گفتگو بامدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام | نخبه بودن، تعامل با هیئت رزمندگان و انقلابی بودن معیار انتخاب ماست

گفتگو بامدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام | نخبه بودن، تعامل با هیئت رزمندگان و انقلابی بودن معیار انتخاب ماست

خانه / پیشنهاد ویژه / گفتگو بامدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام | نخبه بودن، تعامل با هیئت رزمندگان و انقلابی بودن معیار انتخاب ماست

علی اکبر مداحی گفت: عمدتا مداحانی که در 20 سال گذشته بیشترین تعامل و همکاری را با هیئت رزمندگان اسلام در سراسر کشور داشتند و در جلسات انقلابی حضور چشمگیر و فعال تری داشتند و مداح نخبه و اثرگذار بودند یعنی مخاطب دار بودند انتخاب میشوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وارث ، دهمین همایش مادحین و شعرای نخبه سراسر کشور با حضور مداحان بنام  کشوری و همچنین شعرای نامی کشور و به همت هیأت رزمندگان اسلام در مشهد مقدسبرگذار شد در ادامه گفتگوی ما را با آقای سردار حاج علی اکبر مداحی مسئول هیأت رزمندگان کشور بخوانید:

لطفا یک توضیح اجمالی درباره اهداف و چگونگی برگزاری این همایش و مهمانان دعوت شده بفرمایید.

امسال دهمین سالی است که این همایش برگزار می شود.مهمانان عمدتا مداحان نخبه و شعرای آئینی نخبه هستند. در گذشته جوانان و پیشکسوتان به صورت مجزا دعوت می شدند که دو سال اخیر مشترکا با هم دعوات می شوند.

امسال حدود 200 نفر دعوت شدند که 150 مداح برادر و خواهر و  50 شاعر آئینی هستند.

هدف از برگزاری این همایش هم علاوه بر تالیف قلوب بین مداحان سراسر کشور این است نسبت به مسائل روز کشور توجیه شوند، نسبت به آخرین وضعیت و اخبار مداحی کشور آشنا شوند و مباحث اخلاقی و دینی خوبی هم طی سالیان گذشته و امسال برای این همایش پیش بینی شده است که به اذعان بعضی از دوستان اینها ارزش کتاب شدن دارد. بحث ها، کلیدی، محور و پرمایه است که توسط خطبای برجسته همه ساله مطرح شده است.

امسال ما در بحث آسیب شناسی مداحی خدمت حجت الاسلام مهدی طائب هستیم و همچنین در بحث اخلاق مداحی حجت الاسلام راشد یزدی سخنرانی خواهند کرد. در بحث مسائل روز کشور هم در خدمت دکتر رضا سراج هستیم. 

در فواصل برنامه ها چند نفر از مداحان هم دعوت شدند و هم اعلام آمادگی کردند که به طور داوطلب صحبت کنند.

شب گذشته هم سه کمیسیون  پیرامون سه موضوع آموزش، نظارت و شعر آئینی، برگزار شد که گزارش آن به زودی منتشر میشود.

 همه ساله در طول برگزاری همایش هم برنامه شعر خوانی و مدیحه سرایی با اجرای شعرای آئینی داریم.

در دارالهدایه حرم مطهر رضوی هم ساعت 10 امشب برنامه شعر خوانی و مدیحه سرایی اختتام برنامه خواهد بود.

مشخص شده که کدام یک از آقایان قرار است به شعر خوانی بپردازند؟

هنوز به طور قطعی مشخص نکرده ایم اما با برخی صحبت شده از جمله حاج حیدر خمسه، حاج رضا پور احمد و حاج محمد نوروزی از بین شعرا آقای هادی جان فدا بقیه آقایان هم امروز انتخاب می شوند.

معیار انتخاب آقایان مادحین و شعرا چه بوده؟ با وجود حجم زیادی از آقایان چطور به این 200 نفر رسیدید؟

ما در کشور حدود 100 هزار مداح و حدود 50 هزار مداح بسیجی و انقلابی داریم . ما عمدتا مداحانی که در 20 سال گذشته بیشترین تعامل و همکاری را با هیأت رزمندگان اسلام در سراسر کشور داشتند و در جلسات انقلابی حضور چشمگیر و فعال تری داشتند و مداح نخبه و اثرگذار بودند یعنی مخاطب دار بودند انتخاب کردیم. معیار و ملاک ما نخبه بودن،  تعامل و ارتباط با هیأت رزمندگان و  انقلابی بودن است.

آیا برنامه ای برای حضور در بیت رهبری و جلسات حضرت آقا، مثل چند سال پیش که حضرت آقا با هیأت رزمندگان جلسه داشتند برقرار است؟ پیگیری صورت گرفته است؟

ما همیشه علاقه مند و پیگیر هستیم که این کار انجام شود، با توجه به این که حضرت آقا تقریبا دیداری با یک هیأت خاص نداشتند این لطف و محبت و مرحمت ایشان شامل حال ما شده و چندین مرتبه دیدار عمومی و خصوصی صورت گرفته و هیأت امنای ما خدمت ایشان رسیده اند، خودمان کمی ملاحضه مشغله و وقت ایشان را میکنیم، اما همیشه پیگیر هستیم.

به نظر شما، ارزیابی شما این است که حضرت آقا از وضعیت هیئات کشور راضی هستند یا اینکه نیاز به تذکرات دارد؟

بالاخره تذکرات ایشان در سی سال گذشته در فرمایشاتشان در روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها معلوم و مطرح است، حتی خیلی از فرمایشات ایشان دسته بندی شده و به صورت نمودار ترسیم شده. و در چند سال اخیر این فرمایشات با عتاب و خطاب بیشتری بوده یعنی همین طور که ما استقبال گسترده تری نسبت به هیأت ها و مداحان داشتیم، و جمعیت بیشتری را در این فضا ها جذب کردیم، هر چه تعداد هیأت ها و مداحان بیشتر شده است طبیعتا اشکالات و آسیب ها هم بیشتر شده و به نظر من در چند سال اخیرفرمایشاتی که حضرت آقا داشتند بیشتر قابل تامل و پیگیری هست ما هم در شورای عالی ستایشگران که مرکب از چند نهاد است؛ هیأت رزمندگان، موسسه دعبل، موسسه قدیم الاحسان، خانه مداحان جامعه مداحان مشعر، سازمان بسیج مداحان دو هفته یک بار جلسه ای داریم و فرایشات و رهنمود های حضرت آقا را مد نظر داریم و پیگیر هستیم که برای تمام این مسائل روش و راه حل پیدا شود و مشکلات مرتفع شود.

اگر نکته خاصی هست بفرمایید. و اینکه درباره نحوه تعامل هیأت رزمندگان با رسانه هایی مثل وارث هم توضیح بفرمایید. اینکه هیأت رزمندگان تصمیمی دارد که در فضای رسانه ای بیشتر و گسترده تر عمل کند؟

شخصا وقت کمی برای رصد فضای مجازی دارم ، اگر بخواهم سایت های مذهبی و دینی را رصد کنم حتما سایت وارث و عقیق را در کنار سایت هیأت رزمندگان رصد میکنم. ولی  فکر میکنم بین تشکل های مذهبی چه در فضای مجازی چه غیر مجازی مثل همین شورای ستایشگری، خیلی بیشتر از اینها باید هماهنگی و انسجام در امور باشد. این هماهنگی کم است. نمونه آن هم این است که ما اولین بار است که در خدمت نماینده وارث و عقیق هستیم.

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *