گفت و گو با حجت الاسلام مستشاری در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

گفت و گو با حجت الاسلام مستشاری در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

خانه / اختصاصی هیأت / گفت و گو با حجت الاسلام مستشاری در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

در بحث بیانیه گام دوم انقلاب، یک بحث محتوا است. دست آوردهایی که آقا فرمودند و توصیه ها و چالش ها و مستندات که هرکدام جداگانه جای بحث دارد. ارائه بنده در رابطه با تبیین خود بیانیه است. در جلساتی که مسئولین فرهنگی کشور حضور داشتند- مسئولان شناخته شده و انقلابی و عالم- بخش زیادی از جلسه درباره این بوده است که کاری کنیم این بیانیه با منشور انقلاب که وصیت نامه امام است همدیگر را تحت الشعاع قرار ندهند چون امام موسس انقلاب است و … از این بیانیه برداشت منشور داشتند

گفت و گو با حجت الاسلام مستشاری در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله طاهرین

در بحث بیانیه گام دوم انقلاب، یک بحث محتوا است. دست آوردهایی که آقا فرمودند و توصیه ها و چالش ها و مستندات که هرکدام جداگانه جای بحث دارد. ارائه بنده در رابطه با تبیین خود بیانیه است. در جلساتی که مسئولین فرهنگی کشور حضور داشتند- مسئولان شناخته شده و انقلابی و عالم- بخش زیادی از جلسه درباره این بوده است که کاری کنیم این بیانیه با منشور انقلاب که وصیت نامه امام است همدیگر را تحت الشعاع قرار ندهند چون امام موسس انقلاب است و … از این بیانیه برداشت منشور داشتند. این نکته غلط است و انحرافی. در سایت bbc ایراد میگرفتند که این سند گام دوم انقلاب باید طبق تعریف سند باشد یا به نگارش آقا ایراد داشتند. در سند نباید برخی امور موکول به آینده شود. در سبک زندگی که آقا فرمودند بعدا خواهم گفت در آنجا ایراد گرفته اند. این حرف از ریشه غلط است.

 

نه منشور است و نه سند است و نه میثاق است. بیانیه است لذا تعریف بیانیه را باید بدانیم. من ساختار را توضیح میدهم و جواب به چند سوال. در خود متن آقا تصریح ندارند که این بیانیه است اما در سخنرانی که برای مردم خوب آذربایجان که چند روز بعد از انتشار بیانیه داشتند، خودشان تصریح کردند به اینکه در این بیانیه ای که اخیرا من نوشتم که خودشان تعبیر از بیانیه میکنند لذا ما اول تعریف بیانیه را باید بدانیم و خیلی از سوال ها جواب داده میشود. یک سوال اینکه چرا تکرار هست ؟ خیلی از مضامین قبلا در سخنرانی های مهم بوده است، من تصورم این است که صد درصد گفته شده است. فقط جمع بندی بوده اما اگر تعریف بیانیه را بدانیم میفهمیم که این یک حسن است نه ایراد.

اشکال کرده اند که حالا تحریم ها شدید شده است، آمریکا و اروپا با سوء استفاده از مدیریت داخلی به اینجا رساندند که عصبانی کنند مردم را، آقا ظاهرا یک متن حماسی خواسته اند داشته باشند که امیدواری بدهند مردم را. تعبیر برخی چنین است که دشمن گفته چهل سالگی را نخواهید دید اما آقا گفته اند که تا 10 سال بعد را برنامه داریم. در واقع یک متن تبلیغاتی حساب میکردند. این هم نیست. ممکن است این فایده را داشته باشد اما اگر تعریف بیانیه را بدانیم این غرض مهم آقا نمیتواند باشد. سوال کرده اند که در میان هزاران دستاورد چرا ایشان هفت یا هشت مورد ذکر کردند یا در میان ده ها چالش و آسیب چرا فقط به برخی مثل اعتماد به استکبار اشاره کردند؟ ما دستاوردهای بسیاری داریم که در همین جشن چهل سالگی انقلاب هم چندین مجموعه مستند در رابطه با این موضوع پخش شد که فقط دستاوردهای علمی تا 2000 مورد بود تا چه رسد به دستاوردهای نظامی و اقتصادی و امنیتی. این هم یک سوال است. اگر تعریف بیانیه را بدانیم این هم معلوم می شود. سوال دیگر اینکه پیش بینی مقام معظم رهبری برای آینده مثبت است این هم در ذهن خیلی ها موجود است که بالاخره رهبری باید امید دهد که مردم ناامید نشوند. لذا این استدلال را دارند که یا ایشان خبر ندارند از این وضعیت یا خبر دارند اما واقعیت را نمی گویند و میخواهند امیدوار کنند. اما در واقع فرمولی هست که همیشه همین را نتیجه میدهد. این فرمایش رهبری را. نتیجه یک برهان است که همین خواهد شد. اگر درست نگاه کنیم. این تبلیغات و امید دادن خلاف واقع نیست. نکته آخر اینکه چرا خطاب به جوان ها ایشان نوشتند؟ این 5 سوال جدی است و یکی از مهمترین سوال ها این است که آقا فرمودند من انتظار دارم کار کنید و دنبال کنید منظور چیست . نگاه کنید این توصیه ها در بخش علمی است و در بخش امنیتی و اقتصادی هم هست. هر ارگان و نهادی طبق وظیفه خود باید مواردی را انجام دهد. اگر بیانیه هم نبود انتظار میرفت که هر دستگاهی وظیفه خودش را انجام دهد. این مراد هم معلوم شد.

اما منشور، سند و میثاق نبودن بیانیه و تصریح خود ایشان: تعریف بیانیه را باید بدانیم. بیانیه طبق کتب علوم سیاسی، متنی که یک شخص یا گروه برای گزارش و بیان اصول عقاید و اهداف -که آقا تمام این ها را فرمودند- به عموم استفاده میکند این بیانیه است. در بیانیه اهداف با ثبات و اصول ذکر می شوند لذا آقا از اهداف ریز و کوچک خودداری می کنند بخاطر این است که نباید به مسائل و اهداف ریز پرداخته شود. بخاطر همین است که آقا در بیانیه گام دوم، اهدافی که راهبردهای انقلاب بودند را بیان میکنند و وارد بحث تاکتیک ها نمی شوند. برخی این بیان تاکتیک ها را راهی برای انرژی دادن به مردم می دانند در حالی که آقا اصلا وارد این تاکتیک ها نشدند.

تعریف دیگر. بیانیه به بیانیه نویس کمک میکند که معنا و راه رسیدن به هدف خود را شرح دهد. بیانیه جملاتی است که برای انتقال پروژه و دیدگاه ها به دیگران کمک می کند. بیانیه گام دوم به جوانان کمک میکند. اگر انقلاب را یک پروژه بدانیم بیانیه جملاتی است که باید مطالبی در او آورده شود که انتقال آن پروژه و دیدگاه هایش به دیگران را تسهیل کند. اصلا آقا تصریح دارد خطاب به جوانان ، انتقال پروژه انقلاب با همان مشخصات به جوانان. منظور پیر زدایی نیست.

نکاتی که در بیانیه آورده شده که در کتب علوم سیاسی نیست. گفته اند در بیانیه باید آورده شود که چرا کار خاص را شروع کردیم که دقیقا آقا وارد شدند. تاریخچه کار چیست ؟ که آقا وارد شدند. به چه اهدافی قرار بود برسیم ؟ آقا فرمودند . به چه مقدار اهداف رسیدیم؟ آقا فرمودند. چه اشخاصی برای حرکت الهام بخش بودند؟ آقا و امام و شهدا. مشخص کردن لیستی از توانایی های خود. ذکر موضوعات و تجربیاتی که در طول پروژه بدست آمده. میتوانستند آقا از اصطلاحات تخصصی علوم سیاسی و اقتصادی و … استفاده کنند اما انگار که ایشان تعریف بیانیه را مدنظر داشتند. عدم ذکر موارد غیر اصلی. باید در بیانیه مشخص شود که آیا در اهداف گذشته تغییری برای ما رخ داده یا نه ؟ که آقا فرمودند. باید بیانیه بتواند که به عنوان یک معیار طبقه بندی و ارزیابی عمل کند. فرد تاریخچه را میبیند دستاورد ها را میبیند اهداف را میبیند در حال حاضر به چه مقدار از اهداف نیل پیدا شده میبیند ، توانایی ها را میبیند و طبیعتا کسی که در مقابلش این موارد لیست باشد میتواند ارزیابی کند.

بیانیه می تواند به ما کمک کند جایی که در آن هستیم را شناسایی کنیم و حفره ها و چالش های بالقوه کار خود را کشف کنیم. که هشدارهای آقاست. عدم اعتماد به استکبار و غرب. اصلا حرف جدید زدن نیست. بیانیه میتواند به مسائل جدیدی، اگر رهبر پروژه به مسائل ، تاریخچه ، عملکرد و اهداف توانایی ها و چالش ها، این ارزیابی که یک مجموعه احساس کند که یک حرف دیگری لازم است اضافه کند مثلا در بحث راهبردها و حتی اقدام ها گرچه بیانیه نباید ریز شود در مسائل، در مسائلی که مفید و جدید است بعنوان مثال اگر این بیانیه را آقا قبل از برجام مینوشتند میتوانستند اشاره کنند که ما هدف مان از انقلاب این بوده و راهبرد هم این بوده ، اقدام ها هم اینطور است اما الآن برخلاف این نقشه راه یک کار جدید بخاطر ضرورت زمان که بحث نرمش قهرمانانه است و … این حرف جدید بود نسبت به کلام امام. بیانیه میتواند به مسائل جدیدی که برای رسیدن به هدف به آنها نیاز داریم اشاره کند.

مثال میزنم برای اینکه معلوم شود ساختار این مرقومه بیانیه است. منشور نیست که نگرانی امام زدایی حاصل شود و نگران شویم که کدام را انجام بدهیم. برخی اینطور سمپاشی می کنند. برخی از مسئولین دلسوز پاورپوینت درست کرده بودند که ببینید نیازی نبود به این کار و مراقب باشید که منشور مقدم است به این و …. اخیرا قبل از عید که آقای عراقچی اروپا رفتند برای هسته ای، بیانیه جمع بندی صادر شد. بیانیه جمع بندی راجع به فعالیت های هسته ای ایران. همین ساختار بیانیه را دارد. گزارشی از گذشته ایران در مسائل هسته ای و ارزیابی از وضع موجود که خواندم. تعهدات ایران و دیگران که چه مقدار انجام شده و بعد توصیه داشتند. که ظالمانه بود . 12 توصیه شرم آور که نباید در مسائل یمن دخالت کرد و …. اصلا تعهدات خود را پر رنگ نکردند اروپایی ها که ما باید چه میکردیم و نکردیم. میخواستم بگویم بیانیه این است : گزارشی از گذشته وضع حال توصیه برای آینده و آسیب های احتمالی.

چرا آقا این بیانیه را نوشتند؟ بارها فرمودند که وظیفه رهبری نشان دادن راه است. در مسائل ریز مدیریتی که نباید رهبری دخالت کنند. نه وظیفه ایشان است و نه ممکن است. کشور قوه قضائیه، مجریه و مقننه دارد. قرار باشد رهبری برای هرکدام تصمیمی بگیرد سنگ روی سنگ بند نمی شود. هرجا مشکلی هست همانجا را باید اصلاح کرد. لذا بارها فرمودند تشخیص راه و اصلاح انحراف وظیفه رهبری است. لذا اول توضیح من این است که نوشتن بیانیه وظیفه رهبری است . حالا چه رهبر انقلاب ما و چه رهبر و مدیر هر پروژه اقتصادی و نظامی و … اگر بخواهد رهبر آشنا به وظیفه کاری پیش ببرد باید چند وقت یکبار بیانیه ای داشته باشد و من معتقد نیستم که این بیانیه اول باشد شاید کتبی اول باشد اما در سخنرانی های نوروز معمولا به صورت شفاهی یک چنین وظیفه ای را انجام میدهند. تاریخچه و وضع موجود و اهداف را میگفتند و چالش ها و توصیه ها را تذکر میدادند. که مفصل یک ساعت و نیم در نوروز بیان میکردند. 2 تا از صحبت ها هم واقعا راهبردی است یکی سخنرانی در حرم امام دوم هم سخنرانی اول فروردین که شفاهی آقا وظیفه شان را انجام دادند. حالا چرا این را کتبی انجام دادند؟ بخاطر اینکه 40 سالگی موضوعیت دارد. بلوغ است و رمز و راز عدد 40 و شرائط جهان و انقلاب و مسئولین و مردم . در مجموع  خوش سلیقگی بود. گرچه بارها این وظیفه را انجام داده بودند.

پس اینکه انقلاب از دست رفت و آقا خواست حفظ کند این نبوده است. وظیفه رهبری مشخص کردن راه است. بیانیه برای نسل آینده یا افراد جدید راه را مشخص میکند. نباید انتظار حرف جدید داشته باشیم. باید مدام اینها ذکر شود تا انحراف رخ ندهد.

غرض این بود که مقابله با تبلیغات غرب باشد و انقلاب از بین خواهد رفت و … نبوده است. بیانیه اهداف جامع تری از این موارد دارد و اینکه در 40 سالگی کتبی کردند این خوش سلیقگی بوده است.

 

چرا در میان هزاران دستاورد فقط 7 مورد را اشاره کردند؟ بخاطر اینکه در بیانیه باید اهداف کلی و اصلی ذکر شود. در بحث اهداف یکی پیشرفت علمی است . در جراحی قلب و پیوند رگ چه دستاورد هایی بوده و … اهداف کلی انقلاب نیست. اما این 7 مورد از اهداف اصلی هستند. البته ممکن است وزن این ها مختلف باشد. خاصیت این کار این است که میتوان مشاهده کرد که انقلاب از اهداف و آرمان های خود خارج نشده است با توجه به همین اهداف کلی . اگر هم در موارد جزئی اتفاقی افتاده باشد نمیتوان انحراف دانست. بلکه باید دید در کلان از عدالت خارج شده ایم یا نه ؟ که باتوجه به فرمایشات آقا انقلاب به سمت عدالت حرکت کرده است. واقعا موارد جزئی در معدل انقلاب اثر نگذاشته است. در این 7 دستاورد انقلاب راه 200 ساله را در 40 سال رفته است و استدلال دارد. اروپا بعد از رنساس تا بحال به اینجا رسیده است و ایران با توجه به جنگ و ساخت و ساز بعد از جنگ به اینجا رسیده است.

چرا چالش های خاص را بیان فرمودند؟ این چالش هایی که در بیانیه ذکر شده، اگر با این ها مواجه شویم ما را غرق کرده و انقلاب را از هدف منحرف می کند. مثل اعتماد به دشمن و غرب که وزن این ها قابل مقایسه با دیگر چالش ها نیست . بخاطر اینکه این اعتماد اصل انقلاب و آرمان ها را از بین می برد. پس این چالش ها مهمترین هستند و مسئولین باید مراقب باشند.

چرا رهبری در بیانیه آسیب ها و چالش ها و توصیه ها را در کنار هم ذکر کردند؟ برای اینکه نقش ارزیابی را مشخص کنند باید کنار هم باشد تا بتوان ارزیابی نمود طبق تعریفی که انجام دادیم. به همین جهت آقا 3 بخش را در کنار هم آوردند.

چرا پیش بینی آقا برای آینده مثبت است؟ آیا این امیدواری تاکتیکی است یا صادقانه؟ وقتی ما میبینیم اهدافمان این بوده است که حامی مظلوم باشیم و حکومت دینی برپا کنیم و استقلال سیاسی داشته باشیم، امروز در کل دنیا کشوری مثل ایران نیست که در مسائل سیاسی استقلالش تام باشد. هر کشوری از غرب یا شرق فرمان می برد یا از کشور قوی تر از خود اما در امور سیاسی کشور ما هر تصمیمی میگیریم خودمان در آن نقش داریم درست یا غلط. این دستاورد مهمی است و عطیه ای نیست که کشوری مثل ژاپن با این همه پیشرفت اقتصادی داشته باشد. پس این مثبت نگری است که ما چالش ها را نمی دانستیم اما الآن واقعا به اهداف رسیده ایم. ما تازه کار بودیم و بی تجربه بعد هم جنگ تحمیلی داشتیم. با تمام این ها از پس مشکلات برآمدیم بدون تجهیزات و قدرت و تجربه. الآن بعد از 40 سال که تتمه مردم که دل به غرب بسته بودند روشن شد برایشان که اگر ماهم دل به غرب ببندیم آنها به عهد وفا نمیکنند و چالش ها الآن واضح شده ، دشمنی ها واضح شده و … هر چقدر هم مسئول ضعیف باشد . . . خیلی از سوالات پاسخ داده شد. خواص میفهمیدند با دل روشن اما خب یک عده از مردم تحت تاثیر حرف های کانال ها و سایت ها و ماهواره ها بودند. استادی را قبل از برجام با او آشنا شدم به من گفت چرا ایران با آمریکا ارتباط برقرار نمی کند؟ اگر رئیس جمهور ما برود با آنها دست بدهد همه مشکلات ما حل خواهد شد. ببینید ساده اندیشی را. الآن مصافحه کردند قرارداد بستند و کوتاه آمدند اما بازهم خبری نشد. دروغ گویی و حقه بازی روش اینهاست. همان داستان پنجه آهنی که رویش مخمل کشیده اند. همه چیز معلوم شده است که انقلاب سرپاست. آن زمانی که تمام تلاششان را میکردند که یک سیم خاردار به دست ما نرسد ما بر مشکلات غلبه کردیم بر حمله های امنیتی آنها پیروز شدیم. الآن که یکی از چند کشور محدود دنیا هستیم. 7 کشور در دنیا موشک بالستیک می سازند که ایران یکی از آنهاست. موشک های دوربرد نقطه زن. انقلاب ما در این مدت راه بسیاری رفته است. ما روزی برای یک فشنگ لنگ بودیم. یادم هست بسیجی بودیم و فرمانده میگفت به تازگی در تهران در کارخانه تسلیحات سازی نارنجک تولید می شود. هرچه میسازیم با کشیدن ضامن منفجر میشود و … با این محدویت ها پیروز شدیم. الآن بحث موشک های قاره پیما و جنگ سایبری و جنگ لیزری است. تسلیم دشمن نشدیم و نتوانست این کشور بی امکانات را اسیر کند. ما اوایل جنگ برای خمیر دندان و کبریت و ناخن گیر و باطری مشکل داشتیم. کمبود امکانات بود اما الآن صنایع نظامی و غیرنظامی و نانو …. خیلی حرف است. شما خود را در جای رهبری بگذارید و با این رزومه سنگین و موفق چه چیزی باید بگوئید ؟ حتی یک فرد ناآشنا را بیاورید و این دستاوردها را ارائه دهید ببینید چه خواهد گفت؟ حتی در بخش نیروی انسانی برخی میگویند که آیا جنگ شود جوان ها میروند برای شهید شدن؟ من میگویم الآن نسبت به زمان جنگ چندین برابر میروند به جبهه ها برای جنگیدن و شهید شدن. به صورت داوطلبانه. در زمان جنگ هم به همین صورت میرفتند و رفت و آمد بود و … با تعداد 500 هزار نفر. الآن فقط یک میلیون نفر داوطلب برای سوریه داشتیم. امثال شهید حججی که زنده سر بریدند اما باز هم داوطلب داریم. باید نگاه کنیم که گذشته چه بوده است.

در یک محله مگر چند نفر حاضر بودند به جبهه روند؟ الآن در یک خانه چندین نفر هستند که آماده اند سوریه بروند چه رسد به دفاع از خاک میهن اسلامی. روحیه انقلابی و شجاعت و ایثار یک دستاورد مهم است که امام و انقلاب آن را زنده کردند. آینده این انقلاب چگونه خواهد بود؟ این حسن ظنی که آقا دارند بر اساس فرمول است. گذشته را دیدن و توانایی ها و دشمن را دیدن و سنجیدن نشان میدهد ما خیلی جلو هستیم. ما این موارد را با برخی که با انقلاب رابطه ای نداشتند صحبت کردیم و همین فرمول را برایشان گفته ایم. شرایط را در امروز و گذشته مقایسه کرده ایم ، کنار هم گذاشتیم و جواب گرفته ایم. الآن امکاناتی که داریم غیرقابل مقایسه با گذشته است. در زمان جنگ سالی 6 میلیون تن گندم وارد میکردیم. الآن خودکفا هستیم. در انرژی در موارد دیگر توان 1000 برابر شده است. دشمن اما بیشتر از این توان ندارد.

آن زمان یکی سوریه و دیگری لبنان بودند که کمک میکردند الآن شوروی و چین التماس میکنند و هند با سخاوت جلو می آید که اینها بخشی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند. در زمان جنگ حامیان صدام بودند اما با خواهش آمدند سمت ما. حالا خوش بینانه است یا نه ؟ من قسم میخورم که انقلاب به دست بچه های حزب اللهی است. این اختلاس ها و … کف روی آب است.

چرا خطاب به جوان ها نوشتند؟ باید از خود آقا پرسید اما من به اندازه فهمم عرض میکنم. انقلاب یک آرمان هایی دارد. بحث استقلال، عدالت، ظلم ستیزی و … این ها بحث مهمی است برخی افراد میگویند که دوره استقلال گذشته و باید با غرب و کدخدا همبستگی داشت. این ها برای مردم روشن شده و چون مربوط به آرمان هاست بحث های آرمانی هم هزینه دادن میخواهد. فطرت پاک میخواهد. کسی که خود آلوده شده باشد نمیتواند راه را ادامه دهد. باید این افراد جایگزین شوند با رویش ها. رویش هایی که با فطرت پاک راه را ادامه خواهند داد. ما بسیاری از افراد را داریم که اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم چیزی باقی نمی ماند. توصیه اهل بیت علیهم السلام هم این بود که به اصحاب می فرمودند پی قضیه ها را نگیرید و … بسیاری از شخصیت های صدر اسلام این گونه بودند. ابن عباس از بزرگان بود اهل تفسیر بود شیعه و سنی قبول دارند نهایتا آمد و به امام حسین علیه السلام گفت کربلا نروید که شما را خواهند کشت.

حزب الله ایران و لبنان، سوریه، یمن و … این ها را رویش ها انجام دادند. خوب های پا به سن گذاشته ما اگر دچار فساد هم نشوند وابستگی و دلبستگی به دنیا تحمل او را نسبت به جنگ و تحریم و مدیریت آنها کم میکند. آقای هاشمی میگفتند ما روزی روحیات انقلابی داشتیم که پاسدار نان میخرید نمیخوردیم اما الآن روحیاتمان تغییر یافته و خودشان خندیدند. شرایط انسان را تغییر میدهد. زبیر همراه حضرت علی بود نان خشک میخوردند. شمشیر میزدند به نفع علی علیه السلام رأی داد در شورای 6 نفره و … چطور در جنگ جمل آمدند و مقابل اسلام ایستادند ؟ زبیری که ملّاک شد در 6 شهر بزرگ مصر اسکندریه مکه مدینه کوفه و بصره. آن قدر طلا گرفتند که میگفتند با تبر آنها را تقسیم میکردیم. دیگر خبری از سیف الاسلام نبود. اما عمار جزء رویش ها بود. پس این از درایت رهبری است که درست فرموده اند.

ما باید چه کنیم؟ در جلسه ای بودیم که مسئولین بودند. گفتند افرادی که در دانشگاه ها هستند مسائل علمی و کرسی آزاد اندیشی و … را عهده دار شوند و …. این بیراهه است زیرا قبل از بیانیه هم همین بود. آن که ایشان مدنظر شان است و تصریح کردند این است که بروید در جهت گفتمان سازی این بیانیه کار کنید. اهل قلم دانشگاه و حوزه. این بحث دقیقی است. اما یعنی چه ؟ گفتمان چیست؟ آقا میفرماید گفتمان مطلبی است که نزد عموم جامعه ممدوح شود و مهم و بنیادی باشد دل خواه جلوه کند و همگی نسبت به آن مطالبه گر باشند یعنی جامعه ما برای رسیدن به عدالت و ظلم ستیزی و عدم اعتماد به دشمن تلاش کند. یک نفر هم نباید پیدا شود که حرف های غیر عقلایی بزند. اگر این توصیه ها مطلوب جامعه شد و خطر آن چالش ها و … واقعا روشن شد و مردم مطالبه گر شدند، مدیریت افکار عمومی دست ماست نه ماهواره ها. اگر این چنین نشد مردم باید هزینه ها را پرداخت کنند. هزینه عدالت، امنیت و … پس باید تریبون دارها ارزش امنیت را برای مردم بگویند ارزش قدرت نظامی و بازدارندگی را. ارزش قدرت نظامی منطقه ای و جهانی. در مقاله ای در سایت bbc نوشته بود که شاه با سلاح هایی که خریده بود تبدیل به یک قدرت داخلی شده بود و با اعزام نیرو به عمان، رفته و رفته میرفت به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح شود. مظلوم کشی. ما الآن از مظلوم دفاع میکنیم میگویند که چرا دفاع میکنید؟ این باید گفتمان شود.

معنویت الآن با دوره شاه و با کشورهای دیگر یکی است ؟ واقعا حرف بسیار است و با استدلال بیان می شود.  1.5 درصد کل زنان به دانشگاه رفته بودند و حالا 70 درصد زنان راه پیدا می کنند. 100 نفر فقط هیئت علمی از بانوان داشتیم که الآن 21000 زن دکترا دارند و به طور رسمی هیئت علمی هستند. 90000 هیئت علمی داریم در مقایسه با 2000 نفر در زمان قبل از انقلاب. در زمان شاه کجا گاز بود ؟ تلفن در کدام محل بود؟ ماشین شخصی چقدر بود؟ 21 میلیون ماشین تا سال 97 پلاک شده است.

رفاه عمومی وجود نداشت. اگر این موارد را اگر درست برای مردم توضیح بدهیم مشخص میشود که رسیدیم به خیلی از اهداف. با همه اختلاس هایی که یک مورد هم نباید باشد. 3هزار میلیارد و 8 هزار میلیارد و … تومان که جمع بزنیم به ده میلیارد دلار نمی رسد. اما یک ریال هم نباید باشد. فقط آن هواپیمایی که 26 دی رفت 37 میلیارد دلار بارش کردند و از کشور فراری دادند. 36 چمدان پر از طلا و جواهر از ثروت کشور را دزدیدند. بعد میگویند شاه چه کرده و ….

دلیل اینکه الآن یک دزدی و اختلاس و خارج بودن خانواده مسئولین که در خارج هستند جلوه می کند این است که روال درست جلو می رود و استثنا ها بزرگ میشوند. دوره شاه اگر یک نفر نمازشب خوان بود انگشت نما می شد. در اروپا گفته می شود که پرونده های اخلاقی کمتری از ایران دارد. چون زنا و فحشا جرم نیست . در هلند حمل مقدار کمی از مواد مخدر جرم نیست و … در زمان شاه یک پرونده دزدی نبود چون روال بر این اساس بود. ما الآن 4000 مسئول داریم استاندار و فرماندار و نماینده مجلس و … چند نفرشان اشرافی زندگی میکنند؟ نهایتا 50 تا هستند. دوره شاه همه اینطور بودند. پس این دلیل سلامت انقلاب هست. روال این است که هزار هیئت دانشجویی داریم. در سال کلی اعتکاف و اردوی جهادی داریم. 20 نفر در 4 میلیون دانشجو میهمانی مختلط میگیرند و بزرگ میکنند اما رویش ها را نمیبینند در قضیه سیل و ….

پس باید یکی یکی بیان کنیم، استدلال کنیم، تا گفتمان شود و وظیفه خود را نسبت به بیانیه انجام دهیم. اگر ارزش حمایت از کالای ایرانی را بدانیم حمایت میکنیم و همین طور در مسائل دیگر و پای انقلاب هم خواهیم ایستاد. این فقط توضیح ساختار بیانیه بود برای محتوا باید بیشتر توضیح دهیم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *