هدیه ی الهی که در امامزاده ها چروک می شود

خانه / پیروان عترت / هدیه ی الهی که در امامزاده ها چروک می شود

اماکن مقدس و متبرکه امامان و امامزادگان که مرقد بزرگان دینی ماست و ما قائل به حضور آن ها در آن مکان هستیم برای همه ما حرمت و احترام زیادی دارد و حضور ما در آن مکان شامل تغییرات خاصی هست که پوشش از آن جمله می باشد؛ برای بانوان چادر انتخاب شده است. شاید یکی از دلایل انتخاب چادر برای حضور در اماکن مقدس این باشد که چادر بصورت سرتاسری تمام بدن را می پوشاند ولی بسیاری از مانتوها پوشش کامل را ندارند.

برخی مزایای استفاده از چادر در اماکن متبرکه

  1. سادگی پوشش چادر و یکسان شدن همه اعم از فقیر و غنی در فضاهای معنوی
  2. عدم جلب توجه به جلوه های جنسی در فضاهای معنوی و تمرکز و توجه به امور معنوی
  3. عدم جلب توجه پوشش ها و رنگ های مختلف
  4. ایجاد آرامش برای خود و بقیه زائرین
  5. حفظ حرمت صاحب مکان مقدس

با حذف چادر، آرامش معنوی زائرین از بین رفته و باعث بحث و جدل خواهد بود

اغلب افراد برای کسب آرامش، معنویت، کسب معرفت و آگاهی بیشتر نسبت به معارف دین خود به اماکن مذهبی و امامزاده ها می روند. اگر در این اماکن شاهد جلوه گری ها و خودنمایی هایی که امروزه در جامعه دیده می شود باشیم؛ بسیار بدیهی است که دیگر در اماکن مذهبی هم آرامش نخواهیم داشت و مظاهر دنیا و جلوه گری ها بر ذهن و روح افراد احاطه می کند.

همچنین از آنجا که بسیاری مانتوها پوشش کامل را ندارند و اگر قرار باشد فردی در هنگام ورود به اماکن مقدس مسئول این باشد که مناسب بودن یا مناسب نبودن پوشش زنان را تشخیص دهد علاوه بر اینکه سلایق شخصی در این امر وارد خواهد شد ممکن است مورد اعتراض و اختلاف بین مردم نیز قرار بگیرد. انتخاب چادر این بحث و جدل را هنگام ورود کمتر می­کند، که مانتوی شما فلان است و مانتوی ایشان بهمان. در واقع می توان گفت چادر یک لباس فرم است برای زیارت.

وضعیت اسفبار استفاده از چادر در برخی امامزاده ها

چرایی استفاده از چادر روشن شد ولی آیا آنچه در این اماکن مقدس در خصوص این قانون نانوشته رخ می دهد این اطلاع رسانی را به زائر دارد و آیا زائرین با اطلاع و آگاهی از چون و چرای آن، از چادر استفاده می کنند؟

چادری که به نشانه ی احترام و عزت به صاحب حرم در اختیار زائرین گذاشته می شود؛ باید نمایشگر این احترام باشد. چادرهای کثیف، چروک، قدیمی و رنگ و رو رفته ای که معمولا در این اماکن مقدس شاهد آن هستیم کدام احترام و عزت را به نمایش گذاشته است؟!

چادری که می تواند زائری که برای کاهش آلام و دردهای خود به این اماکن پناهنده شده و نیاز به آرامش دارد را با خود همراه کرده و آرامش همیشگی را به او هدیه دهد. اما آیا این چادرها این هدیه را می دهند؟

چادری که اگر از دستی مهربان، دوستی عزیز، جوان و خوشرو به امانت داده می شد تا آن را به همراه همیشگی زائر تبدیل کند آیا با این چادری که در سبدی بزرگ و سیاه افتاده همراه خواهد شد؟

آری، چشمان ما عادت کرده است و کمتر کسی توجهی به چادرهای زوار در رفته امامزادگان دارد و اما توریست ها و افراد تازه وارد کشور شده در این صحنه ها چه می بینند و چه برداشت می کنند؟

فرزندان ما از این برخورد ها چه درسی خواهند گرفت و با این هدیه الهی چگونه برخورد خواهند کرد؟

جای خوشحالی است که برخی متولیان این اماکن احساس مسئولیت کرده اند و از این فرصت طلایی برای نهادینه کردن این واجب الهی و امر به معروف و نهی از منکر عملی اقدامی زیبا کرده اند.

آن ها در اقدامی قابل تقدیر از چادرهای نو، جدید و یکسان به صورت تا شده و مرتب و چیده شده در قفسه هایی منظم استفاده می کنند. مطمئنا افرادی که چادر را این گونه به امانت می برند هم احترام بیشتری برای آن مکان قائل خواهند بود و هم در حفظ چادر بیشتر دقت خواهند کرد و اما مهم ترین تاثیر که باید برای دیدن آن منتظر نشست آرامش واقعی در سایه این هدیه خداست که اگر با دقت و احترام، حرمت آن تعریف شود قطعا اثرگذار خواهد بود.

چادر دست و پا گیر است !

ممکن است بعضی بگویند چادر برای زنانی که کودک خود را به همراه دارند دست و پاگیر است و همین امر موجب می شود که این پوشش کمتر مورد استقبال قرار بگیرد از طرفی ناتوانی افراد در نگهداشتن چادر بر روی سر موجب آلوده شدن و کثیفی بیشتر چادر ها می شود.

  در اینجا می توان به متولیان امر پیشنهاد داد تا از مدل های مختلف چادر که امروزه بسیار هم مورد توجه زنان قرار گرفته است؛ استفاده کرده تا هم مادران به هنگام استفاده از چادر دچار مشقت نشوند و هم شأن و جایگاه چادر در بین مردم حفظ شود. همچنان که در کشورهای مختلف مسلمانان، از چادر اما در مدل ها و رنگ های مختلف استفاده می شود.

نویسنده: صفورا اکبری نژاد

منبع: سایت باحجاب

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *