن برخی بیاید که آن زمان 30 سال پیش بوده و نسلی عوض شده و طبیعتا باید نظر مردم دوباره پرسیده شود که آیا می خواهند نظام به همین شکل باشد یا نه . پاسخ این سؤال را  همان انتخابات می دهد . وقتی حدود 42 میلیون در انتخابات 88 شرکت کردند یعنی 42 میلیون رأی به جمهوری اسلامی به هرکس که رأی داده باشند . مهم این است که اصل نظام تثبیت شود. به چه کسی رأی داده اند هم مهم است اما در مرحله دوم. همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سابق که حدود 36 میلیون رأی دادند که این رأی به نظام جمهوری اسلامی است. لذا آقا فرمودند حتی کسانی که بنده را قبول ندارند ولی کشورشان را می خواهند بیایند و رأی بدهند.

پس اولا ما سعی کنیم که رأی حداکثری باشد و این هم با بیان وظیفه مردم حاصل می شود . وظیفه به این معنا که گفته شود که کشور و مملکت خودتان است و سرنوشت خودتان است . آیات و روایات و شواهد تاریخی ذکر شود . جاهایی که مردم صحنه را خالی کردند و چه خطراتی پیش آمده گفته شود. اگر مردم پشت امام مجتبی را خالی نمی کردند حقشان ضایع نمی شد. اینکه ائمه فرمودند که اگر ما یارانی داشتیم قیام می کردیم. معلوم می شود بحث مقبولیت در کنار مشروعیت اساسی و مهم است. این مقبولیت با گفتمان با مردم و بیان نقش کلیدی مردم است. اینجا می شود از آیات استفاده کرد : ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم .

و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض.

 

نکته دوم :

مسأله امید دادن به مردم که بعضی از الآن دارند بر خلاف آن کار می کنند. حدود 37 سال از پیروزی انقلاب می گذرد ،کارهای بسیار مهمی در کشور انجام شده ؛ بحث هسته ای ، المپیاد ها ، مسائل نظامی و موشکی ، سیستم گسترده مخابرات و تلفن همراه و فضای مجازی ، جاده های کشور ، حمل و نقل ، کارخانه ها و … خیلی در کشور کار شده است. یک وقت من یادم هست پس از جنگ شامپو در کشور نبود . گاهی برای شستن لباس یک پودر لباسشویی نبود یعنی اینقدر اوضاع خراب بود. وضعیت حمل و نقل مثلا ما که تهران می خواستیم برویم گاهی دو سه ساعت معطل وسیله نقلیه می شدیم. کشور تحول ژرفی پیدا کرده است.

ممکن بود در بعضی خانه ها برخی وسایل برقی پیدا شود الآن در همه خانه ها انواع وسایل برقی خوب وجود دارد.فرش ، ماشین در خانه ها کوچه ها ، حتی در روستاها می بینید چقدر ماشین وجود دارد. به مردم باید گفت این کارها در انقلاب شده در دولت ها شده .

نظام ما یک پایه و مبنایی دارد به نام ولایت فقیه و رهبری . دولت های مختلفی در سال های پس از انقلاب آمده اند به اسم های مختلفی ، گرایش های مختلفی داشته اند . بعضی خوب عمل کرده اند بعضی نه . اما اینطور نبوده که چرخه تحول کشور ایستاده باشد. کار اقتصادی پیش رفته کار سیاسی و نظامی و … پیش رفته است. پس باید به مردم امید داد.

نکته سوم :

در مورد انتخابات باید از تخریب پرهیز کنیم. وقتی شورای نگهبان گفت این هزار نفر مورد تأیید است یعنی اینها شرایط انتخابات را دارند . معتقد به ولایت فقیه هستند معتقد به قانون اساسی هستند مسلمان هستند . حالا شما نگویید پس چرا در دوران های سابق مثلا شورای نگهبان بنی صدر را هم تأیید کرد ؟ خوب آن زمان که تأیید کرد بنی صدر مورد تأیید بود بعدا مشکل پیدا کرد. یا بعضی افراد دیگر هم همین طور . لذا از تخریب اینگونه پرهیز کنیم. نگوییم اینها معتقد به نظام یا اسلام نیستند . این تخریب نباید صورت بگیرد در مورد افراد تأیید شده.

نکته چهارم :

بالاخره رأی به صالح و اصلح فرق می کند . رأی به خوب و خوبتر فرق می کند .مقام معظم رهبری فرمودند این مجلس از مجالس سابق بهتر بود ، جلوی امریکا ایستاد در برجام خودی نشان داد. خیلی مهم است. مسلم است که اگر قرار است که بین صالح و اصلح انتخاب داشته باشیم ، عقل حکم می کند که اصلح باشد و ملاک اصلح بودن هم یکی به تشخیص خود انسان است یکی هم همانطور که رهبری اشاره کردند مراجعه به لیست های مورد اعتماد است. این هم نکته مهمی است که به مردم گفته شود که اگر فردی را علما و فرهیختگان و متدینین تأیید می کنند این می تواند حجت باشد . اما یک فردی را همه کسانی که پشت او رفته اند مسأله دارند همه کسانی که حمایتش می کنند کارنامه خوبی در گذشته ندارند. این خیلی مهم است. مثلا در دوران اصلاحات می دیدید در ورزشگاه و جاهای دیگر کسانی که به دفاع از برخی نامزدها می آمدند بدحجاب بودند گاهی ناباب بودند . کثرت که ملاک نیست حقانیت مهم است. رقص و موسیقی وآواز داشتند دختر و پسر قاطی بودند. این ها آدم را به تردید می اندازد که جریان چیست که کسانی وارد می شوند که صبغه مذهبی آنها ضعیف است. نکته چهارم اعتماد به افراد بالاتر از طریق پشتوانه ها . من گرایش سیاسی  تندی ندارم ولی از اول انقلاب هرچه رأی داده ام در قم حداقل همیشه به کاندیدای جامعه مدرسین بوده است. 40-50 نفر افراد قابل اعتماد هستند. هرکه از من می پرسد من جامعه مدرسین را معرفی می کنم. ممکن است اشتباه هم کنند ولی این یک ملاک و حجت است برای حقیر که تکلیف را ساقط می کند .

نکته پنجم :

در تبلیغات از بگیر و ببند و دفتر را خراب کن و … پرهیز شود. افراط به اندازه تفریط خطرناک است. ما از جریان سفارت سعودی لطمه خوردیم کما اینکه از جریان سفارت انگلیس هم لطمه خوردیم هردو هم اشتباه بود .

باید توجه شود که افراد انقلابی دردمند دچار احساسات نشوند ؛ شعور بر شعار حاکم باشد.

نکته ششم :

این دوره دو انتخابات داریم . انتخابات خبرگان اهمیت بیشتر از مجلس شورا نباشد کمتر نیست. آقا هم فرمودند . بحث تعیین رهبری است. در مجلس شورا اگر 50 فرد باشند که شرایط مطلوب نظام را ندارند اینها در بین 290 نماینده خود را نشان نمی دهد اما در خبرگان که حدود 80 نماینده هستند ، اگر 30 نماینده باشند که با نظام زاویه دارند نه اینکه نظام را قبول ندارند بلکه سیستم فعلی را قبول ندارند مثلا معتقدند رهبری باید به شکل دیگری باشد ، این خطرناک است . لذا اهمیت ویژه ای در مجلس خبرگان است . مبلغان ما باید روی این جنبه ها تبلیغ کنند . خیلی هم استفاده ابزاری از تاریخ نکنند . استفاده از تاریخ خوب است اما استفاده ابزاری خوب نیست. بلد هم نیستیم . یک وقت مقام معظم رهبری استفاده می کند از تاریخ ، خوب ایشان خرّیط فن است. اما یک وقت افرادی می خواهند به هم انگ بزنند که تو ابوموسی هستی … اینها کار درستی نیست.

نکته هفتم :

نفوذ در طول تاریخ بوده است. منافقین بین مسلمانان نفوذ کردند به گونه ای که خدا به پیغمبر می فرماید ای پیغمبر تو هم آنان را نمی شناسی . و من اهل المدینة مردوا علی النفاق لاتعلمهم . البته این به حساب علم عادی منظور است نه علم غیب . اینها نفوذی های در مدینه بوده اند عبدالله بن ابی نفوذی بود . در جریان کربلا در جنگ های حضرت امیر نفوذی زیاد داشته ایم. نفوذی نیرویی است که از خارج نظام و خارج از ارزش ها وارد نظام می شود و خود را به رنگ نظام در می آورد ، ارزشی حرف می زند اما باور ارزشی ندارد ، اما معلوم نیست . کسی که شما فکر کنید “منّا” است اما “منّا” نیست. فردی بود به نام معقل او به عنوان نیروی پیرو مسلم بن عقیل همه جا کنار مسلم حضور داشت به گونه ای که مسلم به او اعتماد کرد . همه اخبار را می دانست . روزی که مسلم بن عقیل را دستگیر کردند معلوم شد او نیروی ابن زیاد بوده است. این می شود نفوذی . همان که قرآن در باره اش می فرماید : و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون . وقتی به آنها گفته می شود فساد نکنید می گویند ما اصلاح گر هستیم. اما نفوذی گری بهانه ای برای انگ به افراد نشود . این هم خیلی مهم است. الآن متأسفانه اینطور شده که افراد یکدیگر را به نفوذ متهم می کنند .مقام معظم رهبری فرمودند خواص بی بصیرت ، بعضی ها رفتند در خانه بعضی مراجع و گفتند تو خواص بی بصیرتی ! این رویکرد درستی نیست . هرکس که کلمه ای حرف زد و از کسی دفاعی کرد نباید او را متهم کنیم. بنده را می شناسند اگر آمدم جایی موضعی گرفتم یا از کسی دفاع کردم ، من نظرم این بود که مثلا از این آقا دفاع کردم در انتخابات ، بعد بگویند این آقا نفوذی است. نفوذی تعریفش روشن است دشمنی که در بین نیروهای دوست آمده جا باز کرده است.

اتهام خیانت و نفوذی بودن اتهام بزرگی است . کما اینکه در مذاکرات هسته ای به آقای ظریف در مجلس برخی گفتند خائن. آقا فرمودند نه ایشان مورد اعتماد است و امین است. بله شما اشکال دارید به تصویب برجام اعتراض  و انتقاد کنید اما اینکه داد بزنید خائن است در قیامت جواب دارد. خطر نفوذ جدی است و باید محکم جلوی آن ایستاد اما تعیین مصادیق مشکل است . افراد را نباید دائما متهم کنیم .

نکته هشتم :

توجه به اینکه عده ای می خواهند روحیه انقلابی گری و استکبار ستیزی را از مردم ما بگیرند . این هم شاید نوعی نفوذ باشد . توجه شود که عده ای نمی خواهند جمهوری اسلامی یا ولایت فقیه نباشند اما می خواهند به سمت و سوی یک نظام عادی معمولی مثل خیلی از کشورهای دیگر برود. روحیه استکبارستیزی و مبارزه با دشمن و مبارزه با امریکا در مردم  کمرنگ شود. توجه شود که به هر حال افرادی دنبال این جریان هستند که کم کم حساسیت های مردم را نسبت به استکبار و امریکا از بین ببرند . این خیلی مهم است. خیزهایی که بعضی برداشتند برای اینکه این عرصه را لطمه بزنند. ملاک هم برای ما در کشور چند چیز است : وصیت نامه امام اعلی الله مقامه الشریف که حسابی معیار ها را بیان کرده است .یکی فرمایشات مقام معظم رهبری و دیگری وصیت نامه شهدا . ما همه جا باید ملاک داشته باشیم. در بین روایات ما مرحوم کلینی بابی دارد در کتاب کافی به نام باب بازگشت به قرآن و سنت . می گوید اگر روایتی با قرآن تعارض داشت نپذیرید یا با سنت قطعی. بعضی علما آمده اند به معیارها عقل و چیزهای دیگر را هم اضافه کرده اند . در مورد مسائل نظام ما باید خط کش داشته باشیم . خط کش و الگو در نظام وصیت نامه امام و وصیت نامه شهدا و فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله است.

به عنوان مثال افراد یا جریان هایی که در فتنه 88 به هر شکلی به میدان  آمدند و یا دامن زدند یا حمایت کردند یا سکوت کردند اینها نباید در انتخابات راه پیدا کنند . نباید مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده شود . ثابت کردند بعضی از اینها که بدشان نمی آید اوضاع غیر از این باشد . این خیلی مهم است. در واقع اجازه بازگشت آن جریان دوباره داده نشود . عده ای به دنبال تطهیر فتنه گران هستند عده ای به دنبال تطهیر بلایایی هستند که 8 ماه کشور را به چالش کشید و لطمه زد. مواظب باشیم که آن جریانات برنگردد. مگر اینکه بازگشته باشند. ما داشتیم افرادی را که گفتند اشتباه کردیم و نمی دانستیم. در همان جریانات بعضی بزرگان حمایت کردند ولی بعد عقب کشیدند .اما اگر نه همچنان ایستاده اند و می گویند خوب کاری کردیم و یک کلمه عذرخواهی از مردم نکردند ، این جریان نباید دوباره در انتخابات شورای اسلامی و خبرگان  برگردد .

نکته نهم :

به نظر من اینکه مبلغان در خصوص مجلس خبرگان ورود مستقیم پیدا کنند لازم است . ما مثلا وقتی می گوییم در قم آقای فلان در تهران آقای فلان . کما اینکه جامعه مدرسین هم در کل کشور ورود پیدا کرده است. من معتقدم در خبرگان موظف اند ورود پیدا کنند اما در مجلس شورا همان معیار ها و ملاک ها را بیان کنند. البته یک وقت از خودشان سؤال می کنند که شما به کی رأی می دهی این اشکال ندارد اما اینکه من بروم ستاد انتخاباتی من موافق نیستم ، خصوصا معممین . جز خبرگان که اتفاقا باید معممین و مبلغین در ستاد ها باشند چون این خیلی حساس است.

نکته دهم :

در مورد نقش هیئت ها باید عرض کنم فاطمیه اول در آستانه انتخابات است . مواظب باشیم از حضرت زهرا و روضه استفاده ابزاری نشود . روضه ها روضه باشد . اما توصیه به شرکت توصیه به حضور باید باشد. حضرت زهرا نماد دفاع سیاسی از ولایت است . نماد دفاع از ولایت و حضور در صحنه است . نماد عقب نکشیدن و فعال بودن است. مسجد رفته ، سر قبر شهدا رفته ، گریه کرده وصیت نامه سیاسی داشته . ما می توانیم از این استفاده کنیم که خواهران و آقایان شما هم مثل حضرت زهرا در صحنه حضور داشته باشید و حرف بزنید . اما اینکه وسط روضه اسم کاندیدایی را مطرح کنیم ، درست نیست . این نشود که بعضی هیئت ها و روضه ها را خرج برای رأی آوردن کنند. اما ظرفیت خوبی است برای دعوت به شرکت مردم . حضرت زهرا یک تنه آمد برای دفاع از امام خودش . حالا ما امروز برای دفاع از نظام می توانیم از این الگو خط بگیریم . این هم در مورد هیئت های مذهبی که حواسشان جمع باشد دچار بازی های سیاسی نشوند . در دهه فجر هم مناسب است که ورود کنند . دهه ای است که مردم سرنوشت کشور را معین کردند با جمهوری اسلامی . قوام جمهوری اسلامی هم به ارکان آن است یکی از ارکان آن رهبری و مجلس شوراست . در دهه فجر جا دارد که مبلغان ورود کنند منتها با همان ضوابطی که عرض شد ورود حساب شده و منطقی .

این نکاتی است که مبلغان باید روی آنها با بیان خوب خود صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *