آسودگی ما عدم ماست

خانه / مطالب و رویدادها / آسودگی ما عدم ماست
حاج علیرضا بکایی:
آسودگی ما عدم ماست
حماسة بزرگ عاشورا اگر درس است و عبرت و انگیزه، با تمامی مظاهر و جلوه هایش این سان است. جلوه های نظامی، حماسی، انسانی، عرفانی، عبادی، عاطفی و مانند آن، همه آموزنده و سازنده اند. و اربعین نیز یکی از این جلوه ها و مظاهر عاشورایی است و می توان ده ها و بلکه صدها درس از آن استنباط کرد و آموخت.

یکی از این درس ها این است که استمرار انقلاب کمتر از خود آن نیست اگر سخت تر و بزرگتر نباشد. کاروانیان حماسه آفرین عاشورا متشکل از حضرت زین العابدین (ع)، حضرت زینب (س) و تعدادی زن و کودک، این درس بزرگ را به همه آموختند که انقلاب، یک حقیقت دفعی نیست که دفعی ایجاد شود و دفعی نیز پایان یابد. عقبه ای دارد و دنباله ای. در این جا به عقبه آن عنایتی نداریم، بلکه به ادامه و دنباله اش نظر افکنده ایم. انقلاب حسینی هرگز در کربلا و عاشورا تمام نشد، بلکه با حماسه این کاروان، در تمام زمین و زمان گسترش یافت و حقیقت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» شکل گرفت.

 

بسیار اشتباه می کنند کسانی که در تحلیل انقلاب ها و لااقل انقلاب اسلامی ایران، « مرحله انقلاب» را تمام شده تلقی و با خط کشی ها و مرزبندی های نادرست آن را به زمان کوتاهی محدود می کنند. نهضت اسلامی ملت ایران همواره از جنس انقلاب و ستم ستیزی است و اگر مرحلة آغازین آن تمام شده، مراحل دیگر و استمرار آن همچنان باقی است، اما از همان جنس و همان محتوا.

 

از این رو، تکلیف و رسالت همه نسل ها همچون نسل اول انقلاب، همچنان « انقلاب» است. کاروان اربعین حسینی به همه آموخت که قیام حسینی هرگز در روز عاشورا تمام نشد. اگر تمام شده بود، دیگر کاروان چرا باید به مبارزه ادامه می داد و یزید و یزیدیان را از کار خود پشیمان می کرد؟

 

چرا حضرت سجاد علیه السلام در مسجد اموی خطبه خواند و مسجد را بر علیه یزید شوراند؟

 

چرا حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید با خطبه خود، دنیا را بر سر او خراب کرد؟

 

و چرا …؟ و چرا…؟

 

اربعین حسینی به ما می آموزد که شعله های انقلاب هرگز نباید به سردی گراید. برخی گمان می کنند شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا و آمریکا ستیزی شعله های مقطعی و تندی بود که فقط به درد همان سال های 57 و 58 می خورد و بعد از تشکیل دولت و حکومت، دیگر دوران انقلاب بسر آمده است. دیگر نباید با استکبار شاخ به شاخ شد؛ دوران پرخاش و تندی تمام شده و حالا دیگر باید با لبخندها و قواعد دیپلماسی و آداب و رسوم رایج در دنیا با آمریکا تعامل کرد.

 

اما اربعین حسینی که انقلاب اسلامی ایران نیز از جنس همان بوده و خواهد بود، درست به عکس، فریاد می زند انقلاب یک حقیقت مستمر است و فروکش کردن آن به معنای نابودی اصل آن است، همچون موج دریا که آرام گرفتن آن به معنای نفی هویت و موجودیت آن است.

 

کاروانیان حسینی و اربعین حسینی به ما می آموزند که هرگز خشم انقلابی و کینه مقدس خود نسبت به دشمن را هیچ گاه و در هیچ مرحله ای فراموش نکنید، همچنان که او نیز نسبت به شما همین گونه است . رفتار استکبار با ما در طول 35 سال عمر انقلاب هرگز عوض نشده، شما نیز هرگز نباید در این عرصه تغییر کنید. این، درس بزرگ اربعین حسینی است که باید فریاد برآورد: موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *