مطالبات مردمی از دولت دوازدهم بر اساس وعده های انتخاباتی آقای روحانی | دکتر جوانی

خانه / اختصاصی هیأت / مطالبات مردمی از دولت دوازدهم بر اساس وعده های انتخاباتی آقای روحانی | دکتر جوانی

باسمه تعالی

مطالبات مردمی از دولت دوازدهم بر اساس وعده های انتخاباتی آقای روحانی

چکیده:                                                                                                         دکتر یدالله جوانی

در نظام مردم سالاری دینی ایران، مردم از طریق مشارکت عمومی در انتخابات، مسئولان را برای اداره امور کشور انتخاب می نمایند. معمولا در هر انتخاباتی، کاندیدایی موفق به رای آوری بیشتری می گردد که بتواند خود را قادر به حل مشکلات مردم و کشور معرفی نماید. بنابراین وعده های انتخاباتی در قالب شعارهای جذاب و متنوع، یکی از عوامل اصلی رای آوری محسوب می شود. البته بعضی از شعارهای کاندیداها در هر انتخاباتی، متوجه رقیب می باشد و بر اساس این شعارها، نوعی رقیب هراسی به همراه معرفی رقیب و جریان او به عنوان عامل مشکلات کشور و جامعه، مورد توجه قرار می گیرد. یکی از بهترین راه های معقول برای پیشبرد کشور و حل مشکلات مردم، مطالبه گری از منتخب بر اساس وعده های انتخاباتی وی می باشد. آقای روحانی به عنوان منتخب انتخابات 96، به زودی دولت دوازدهم را تشکیل خواهد داد. مهم ترین وعده های انتخاباتی ایشان که می تواند مبنای مطالبه گری از سوی آحاد جامعه و خصوصا نخبگان و اصحاب رسانه و صاحبان قلم و سخن قرار گیرد، عبارت است از:

1- ایجاد سالانه 955 هزار شغل طبق برنامه ششم

2- افزایش مستمری ها و یارانه افراد نیازمند به هر خانواده از 200 هزار تا 700 هزار تومان

3- واگذاری سهام عدالت به 50 میلیون نفر به ارزش 5 میلیون تا 10 میلیون تومان

4- مبارزه با فساد و از بین بردن رانت

5- خارج کردن کشور از رکود و بهبود فضای کسب و کار

6- اصلاح نظام اداری و سیستم بانکی و نظام مالیاتی

7- از بین بردن فقر مطلق تا سال 1440

8- ریشه کنی کامل قاچاق 12 میلیاردی کالا به داخل کشور

9- لغو همه تحریم های غیر هسته ای

10- افزایش 2 برابری صادرات غیر نفتی

11- تقویت بنیه دفاعی کشور

12- ادامه کمک به کشورهای سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم

13- تقویت ریشه علمی کشور

14- تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم

15- توجه ویژه به جوانان و شایسته سالاری در اداره کشور

مقدمه:

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری سال 96 را، از زوایای مختلف می توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در این انتخابات، رقابت سنگینی بین جریان انقلابی و ارزشگرای جامعه، با جریان اصلاحات و دولت مستقر شکل گرفت و در نهایت، آقای روحانی به رغم تخلفات گسترده با درصد آرای ضعیفی نسبت به دور دوم روسای جمهور پیشین، رئیس جمهور شد. سوال اینجا است که دلایل اصلی رای آوری آقای روحانی کدام است؟ و در میان این عوامل آن وعده های انتخاباتی که در رای آوری ایشان موثر بوده چیست و چگونه می توان این وعده ها را مطالبه نمود. به طور قطع برخی از این وعده ها در صورت عملی شدن، بسیاری از مشکلات کشور و مردم را حل کرده، موانع اصلی در مسیر انقلاب و نظام برای تحقق آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی را از سر راه بر می دارد. این وعده ها را باید شناسایی و از دولت دوازدهم آقای روحانی مطالبه کرد. البته نکته بسیار مهم در این میان، وظایف رئیس جمهور، هیات دولت و به طور کلی قوه مجریه بر اساس قانون اساسی، باید مبنای مطالبه گری باشد. کسی که برای ریاست جمهوری کاندیدا می شود، معنای آن داشتن توانایی برای انجام وظایف قوه مجریه طبق قانون اساسی است. مهم ترین این وظایف عبارت است از:

1- وظیفه اصلی قوه مجریه راهگشایی برای ایجاد جامعه اسلامی در مقدمه ی قانون اساسی آمده است: «قوه مجریه به دلیل اهمیت ویژه ای که در رابطه با اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه دارد و همچنین ضرورتی که این مساله حیاتی در زمینه سازی و وصل به هدف نهایی حیات خواهد داشت، بایستی راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.

2- وظایف دولت جمهوری اسلامی طبق اصل قانون اساسی

ایجاد زمینه مناسب برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوی، مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی، بالا بردن سطح آگاهی های عمومی، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان، طرد کامل استعمار، جلوگیری از نفوذ اجانب، محو هرگونه استبداد، رفع تبلیغات ناروا، ایجاد نظام اداری صحیح، تقویت بنیه دفاعی، پی ریزی اقتصاد صحیح، تامین خودکفایی در علوم و فنون و صنعت و کشاورزی، تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مردم و تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، از اهم وظایف دولت طبق قانون اساسی می باشد.

3- در فصل نهم قانون اساسی و در چندین اصل وظایف رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام رسمی بعد از مقام معظم رهبری ذکر شده است و مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور گذاشته شده است. اهم این وظایف در سوگندی که رئیس جمهور یاد می کند آمده است. پاسداری از مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت، حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور، اهم وظایفی است که رئیس جمهور طبق سوگند برعهده دارد.

عوامل اصلی رای آوری آقای روحانی

پیروزی اصلی انتخابات از دیدگاه مقام معظم رهبری، مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. نظامی که پس از قریب چهل سال که از عمرش می گذرد، موفق می شود؛ جلب اعتماد مردم و آوردن آنان پای صندوق های رای، یک مشارکت 75 درصدی را رقم بزند. اما در این انتخابات آقای روحانی موفق به رای بیشتری نسبت به رقیب اصلی اش آیت الله رئیسی شد و این رای آوری بیشتر، دارای دلایلی به شرح زیر است:

1- استفاده از مزایای دولت مستقر

وقتی در یک انتخابات ریاست جمهوری، یکی از کاندیداها رئیس دولت مستقر باشد، به شکل طبیعی عرصه رقابت، عرصه نابرابر در مولفه ها و عناصر رقابت و عوامل رای ساز است. متاسفانه در کنار این صحنه طبیعی، دولت آقای روحانی به ستاد تبلیغات وی در انتخابات تبدیل شد و با تخلفات گسترده، به رای آوری بیشتر ایشان کمک کرد. البته این تخلفات باید از طریق مراجع قانونی رسیدگی و با متخلف برخورد شود.

برخورد مناسب با متخلفین و اعلام عمومی تخلفات و مجازات انجام شده، می تواند به سلامت انتخابات بعدی از حیث رقابت ها کمک نموده و بسترها و زمینه های انجام تخلفات مشابه را از بین ببرد.

2- رقیب هراسی

یکی از عوامل اصلی در موفقیت آقای روحانی در جمع آوری آرای مردم و خصوصا رای نسل جوان و طبقه متوسط شهری، رقیب هراسی ایشان بود که با استفاده از ترفندها، تاکتیک ها و تکنیک های عملیات روانی صورت پذیرفت. دو قطبی سازی هایی چون «جنگ و صلح» و یا «آرامش و آزادی – خشونت و محدودیت» که از سوی آقای روحانی و کاندیدای پوششی جریان اصلاحات و دولت انجام گرفت، نقش موثری در افزایش آرای آقای روحانی داشت. در واقع آقای روحانی و جهانگیری، از یک طرف با استفاده از فرصت مناظره ها، مبتنی بر سیاه نمایی های پیشین از دوران دولت نهم و دهم، آقایان رئیسی و قالیباف   را، به عنوان افراد موثر در پدیدایی مشکلات کشور معرفی کرده، از طرف دیگر نسبت به پیامدهای رای آوری آنان به مردم و خصوصا جوانان هشدار دادند. اگر آنان بیایند، جنگ می شود و یا در پیاده رو ها هم دیوار میکشند، اوج رقیب هراسی بود که صورت گرفت. نکته قابل توجه بسیج شدن شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی پر طرفدار، برای انتقال پیام این نوع رقیب هراسی، با استفاده از شیوه های مدرن است. بررسی محتوای این شبکه ها نشان می دهد که چگونه استفاده از اصلاحات و دولت، موفق شد آینده وحشتناکی را برای مخاطب ترسیم نماید که نتیجه رای نیاوردن آقای روحانی، چنین آینده ای خواهد بود! آینده ای که اقتصاد فرو می ریزد، تورم چند صد درصدی رقم می خورد، سرمایه ها از کشور خارج می شود، در پیاده رو ها دیوار می شکند، کشور به ته دره می رود و با بازگشت تحریم ها نهایتا جنگ رخ می دهد!!

3- وعده های انتخاباتی

وعده های انتخاباتی برای بهود وضعیت کشور و خصوصا در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر رای آوری آقای روحانی است. البته باتوجه به آشکار بودن مشکلات کشور و مردم در این حوزه، تمامی کاندیداها با بیان مشکلات اصلی کشور، خود را قادر به حل مشکلات معرفی کرده، به مردم وعده حل مشکلات را در صورت رای آوری می دادندو مشکلاتی چون: رکود، بیکاری جوانان، قاچاق کالا، واردات بی وریه کالاهای غیر ضرور، ضرورت حمایت از تولید داخلی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی، مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی، اصلاح سیستم بانکی و همچنین نظام مالیاتی و…

هر شش کاندیدای ریاست جمهوری و خصوصا دو رقیب اصلی، نسبت به وجود این مشکلات نظرات نزدیک به هم داشته، لکن دولت مستقر که به دلایلی تاکنون ناتوان از حل مشکلات مذکور بوده، طرح های رقیب برای حل این مشکلات را غیر علمی و عوام فریبانه معرفی کرده، بعضا خود همین راه حل ها را به شکل دیگری بیان داشته است. بنابراین ضرورت دارد وعده های انتخاباتی آقای روحانی، به صورت شفاف مورد توجه قرار گرفته، با جدیت عمل به این وعده ها از سوی رئیس دولت دوازدهم برای حل مشکلات کشور و مردم مطالبه شود.

اهم مطالبات بر اساس وعده ها

الف- وعده ها در حوزه اقتصاد و معیشت مردم

باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی اقشار محروم جامعه، جناب آقای روحانی و معاون اول ایشان در پوشش و کاندیدای کمکی، وعده های زیر را داده اند.

1- ایجاد اشتغال طبق برنامه ششم سالی 955 هزار شغل و برنامه کارورزی و اشتغال برای جوانان

2- افزایش مستمری ها و یارانه های افراد تحت پوشش تا سقف 700 هزار تومان

3- خارج کردن کشور از رکود اقتصادی در همه بخش ها و بهبود فضای کسب و کار

4- ریشه کن کردن قاچاق کالا به داخل کشور به صورت کامل تا پایان دولت دوازدهم

5- تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم

6- اصلاح نظام بانکی و مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی

7- جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضرور و کالاهایی که در داخل تولید می شود.

8- از بین بردن فقر مطلق تا سال 1440

9- ارائه وام مسکن به زوجین تا 200 میلیون تومان

10- افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی

11- لغو همه تحریم های غیر هسته ای

12- ارائه سبد غذایی به 8 تا 10 میلیون نفر

13- دادن سهام عدالت بین 5 تا 10 میلیون به 50 میلیون نفر

جهانگیری: به هر خانواده نیازمند از 200 تا 700 هزار تومان مستمری پرداخت می شود

جهانگیری: سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد. من به شما اطمینان می دهم شما 50 میلیون مردم ایران در کارخانه ها سهام دار خواهید شده از شهریور 1396 هر فرد تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان سهام عدالت در کارخانه های کشور خواهد بود و بقیه جمعیت بین 5 تا 10 میلیون سهام بهترین کارخانه ها را خواهند داشت و در سود کارخانه مشارکت خواهند داشت.

ب- سایر وعده ها

از بین بردن رانت، ریشه کنی فسادهای مالی و اقتصادی، تقویت بنیه دفاعی، مبارزه با تروریسم و ادامه کمک به سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم از دیگر وعده های روحانی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *