معرفی کتاب| فاطمیه مأثور

حجت الاسلام محسن حنیفی، شاعر شعر آئینی و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از انتشار کتاب «فاطمیه مأثور» از سوی موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان خبر داد و اظهار داشت: یکی از بزرگترین اموری که کمک به غنی سازی محتوای هیئات مذهبی می کند و مطالب قابل ارائه را به حد مطلوبی می رساند پرهیز از «مقتل شنیداری» است که با توجه به این حدیث شریف به شدت باید از نقل هر مطلبی پرهیز کرد.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت امیر علیه السلام در نامه 69 نهج البلاغه، بیان داشت: هر چه شنیدی بازگو مکن، که نشانه دروغگویی است و هر خبری را دروغ مپندار، که نشانه نادانی است، شرایط نقل از «ثقه» بسیار سخت است و نیاز به فقه المصیبه دارد.


این شاعر شعر آئینی ادامه داد: با دوستان پژوهشگر در کارگروه مقتل موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان پس از ساعات بسیاری جلسه و نشست با بزرگان مقتل شناس و مقتل خوان به این نکته مطلوب رسیدیم که بسیاری از روضه ها را می توان از خود روایات استفاده کرد تا به مصداق «کلامکم نور» نزدیکتر شویم تا اهالی روضه به فیض کاملتری برسند.
وی اضافه کرد: از این رو ابتدا در محرم جزوه موجزی در تیراژ بسیار محدود تهیه شد و در اختیار عزیزان قرار گرفت و در ادامه با توجه به نزدیک شدن فاطمیه در راستای اهداف غنی سازی علمی و معنوی هیئات این چند صفحه در قالب یک کتاب در اختیار عزیزان قرار می گیرد، لازم است کمی در مورد این کتاب توضیحاتی ارائه گردد.
حجت الاسلام حنیفی با بیان این‌که مأثور در لغت و اصطلاح به قول و سخنی می گویند که از معصومان علیهم السلام نقل شده است، خاطرنشان کرد: فاطمیه‌ی مأثور، مجموعه ای از اخبار و روایات در مناقب و مصائب حضرت صدیقه‎ی طاهره سلام الله علیها می باشد.
وی ابراز داشت: این مجموعه به جهت بهره مندی مرثیه سرایان و مرثیه خوان ها گردآوری شده و محتوای آن از بین دریای احادیث و اخبار مرتبط به حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها گزینش شده است، آن چه در این دیباچه مدّ نظر ما بوده است گردآوری مناقب و مصائب مأثوری بوده که مهجور مانده بودند و قطعاً برای مخاطبین تازگی خواهد داشت.
این پژوهشگر علوم دینی اذعان داشت: در این مجموعه روایات و مطالبی را مطالعه خواهید کرد که در هیچ یک از کتب مرتبط به مناقب و مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها به آن اشاره نشده ولی در جوامع حدیثی شیعه بیان شده است. چون هدف جمع آوری این دیباچه بهره‌مندی مرثیه سرایان و مرثیه خوانان بوده است، از بیان بعضی از مطالبی که در کتب مفصل به خوبی بیان شده است، احتراز نمودیم./854/ت302/ق

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *