آداب پیامبر اعظم در قرائت قرآن و دعا

آداب پیامبر اعظم در قرائت قرآن و دعا

آداب حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم هنگام خواندن قران

آداب پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم در قرائت قرآن و دعا

هیات:امیر المؤمنین علیه السلام  فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم هیچ امری او را از تلاوت قرآن باز نمی داشت مگر جنابت.

2- ام سلمه نقل می کند که گفت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم قرائت خود را آیه آیه وقف می کرد.

3- و در تفسیر ابو الفتوح می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از رختخواب بر نمی خواست مگر اینکه مسبحات را تلاوت می کرد و می فرمود: در این چند سوره آیه ایست که فضلش از هزار آیه بیشتر است، پرسیدند مسبحات کدامند؟ فرمود: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن است.

4- از جابر نقل شده که گفت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم هیچ وقت نمی خوابید مگر اینکه سوره تبارک و الم تنزیل را می خواند.

 آداب پیامبر اعظم در قرائت قرآن و دعا
آداب پیامبر اعظم در قرائت قرآن و دعا

5- علی بن ابی طالب فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سوره “سبح اسم ربک الاعلی” را دوست می داشت و اولین کسی که “سبحان ربی الاعلی” گفت، میکائیل بود.

مؤلف: همین روایت را مجلسی در اولین حدیث از بحار از در المنثور نقل کرده، و در این میان اخبار دیگری راجع به دعاهایی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  موقع خواندن قرآن و یا در موقع تلاوت سوره ها و یا آیات مخصوصی می خواند در دست هست که اگر کسی بخواهد از آنها اطلاع حاصل کند باید به کتبی که متعرض آن است مراجعه نماید. آن حضرت دارای خطبه ها و بیاناتی است که در آن مردم را به تمسک به قرآن و تدبر در آن ترغیب و به اهتداء به هدایت و استناره از نور آن تحریص می فرماید، و خود آن جناب به طریق اولی به آنچه که در این باره توصیه می فرمود عمل می کرد، و از همه پیش قدم تر و سریع تر به سوی خیرات بود، همو بود که می فرمود: سوره هود مرا پیر کرد.و البته مقصود آن جناب آیه «فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ» است.

کما اینکه از ابن مسعود هم قریب به این مضمون روایت شده که گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم مرا دستور دادند که مقداری از قرآن را بخوانم، و من چند آیه ای از سوره یونس برایش تلاوت کردم تا آنکه رسیدم به این جمله: «وَ رُدُّوا إِلَی اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ…» دیدم که اشک در دو چشمان نازنینش حلقه زد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *