آمریکا دوست ها حتما بخوانند

خانه / مطالب و رویدادها / آمریکا دوست ها حتما بخوانند

در این میان پیام مهم ائتلاف آمریکایی ها علیه داعش برای برخی جریان های غربزده و خوش خیال داخلی، آن بود که اساسا ماهیت جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بسیار متفاوت و جداگانه هستند به گونه ای که حتی ماجرای مبارزه با تروریست ها داعش هم نمی تواند این ۲ کشور را در کنار هم قرار دهد.

آمریکایی ها از برنامه ریزی های خود برای تشکیل یک ائتلاف بر علیه داعش خبر می دهند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد این ائتلاف شامل کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا، دانمارک، ترکیه، کانادا و استرالیا است. وزیرخارجه امریکا روز چهارشنبه به خاورمیانه آمد تا برخی کشورهای عربی را برای حضور در این ائتلاف ترغیب کند. وزیر امور خارجه آمریکا گفته است خواستار حضور ترکیه، عربستان، اردن و امارات در این ائتلاف است. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره این ائتلاف گفت که «هدف از این ائتلاف هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی است که داعش بوجود می آورد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اعضای این ائتلاف هم گفت: حدود ۴۰ کشور در این ائتلاف حضور خواهند داشت. این چهل کشور براي تشکيل ائتلاف عليه داعش اعلام موافقت کردند. وی افزود: این کشورها نقش های متفاوتی خواهند داشت، البته تمامی آنها به طور مستقیم از عراق حمایت نظامی نمی کنند. به هر حال همه چیز برای شکل گیری ائتلاف آمریکا علیه داعش فراهم است. هرچند در خود عراق نیز جریان هایی مانند جریان صدر با حضور نظامی آمریکا در عراق مخالف است. با این حال به اعتقاد صاحبنظران امریکایی ها که خود از عوامل اصلی شکل گیری دعش و تقویت این گروه تروریستی هستند و در سوریه نیز حمایت های ویزه ای از انها داشتندغ اکنون به دنبال «مدیریت» این تروریست ها هستند. اما موضوع مهم در این میان، رفتار برخی جریان های نزدیک به دولت در ایران بود که طی ماه های اخیر تلاش کردند این موضوع را القاء کنند که ایران و امریکا می توانند در یک جبهه و مجموعه علیه داعش بحنگند. در واقع داعش بهانه ای برای برقراری ارتباط آنها با امریکایی ها بود.در این میان عوامل رسانه ای این جریان ها به صورت مکرر اقدام به انتشار مقالات ترجمه ای و نیز گفتگوهایی با برخی همفکران خود می کردند تا مبارزه واحد ایران و آمریکا با داعش را مطرح کنند. اگرچه سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه اساسا اجازه تحقق چنین آروزهای کوچکی را نمی دهد اما رفتار آمریکایی ها در این ماجرا می تواند درس عبرتی برای جریان های خوش خیال و غرب زده داخلی باشد.

usa-flag_01

آمریکایی ها اما در پاسخ به پالس های مثبت این جریان ها جواب منفی دادند.
اولین بار طی روزهای اخیر این جن ساکی بود که از عدم حضور ایران در ائتلاف دوستان آمریکا علیه داعش گفت. ساکی گفت:« ایران جزء ۴۰ کشور ائتلاف ضد داعش نخواهد بود. فکر نمی‌کنم به طور رسمی ایران را به حساب آورده باشیم.» البته به غیر از ایران، آمریکایی ها از روسیه و سوریه نیز برای حضور در این ائتلاف دعوت نکرده اند. این موضوع با اعتراض روس ها مواجه شده است به گونه ای که سرگئی لاوروف به این موضوع واکنش نشان داد. سرگی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در واکنش به این اقدام امریکایی ها گفت: ائتلاف ناتو علیه داعش بدون مشارکت روسیه، ایران و سوریه بر اساس معیارهای دوگانه است. آمریکایی ها البته پیش از این نیز توسط باراک اوباما گفته بودند که تمایلی برای حضور ایران در این ائتلاف ندارند. و جان کری نیز روز چهارشنبه به محض ورد به عراق این موضع را تکرار کرد. کری گفت:«ما هیچ همکاری یا هماهنگی نظامی با ایران علیه داعش نداریم و در آینده نیز چنین قصدی نداریم.» این اظهارنظر جان کری در حالی است که پیش از این جواد ظریف ، وزیر خارجه ایران از جدی نبودن آمریکا در مبارزه با داعش گلایه کرده و با اشاره به حمایت های آمریکا از داعش در سوریه گفته بود آمریکایی ها سیاست دوگانه ای در قبال داعش داشته است. این اظهارنظر ظریف نشان داد اساسا جایی برای همکاری آمریکا با ایران در موضوع مبارزه با داعش وجود ندارد. چراکه سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست حمایت از جریان مقاومت در منطقه است و اساسا مقوله داعش از انجا که ساخته و پرداخته آمریکا و متحدان ضد مقاومتش در منطقه است و کارکرد تعریف شده این تروریست ها نیز تضغیف جریان مقاومت است؛ قابل تعریف در موضوع مقاومت نیست. به همین دلیل جریان مقاومت خود را در نزاع درونی آمریکا با تروریست های وابسته به خود وارد نمی کند. به عبارتی ایران سیاست های رسمی خود را آلوده ائتلاف آمریکایی ها علیه دعش نمی کند. در این میان پیام مهم ائتلاف آمریکایی ها علیه داعش برای برخی جریان های غربزده و خوش خیال داخلی، آن بود که اساسا ماهیت جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بسیار متفاوت و جداگانه هستند به گونه ای که حتی ماجرای مبارزه با تروریست ها داعش هم نمی تواند این ۲ کشور را در کنار هم قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *