آشنایی با سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی…

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / آشنایی با سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی…

باسمه تعالي

02-5

رئيس سازمان:

دكتر ابوذر ابراهيمي متولد 1347 شمسي از تهران داراي مدرك دکتری حقوق خصوصی (P.H.D) از دانشگاه مفید و از سال 1375 استخدام رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مي باشد.

مدیر کل حوزه ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال 1373، وابسته فرهنگی سفارت جمهوري اسلامي ایران در آنکارا سال 1375-1376،وابسته فرهنگی سفارت جمهوري اسلامي ایران در عشق آباد1376-1381،عضو شورای سردبیری مجله در گستره فرهنگ بین الملل ،معاون اداره کل فرهنگی آسیا واقیانوسیه در سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی،مدیرکل فرهنگی آسیا واقیانوسیه در سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی ،رایزن فرهنگی در فدراسیون روسیه از اسفند 1386 تاشهریور 1392 از جمله سوابق اجرائی وی می باشد.

«دكتر ابوذر ابراهیمی» همچنین دو سال به عنوان رایزن نمونه در سال های 1387 و 1389 انتخاب شده است.

از جمله آثار و تالیفات وی نیز می توان به ” لطیفه های قرآنی” ،” حکایت 3 شهر در خصوص شهرها ومشاهیر اسلامی خراسان بزرگ “، “داستان دانشوران به زبان روسی چاپ انتشارات بین المللی الهدی 2003 “، ” فدراسیون روسیه 1391 انتشارات امیر کبیر” ، “آداب ورسوم مردم روسیه 1391 انتشارات الهدی” ،” راه رفتن با کفش های تولستوی انتشارات علمی و فرهنگی 1392″، “احزاب سیاسی روسیه معاصر انتشارات آکادمی صلح 1392″ و ” اسلام ومسلمانان روسیه در حال انتشار” اشاره کرد.

از مهمترين مقالات وي مي توان به “تحلیل حقوقی خدمات پس از فروش و گارانتی با نگاهی بر صنعت خودرو”، “بررسی ماهیت و اعتبار قراردادهای انتقال مالکیت زمانی TIME-SHARING”، “پیشینه و ماهیت دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده آمریکا”، “قرارداد اجاره به شرط تملیک، ماهیت حقوقی، احکام و آثار آن”، “تروریسم در اسناد بین المللی و راههای پیشگیری از وقوع آن”اشاره كرد.

بیش از یکصد مقاله علمی به زبانهای فارسی، انگلیسی، روسی، ترکمنی و ترکی استانبولی به قلم ابوذر ابراهیمی در مطبوعات داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

 معرفي سازمان:

الف: هدف كلان  روابط  فرهنگی – بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

ایجاد و گسترش شناخت، علاقه و باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی در جوامع دیگر به منظور گسترش پرتوِ اسلام و تحکیم همگرایی و پیوندهای اسلامی، دینی و معنوی.

 ب: اهداف اصلی

آشنا سازی، علاقه مند سازی و ایجاد باور نسبت به اسلام ناب ، انقلاب اسلامی، مزیت های جمهوری اسلامی ایران ، فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی .

مأموریت ها

مديريت و راهبری ِروابط فرهنگي بین المللی و سياستگزاري، هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت برفعاليت هاي فرهنگي – تبلیغی جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور به منظور تحقق اهداف نظام در این روابط .

اركان

1- شوراي عالي

 2-رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

تركيب شوراي عالي

شوراي عالي مركب از15  نفر از  وزراء و شخصيتهاي علمي و فرهنگي است كه با حكم مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) منصوب مي‌شوند و عبارتند از:

الف) 5  نفر از شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي به انتخاب مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)

ب) 10نفرمتشكل از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس شورا) ، وزير امور خارجه ،  رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ، معاون امور بين الملل دفتر مقام معظم رهبري ، رئيس سازمان تبليغات اسلامي ، دبيركل مجمع‌جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، دبير كل مجمع جهاني اهل بيت (ع) ، رئيس جامعه المصطفي(ص) العالميه و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي .

 بخشهاي مختلف سازمان

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تشكيل شده است از:

– معاونت بين الملل

– معاونت فرهنگي

– معاونت پژوهشي و آموزشي

– معاونت اداري و مالي

 معاونت بين الملل

معاونت بين الملل عهده‌دار هدايت و هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي خارج از كشور است و در قالب پنج  اداره كل فعاليت مي نمايد كه در چارچوب نمايندگي ها و رايزني‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور كه هم اكنون در 67 كشور جهان مستقر هستند پيگيري مي گردد.

اقدامات اين نمايندگي‌ها شامل انجام كليه فعاليتهاي فرهنگي مصوب و رصد اخبار و تحولات فرهنگي كشور محل ماموريت و انعكاس به مركز ، برگزاري هفته‌هاي فرهنگي،‌ برپايي نمايشگاه‌هاي هنري، برگزاري هفته‌هاي فيلم، برپايي نمايشگاه‌هاي قرآني، همايش‌ها و كنفرانس‌هاي تخصصي فرهنگي و ديني، انعكاس دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران، فراهم‌آوردن زمينه‌هاي ارتباطي ميان دانشگاهيان، ‌علماي ديني و هنرمندان اقصي نقاط جهان ، موضوعات مرتبط با ايرانيان خارج از كشور ، گسترش زبان و ادبيات فارسي گفتگو و تعامل با اديان و مذاهب مختلف و… است.

اين فعاليت‌ها در مجموعه پنج  اداره كل آسيا و اقيانوسيه، آفريقا و عربي، اروپا و آمريكا ، سازمانهاي بين‌المللي  و مركز بين المللي تبليغ و در چارچوب موافقتنامه‌هاي فرهنگي ميان ايران با كشورها و سازمانهاي بين‌المللي مختلف انجام مي‌گيرد.

اين ادارات كل با بهره‌گيري از نيروهاي با تجربه و آشنا به فرهنگ ملل مختلف جهان وظيفه تحليل، ارزيابي و نظارت بر عملكرد نمايندگي‌هاي فرهنگي را نيز برعهده دارند.

كشورهاي داراي نمايندگي فرهنگي عبارتند از :

– اداره كل آسيا و اقيانوسيه :

آذربايجان، ارمنستان، ازبكستان، افغانستان، اندونزي، بنگلادش، پاكستان، تاجيكستان، تايلند،تركمنستان، تركيه، چين، روسيه، سريلانكا،فيليپين، قزاقستان، گرجستان، مالزي و هند.

– اداره كل آفريقا وعربي :

اتيوپي، آفريقاي جنوبي ، امارات متحده عربي، تانزانيا،تونس، زامبيا،زيمبابوه، سنگال، سودان، سوريه، سيرالئون، غنا،قطر،كنيا،كويت، لبنان، مصر، نيجريه و يمن .

– اداره كل اروپا و آمريكا :

اتريش ،اسپانيا،استراليا،اكراين، آلباني، آلمان ،آمريكا،انگليس ،ايتاليا،بلغارستان، بوسني، سوئد، صربستان، فرانسه،كانادا، كرواسي و يونان .

  در كشورهايي كه سازمان فاقد نمايندگي است حسب ضرورت فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني از طريق سفارتخانه‏ها انجام مي‏شود. تاسيس دفاتر جديد نمايندگي هاي فرهنگي در رايزني با كشورهاي مختلف نيز به طور مستمر پيگيري مي شود.

 وظايف نمايندگيهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور:

– زمينه‌سازي به منظور انعقاد قراردادهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و پيگيري و اجراي موافقتنامه‌هاي فرهنگي ايران با ديگر كشورها

– معرفي تمدن و فرهنگ اسلامي و ايراني و تبيين سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران

– تبادلات علمي و دانشگاهي ،تاسيس و تقويت كرسي‌هاي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌هاي كشورهاي ميزبان، ايجاد كتابخانه كتب‌ فارسي براي ايرانيان و فارسي دوستان خارج از كشور و پشتيباني كتابخانه‌هاي ملي كشورهاي ميزبان در خصوص كتاب‌ها و منابع اسلامي وايراني .

– داير كردن دوره‌هاي آموزشي در زمينه مهارت‌هاي فرهنگي ، هنري و صنايع دستي

– برگزاري مراسم ملي و مذهبي  و يادبود و بزرگداشت شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي مشترك

– ارتباط با سازمان‌ها و موسسات ميراث فرهنگي جهت همكاري‌هاي دوجانبه به ويژه همكاري جهت حفظ، نگهداري و فهرست‌برداري از نسخ خطي .

– برگزاري همايش‌ها ، سمينارها  و نمايشگاه‌هاي مختلف همچون : نمايشگاه قرآن، تذهيب، كتاب، نقاشي، خط، آثار تجسمي، عكس، صنايع دستي و معرفي جاذبه‌هاي جهانگردي و مراكز تاريخي ايران

– برگزاري هفته هاي‌ فيلم و هفته هاي فرهنگي كه متناسب با شان و مقام انقلاب اسلامي ايران، برنامه‌هاي متنوعي از جمله اجراي گروه‌هاي موسيقي سنتي و محلي ايران، نمايش فيلم‌هاي ايراني، جلسات و همايش‌هاي كارشناسي با حضور هنرمندان كشور ميزبان، انعكاس دستاوردهاي انقلاب اسلامي از طريق رسانه‌هاي محلي و برگزاري انواع نمايشگاه‌هاي هنرمندان ايراني تدارك ديده مي‌شود.

– ايجاد پرتال و پايگاههاي اينترنتي در نمايندگي هاي فرهنگي و فعاليتهاي رسانه اي جهت اطلاع رساني و تبيين مواضع نظام و تشريح دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و همچنين معرفي فرهنگ و تمدن .

 مركز بين المللي تبليغ

با عنايت به اينكه مسؤوليت تبليغات ديني خارج ازكشورنيزبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي محول گرديده، لذا مركز بين المللي تبليغ در قالب سه اداره و يك دفتر وظايف محوله رابا شيوه هاي نوين به انجام مي رساند. ادارات اين مركز عبارت از تامين نيرو، هماهنگي و اعزام ، مطالعات و بررسيها و دفترطرح و برنامه است .

همچنين مركز ضمن ارتباط با حوزه هاي علميه داخل و خارج از كشور، نسبت به اعزام و به‌كارگيري مبلغين ايراني و غيرايراني جهت نشر معارف اسلامي بهره برده و در ترويج فرهنگ قرآني نسبت به اعزام قاريان، حافظان قران كريم و گروههاي تواشيح اقدام مي نمايد.

 اداره كل سازمانهاي بين المللي

سازمانهاي بين‌المللي در روابط بين‌الملل وگسترش آن نقش ارزنده‌اي خواهد داشت، بخصوص سازمانهاي بين‌المللي فرهنگي هم به لحاظ كمي و هم از نظر كيفي در روابط بين‌الملل و تأثيرگزاري تحقق اهداف بين المللي اهميت ويژه‌اي دارد براساس آنچه كه در بند 4 از ماده 2 و نيز در بند 2 فصل ج از ماده 3 اساسنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درج گرديده، شرح وظايف اداره‌كل سازمانهاي بين‌المللي در بنود زير خلاصه مي‌شود:

  1. شناسايي سازمانها و شخصيتهاي بين‌المللي فرهنگي
  1. ارتباط با سازمانهاي بين‌المللي و فرهنگي
  1. همكاري با كشورهاي اسلامي و مراكز بين‌المللي فرهنگي

 اهداف فوق از طرق مختلف تامين خواهد شد. از قبيل:

–        ارتباط با سازمان ها،همايش ها، شخصيت ها

–        حضور در همايش هاي بين المللي

–        ارتباط با موسسه ها و سازمان هاي غير دولتي و تاسيس آن

–        ايجاد بانك اطلاعاتي سازمان ها و همايش

–        ترجمه متون و اطلاع رساني

 معاونت فرهنگي

ادارات كل همكاري‌هاي فرهنگي و هنري، امور اجتماعي و ايرانيان خارج از كشور، اداره كل امور زنان و خانواده، انتشارات بين‌المللي الهدي و بنياد انديشه اسلامي به عنوان زيرمجموعه‌هاي اين معاونت فعاليت مي‌نمايند .

 اداره كل همكاري‌هاي فرهنگي و هنري

اين اداره كل از چهار بخش تخصصي شامل موافقتنامه‌هاي فرهنگي، نمايشگاه‌ها، سمعي و بصري و اقلام فرهنگي تشكيل گرديده است.

وظايف اين اداره كل شامل :

– پشتيباني فرهنگي و هنري از نمايندگي‌هاي فرهنگي سازمان، مراكز فرهنگي – اسلامي و كتابخانه‌هاي خارج از كشور

– هماهنگي و پشتيباني جهت برگزاري نمايشگاه هاي  قرآن كريم، كتاب، صنايع دستي، نقاشي، عكس، خوشنويسي، لباس‌هاي محلي ايراني  و… در خارج از كشور

– سفارش تهيه، توليد و توزيع اقلام فرهنگي و تبليغي ‌اعم از نوشتاري، ديداري، شنيداري و غيره به اشخاص حقيقي و حقوقي جهت برپايي نمايشگاه و جشنواره‌هاي فرهنگي منطقه‌اي و بين‌المللي

– هماهنگي جهت برگزاري هفته‌هاي فرهنگي و هفته‌هاي فيلم در خارج از كشور

– انجام اقدامات لازم جهت تهيه و تنظيم يادداشت‌هاي تفاهم و موافقتنامه‌هاي فرهنگي

– برگزاري و مشاركت در هفته‌هاي فرهنگي كشورهاي خارجي در جمهوري اسلامي ايران

 اداره كل امورفرهنگي ايرانيان خارج از كشور

اين اداره كل در قالب سه اداره وظايف ذيل را به انجام مي‌رسانند :

– اداره ارتباطات فرهنگي: تعامل و برقراري ارتباط مستمر با ايرانيان خارج از كشور در حوزه هاي مختلف، هدايت و حمايت مادي و معنوي از شخصيت ها، انجمن ها و تشكل هاي اسلامي و مردمي  و نظارت برفعاليت هاي آنان، تلاش در جهت شناخت ايرانيان متخصص و تحصيلكرده ، شناخت كشورهاي مهاجر پذير ايراني و بررسي، تجزيه و تحليل و طبقه بندي وضعيت آنان در خصوص ايرانيان مقيم ، فراهم آوردن تسهيلات لازم براي برقراري ارتباط محققين، متفكرين و ايرانيان مقيم خارج از كشور با مراكز و مراجع ذيربط در داخل كشور.

– اداره مطالعات و برنامه‌ريزي: پژوهش و برنامه ريزي امور فرهنگي ايرانيان با هدف حفظ و تقويت هويت ملي و ارزشهاي ديني – ملي ايرانيان مقيم خارج از كشور با همكاري، انجام مطالعات و بررسي‌هاي لازم و طراحي و پيشنهاد شيوه‌هاي تبليغي مناسب براي اشاعه و صدور فرهنگ اصيل اسلامي – ايراني انجام اقدامات لازم به منظور جمع آوري اطلاعات، آمار و بررسي‌ها و مطالعات لازم و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي در خصوص فعاليت ها و وضعيت فرهنگي، علمي و اجتماعي ايرانيان مقيم خارج از كشور

    – اداره هماهنگي‌هاي فرهنگي: هماهنگي و خدمات رساني فرهنگي به جامعه ايراني خارج ازكشور،  ايجاد تسهيلات و حمايت از اقدامات فرهنگي و مطبوعاتي علاقه‌مندان و طرفداران فرهنگ اسلامي و ايراني در خارج از كشور،  ارائه و اجراي طرح‌هاي فرهنگي و هنري در جهت اهداف اداره كل از طريق اقدامات انتشاراتي و رسانه‌اي، برگزاري و شركت در گردهمايي و همايش هاي منطقه اي و بين المللي .

اداره كل امور زنان و خانواده

اداره كل امور زنان و خانواده با هدف برقراري تعامل ميان زنان فرهيخته مسلمان درجهان و ‌ارتباط منسجم تر و ايجاد انسجام بين انديشمندان جهان اسلام به ويژه زنان تشكيل شده است. اين اداره كل با برگزاري همايش ها ، نمايشگاه هاي فرهنگي و حضور در مجامع  بين المللي اهدافي همچون  بررسي وضعيت خانواده در جهان ، ثبات و پايبندي به ارزش‌هاي خانواده ، كمك به ارتقاي معنويت در جوامع و استحكام خانواده ، آسيب شناسي و بررسي ارزش‌هاي معنوي ،موضوعات مربوط به تغيير در هويت فرهنگي جوامع ،تبيين اقدامات ايران در رابطه با زنان ، تشريح ديدگاه اديان در خصوص حجاب ، آثار حجاب در سلامت خانواده وجامعه ، جايگاه خانواده و تاثير آن در انتقال فرهنگ به فرزندان، بررسي رفتار برخي كشورها نسبت به حجاب وخانواده و … را دنبال مي نمايد .

 موسسه انتشارات بين‌المللي الهدي

انتشارات بين­المللي الهدي در سال 1363 با هدف معرفي فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي تأسيس شد. اين موسسه با حضور مستمر و فعال در عرصه چاپ و نشر داخلي و بين­المللي تاكنون توانسته است بيش از

1200 عنوان كتاب در موضوعات مختلفي همچون دين، فلسفه، تاريخ و تمدن، هنر، ادبيات كودك و نوجوان منتشر نمايد و چاپ كتب فاخر و ارزشمند به زبانهاي مختلف در دستور كار فعاليتهاي آن قرار دارد .

انتشارات بين­المللي الهدي تاكنون كتاب­هاي خود را به 25 زبان زنده دنيا همچون فارسي، انگليسي، عربي، فرانسه، آلماني و تركي استانبولي، تركي آذري، تركمني، فيليپيني، ازبكي، اسپانيولي، قرقيزي، چيني، ژاپني، تائي، روسي، بلغاري، اندونزيائي، امهري، سيبوآنو، تاميلي، تاگالو، ارمني، چكي و اردو منتشر كرده و با

بهره­گيري از شبكه توزيع نمايندگيهاي رسمي و غيررسمي خود در كشورهاي مختلف جهان اين آثار را به مخاطبان عرضه نموده است.

 حضور در نمايشگاههاي بين­المللي كتاب يكي از اولويت­هاي اين موسسه است كه هدف آن معرفي كتاب­هاي منتشر شده در اين موسسه و ساير ناشران داخلي (با كسب نمايندگي­ از آنها و امضاي توافقنامه) به انديشمندان و فرهنگ دوستان مي­باشد. انتشارات بين­المللي الهدي تاكنون توانسته است تقديرنامه­هاي متعددي از نمايشگاههاي بين­المللي در نقاط مختلف جهان دريافت نمايد و در نوزدهمين نمايشگاه بين­المللي كتاب تهران در سال      1385 نيز به عنوان «ناشر برگزيده  بخش ناشران بين­المللي» انتخاب شد و در سال 1386 نيز يكي از كتاب­هاي اين انتشارات با عنوان «ترجمه قرآن كريم به زبان آذري» برنده جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران گرديد .

از مهم­ترين فعاليت­هاي انتشارات بين­المللي الهدي مي­توان به موارد ذيل اشاره كرد:

ترجمه، تأليف و نشر آثار ارزشمند مفاخر و شخصيت­هاي ديني، علمي و فرهنگي.

توزيع آثار مكتوب و ساير محصولات فرهنگي از طريق نمايندگيها، شعب و رايزني­هاي فرهنگي ج.ا.ا. در خارج از كشور.

اعطاي نمايندگيهاي توزيع و فروش به ناشرين، مؤسسات فرهنگي و اشخاص حقيقي و حقوقي .

حضور در نمايشگاههاي تخصصي و بين­المللي كتاب در سراسر دنيا.

ارائه خدمات نشر به مؤلفان، مترجمان و ناشران داخلي و خارجي .

پذيرش سفارشهاي بين­المللي براي تأمين كتب و اقلام فرهنگي.

استفاده از روش­هاي نوين در صنعت نشر مانند E-book و فروش الكترونيك.

حضور در نمايشگاههاي تخصصي و بين­المللي كتاب در نقاط مختلف جهان:

ايجاد بانك اطلاعاتي براي مترجمان، محققان، ويراستاران و كتابهاي ترجمه شده و تأسيس كتابخانه ديجيتال.

تقويت بخش بازرگاني خارجي از طريق ارائه كتب به صورت E-book و فروش الكترونيكي از سايت www.alhoodagroup.ir

خلق آثار و مجموعه­هاي فرهنگي و هنري، تهيه شناسنامه فرهنگي كشورهاي مختلف با استفاده از تجربيات كارشناسان و رايزنان فرهنگي در اين كشورها .

  بنياد انديشه اسلامي

مؤسسه‌اي فرهنگي و مطبوعاتي است كه از سال 1362 فعاليت خود را آغاز كرده است. اين مؤسسه در حال حاضر تنها بنگاه مطبوعاتي كشور است كه 16 عنوان مجله به زبان هاي انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، اسپانیایی و اردو منتشر مي­كند. نشريات بنياد در اكثر كشورهاي دنيا توزيع مي‌شود و از اين رو اين مؤسسه يكي از مراكز آشنايي ايران دوستان و مسلمانان سراسر دنيا با سرزمين ايران و نيز فرهنگ و تمدن اسلامي و ايراني است.

نشريات بنياد براي 4 گروه از مخاطبان منتشر مي شود:

  1. روشنفكران و اقشار تحصيل كرده
  1. عموم مردم
  1. بانوان
  1. كودكان و نوجوانان

اسامي اين نشريات بر اساس گروه­هاي چهارگانه فوق به ترتيب عبارتند از:

  1. ثقافتنا (عربي) – التوحيد (عربي) – التوحيد (انگليسي)
  1. الوحده (عربي) – پيام اسلام (فرانسه) – العالم (عربي) – چشم انداز اسلام (اسپانيايي) – سخن ايران (روسي) – ايران امروز (انگليسي) – نداي اسلام (انگليسي)- ايران نوين (اردو) – بیداری اسلامی (انگلیسی)
  1. محجوبه (انگليسي)- الطاهره (عربي)
  1. الهدي (عربي)- زمزم (انگليسي)

سامانه نشريات همراه بنياد انديشه اسلامي

اين سامانه این امکان را به مخاطبان نشریات مختلف می­دهد که كليه نشريات بنياد اندیشه اسلامی را روي گوشي­های هوشمند تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید پس از دريافت از اينترنت مشاهده نمايند.

معرفي مختصر مجلات

  1. ثقافتنا: فصلنامه تخصصی است كه به زبان عربي منتشر مي شود.

www.thaqafatuna.com

2 و3. التوحيد، فصلنامه هاي تخصصي است كه به زبان‌هاي عربي و انگليسي منتشر مي شود.

www.al-tawhid.ir

  1. الطاهره: ماهنامه خانوادگی است كه به زبان عربي منتشر مي شود.

www.al-tahirah.com

  1. محجوبه: ماهنامه خانوادگی است كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.

www.mahjubah.com

  1. زمزم: ماهنامه فرهنگي ويژه نوجوانان است كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.

www.zamzam-mag.com

  1. الهدي: ماهنامه فرهنگي ويژه كودكان است كه به زبان عربي منتشر مي شود.

www.alhoodagroup.ir

  1. الوحده: ماهنامه سياسي، اجتماعي و فرهنگي است كه به زبان عربي منتشر مي شود.

www.al-wahdah.com

  1. نداي اسلام: ماهنامه سياسي و اجتماعي است كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.

www.echoofislam.com

  1. العالم: ماهنامه سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است كه به زبان عربي منتشر مي شود .

www.al-aalam.net

  1. پيام اسلام: ماهنامه سياسي، اجتماعي و فرهنگي است كه به زبان فرانسوي منتشر مي شود.

www.lemessage.ir

  1. چشم انداز اسلام: ماهنامه سياسي و اجتماعي است كه به زبان اسپانيايي منتشر مي شود.

www.panoramaislamico.com

  1. سخن ايران: ماهنامه سياسي و اجتماعي است كه به زبان روسي منتشر مي شود.

www.slovoirana.com

  1. ايران نوين: ماهنامه سياسي و اجتماعي است كه به زبان اردو منتشر مي شود.

www.irannovin.info

  1. ايران امروز: ماهنامه اي است كه در خصوص موفقيت‌هاي ايران اطلاعات مي دهد و به زبان انگليسي منتشر مي شود.

www.irantoday.info

  1. بيداري اسلامي: ماهنامه اي است براي اطلاع رساني به انقلابيوني كه در صحنه بيداري اسلامي هستند و انعكاس واقعيت اين حركت به جهانيان و به زبان انگليسي منتشر مي شود.

www.islamicawakening-mag.net

انتشار كتاب

بنياد انديشه اسلامي در چارچوب وظايف خود براي معرفي تمدن اسلامي ـ ايراني اقدام به تهيه و چاپ كتاب‌هايي با موضوعات مذهبي، تاريخي، ادبيات و فرهنگي به زبان‌هاي انگليسي، عربي، فرانسوي، اسپانيولي، سواحيلي، اردو، آلبانيايي و هوسايي نموده است. اين بنياد در راستاي دستيابي به اهداف خود آمادگي چاپ كتاب‌هاي جديد با موضوعات مختلف را دارد.

فضاي مجازي و اينترنت

در دنياي ارتباطات نوين، اطلاع­رساني و ارتباط جهاني از مهمترين مسايل است. در همين چارچوب واحد اطلاع رساني بنياد انديشه اسلامي براي نيل به اين هدف اقدام به ايجاد سايت‌هاي ذيل در جهت تعامل اينترنتي با مخاطبان خود نموده است:

  1. سایت بنیاد اندیشه اسلامی: www.itf.org.ir

این سایت به آدرس www.itf.org.ir و به چهار زبان فارسي، عربي، انگليسي و فرانسه مشغول فعالیت است و به منظور ايجاد تعامل بين بنياد و مخاطبان ايجاد شده و حاوي متن كامل مجلات بنياد به صورت pdf، جدیدترین اخبار (بنیاد، ايران و جهان)، معرفی اماکن اسلامی، نظرسنجی و ساير مطالب مي‌باشد.

  1. سایت تغذیه محتوایی رایزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران www.mithaq.ir

اين سايت به 7 زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ‌اردو و ‌روسی حاوی مقالات متنوع و تخصصی پیرامون مسایل مختلف اعم از مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… می باشد که به طور مداوم به روز شده و بر تعداد مقالات آن افزوده می­گردد. این سايت با هدف تهیه مقالات مبتنی بر موضوعات روز، رویدادهای مهم و جریان های تاثیرگذار با گستره جهانی مانند بیداری اسلامی و جنبش وال استریت، تهیه مقاله متناسب با مناسبت­های ملی-مذهبی مانند ماه مبارک رمضان، عاشورا و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ارتقای سطح کیفی نشریات رایزنی های فرهنگی و ارائه مقالات مفيد در زمينه هاي گوناگون راه­اندازی شده است.

  1. سایت امام خمیني (ره) www.imam-khomeini.com

این سایت از سایت‌های تخصصی در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی است که تلاش دارد مقالات و مطالب متنوعی پیرامون زندگی، افکار و اندیشه امام خمینی (ره) ارائه نماید. این سایت به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و ترکی استامبولي فعالیت می­کند و هدف آن تبيين ابعاد گسترده شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي همه مشتاقان و علاقه­مندان ايشان، بررسي نظرات انديشمندان و شخصيت هاي بين­المللي پيرامون امام خميني (ره)، فراهم نمودن محيطي مجازي براي تبادل افكار و انديشه­هاي مختلف پيرامون امام خميني (ره)، پرداختن به موضوع «ولي فقيه» به عنوان مسأله‌اي فردي و حقوقي و تبيين جايگاه و ضرورت وجود ولي فقيه، معرفي كتاب هاي مرتبط با شخصيت و جايگاه امام خميني (ره) و… راه اندازی شده است.

  1. سایت انقلاب اسلامی www.islamic-revolution.com

این سایت به 5 زبان فارسي، عربي، انگليسي، فرانسه و تركي استامبولي فعال مي‌باشد و يکی از سایت های تخصصی در زمینه انقلاب اسلامی و معرفی ابعاد مختلف آن است که با اهدافی چون معرفي چهره صحيح انقلاب اسلامي و ابعاد آن براي تمامي جهانيان، بررسي نظرات انديشمندان و شخصيت­هاي بين­المللي پيرامون انقلاب اسلامي، معرفي شخصيت‌هاي انقلابي كه نقش مؤثري در شكل گيري آن داشته اند، آسيب شناسي انقلاب اسلامي، مهيا نمودن محيطي مجازي براي كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي، پرداختن به دستاوردهاي انقلاب اسلامي در همه زمينه­ها و معرفي ايران امروز تشکیل شده است.

معاونت پژوهشي و آموزشي

مركز مطالعات فرهنگي و بين‌المللي ،مركز گفتگوي اديان ، مركز آموزش و توسعه همكاري‌هاي علمي دانشگاهي ، مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي ، مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني در خارج از كشور و كتابخانه مركزي و آرشيو اسناد زير مجموعه اين معاونت مي باشند .

مركز مطالعات فرهنگي –  بين‌المللي:

اهداف و فعاليتهاي عمده اين مركز شامل مطالعه و تحقيق در زمينه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران و همچنين شناخت ساختار و جريان‌هاي فرهنگي در جوامع گوناگون و زمينه‌هاي مشترك فرهنگي ايران با ساير جوامع است .

بخش‌هاي زير نظر اين مركز عبارتند از : مطالعات اسلامي ، مطالعات انقلاب اسلامي و ايران معاصر ، مطالعات ايراني ، مطالعات منطقه‌اي اروپا، شرق آسيا، آسياي مركزي،‌ آمريكا، آفريقا و عربي .

مركز مطالعات فرهنگي – بين‌المللي تاكنون بيش از 120 جلد كتاب در زمينه موضوعات مختلف گروههاي مطالعاتي به چاپ رسانده و بيش از 50 همايش نيز  برگزار كرده است. طرح هاي عمده اي از جمله دانشنامه ايران، دانشنامه انقلاب اسلامي و پژوهشنامه انقلاب اسلامي و ايران معاصر نيز در دستور كار قرار دارد .

 مركز گفتگوي اديان

مهم ترين اهداف مركز گفتگوي اديان را مي توان درموارد ذيل خلاصه كرد .

ايجاد و تداوم گفتمان ديني با مجامع و نهادهاي ديني ، ايجاد زمينه شناخت و تعارف مباني ديني اديان و مكاتب و امكان شناخت و دريافت جريانات جديد ديني ، ارتقاء و بسط دانش و آگاهي نسل جوان، دانشجويان، طلاب و محققين حوزه و دانشگاه كشور از دانش اديان و مكاتب و امكان آموزش نيروي انساني كارآمد ، ايجاد تفاهم و رفع سوءتفاهمات، قضاوت‌ها، پيش‌داوري و ذهنيت‌هاي منفي از اسلام و جامعه اسلامي در اذهان رهبران و پيروان اديان، ايجاد اتحاد و همبستگي ديني در رهبران و پيروان اديان الهي جهت رويارويي جمعي با بحران هاي معنوي وسياسي جهان ، همكاري و همفكري با نهادها و شخصيت‌هاي ديني در عرصه جهاني جهت طرح عنصر دين در گستره جهان به منظور تثبيت مباني ارزشي، اعتقادي و اخلاقي ، انجام گفتگو به منظور تأمين حقوق اديان، نهادها، شخصيت‌هاي ديني و اقليت‌هاي ديني در جوامع بشري و تأمين آن در نهادها و جريانات حقوقي و قانون‌گذاري بين‌المللي و منطقه‌اي ، بهره‌برداري از توان‌ و استعدادهاي بالقوه و بالفعل جامعه اديان در عرصة بين‌الملل و گفتگو به منظور امكان ايجاد ارتباط بيشتر با جوامع و اقليت‌هاي ديني داخل كشور.

 مركز آموزش و توسعه همكاري‌هاي علمي – دانشگاهي

حمايت از مدارس ديني غيرحوزوي در خارج از كشور،پشتيباني از محققين و دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي خارج از كشور با هدف تكميل پايان نامه هاي تحصيلي در حوزه هاي اسلام‌شناسي ، ايران‌شناسي و زبان فارسي،  اعطاي فرصت هاي مطالعاتي، پذيرش دانشجويان خارجي، تبادل هيئت هاي دانشگاهي ، اعزام استاد و حمايت از تاسيس كرسي هاي دانشگاهي در خارج از كشور از جمله اقدامات اين مركز در قالب اداره توسعه همكاري هاي علمي و دانشگاهي است .

همچنين مركز برگزاري اردوها و سفرهاي علمي- فرهنگي و دوره هاي دانش افزايي ويژه اساتيد، محققان و دانشجويان خارجي مقاطع دكترا، حمايت و پشتيباني  فرهنگي از دانشگاهها ، مراكز و موسسات داخلي و تامين و پشتيباني آموزشي برنامه هاي ادارات و پايگاه اينترنتي مركز آموزش را در قالب اداره پشتيباني و اردوهاي آموزشي به انجام مي رساند.

مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي

اين مركزدر حوزه گسترش زبان و ادبيات فارسي دوره‌هاي مختلف علمي و آموزشي را در قالب دوره‌هاي تابستاني دانش‌افزايي، دوره‌هاي دانش‌افزايي ويژه كه در ايران برگزار مي‌شود ، دوره‌هاي دانش‌افزايي خارج از كشور در كشورهاي مختلف با اعزام استاد از ايران و… برگزار مي نمايد . همچنين ارائه فرصت‌هاي مطالعاتي،دوره ميهماني كتاب، اعزام استاد به منظور تأمين نيروي انساني كارآمد و تقويت كرسي‌ها و‌ گروه‌هاي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌هاي معتبر جهان، برگزاري  همايش‌ها و بزرگداشت‌ها  يا مشاركت در برپايي همايش‌هاي زبان و ادبيات فارسي در داخل و خارج از كشور و تجليل و نكوداشت خادمان، استادان و محققان خارجي زبان و ادبيات فارسي سراسر جهان نيز از جمله اقدامات اين مركز است. از ديگر فعاليتها نيز مي‌توان به  پژوهش و تأليف ، انتشار فصلنامه «سخن عشق» و خبرنامه زبان و ادبيات فارسي با عنوان «پژواك» ، تهيّه كتاب‌هاي آموزش زبان فارسي به منظور اهداء به كرسي‌ها و مراكز آموزش زبان فارسي اشاره كرد.  تجهيز اتاق‌هاي ايران، كتابخانه‌هاي تخصصي و آزمايشگاه‌هاي زبان به ابزار نوين علمي و فن‌آوري، همكاري با مراكز و انجمن‌هاي مرتبط با زبان و ادبيات فارسي ، ايجاد بانك كتب و تهيّه بانك اطلاّعات زبان و ادبيات فارسي در تمامي كشورهاي جهان و تاسيس كانون دانش آموختگان زبان و ادبيات فارسي كه به منظور ارتباط گسترده با فارغ‌التحصيلان خارجي زبان و ادبيات فارسي، ايران‌شناسي، شرق‌شناسي و دانشجويان غير ايراني دانشگاه‌هاي داخل كشور شكل گرفته نيز از ديگر برنامه هاي اين مركز است .

 مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني

مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني در سال 1386 به منظور گسترش ترجمه منابع ارزشمند فارسي و عربي در حوزه معارف اسلامي و علوم انساني به زبان‌هاي زنده دنيا و عرضه در خارج از كشور تأسيس شده است. اين مركز تلاش مي‌كند تا با شناسايي نيازهاي مخاطب در كشورهاي مختلف نسبت به تأمين آنان از طريق هدايت و راهبري جريان ترجمه آثار برتر و ارتقاء كيفي و ترجمه اين آثار اقدام نمايد. همچنين اين مركز براساس نيازمخاطبان در خارج از كشور نسبت به سياستگذاري ، هدايت و حمايت از نشر آثار ترجمه شده در خارج از ايران و تأمين دسترسي مخاطبان به اين آثار اقدام مي نمايد.

 كتابخانه مركزي و آرشيو اسناد

كتابخانه مركزي سازمان تنها كتابخانه تخصصي در حوزه روابط فرهنگي در سطح كشور است كه حاوي مجموعه‌اي از كتاب‌ها و نشريات تخصصي به ويژه در موضوعات مطالعات كشورها، اديان و ايران‌شناسي است. علاوه بر اين، در آرشيو كتابخانه مجموعه‌اي از گزارش‌هاي فرهنگي تهيه شده توسط نمايندگي‌هاي فرهنگي سازمان در خارج از كشور نگهداري مي‌شود كه حاوي اطلاعات ارزشمندي در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي در خارج از كشور، مسايل اجتماعي و فرهنگي كشورهاي مختلف و روابط فرهنگي ايران با ساير كشورها است.

كتابخانه مركزي سازمان به عنوان كتابخانه مادر، حمايت و پشتيباني از بيش از 52 كتابخانه اقماري سازمان در خارج از كشور را نيز  برعهده دارد. ساماندهي ارسال كتاب به كتابخانه‌هاي خارج از كشور ،  حمايت از تهيه كتاب شناسي‌هاي موضوعي آثار تاليف شده در خارج از كشور در زمينه اسلام، ايران  و زبان و ادبيات فارسي و نيز حمايت از حفظ و ساماندهي نسخ خطي فارسي و اسلامي در خارج از كشور از جمله فعاليت‌هاي كتابخانه است.

 معاونت اداري و مالي

معاونت اداري و مالي متشكل از ادارات كل امور مالي، امور اداري، پشتيباني و تشريفات، دبيرخانه و اسناد، فناوري اطلاعات و مركزIT طرح و برنامه ونظارت راهبردي است.

اداره كل امور اداري

وظيفه تأمين نيروي انساني مورد نياز ، انجام امور اداري كليه كاركنان ، تأييد انجام كار و حضور و غياب، رسيدگي به اعزام نيروها به خارج از كشور و مأموريتهاي مختلف محوله، صدور احكام و ابلاغ‌هاي مورد نظر، رسيدگي به هرگونه ترفيع درجه و اعطاي گروه و رسته و… را عهده‌دار مي باشد.

اداره كل امور مالي

اين اداره كل تنظيم بودجه ساليانه، رسيدگي به حسابهاي مختلف، نظارت بر حسن اجراي هزينه‌ها و بودجه‌هاي ابلاغي، پرداخت حقوق كاركنان در داخل و خارج از كشور، تأمين بودجه مورد نياز بخشهاي مختلف براساس برنامه مصوب و… را عهده‌دار مي باشد.

 اداره كل پشتيباني و تشريفات

اين اداره كل تهيه و تأمين تجهيزات مورد نياز بخشهاي مختلف داخل سازمان و رايزني هاي فرهنگي در خارج ازكشور، رسيدگي به اموال و ابنيه، پذيرايي و امور تشريفاتي مربوط به ميهمانان خارجي ، زمينه سازي براي اعزام نيروها به مأموريتهاي مختلف، حمايت و پشتيباني از برگزاري مراسمهاي مختلف، انجام امور خدماتي در داخل سازمان و… را انجام مي دهد.

 اداره كل فناوري اطلاعات و IT

موضوع ICT به‌عنوان يكي از مهمترين وموثرترين ابزارهاي ايجاد تحول در سازمان مورد توجه مي‌باشد. لذا سياستگذاري، اجرا ، هدايت و نظارت كليه امور مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات شامل شبكه و ارتباطات ديتا، رايانه ، تجهيزات جانبي ، نرم افزاها، بانك هاي اطلاعاتي ، مديريت گردش اطلاعات، اتوماسيون مكاتبات اداري ، وب سايتهاي سازمان و…. بر عهده اين اداره كل مي‌باشد.

 مركز طرح، برنامه و نظارت راهبردي :

 انجام امور ذيل بر عهده اين مركز قرار دارد :

الف- پيشنهاد سياست‌‍‌ها و خط مشي‌هاي فرهنگي و تبليغي و تهيه برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت سازمان .

ب- هدايت و نظارت بر كليه واحدهاي سازمان در زمينه تهيه برنامه و بودجه پيشنهادي سالانه ، هماهنگي مستمر با سازمان‌هاي مرتبط در زمينه برنامه و بودجه و ابلاغ بودجه مصوب به نيروهاي صف و ستاد و ارائه دستورالعمل‌هاي اجرايي آن و نظارت برتهيه گزارش عملكرد كليه واحدها .

ج- مطالعه ، بررسي و طراحي تشكيلات اجمالي و تفصيلي، تنظيم و استقرار سيستم‌ها و روشهاي مناسب و اصلاح روشهاي مورد عمل و ارائه طرح‌هاي طبقه‌بندي مشاغل در سطح سازمان و واحدهاي تابعه در چارچوب سياست‌ها و تشكيلات مصوب در راستاي اهداف تعيين شده.

د- همكاري با بخشهاي نظارتي جهت تنظيم گزارش هاي مختلف.

گروه‌هاي زير مجموعه مركز نيز شامل : نظارت و راهبردي ، تشكيلات و روش‌ها ، آمار و اطلاعات و برنامه و بودجه است.

 اداره كل دبيرخانه و اسناد

اين اداره كل نيز نظارت بر تسريع و تسهيل تعاملات امور جاري و مكاتبات اداري كه از طريق برنامه اتوماسيون تحت وب صورت مي‌گيرد، به‌كارگيري مكانيزم‌هاي لازم و اقدامات متداول به منظور ايجاد و ارتقاء امنيت و حفاظت از نحوه انجام مكاتبات ، ساماندهي و بهينه سازي امور زير مجموعه با استفاده از روش هاي نوين در آرشيو اسناد و… را عهده‌دار مي‌باشد.

بخشهاي ديگر سازمان

حوزه رياست سازمان

 مجموعه‌اي است كه زير نظر مستقيم رياست سازمان فعاليت نموده و هماهنگي ارتباط رياست سازمان با بخشهاي مختلف را عهده دارد.

 اداره كل بازرسي  و ارزيابي عملكرد

اين اداره كل با هدف نظارت بر حسن اجراي وظايف و برنامه هاي محوله به بخشهاي مختلف سازمان ، ارائه گزارشهاي مختلف نوبه اي و ارزيابي اقدامات انجام شده توسط واحدهاي مختلف صف و ستاد تشكيل شده تا نقش موثري را در ارتباط با ارتقاء سطح كيفي و كمي فعاليتها داشته باشد.

  اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني

اين اداره كل متشكل ازادارات اطلاع رساني، نشريات وافكارسنجي ، سمعي و بصري وتبليغات تشكيل شده و انجام فعاليتهايي همچون پيگيري موضوعات مرتبط با ديپلماسي فرهنگي و عمومي درقالب فعاليتهاي رسانه اي انعكاس اخباررايزني هاي فرهنگي دررسانه هاي داخلي ، تأمين محتواي اينترانت و وب سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.icro.ir ، پشتيباني محتوايي و شكلي پرتالهاي رايزني هاي فرهنگي ونظارت و ارزيابي عملكرد آنان، انتشارنشريات مختلف ، تبليغات محيطي  ، اجرا وهمكاري دربرپايي همايشها ، برگزاري نشستهاي خبري ، تصويربرداري و تهيه آرشيوفيلم و عكس از مراسم ،همايشها وبرنامه هاي مختلف ، تلاش براي ايجاد سياستهاي واحد خبري و اطلاع رساني ، همكاري با رسانه هاي مختلف داخل و خارج از كشور ، اعزام خبرنگاران داخلي به منظور حضور در برنامه هاي مختلف ، ميزباني و دعوت از مسئولان رسانه اي و خبرنگاران كشورهاي مختلف  و…  را بر عهده دارد.

ستاد برنامه ریزی و مهندسی روابط فرهنگي – بین المللی

این ستاد با بهره گیری از رویکردهای دانش بنیان و آینده نگر و با فن آفرینی و نوآوری به مثابه اتاق فکری برای مهندسی روابط فرهنگی بین المللی و باز مهندسی ،  و مرکز هدایت،  راهبری وهماهنگی عملیات پیاده سازی  راهبردهای روابط فرهنگی عمل نموده و نقش مؤثری را در شکل گیری مدیریت و معماری ِساختار نوین روابط فرهنگی بین المللی و ایجاد نهضتی نو متناسب با مقتضیات روز در عرصه بین الملل ایفاء مي نماید.

دفتر مركزي حراست

نظارت بر حسن انجام فعاليتهاي بخشهاي مختلف سازمان و همچنين كارمندان داخل و خارج از كشور را بر عهده داشته ضمن آنكه در زمينه مسائل امنيتي و حفاظت فيزيكي در داخل و خارج از كشور نيز فعاليت مي نمايد.

 مراكز وابسته به سازمان :

شوراي گسترش زبان فارسي ، مجمع جهاني اهل بيت (ع) ، مجمع جهاني تقريب بين المذاهب اسلامي .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *