آيا رهبر انقلاب اسلامي آب پاکي روي دست مالکي ريخت؟

خانه / مطالب و رویدادها / آيا رهبر انقلاب اسلامي آب پاکي روي دست مالکي ريخت؟

کمتر از 24 ساعت بعد از اين اظهارات حضرت آيت الله خامنه اي در مورد عراق، «نوری مالکی» تصميم به کناره گيري گرفت و در یک نطق زنده تلویزیونی، از کناره گیری خود از پست نخست وزيري به نفع «حیدر العبادی» خبر داد و رسما کنار رفت.

 شايد بتوان تحولات يکي دو هفته اخير عراق را پر سرعت ترين تحولات سياسي يک دهه اخير در اين کشور دانست.

به رغم اينکه حزب “دولت قانون” به رهبري «نوري مالکي» نخست وزير سابق عراق توانسته بود بيشترين کرسي ها را در پارلمان کسب کند و اميد زيادي به انتخاب مجدد آقاي مالکي را داشت، اما در کمتر از يک هفته، همه چيز به ضرر نخست وزير سابق عراق شد و «حيدر العبادي» نخست وزير جديد عراق، جاي او را گرفت.

در اين ميان حوادث متعددي در تغيير «نوري مالکي» و روي کار آمدن «حيدر العبادي» تأثيرگذار بود اما حتي بعد از معرفي العبادي از سوي «فواد معصوم» به عنوان نخست وزير عراق براي تشکيل کابينه، اما مالکي همچنان مقاومت مي کرد و طي اظهاراتي بسيار تند که با لحني عصباني آن را بيان مي کرد، اعلام کرد که تا آخرين لحظه در برابر اين رفتار غير قانوني (يعني معرفي العبادي به عنوان نخست وزير عراق) خواهد ايستاد و از حق و رأي مردم دفاع خواهد کرد.

حتي ساعاتي بعد از سخنراني آتشين «نوري مالکي» برخي رسانه ها از دخالت ارتش عراق و نيروهاي امنيتي به نفع مالکي خبر داده و حتي رسانه هاي مخالف مالکي با هدف جوسازي عليه وي، اعلام کردند که او قصد دارد با کمک ارتش دست به کودتا بزند و العبادي را کنار بزند.

نکته جالب اين است که حتي بعد از اينکه ايالات متحده آمريکا از معرفي «حيدر العبادي» به عنوان نخست وزير جديد عراق حمايت کرد، باز هم آقاي مالکي و اطرافيانش در اظهارنظرهاي مختلف مخالفت خود با العبادي را اعلام کرده و بر لزوم نخست وزير شدن مالکي براي دوره سوم، تأکيد مي کردند.

اما چهارشنبه گذشته يعني ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ رهبر انقلاب اسلامي ايران، حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار با «محمدجواد ظريف» وزیر امور خارجه ايران، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور،‌ دقايقي نيز در مورد پرونده عراق سخن گفت.

شايد بتوان خلاصه اظهارات حضرت آيت الله خامنه اي و مهم ترين بخش سخنان ايشان در مورد عراق را اين عبارت دانست: انشاء الله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کار‌ها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.

کمتر از 24 ساعت بعد از اين اظهارات حضرت آيت الله خامنه اي در مورد عراق، «نوری مالکی» تصميم به کناره گيري گرفت و در یک نطق زنده تلویزیونی، از کناره گیری خود از پست نخست وزيري به نفع «حیدر العبادی» خبر داد و رسما کنار رفت.

شايد بتوان گفت تا پيش از اظهارات حضرت آيت الله خامنه اي به رغم اينکه احزاب و شخصيت هاي مختلف سياسي عراق و حتي ايالات متحده آمريکا از «حيدر العبادي» اعلام حمايت کرده بودند و عليه مالکي موضع گيري کردند،‌ اما او بر باقي ماندن در قدرت و يا حداقل مي توان گفت به تلاش براي باقي ماندن در قدرت ادامه مي داد اما هنگامي که ديد رهبر انقلاب اسلامي ايران چنين اظهاراتي را بيان کرد، احساس نمود که آب پاکي بر روي دستش ريخته شده و ديگر وقت کناره گيري از قدرت فرارسيده و نمي تواند به مقاومت ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *