آشنایی با 5 شناور ناشناخته عملیاتهای آبی – خاکی + عکس

خانه / گوناگون / آشنایی با 5 شناور ناشناخته عملیاتهای آبی – خاکی + عکس

یکی از مهمترین تحولات سالهای اخیر در ارتشهای دنیا، تلاش برای خودکفایی در ساخت تجهیزات مورد نیاز است که در عرصه دریا این خودکفایی، نمود و بروز بیشتری داشته است.

عملیات های آبی – خاکی از جمله مهمترین عملیاتهای نظامی به شمار آمده و در طول نبردهای صورت گرفته در تاریخ، این گونه عملیاتها نقش مهمی را تعیین طرف پیروز جنگ داشته است. برای مثال عملیات متفقین در سال 1944 میلادی در فرانسه و پیاده شدن در خاک این کشور یکی از بزرگترین عملیاتهای آبی خاکی در تاریخ محسوب می شد که مقدمه ای برای شکست آلمان نازی و پایان جنگ دوم جهانی بود. یکی از مولفه های بسیار مهم در این گونه عملیاتها شناورهای تهاجمی آبی خاکی هستند.این ناوها در حقیقت یک سکوی شناور با قابلیت حمل نیروهای پیاده، زره پوش، هاورکرافت ها، بالگردها و همچنین پرنده های عمود پرواز هستند و به نوعی رکن اصلی در عملیات آبی خاکی را به عهده دارند. به غیر از کشورهای ابرقدرت که به صورت سنتی از این شناورها برای استعمار و تجاوز به ملتهای بی دفاع بهره می برند، کشورهای با توان نظامی کمتر نیز طراحی و ساخت این شناورها را در دستور کار خود قرار داده اند. در این مطلب با 5 گونه از این شناورها آشنا می شویم.

San Giorgio

شناورهای کلاس San Giorgio در تعداد 3 فروند به منظور استفاده نیروی دریایی ایتالیا توسط شرکت Fincantieri در این کشور ساخته شده است. این شناورها در نقش یک لنگرگاه متحرک آبی – خاکی برای نیروی دریایی ایتالیا عمل می کند. شناورهای این کلاس 133 متر طول ، 20 متر عرض و 7600 تن وزن دارند. این شناورها توان حمل 6 فروند لندیگ کرافت به همراه یک قایق گشتی را دارند. در همین حال توان حمل 350 نیروی پیاده به همراه 30 کامیون میان وزن و یا 6 دستگاه زره پوش نیز برای این شناورها وجود دارد. این شناورها دارای 163 نفر خدمه نیز می باشند.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این شناورها توان حمل دو فروند بالگرد EH-101 یا سه فروند بالگرد سی کینگ و یا 5 فروند بالگرد AB-212 را دارند. این شناور از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 16800 اسب بخار نیرو گرفته و با سرعت 30 کیلومتر در ساعت بردی برابر با 14 هزار کیلومتر دارد. بر 3 شناور این کلاس 1 قبضه توپ 76 میلی متری به همراه دو توپ 25 میلی متری نصب شده است.

Juan Carlos I

کشتی تهاجمی آبی خاکی Juan Carlos I  توسط شرکت Navantia اسپانیا به منظور استفاده نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است. این شناور اسپانیایی 232 متر طول ، 32 متر عرض و 27 هزار تن وزن دارد. یکی از توانایی های بسیار شاخص این کشتی قابلیت حمل 46 دستگاه تانک به مانند لئوپارد 2 است. این ناو همچنین توان حمل 900 سرباز را نیز دارد. ودر بخش شناورهای آبی خاکی این ناو توان حمل 5 فروند لندینگ کرافت را نیز دارد.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

اما این ناو همچنین توان حمل هواپیماهای عمود پرواز هاریر را نیز دارد. به طور معمول 8 فروند هواپیمای هاریر، 4 فروند بالگرد شینوک و در صورت موجود بود یک فروند پرنده V-22 نیز توان عملیات از روی این ناو را دارند. در صورتی که به صورت خاص از این ناو برای حمل هواپیما استفاده بشود توان حمل 30 فروند هواپیما بر روی این ناو وجود دارد. در حال حاضر استرالیا نیز بر اساس طرح این ناو، در حال ساخت دو فروند شناور به نام کلاس کانبرا می باشد. این کشتی به 4 توپ 20 میلی متر و همچنین سامانه پرتاب موشک های سطح به هوایی ESSM و یا RAM مجهز است. این شناور از دو دستگاه توربین گازی نیروی مورد نیاز خود را تامین می کند. برد این کشتی با سرعت 28 کیلومتر بر ساعت 17 هزار کیلومتر می باشد. این کشتی به یاد پادشاه سابق اسپانیا خوان کارلوس اول نامگذاری شده است و از سپتامبر 2010 میلادی در خدمت نیروی دریایی اسپانیا می باشد.

Dokdo

کره جنوبی چندین سال است که برنامه بسیار سنگین و بلند پروازانه ای را برای داشتن یک نیروی دریایی به منظور عملیات در آبهای آزاد به اجرا درآورده است. بزرگترین بخش از این برنامه دو فروند ناو تهاجمی آبی – خاکی کلاس Dokdo است که توسط صنایع سنگین Hanjin کره جنوبی ساخته می شود.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این شناور با وزن 18800 تن در حالت بارگیری کامل بزرگترین و سنگین ترین شناور نیروی دریایی ارتش کره جنوبی به حساب می آید. طول آن  199 متر و عرض آن 31 متر است. این ناو می تواند 10 تانک، 7 زره پوش، دو لندینگ کرافت و همچنین 700 تفنگدار دریایی را با خود حمل کند. در حال حاضر ترکیبی از بالگردهای UH-1H و UH-60 از روی این ناو عملیات می کنند اما امکان پرواز هواپیماهای عمود پرواز مثل هاریر و یا F-35B از روی این ناو نیز وجود دارد. در بخش تسلیحاتی نیز دو سامانه دفاع نزدیک گل کیپر ساخت هلند و یک سامانه موشک سطح به هوای RIM-116 بر روی این ناو نصب شده است. این ناو از 4 موتور دیزل ترکیبی که هر کدام نیروی در حدود 10285 اسب بخار تولید می کند بهره برده و می تواند با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت مسافتی در حدود 18500 کیلومتر را طی کند. در حال حاضر یک فروند از این ناو ها در خدمت نیروی دریایی کره جنوبی بوده و برنامه ها برای ساخت دو فروند دیگر نیز در حال اجرا است.

Oosumi

نیروی دریایی ژاپن نیز پس از سالها ماندن در لاک دفاع به دلیل شکست در جنگ دوم جهانی و قید و بندهای سیاسی به سرعت در مسیر پیشرفت و مدرن سازی قرار گرفته است و شناورهای پیشرفته ای توسط صنایع دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است. کشتی های کلاس Oosumi وظیفه حمل قوای زرهی و مکانیزه به منظور عملیات آبی – خاکی را بر عهده دارند. 3 فروند از این ناوها توسط 4 شرکت ژاپنی طراحی و ساخته شده است.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

وزن این ناوها در حالت بارگیری کامل 14 هزار تن ، طول آنها 178 متر و عرض آنها 25.8 متر است. این شناورها توان حمل 2 فروند هاورکرافت ، 10 تانک و 330 نفر نیروی پیاده را دارند. بر روی عرشه این ناو نیز 8 بالگرد قابلیت عملیات دارند. 138 نفر نیز خدمه خود ناو هستند. در بخش تسلیحات نیز این ناو به دو سامانه فالانکس و دو مسلسل 12.7 میلی متری مجهز است. سیستم پیشران این ناو از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 26 هزار اسب بخار تشکیل شده است که سرعتی در حدود 41 کیلومتر بر ساعت را برای این ناو فراهم می کند.

تایپ 071

اما آخرین شناور تهاجم آبی – خاکی در لیست ما شناورهای تایپ 071 نیروی دریایی ارتش چین هستند . نیروی دریایی این کشور در سالهای اخیر گامهای بسیار بلندی را در بحث خودکفایی و مدرن سازی برداشته و این شناورها نیز بخشی از این تلاش به حساب می آیند. طول این شناورها 210 متر ، عرض آنها 28 متر و وزن آنها 20 هزار تن است. شناورهای تایپ 071 قادر به حمل 15 تا 20 دستگاه زره پوش ، 500 تا 800 نفر نیروی پیاده ، 4 هاورکرافت و 2 لندینگ کرافت و همچنین 4 فروند بالگرد Z-8 هستند. 1 توپ 76 میلی متری به همراه یک توپ گاتلینگ 30 میلی متری تسلیحات این شناور را تشکیل می دهند.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این ناو از 4 موتور دیزل هر کدام به قدرت 47 هزار اسب بخار نیروی گرفته و می تواند با سرعت 33 کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود 11 هزار کیلومتر را طی کند. در حال حاضر چین 3 فروند از این ناوها در خدمت داشته و 3 فروند دیگر از این شناورها نیز در حال ساخت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *