معرفی کتاب | نسخه محرمانه

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | نسخه محرمانه

شاعر «نسخه محرمانه»با تعریف عشق در مدارهای دینی و توجه به مضامین انسانی بدون پرده دری جذابیت اشعار عاشقانه را حفظ کرده است.

معرفی کتاب | نسخه محرمانه

هیاتکتاب « نسخه محرمانه» نوشته «سید محمد صادق آتشی» مشتمل بر ۱۴۴ صفحه در قطع رقعی به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب مجموعه شعر در قالب های مثنوی، رباعی، چهار پاره و غزل است که البته غزل بیشتر از سایر قالب هاست.

کتاب« نسخه محرمانه» شامل اشعار آیینی، سیاسی و عاشقانه است. «نسخه محرمانه» ابتدا با اشعار آیینی شروع می شود. انتظار، فرج، حضرت علی علیه السلام ، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، حضرت فاطمه سلام الله علیها، حضرت علی اکبر علیه السلام ، وحدت شیعه و سنی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، امام حسین علیه السلام ، امام رضا علیه السلام ، جمکران، شهدای منا، مظلومیت مسلمانان نیجریه، وفات امام خمینی رحمه الله، امام موسی صدر، امام حسین علیه السلام و عاشورا، زلزله کرمانشاه و روز دختر عناوین برخی از اشعار نسخه محرمانه است.

این کتاب سه بخش دارد. در بخش اول 17 شعر آیینی آمده است، بخش دوم شامل اشعار عاشقانه و بخش سوم مجموعه رباعیات است. «نسخه محرمانه»ثمره چندین سال شعر گفتن سید محمد صادق آتشی است. اشعاری که وی از 13-14 سالگی تا حدود 22 سالگی سروده در این کتاب آمده است.

به گفته سید محمد صادق آتشی، مخاطب اصلی کتاب«نسخه محرمانه» همه مردم هستند و مخاطب خاص آن در بخش اشعار عاشقانه، زوج های جوان و مومن هستند. وی کتاب «نسخه محرمانه» را به دلیل اینکه دربردارنده عاشقانه های مذهبی است دارای خصوصیت ویژه و خاص می داند.

معرفی کتاب | نسخه محرمانه

« سید محمد صادق آتشی» متولد23 مرداد 1374 در یزد است. وی مدرک کارشناسی روانشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دارد و از سال 1390 به‌صورت جدی وارد وادی شعر شد و توانست در بعضی از جشنواره‌ها و کنگره‌های شعر استانی و کشوری رتبه کسب کند. آتشی در سال 1394 در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با مقام معظم رهبری، شعر «وحدت اسلامی» را در حضور ایشان خواند. رتبه اول سه دوره جشنواره قند پارسی دانشگاه اصفهان، برگزیدگی جشنواره طنز گوله نمک(قندپهلو)، رتبه اول کنگره شعر دفاع مقدس اصفهان، رتبه اول کنگره امام موسی صدر، رتبه اول سوگواره داغ غزل، برگزیده کنگره قیام مسجدگوهرشاد و منتخب کنگره مجازی شعر وحدت در کارنامه ادبی وی دیده می شود. وی آهنگساز و خواننده نیز هست و بیش از 20 اثر موسیقی با صدای وی منتشر شده است که در جشنواره های مختلف حائز رتبه شده است.

شاعر کتاب «نسخه محرمانه» در مورد مهم ترین ویژگی های اثر خود به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: به نظرم مهمترین ویژگی این کتاب تعهد به مضامین انسانی است. سعی داشتم به مخاطب مضامین اخلاقی را منتقل کنم. در جایی که وارد عشق شدم، عشق را در مدارهای دینی و مذهبی تعریف کردم که عشق های جذابی هم از آب در می آیند و از طرفی پرده دری نیز اتفاق نمی افتد. به نظرم نسخه محرمانه مجموعه با حیایی است. اشعار این کتاب چه در مضامین سیاسی و چه عاشقانه اشعاری نجیب است و مهمترین شاخصه اشعار پایبندی به مضامین انسانی است.

فعالیت اصلی آتشی در حوزه موسیقی است. وی در کنار آهنگسازی و خوانندگی ، شعر می گوید. آتشی از سال 94  با گروه های سرود همکاری خود را آغاز کرده و به سبب آشنایی که با فضای موسیقی و ملودی داشته است خیلی از گروه ها ساخت شعر و ملودی قطعات خود را به وی سپردند. حاصل تلاش وی در این عرصه تا به امروز بیش از 500 اثر سرود بود که توسط 50 گروه سرود از سراسر کشور اجرا شده است.

آتشی با اشاره به اینکه حوزه کاری اش سرود با موضوع انقلابی است، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، عنوان کرد: در حقیقت موضوع انقلاب شاخص کارم است. سرود در دهه 70 و 80 از رونق افتاده بود و از سال 92 و 93 مجددا جرقه خورد و به دستور مقام معظم رهبری در حال حاضر سرود در کشور جریان پیدا کرده است. حوزه تخصصی بنده سرود در شاخه انقلاب است. سرودهای زیادی ساختم، بیش از 500 سرود و 4-5 سال است که برای گروه های سرود کشور کار کردم و در نظر دارم برگزیده این سرودها را جمع آوری و منتشر کنم.

یکی از شعرهای «نسخه محرمانه» عبارت است از:

گرچه شد آوازه ی یونان به دانشمند هاش

اصفهان را شهره کرده خوبی دلبند هاش

عشق می آید بدون هیچ اعلامیه ای

پی نبرده عاشقی هرگز به چون و چندهاش

آخرِ اسفند سال پیش در نصف جهان

قسمتم شد دلبری از جنس بی مانندهاش

با حیا و با بصیرت، با وقار و بی ریا

اصفهانی هست اما از سخاوتمند هاش!

عاقل است و دل نمیبندد به دنیا؛روبه روش

هر زبان بازی زمین خورده است با ترفندهاش

شک ندارم در میان بستگانش هم تک است

آنقدر خوب است میترسم که خویشاوند هاش…

اخمِ وقتِ رو گرفتن هاش “داوینچی” کُش است

کم میارد پیش او “ژوکوند” با “لبخند” هاش

خوش به حال کوله پشتی هرچه باشد لااقل

سر به روی شانه هایش میگذارد بندهاش

یزد بی همتاست اما دوست دارم بیشتر

حس و حال اصفهان را آخرِ اسفندهاش

یکی دیگر از اشعار کتاب «نسخه محرمامه» بدین شرح است:

افتاده ام به سادگی از چشم این و آن

چون تکه نان سوخته ی زیر پیشخوان

در شهر خویش خیرِ سرم شاعرم ولی

از شاعران منزویِ بی سر و زبان

چون کشوری که بین جهان ورشکسته است

تنهاتر از همیشه شدم بین دوستان

در جمع حرف از “او” شود آشفته میشوم

مثل کسی که میشود از ترس نیمه جان!

دیگر زنی مخاطب دلشوره هام نیست

یا هست و نیست دور و برم هیچ از او نشان

از ابتدا نبوده دلم سنگ اینچنین

حالا مخواه نرم شوم باز آنچنان

ای رهگذر گذشته ی پر ماجرام را

از شعرها نه، از خط پیشانیم بخوان

من با شکست خویش موافق نمیشوم

هرچند خورده باد مخالف به بادبان

گفتنی است،کتاب «نسخه محرمانه» اثر «سیدمحمد صادق آتشی» مشتمل بر ۱۴۴ صفحه در قطع رقعی به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *