آينده جمهوري اسلامي به قلم دکتر يدالله جواني

خانه / اختصاصی هیأت / آينده جمهوري اسلامي به قلم دکتر يدالله جواني

جمهوري اسلامي از چه آينده اي برخوردار است؟ پاسخ به اين سؤال بسيار مهم است، زيرا جمهوري اسلامي درگير جنگ همه جانبه با جبهه استکبار و جريان ضد انقلاب است، دشمنان تلاش مي کنند، آينده جمهوري اسلامي را مبهم و تيره و تار نشان دهند. آنان از فرو پاشي جمهوري اسلامي سخن مي گويند. اما بررسي ها نشان مي دهد، توهم شکست انقلاب و فرو ريختن جمهوري اسلامي، يک توهم با سابقه چهل ساله است.

دکتر يدالله جواني

آينده جمهوري اسلامي

     جمهوري اسلامي از چه آينده اي برخوردار است؟ پاسخ به اين سؤال بسيار مهم است، زيرا جمهوري اسلامي درگير جنگ همه جانبه با جبهه استکبار و جريان ضد انقلاب است، دشمنان تلاش مي کنند، آينده جمهوري اسلامي را مبهم و تيره و تار نشان دهند. آنان از فرو پاشي جمهوري اسلامي سخن مي گويند. اما بررسي ها نشان مي دهد، توهم شکست انقلاب و فرو ريختن جمهوري اسلامي، يک توهم با سابقه چهل ساله است. جمهوري اسلامي هم اکنون به قدرت برتر منطقه تبديل شده و در حوزه هاي گوناگون داراي دستاوردهاي بسيار ارزشمند است. گرچه جمهوري اسلامي با مجموعه اي از چالش هاي فرهنگي، اجتماعي ، سياسي و اقتصادي مواجه است، لکن دستاوردها، روندها و ظرفيت هاي کشور از آينده درخشان با غلبه بر اين چالش ها و مشکلات خبر مي دهد. نظام سلطه با محوريت آمريکا، در سراشيبي سقوط و فرو ريختن قرار دارد. دشمنان تلاش مي کنند از طريق فشار بر ايران و محدود سازي عوامل اقتدار جمهوري اسلامي، مانع از فرو ريختن خود شوند. اما همه شواهد و قرائن، از فروريختن آمريکا، رژيم صهيونيستي و آل سعود حکايت مي کند. جمهوري اسلامي در فرداي اين فروريختن ها، جايگاهي بس درخشان دارد.

مقدمه:

 سؤال در مورد آينده جمهوري اسلامي، يک سؤال فراگير، طبيعي، معقول و مهم است. اين سؤال به ذهن هر کس با هر گرايش، فکر و سليقه اي خطور مي کند. اهميت پاسخ يابي براي اين سؤال، برمي گردد به ديدگاه ها و نگرش ها در مورد جمهوري اسلامي که از ابتداي استقرار اين نظام سياسي در ايران شکل گرفت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، جريان هاي فکري سياسي فعال در کشور، داراي ديدگاه ها و انديشه هاي سياسي گوناگون و بعضاً متضاد در مورد نوع نظام سياسي جديد در ايران بودند. جمهوري اسلامي با راي قاطع مردم در ايران استقرار يافت؛ لکن برخي از گروه هاي سياسي در داخل کشور و همچنين جريان ضد انقلاب، از همان ابتدا رويکرد مبارزه با نظام نوپاي سياسي را در پيش گرفتند. افزون بر اين گروه ها، تمامي قدرتهاي شيطاني و در رأس آنها آمريکا، سياست شکست انقلاب اسلامي و فرو ريختن جمهوري اسلامي را، به عنوان اولويت اول خود، در دستور کار قرار دادند. بر اين اساس بود که از همان ابتداي پيدايي جمهوري اسلامي توطئه هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي، يکي پس از ديگري عليه اين نظام نوپا طراحي و به مرحله اجراء گذاشته شد. بديهي است که در چنين فضايي و شرايطي، اين سؤال به ذهن هر کس خطور کند که، سرنوشت جمهوري اسلامي و آينده آن، چگونه خواهد بود. از يک طرف حضرت امام خميني به عنوان رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي حفظ جمهوري اسلامي را از اوجب واجبات دانسته، از طرف ديگر، دريايي از دشمني براي نابودي انقلاب و جمهوري اسلامي صف آرايي کردند. مردم ايران با تبعيت از ولايت، براي حفظ جمهوري اسلامي سنگ تمام گذاشته، دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب هم براي نابودي آن، هر چند در توان داشت به ميدان آوردند هر چند با شکست و ناکامي تمامي توطئه هاي دشمنان و جريان ضد انقلاب، جمهوري اسلامي در آستانه چهل سالگي خود قرار گرفته، لکن به دليل تداوم سياستهاي خصمانه نظام سلطه و تحرکات مستمر جريان ضد انقلاب و افزون بر اين، فراز و فرودهاي برخي از گروه ها و افراد در جريان انقلابي، اين سؤال همچنان به صورت جدي در فضاي سياسي و رسانه اي کشور و جهان مطرح است. هرگاه جمهوري اسلامي با توطئه هاي جديد و فتنه هاي داخلي مواجه مي شود، اين سؤال به صورت جدي تر و فراگيرتر مطرح مي شود. فتنه دي ماه 96 و پديدآيي نا آرامي ها بر بستر نارضايتي هاي بخشي از مردم در چندين شهر کشور از يک سو، و به تکاپو افتادن دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب و رسانه هاي آنان براي گسترش دادن اين نا آرامي ها از ديگر سو، سبب گرديد با توجه به ابزارهاي نوين ارتباطي و سلطه آمريکا بر اين رسانه ها و به ويژه فضاي مجازي، اين گونه القاء شود که عمر جمهوري اسلامي رو به پايان است! آيا اينچنين است؟

در اين نوشتار، تلاش مي شود به اختصار با نگاهي به گذشته و حال، آينده جمهوري اسلامي با نگاهي علمي و واقع بينانه ترسيم شود.

توهمي که چهل ساله مي شود

ادعاي پايان يافتن عمر جمهوري اسلامي به دنبال بروز برخي از ناآرامي ها و اغتشاشات در کشور، ادعاي جديدي نيست. تمامي کساني که پشت اين ادعا و در اتاق هاي عمليات رواني عليه جمهوري اسلامي قرار دارند، قريب به چهل سال است که چنين ادعايي را مبتني بر توهمات خود تکرار مي کنند بسياري از کساني که در اين چهل سال با آب و تاب، از نابودي و سقوط جمهوري اسلامي در داخل و خارج سخن گفته اند، با اين آرزو به گور رفته و بعضاً تاکنون هفت کفن پوسانده اند. يادآوري مواردي از اين توهمات و ادعاها و آرزوها، براي پاسخ به سؤال اصلي اين نوشتار مفيد است:

1-توهم و آرزوي طراحان غائله هاي تجزيه طلبي

آمريکاي ناکام در جلوگيري از پيروزي انقلاب و حفظ رژيم وابسته و فاسد پهلوي، بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي، با کمک متحدين و ديگر قدرتهاي شيطاني، طرح تجزيه ايران را با استفاده از ظرفيت جريان هاي قومي واگرا در دستور کار قرار داد. با پديدآيي آشوب اغتشاش و درگيري هاي خونين در مناطق قومي، عده اي در داخل و خارج تجزيه ايران را قطعي قلمداد کرده، مبتني بر اين گزاره، از سقوط زود هنگام جمهوري اسلامي در همان سال اول خبردادند! اکنون طراحان اين نقشه شوم و مجريان نگون بخت اين طرح، کجا هستند و اقتدار و حاکميت ملي در مناطق قومي از قبيل کردستان چگونه است؟

2-توهم و آرزوي طراحان کودتا

در سال هاي اول عمر جمهوري اسلامي، چندين کودتا از سوي سازمان سيا و ديگر سرويس هاي جاسوسي صهيونيستي، اروپايي و منطقه اي، با کمک بقاياي رژيم پهلوي در داخل و عناصر نفوذي در جريان انقلاب مانند قطب زاده ، طراحي و بعضاً در آستانه اجرا قرار گرفت. طراحان اين کودتاها، پيروزي خود و سقوط جمهوري اسلامي را قطعي مي دانستند! اکنون طراحان و مجريان متوهم اين نقشه هاي شيطاني کجا هستند.

3-توهم و آرزوي صدام

صدام حسين معدوم با تهاجم نظامي زميني، هوايي و دريايي به ايران مبتني بر استراتژي جنگ برق آسا، در آرزوي فتح چند هفته اي تهران بود. اين توهم ناشي از حمايت همه جانبه تمامي قدرتهاي شرقي، غربي و منطقه اي از عراق در تهاجم نظامي به ايران بود. اسناد فراواني از اين توهم صدام حکايت مي کند. صدام در يکي از مصاحبه هايش با خبرنگاران در همان روزهاي آغازين جنگ، مصاحبه را نيمه تمام گذاشته و مي گويد، مابقي سؤالات را در تهران جواب مي دهم! اکنون صدام کجاست و کاخ هايش تحت نفوذ کدام قدرت است؟

4- توهم و آرزوي سازمان منافقين

منافقين با ورود به فاز مسلحانه و ترور، تصور مي کردند طي چند ماه برکشور مسلط مي شوند. وقتي منافقين با خشم انقلابي مردم مواجه شده و از کشور گريختند؛ به هواداران وعده بازگشت به کشور پس از 2 ماه و 4 ماه آينده دادند. منافقين براي رسيدن به اين آرزو، در کنار صدام قرار گرفته و به ملت خود خيانتي نابخشودني کردند. اين مدعيان حمايت از خلق با آن همه جنايت، خيانت و روسياهي در سال پاياني جنگ و پس از پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران، بار ديگر متوهم شده و با سلاح هاي اهدايي شرق و غرب، با قصد فتح چند روزه تهران حرکت احمقانه خود را آغاز کردند. و اکنون برخي از آنان در قعر جهنم و برخي ديگر آواره اين کشور و آن کشور شده اند.

5-توهم و آرزوي استحاله شده ها و ريزش هاي انقلاب

ريزش ها و استحاله شده ها در هر انقلابي، بزرگترين خطر و تهديد براي آن انقلاب و نظام انقلابي به حساب مي آيند. پديدآيي چنين نيروهايي در هر انقلابي به استناد تجربه تاريخي قطعي است. خطر بيش از پيش اين نيروها که به شکل يک جريان ظهور پيدا مي کنند، به سه دليل است: 1- آشنايي کامل اين نيروها با شرايط انقلاب، کشور، نظام و جامعه به دليل حضور در مسئوليتها 2- قدرت فتنه انگيزي به دليل سابقه موجه ميان مردم 3- هم افزا شدن با دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب.

از سال 1376 با شکل گيري جبهه دوم خرداد و پديدايي روزنامه هاي زنجيره اي و طرح شعارهاي جديدي چون جامعه مدني، توسعه سياسي و اصلاحات، انقلاب و جمهوري اسلامي با چالش هاي جديد داخلي مواجه شد. فتنه تير 1378 و در نهايت فتنه بزرگ و عميق 88، محصول کار ويژه ي مشترک جريان استحاله شده در ريزش هاي انقلاب و دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب است. کساني که در پشت صحنه اين فتنه ها قرار داشتند، سال 1378 و سپس سال 1388را، سال پاياني عمر جمهوري اسلامي اعلام مي کردند. اما جمهوري اسلامي با هوشمندي مردم و درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي، از اين فتنه ها عبور کرد.

6-توهم و آرزوي تمام روساي جمهور ايالات متحده

در طول قريب چهل سال عمر جمهوري اسلامي، تمامي رؤساي جمهور آمريکا شامل: کارتر، ريگان، بوش پدر، کلينون، بوش پسر، اوباما و اکنون ترامپ، آرزوي نابودي جمهوري اسلامي را داشته و در اين مسير تمام ابزارهاي خود را به کار گرفته اند هر کدام از اين افراد در دوره رياست خود، با مجموعه اي از اقدامات و طراحي هاي پيچيده، تصور مي کرند انقلاب اسلامي و نظام سياسي ايران به دست آنان فرو خواهد ريخت. اما برخي از اين آقايان با اين آرزو به گور رفتند و مابقي نيز با همين آرزو به گور خواهند رفت. هم اکنون آنچه آمريکايي ها را بيش از پيش نگران ساخته، قدرت يابي جمهوري اسلامي در وراي تصورات آنان است.

7-توهم سقوط جمهوري اسلامي در سال 96

با ورود نا آرامي ها و اغتشاشات در دي ماه 1396، شبکه تبليغاتي گسترده و مافيايي نظام سلطه و متحدينش، به گونه اي هياهو به راه انداختند که اين بار، کار جمهوري اسلامي تمام است و نظام ايران فرو مي ريزد! رفتار ترامپ، صهيونيست ها، سعودي ها، منافقين و سلطنت طلبها، در آن چند روز ناآرامي و اغتشاش، نشان مي دهد که آنان چگونه براي رسيدن به آرزوهاي چهل ساله لحظه شماري مي کنند. امّا جهانيان شاهد بودند که چگونه ملت ايران به صحنه آمد و توطئه دشمنان را که در بستر نارضايتي ها طراحي و اجرايي شده بود با شکست مواجه ساخت.

8-توهماتي که مبتني بر توطئه ها ادامه خواهد داشت

به طور قطع دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب، دست بردار نخواهند بود و به توطئه ها و فتنه انگيزي ها ادامه خواهند داد. تصور آنان اکنون اين است که مشکلات داخلي در ايران، مردم را به ستوه آورده، آستانه تحمل آنان کم شده و نظام هم قادر به حل اين مشکلات نخواهد بود فلذا دشمنان براي رودررو قرار دادن همه جانبه مردم در برابر نظام، به تلاش هاي خود خواهند افزود. در تشديد جنگ نرم و جنگ اقتصادي با اعمال تحريم هاي بيشتر، اهداف راهبردي چون شکل دهي به اغتشاشات داخلي و وادار کردن جمهوري اسلامي براي تن دادن به مذاکرات موشکي و منطقه اي براي رسيدن به برجام هاي ديگر تعريف شده است مقام معظم رهبري در تحليل فتنه دي ماه 96 در ديدار با مردم قم، گذشته، حال و آينده را چنين شرح دادند: «همه حرکاتي که دشمن در اين چهل سال در مقابل ما انجام داده است پاتک انقلاب است. انقلاب، ريشه ي دشمن را از لحاظ سياسي در کشور کَند، دشمن حالا مرتباً پاتک مي کند و در هر دفعه هم شکست مي خورد، اقدام مي کند و نمي تواند [کارش را] پيش ببرد، به خاطر ايستادگي، به خاطر اين سد محکم مردمي و ملي. اين بار هم ملت با قدرت تمام به آمريکا و به انگليس و به لندن نشين ها مي گويد، اين دفعه هم نتوانستيد، باز هم نخواهيد توانست.»

دستاوردها، روندها و آينده جمهوري اسلامي

دستاوردهاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف، روند هاي اميدوار کننده اي را شکل داده است. دشمنان خارجي و جريان ضد انقلاب خارج نشين و دنباله هاي آنان در داخل کشور، با ناديده گرفتن اين دستاوردها و روندها از يک سو و بزرگ نمايي مشکلات، کمبودها و نارسايي ها از ديگر سو، به طور دائم به دنبال القاء فروريختن جمهوري اسلامي هستند.

مقام معظم رهبري در پاسخ به اين جماعت و در رأس آنان سردمداران ايالت متحده، با اشاره به نقشي که در ايجاد اغتشاشات دي ماه داشتند، فرمودند: «حضرات حاکم در آمريکا اولاً بدانند که تيرشان به سنگ خورده، ممکن است اين کار را  تکرار کنيد، امّا بدانيد که باز هم سرتان به سنگ خواهد خورد. ثانياً به ما در اين چند روز خسارت زدند، بدانند اين بي تقاص نخواهد بود. ثالثاً آن آقايي که در رأس آنجاست گرچه ظاهراً آدم متعادلي نيست، اما اين را بداند که اين ديوانه بازي هاي نمايشي هم بي جواب نخواهد ماند.» معظم آله در ادامه اين هشدار، به جريان ضد نقلاب و عده اي در داخل کشور هم، چنين متذکر شدند: «آنهايي هم که دوست دارند با آمريکا نشست و برخاست کنند، چه در خارج، چه متأسفانه بعضي ها در داخل، آنها هم بدانند که اين نظام محکم ايستاده و به توفيق الهي همه ضعف ها و مشکلات را برطرف خواهد کرد.»

تجربه قريب چهل سال گذشته ملت و نظام اسلامي نشان مي دهد، جمهوري اسلامي قادر است بر موانع و مشکلات سر راه غلبه پيدا کند. دستاوردها و روندها، مهمترين عامل و پشتيبان براي غلبه بر ضعف ها و مشکلات. دشمنان تلاش مي کنند با کمک عده اي در داخل کشور از نظام و جريان انقلابي اعتبار زدايي کرده، اعتماد مردم به مسئولان را مخدوش و کارآمدي نظام را زير سوال ببرند. مشروعيت زدايي از نظام با سياه نمايي مطلق از وضع موجود، چنين اهدافي را دنبال ميکند. بنابراين توجه به دستاوردها و روندهاي شگفت انگيز و اميدآفرين و تبيين درست و منطقي آنها براي مردم و خصوصاً نسل جوان، مي تواند نقشه شيطاني دشمن در مشروعيت زدايي از نظام را خنثي نمايد. البته درمان زخم هاي داخلي از قبيل مشکلات اقتصادي و معيشتي، فساد وتبعيض ها در برخي از دستگاه ها بايد در اولويت اول مسئولان کشور باشد. در ادامه به مواردي از اين دستاوردها و روندها اشاره مي شود:

1-دستاوردهاي سياسي داخلي

نظام جمهوري اسلامي، يک نظام مستقل از نظر سياسي است و قريب 40 سال مقتدرانه از استقلال، تماميت ارضي، وحدت ملي، عزت ملي و مصالح کشور دفاع کرده است. حفظ ماهيت مردم سالاري ديني با برگزاري انتخابات آزاد، سالم و رقابتي، از مهمترين دستاوردهاي سياسي انقلاب و نظام است. در ايران حاکميت ملي و مردم سالاري به معناي دقيق کلمه بر اساس آموزه هاي ديني برقرار است. مسئولان به شکل حقيقي منتخب مردم هستند و نظام اسلامي از اين انتخاب حمايت کرده و آن را به رسميت مي شناسد. مقام معظم رهبري در اين خصوص مي فرمايند: «من مردم سالاري ديني را صادقانه قبول کرده ام. هر کس را که اين مردم انتخاب کرده اند ما او را رئيس مي دانيم، کمک به او را وظيفه خودمان مي دانيم، با همه اين دولتها اينجور بوده و با اين دولت هم همينجور است. البته من در کارهاي جزئي اينها دخالت نمي کنم اما کمکشان مي کنم. همه دولتها را بنده کمک کرده ام و به اين دولت هم کمک خواهم کرد.»

آزادي احزاب و گروه ها، آزادي مطبوعات و نقش آفريني مردم در تحولات کشور، از مهمترين دستاوردها بوده و اين روند با قوت ادامه خواهد داشت.

2-دستاوردهاي سياسي، منطقه اي و بين المللي

انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي به عنوان يک انقلاب و نظام سياسي ديني منحصر به فرد، در حالي که تمام قدرت هاي شيطاني کمر به نابوديش بسته بودند اکنون به يک پديده تأثيرگذار و تعيين کننده در معادلات منطقه اي و جهاني تبديل شده است.ايران در منطقه راهبردي غرب آسيا، به عمق راهبردي از يک طرف تا سواحل شرقي مديترانه و مرزهاي شمالي سرزمين هاي اشغالي، و از طرف ديگر تا سواحل خليج عدن دست يافته است. محور مقاومت در منطقه، به يک قدرت داراي هيمنه تبديل شده و داراي روند توسعه قدرت به صورت شگفت انگيز است. سرپنجه هاي انقلاب و جمهوري اسلامي در سال هاي اخير، فراتر از حزب الله لبنان شده و نيروهايي چون انصارالله در يمن ، حشد الشعبي در عراق، نيروهاي وطني در سوريه و مجموعه هاي ارزشمندي چون لشکرها و تيپ ها با عناوين فاطميون، زينبيون، علويون، حسينيون و… از ديگر کشورها را شامل مي شود. اين ها سرمايه هاي جهان اسلام و در اختيار ولايت براي مصالح و منافع مسلمانان است. روندها در اين توسعه قدرت در محور مقاومت با هم افزايي جمهوري اسلامي با دولتهاي عراق و سوريه، همراه سازي کشورهايي چون روسيه و ترکيه، آشکار شدن زمينه هاي همگرايي بيش از پيش بين جمهوري اسلامي با کشوهايي چون پاکستان، افغانستان، هند و ديگر کشورهاي شرق آسيا، از آينده درخشان منطقه بدون آمريکا و نفوذ غرب با محوريت جمهوري اسلامي خبر مي دهد. جمهوري اسلامي با کمک متحدين خود، به نيروي اصلي و تعيين کننده در منطقه تبديل شده است. شکست داعش، ناکامي فتنه قومي با رأي گيري در مناطق کردي عراق، خنثي سازي توطئه بحران سازي در لبنان با استعفاي اجباري سعد حريري، شکست توطئه و فتنه در يمن با طراحي عربستان و رژيم صهيونيستي و آمريکايي ها با بازيگري علي عبدالله صالح، همگي از هيمنه قدرت جمهوري اسلامي و مقاومت در منطقه حکايت مي کند.

  • آزادي احزاب و گروه ها، آزادي مطبوعات و نقش آفريني مردم در تحولات کشور، از مهمترين دستاوردها بوده و اين روند با قوت ادامه خواهد داشت.

اعلام قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي ترامپ به خاطر استيصال جبهه غربي، عبري و عربي از يک سو و خيزش دوباره جهان اسلام براي حمايت از آرمان هاي فلسطين از ديگر سو، آينده روشني را براي رهايي قدس شريف ترسيم مي نمايد. نامه بسيار معنا دار اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس به مقام معظم رهبري، از هم افزا شدن. بيش از پيش ظرفيت هاي درون سرزمين هاي اشغالي با ديگر اجزاء اصلي محور مقاومت مانند حزب الله لبنان حکايت مي کند. روندها در عمق راهبردي ايران در منطقه به گونه اي است که، ايران را به يک قدرت جديد و تعيين کننده در عرصه بين الملل تبديل خواهد کرد. امّا قدرتي با يک ويژگي منحصر به فرد و متمايز کننده از ساير قدرت ها. اين ويژگي به ذات نظام اسلامي برمي گردد که، با سلطه گري و سلطه پذيري مخالف است. همين ويژگي قدرت جبهه حق، به سرعت در آينده نه چندان دور، تمامي ملت ها را جذب جمهوري اسلامي خواهد کرد. آري تمدن اسلامي در چنين بستري در حال پي ريزي و شکل گيري است.

3-دستاورد هاي علمي

 موقعيت علمي ايران در عصر جمهوري اسلامي در مقايسه با دوران قبل از انقلاب، از دستاوردهاي شگرف و باورنکردني حکايت مي کند. افزايش تعداد دانشگاه هاي کشور از 115 واحد قبل از انقلاب به بيش از 620 واحد و افزايش تعداد دانشجويان از حدود 175 هزار به بيش از چهار ميليون نفر و افزايش سطح سواد از 35% به 88% نشان مي دهد که چه تحول عظيم علمي در عصر جمهوري اسلامي در ايران پديد آمده است.

نتيجه اي که پيشرفت هاي کمي، قرار گرفتن ايران در رتبه شانزدهم توليد علم در جهان است. تبديل علم فناوري در سال هاي اخير موجب دستيابي ايران به چرخه سوخت و ورود به باشگاه هسته اي جهان، ورود به باشگاه فضايي جهان، کسب رتبه هفتم در تکنولوژي نانو و بسياري از ديگر فناوري هاي نوين مانند ليزر، ميکروالکترونيک، ساخت روبات، ساخت رايانه و غيره شده است. توليد دانش و فناوري درحوزه دفاعي و امنيتي شگفت انگيزتر از ديگر حوزه ها است.

4- دستاوردهاي بخش سلامت

کساني که با وضعيت بهداشت، سلامت، ميزان مرگ و مير، سرانه پزشک و تخت بيمارستان در دوران قبل از انقلاب آشنايي دارند، مي دانند که جمهوري اسلامي در اين عرصه، چه دستاوردهاي ارزشمندي داشته است. پزشکان خارجي، اعزام بيمار به خارج از کشور براي درمان بسياري از بيماري ها و جراحي ها، کمبود مراکز بهداشتي و درماني، از ويژگي هاي بخش سلامت کشور در دوره قبل از انقلاب است. افزايش تعداد پزشک از 15 هزار به 111000 نفر و بي نيازي کشور به پزشک خارجي، تبديل ايران به قطب پزشکي منطقه و درمان بيماران خارجي، قرارگرفتن ايران در رديف کشورهاي پيشرفته و برتر براي پيوند کليه، پيوند کبد، پيوند قلب، پيوند اعضاي قطع شده، درمان بيماري هاي چشمي، بيماري ها ناشي از عوامل شيميايي  و کشت سلول هاي بنيادين و درمان نازايي، از دستاوردهاي بخش سلامت در عصر جمهوري اسلامي است. از ديگر دستاوردها در اين بخش، مي توان به کسب رتبه نخست توليد دارو در منطقه غرب آسيا، توليد 97 درصد داروهاي مورد نياز کشوردر داخل کشور، پيوستن ايران به صادرکنندگان دارو، خودکفايي کشور در ساخت انواع واکسن، ريشه کن کردن فلج اطفال اشاره کرد. از نتايج ارزشمند اين دستاوردها، افزايش سطح سلامت و بهداشت مردم، افزايش اميد به زندگي از 57 سال به 74 سال، کاهش چشمگير مرگ و مير کودکان زير يکسال است.

5- دستاوردهاي اقتصادي و صنعتي

مشکلات اقتصادي و معيشتي کنوني، شايد مهم ترين مانع سر راه ديده شدن پيشرفت هاي اقتصادي و صنعتي کشور باشد. اقتصاد و صنعت ايران در دوران جمهوري اسلامي در مقايسه با قبل از انقلاب تحول اساسي و چشمگير پيدا کرده است. اکنون در هر استان چندين شهرک صنعتي با حضور صدها متخصص وجود دارد. صنايع ايران قبل از انقلاب، صنايع کاملا وابسته و مونتاژ بود. اکنون ايران در بسياري از بخش هاي صنعتي خوداتکا شده است.  پيشرفت هاي ايران در صنايع توليد فولاد، آلومينيم و انواع ديگر آلياژهاي فلزي، چشمگير است. صنعت هواپيماسازي، صنعت سد سازي، صنعت سيلو سازي، صنعت خودروسازي، صنعت ساخت پالايشگاه و نيروگاه و صنايع لوازم خانگي در سال هاي پس از انقلاب بسيار پيشرفت کرده است. ايران در بسياري از اين صنايع، علاوه بر قطع وابستگي ها و نياز به خارج، در موقعيت صادر کننده محصولات صنعتي قرار گرفته است. برخي از آمارها، گوياي تحول عظيم در بخش صنعت است. به عنوان مثال، افزايش توليد فولاد از نيم ميليون تن قبل از انقلاب به 38 ميليون تن، و سيمان از 6/3 ميليون تن به 80 ميليون تن، نشان دهنده ميزان اين تحول است. اين افزايش در بسياري از صنايع وجود دارد.

6- دستاوردهاي دفاعي – نظامي

 قبل از انقلاب، حوزه دفاعي – نظامي با حضور هزاران نفر مستشار خارجي در کشور، يکي از وابسته ترين حوزه ها بود. اکنون جمهوري اسلامي از اقتدار دفاعي و نظامي در سطح بازدارندگي قرار دارد. پيشرفت هاي نوين علمي و فناوري در صنايع دفاعي کشور در دوران پس از انقلاب با بهره گيري از تجارب دفاع مقدس، پيشرفت هاي چشمگير، غرور آفرين و اميدبخش است. اين پيشرفت ها که با تکيه بر منابع داخلي و متخصصين ايراني حاصل شده، ملت ايران را در دفاع از خود، قدرتمند و خوداتکا ساخته است. فشارهاي آمريکا در قالب تحريم هاي نظامي و موشکي، نشان دهنده نگراني هاي آنان از پيشرفت هاي نظامي ايران است.

نمونه هايي از پيشرفت ها عبارت است از:

1.ساخت انواع موشک هاي کوتاه برد، ميان برد و بالستيک با قدرت بالاي تخريب و دقت در نقطه زني

2.ساخت انواع دوش پرتاب هاي ضدهوايي

3.ساخت انواع خودروهاي زرهي، نفربر، تانک ها و انواع سلاح هاي ضدتانک

4.ساخت انواع شناورها و قايق هاي تندرو نظامي

5.ساخت انواع هواپيماهاي نظامي با سرنشين و بدون سرنشين و بالگردها

6.ساخت انواع سامانه هاي پرتاب موشک (ثابت و متحرک)

7.ساخت شهرهاي زير زميني موشکي

8.ساخت انواع رادارهاي پيشرفته

9.ساخت انواع توپ هاي ميان برد و بلند برد

10.ساخت انواع سلاح هاي سبک و نيمه سنگين

پيشرفت ها در صنايع دفاعي و نظامي کشور در دوران بعد از انقلاب اسلامي، ايران را به يکي از کشورهاي صادر کننده تجهيزات نظامي تبديل کرده است.

شکل گيري يک نيروي جهادي با روحيه ايثار و شهادت طلبي در کشور، مهم ترين دستاورد انقلاب اسلامي در حوزه دفاعي است. سپاه و بسيج، ارتش، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و پشتيباني، از مهم ترين سرمايه هاي کشور در اين حوزه محسوب مي شوند.

7- دستاوردها در حوزه زير ساخت هاي شهري

برخي از شاخص ها در حوزه زير ساخت هاي شهري و مقايسه دوران پس از انقلاب با قبل از آن، گوياي دستاوردهاي عظيم جمهوري اسلامي است.

نمونه هايي از اين شاخص ها و پيشرفت ها عبارت است از:

1.افزايش 2 شهرگازي با 50 هزار مشترک قبل از انقلاب، به حدود 750 شهر گازي  5/13 ميليون مشترک و برخورداري 10 هزار روستا از نعمت گاز

2.افزايش راه هاي اصلي و فرعي کشور از 36 هزار کيلومتر قبل از انقلاب، به بيش از 200 هزار کيلومتر

3.توسعه راه آهن از 4 هزار کيلومتر به بيش از 20 هزار کيلومتر

4.ساخت اولين مترو کشور در تهران بعد از انقلاب و توسعه آن به کلان شهرها

5.افزايش تعداد فرودگاها از 22 فرودگاه به بيش از 100 فرودگاه

6.افزايش سدهاي کشور از 13 سد به بيش از 500 سد

7.افزايش ظرفيت بنادر کشور از 10 ميليون تن به بيش از 125 ميليون تن

8- دستاوردها در بخش عمومي و اجتماعي

بر خلاف تبليغات دشمنان و جريان ضد انقلاب، سطح رفاه عمومي در دوران بعد از انقلاب نسبت به قبل، بسيار افزايش يافته است. آمارهاي زير گوياي اين واقعيت است.

1.افزايش مشترکين برق از 5/3 ميليون به بيش از 26 ميليون

2.افزايش روستاهاي داراي برق از 4367 روستا به بيش از 58000

3.افزايش شهرهاي داراي شبکه آب آشاميدني از 45 شهر به بيش از 1000 شهر

4.افزايش مشترکين تلفن ثابت از 850 هزار اشتراک به بيش از 27 ميليون اشتراک

5.راه اندازي تلفن هاي همراه با بيش از 54 ميليون مشترک

6.افزايش روستاهاي داراي شبکه مخابراتي از 312 روستا به بيش از 53000 روستا

9- دستاوردهاي فرهنگي

مهم ترين عرصه و حوزه از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، در حوزه فرهنگ است. تحول عظيم فرهنگي در ملت بزرگ ايران با شاخص هاي خودباوري، اعتماد به نفس، عزت طلبي، استقلال طلبي، ايستادگي در مقابل ظالم و دفاع از مظلوم، مرعوب دشمن نشدن، بصيرت و دشمن شناسي، ولايتمداري و خداجويي، با هيچ يک از دستاوردهاي ديگر قابل مقايسه نيست. البته تمامي دستاوردهاي مورد اشاره در هشت بند قبلي، محصول دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ است. بر همين اساس دشمنان، فرهنگ جامعه اسلامي ايران را، مورد تهاجم همه جانبه قرار داده اند.

چالش هاي اساسي کشور

در کنار دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه هاي مختلف، جمهوري اسلامي با مجموعه اي از چالش ها در حوزه هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مواجه است. اين چالش ها، به تعبير مقام معظم رهبري همان زخم هاي داخلي است که دشمنان مي خواهند از آن عليه جمهوري اسلامي استفاده کنند. بيکاري، اعتياد و مواد مخدر، رکود اقتصادي، طلاق و ديگر آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي، سر فصل هاي مهم ترين چالش هاي پيش روي جمهوري اسلامي است.

به طور قطع تمامي اين چالش ها با تفکر انقلابي و مديريت جهادي قابل برطرف کردن است. تلاش دشمن سنگ اندازي در مسير جمهوري اسلامي و ممانعت از حل اين چالش ها است. دشمن به اين اميد تلاش مي کند تا اين چالش ها، جمهوري اسلامي ايران را از درون با فروپاشي مواجه سازد. اما بر اساس تجربه چهل سال عمر با برکت جمهوري اسلامي، ملت ايران با هدايت هاي راهبردي رهبري فرهيخته خويش، به فضل الهي بر همه اين مشکلات غبله خواهد کرد. تمام تلاش هاي دشمن براي جلوگيري از حل اين مشکلات است. تلاش هاي روز افزون دشمن، خود حکايت از قابليت ها و ظرفيت هاي دروني براي حل مشکلات و درمان زخم هاي داخلي است.

دستاوردها، روندها و پيروزي هاي راهبردي جمهوري اسلامي، از آينده درخشان ايران حکايت مي کند. ايران آينده، به مراتب از ايران کنوني از هر جهت بهتر خواهد بود. روندهايي که با پيروزي انقلاب اسلامي و پديدايي جمهوري اسلامي شکل گرفته، از چنين آينده درخشاني حکايت مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *