آیا بدحجابی نقض حقوق شهروندی است؟ / پاسخ به شبهه

خانه / پیروان عترت / آیا بدحجابی نقض حقوق شهروندی است؟ / پاسخ به شبهه

سلامت جامعه ارزشمند است و بیماری جامعه به مثابه ی بیماری برای یک فرد حائز اهمیت است و هم چنان که تلاش می شود برای حفظ و تأمین سلامت خود از بسیاری از امور بپرهیزیم و یا از واکسن های پیش گیری و داروهای گوناگون استفاده کنیم، برای سلامت جامعه نیز باید نهایت سعی و کوشش را به کار گرفت تا جامعه از مبتلا شدن به بیماری های اخلاقی و روانی پرهیز داده شود؛ تا افراد جامعه بتوانند به رشد، تعالی و سعادت برسند.

به اعتقاد برخی افراد جامعه پوشش و مشخصاً موضوع حجاب امری شخصی است که هر فرد بر اساس اعتقادش انتخاب میکند. از اینرو حجاب بعنوان نمادی در برابر آزادی خواهد بود که مانعی برای پیشرفت است. اما آنچه قابل ذکر و حقیقتی غیر قابل انکار است اینکه پوشش در تمام جوامع حق شهروندی محسوب میشود و شهروندان جامعه بر طبق قوانین موظف به رعایت پوشش هستند. بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهدید می کند و از آنجا که پوشش نامناسب پی آمدها و آثار جبران ناپذیری در فرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد و امنیت جامعه دارد مسیری انحرافی و بازگشت ناپذیر پدید می آورد. در اکثر کشورها قوانین ثابتی برای پوشش مطرح است و افراد اجازه ی حاضر شدن در امکان عمومی را با هرلباسی ندارند. نقض این قوانین به منزله ی جرم تلقی شده و نادیده گرفتن حقوق شهروندان دیگر است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و قوانینی پوشش در آن با عنوان قانون حجاب شناخته می شود و مطابق با آن زن و مرد مسلمان آنچه از حجاب توسط اسلام مطرح است را رعایت کرده و در صورت عدم رعایت؛ جامعه دچار آسیبهایی جبران ناپذیر می شود. ارزش هایی چون وقار خدشه دار می شود. زنان، با بی حجابی به گناه بزرگ خودنمایی گرفتار شده و بی حیایی را در جامعه ترویج می دهند؛ در نتیجه امنیّت اجتماعی، نابسامان گشته، از بین می رود.

حجاب، قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری، فرد را از هویت او خارج می سازد و خروج از هویت انسانی باعث سقوط از جایگاه بلند ارزشی شخصیت او می شود. ابتذال در شخصیت زن شکل میگیرد و بدنبال آن حضور مثبت زنان در جامعه کم رنگ میشود. آسیبهایی از جمله تزلزل در نهاد خانواده، از بین رفتن انگیزه ی ازدواج شرعی، بلوغ جنسی زودرس در کودکان و … حاصل پدیده بدحجابی است که فرد و اجتماع را به تباهی و فساد و به سوی ضدارزش ها می کشاند.

با توجه به آنچه مطرح شد بد حجابی آسیبهای جبران ناپذیری به بدنه ی جامعه وارد میکند و افراد بد حجاب از این منظر نیز که حجاب بعنوان یک قانون در حال اجرا است و تمام افراد جامعه موظف به رعایت هستند؛ برخلاف تعریف شهروندی عمل کرده و قانون جامعه را نقض میکنند. با نگاهی واقعیت پذیر به آنچه پدیده ی بدحجابی به جان جوامع و افراد آن وارد میکند میتوان چنین نتیجه گرفت که بدحجابی نقض حق شهروندان دیگر است و حقوق آنان نیز توسط افراد بدحجاب پایمال میگردد.

انتهای مطلب/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *