منظومه فکری امام خامنه ای درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / منظومه فکری امام خامنه ای درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان امام خامنه ای درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است.

در سال 1385 که از سوی امام خامنه ای، سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نام‌گذاری شد، تلاش‌های علمی و عملی بسیاری در راستای شناسایی ابعاد گوناگون شخصیت، سیره، آموزه‌ها و درس‌های پیامبر گرامی اسلام در ایران و جهان اسلام صورت گرفت. از جمله این تلاش‌ها در عرصه علمی، تألیف کتاب‌هایی درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود که هرکدام به سهم خود، تبیین کننده سیمای آن خورشید یگانه بوده‌اند؛ گرچه همگی در آیینگی و بازتاباندن نور آن، یکسان نیستند.

شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در این سال منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان امام خامنه ای درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است. در این کتاب می‌توان طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند را یافت که به‌گونه‌ای منظم و منطقی سامان یافته‌اند و به مسایلی چون ویژگی‌های رسول اعظم و عصر بعثت، ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام، روی‌دادنگاری دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه‌گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت در نهضت نبوی و وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه‌های او، پرداخته‌اند؛ گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه‌ای است که می‌توان گفت سرفصل‌ها و اشاره‌هایی ارزشمند درباره هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می‌شود.

“دوران مدینه، دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیت اسلام برای همه زمان‌ها و دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌هاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن‌را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، می‌شود شاخص‌ها را شناخت. این شاخص‌ها برای افراد بشر و مسلمان‌ها علامت‌هایی است که باید به‌وسیله آن‌ها نسبت به نظام‌ها و انسان‌ها قضاوت کنند. این‌که چقدر بتوانند آن‌را ادامه دهند و بعدی‌ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همت آن‌هاست. پیغمبر نمونه را می‌سازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه می‌کند.”

حُسن سلیقه گردآورندگان و ناشر در ویرایش و چینش مطالب و نیز زودیابی متن و صفحه آرایی زیبای کتاب، بر جذابیت آن افزوده است. این ویژگی‌ها سبب شده تا بتوان ادعا کرد که جای این کتاب در کتابخانه اهل اندیشه و قلم و نیز هرکس که علاقه‌مند به رشد آگاهی و دانش خود درباره پیامبر گرامی اسلام باشد، خالی است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *