آشنایی با روضه های خانگی...

آشنایی با روضه های خانگی…

خانه / پیشنهاد ویژه / آشنایی با روضه های خانگی…

روضه های خانگی و زنانه مجالسی است که زنان در آن جمع می شوند و برای عزاداری هایی از قبیل شهادت ائمه اطهار روضه می خوانند. این مجلس در خانه ها و یا زینبیه ها انجام میشود و مداحان خانم به راحتی و طوری که نامحرم صدای آنها را نشنود مجلس خود را برپا می کنند…

روضه های خانگی و زنانه مجالسی است که زنان در آن جمع می شوند و برای عزاداری هایی از قبیل شهادت ائمه اطهارعلیهم السلام روضه می خوانند. این مجلس در خانه ها و یا زینبیه ها انجام میشود و مداحان خانم به راحتی و طوری که نامحرم صدای آنها را نشنود مجلس خود را برپا می کنند.

آشنایی با روضه های خانگی

روضه های  خانگی تاریخچه ی مشخصی ندارند، با این حال در بعضی از بخش های تاریخ آورده شده است، هنگامی که رضاشاه دستور داد تا برگزاری مجلس های عزاداری در مسجد و همچنین تکیه ها را ممنوع اعلام کنند  مردم به سمت روضه های خانگی رفتند. برگزاری این مجالس خانگی به قدری سرشار از معنویت بود که تا زمان کنونی هم از بین نرفته است.

در نتیجه امروزه  بسیاری در بازه های زمانی هفتگی، چند بار در هفته، ماهانه و یا روزهایی که مناسبت خاصی دارند در این مجالس روضه شرکت می کنند و به عزاداری مشغول می شوند. با این حال الزامی برای تاریخ و بازه زمانی آنها وجود ندارد.

به طور معمول برگزار کننده یا بانی مجلس در تاریخی تعیین شده که می تواند به صورت هفتگی و یا ماهانه باشد منزل خود را برای برگزاری روضه اباعبدالله و دیگر ائمه اطهار وقف می‌کند. آشنایان و اهل محل هم از این تاریخ اطلاع دارند و در این مراسم شرکت می کنند. در دوران قدیم که برگزاری مراسم روضه به شکل خانگی رواج بیشتری داشت شخصی که هم در سخنرانی هم روضه خوانی و در برخی موارد در بیان مسائل شرعی مهارت داشت، در زمان هایی که از قبل تعیین شده بود خود را به منازل افراد صاحب روضه می رسانده است. البته در حال حاضر هم هنوز این مراسمات با کمی تغییر و به روز رسانی برگزار می شود، که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

وقتی تصمیم میگیرید که  روضه زنانه برگزارکنید، اولین قدم این است  که شرایط‌ خود را بررسی کنید و ببینید که قصد دارید در چه سطحی مجلس روضه را برگزار کنید و مکان آن کجاست. همچنین باید مخاطبان روضه را مشخص کنید و اینکه چه نوع پذیرایی می خواهید داشته باشید. به عبارتی خیلی ساده تکلیف خود را مشخص کنید که هدف شما از برگزاری این مراسم چیست.

در برپایی مراسم روضه خوانی خانگی خوب است کسانی که با شما هم دل هستند و همکاری خوبی با هم دارید را با خود همراه سازید. این همراهی می تواند به شکل های گوناگونی مانند همکاری جهت در اختیار گذاشتن خانه و پارکینگ و ظروف پذیرایی و بسیاری موارد دیگر باشد.این موضوع علاوه بر اینکه در برپایی مراسم به نحو احسن کمک فراوانی می‌کند، توانایی شما در برگزاری این مجلس را بیشتر می‌کند. نکته مهمی که برای همکاری وجود دارد این است که مراقب باشید، مدیریت کاملا منسجم و بسیار دقیق و منظم باشد و دوگانگی به وجود نیاید که ندانید چه اتفاقی می خواهد رخ دهد.

برای کسانی که عاشق امام حسین و اهل بیت هستند، مجالس روضه خانگی، که علاوه بر ایام شهادت و ماه های محرم و صفر، تقریبا در کل سال در خانه ها و حسینیه ها و زینبیه های کوچک خانگی برگزار می شود، یکی از مهمترین فرصت های حضور در این فضای معنوی به حساب می آید.

یکی از مهمترین قسمت های روضه خوانی افرادی هستند که در این مجلس حاضر می شوند. در ابتدا باید مشخص شود که روضه ای که برگزار می شود به صورت خانوادگی یا برای عموم است. به این خاطر که نوع پذیرایی از فامیل با پذیرایی از مردم یک محل که به روضه می آیند فرق می کند. هنگامی که از فامیل برای شرکت در روضه دعوت می کنید شاید بهتر باشد اعلام کنید که مجلس کوچکی برای عزاداری به پا شده و انتظار مهمانی خانوادگی را نداشته باشند. اگر دغدغه ظرفیت خانه و جعیت حاضر در مجلس را دارید، باید در نظر داشته باشید که 10 تا 20 درصد از دعوت شدگان به مراسم نیایند و همچنین اطمینان حاصل کنید که حداقل جمعیتی که در نظر گرفته اید در مراسم حضور پیدا می کنند. می توان برای دعوت در روضه خانگی از کارت دعوت استفاده کرد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *