آیا ظریف نامه رهبری به جوانان غربی را خوانده است؟

خانه / تازه ها / آیا ظریف نامه رهبری به جوانان غربی را خوانده است؟
انفعال وزارت خارجه

آیا ظریف نامه رهبری به جوانان غربی را خوانده است؟

وزارت خارجه در ساختار اداری دولت ها همواره به عنوان نماد و سخنگوی اقدامات بین المللی کشورها محسوب می شود. از زمان تصدی محمد جواد ظریف بر این وزارت خارجه، اطرافیان و حامیان وی، ظریف را به جهت سوابق، تحصیلات و مواضعش یکی از برجسته ترین دیپلمات های کشور دانسته و او را مستحق جلوس بر صندلی این وزارت خانه دانسته اند.

عملکرد یک سال و اندی ظریف در این سمت فارغ از برخی اقدامات نابخردانه اش، نشان از فعالیت و پویایی وی در تمامی حوزه های مربوط به سیاست خارجی من جمله ارتباط گیری با جامعه بین المللی و بهره گیری از تمامی ابزارهای موجود جهت نیل به مقاصدش بوده است. استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیس بوک علی رغم فیلتر بودن آنها در سطح داخلی همواره از سوی ظریف جهت رساندن پیامش مورد استفاده قرار گرفته است.

جدا از انتقادات وارده به وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در استفاده از شبکه های یاد شده که عمدتا و در مواقع حساس مورد سواستفاده قدرت های بین المللی جهت تحمیل خواسته های آنها به سایر ملت ها مورد استفاده قرار می گیرد، ایشان به شکلی مکرر و در حوزه های متعددی نظیر تبریک نسبت به وقوع برخی رخدادها، بیان وقایع روزانه، گزارش های کوتاه، نوشتن اشعار، اعلان مواضع دولتی، پیام های مردمی و واکنش نسبت به برخی تحولات اجتماعی و ورزشی از این شبکه ها استفاده می نماید.

پیام پراهمیت رهبری و سکوت ظریف

پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی و دعوت آنها به شناخت دقیق اسلام از طریق مطالعه قرآن و آموزه های نبی مکرم اسلام را می توان بزرگترین رخداد کشور در هفته های اخیر دانست، امری که با واکنش گسترده بین المللی نیز مواجه گردید. قاطبه رسانه های جهانی به تبیین اظهارات ایشان پرداخته و به پیامدهای این پیام در سطح جامعه بین المللی پرداخته اند حال آیا جای این پرسش نیست که چرا وزیر خارجه به عنوان بلند پایه ترین سخنگو و مجری سیاست خارجی کشور از اعلام پیام ایشان در سخنان خود و تشریح آن در شبکه های اجتماعی خودداری نموده است.

بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبری مسئولیت تعیین سیاست های کلی نظام را بر عهده داشته و وزارت امور خارجه مسئول اجرای این فرامین می باشد. وزیرخارجه کشورمان که در ماه های اخیر و جهت تثبیت توافق های مد نظرش در گفتگوهای هسته ای و سایر مباحث پیش رو بارها و بارها صراحتا موضع گرفته و مبادرت به سفرهای گوناگونی نمود چرا نسبت به این بیانات پر اهمیت حاضر به اعلام موضعی ولو مختصر نیست؟ مگر نه آنکه هم اکنون معضلی به نام تروریسم که جامعه غربی آن را برگرفته از مفاهیم اسلامی می داند هم اکنون به عنوان یکی از مباحث کلان و پر ابهام در سطح بین المللی محسوب شده و جمهوری اسلامی در تلاش است که به تفکیک این مقوله از اصل اسلام و آموزه های پیامبر بپردازد، آیا ضروری نبود جهت رفع غبار ایجاد شده بر چهره اسلام و مسلمین که حاصل اقدامات پیچیده سازمان های امنیتی غربی در طول یک دهه اخیر بوده، به واکاوی نامه رهبری پرداخته و تلاش نماییم چهره اسلام و ماهیت آن را از تروریسم مبرا داریم.

مع الاسف وزیر خارجه کشورمان آنگونه که از بیانات رهبری فرزانه انقلاب بر می آید به جای اتکا به نقطه های امید بخش حقیقی به تلاش جهت رسیدن به نقطه های خیالی امید بسته و هم و غم این وزارتخانه را در گرو وضع توافق میان ایران و 1+5 می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *