آیت‌الله‌ جوادی آملی تشریح کرد| ساختار معرفتی قرآن برای تحقق جامعه متمدن دینی

خانه / علما وسخنرانان / آیت‌الله‌ جوادی آملی تشریح کرد| ساختار معرفتی قرآن برای تحقق جامعه متمدن دینی

مفسر قرآن کریم گفت: قرآن کریم برای ایجاد تمدن دینی چهار کار انجام داده است؛ یکی معرفی جهنم، دیگری معرفی بهشت، سوم معرفی جامعه جاهلی که نمونه جامعه جهنمی در دنیاست و چهارم نیز جامعه متمدنی که تمدن خود را در تدین می‌داند.

آیت‌الله‌ جوادی آملی، در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم که در 14 فرودین ماه برگذار شد بیان فرمودند: نظام هستی برای این خلق شده است که هر کسی در برابر اعمال خود پاداش ببیند.
این استاد حوزه با اشاره به آیه ۳۲ سوره نجم «الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ» افزود: مراد از لمم در این آیه، یا گناهان صغیره و یا عزم بر گناه بدون دسترسی به آن است و نمی‌تواند به منزله اصرار بر گناه باشد زیرا اصرار بر گناه خود جزء گناهان کبیره است.
این مفسر قرآن با اشاره به طرح قرآن برای ایجاد تمدن دینی بیان کرد: قرآن برای تحقق این مسئله چهار کار انجام داده است یکی معرفی جهنم، دیگری معرفی بهشت، سوم معرفی جامعه جاهلی که نمونه جامعه جهنمی در دنیاست و چهارم نیز جامعه متمدنی که تمدن خود را در تدین می‌داند.
وی افزود: در جهنم جز فحش و ناسزا و در بهشت نیز جز مهر و صفا و صمیمیت خبری نیست و در آن خلاف و لغوی وجود ندارد؛ جامعه جاهلی نیز جامعه مشحون از اتهام و نزاع و … است و نظام بهشتی نیز نظامی است که همان سخن بهشتیان را می‌زند.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: قرآن کریم فرمود کسانی که با گمان زندگی کرده و دستشان از علم و عقل و … خالی است در جاهلیت به سر می‌برند؛ فرمود در مسایل فرهنگی چون دستشان از علم و برهان خالی است با گمان و در مسایل اخلاقی چون از عقل دور هستند در شهوت به سر می برند.
این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به برکات انفاق از منظر قرآن اظهار کرد: انفاق تنها در مسایل مالی خلاصه نمی‌شود بلکه حتی درسی که انسان برای رضای خدا بخواند مانند مصداق انفاق است و آبی است که در پای ریشه درخت وجود انسان ریخته می‌شود زیرا کار خیر موقعیت خود انسان را تثبیت می‌کند تا در روز خطر نلغزد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در قیامت کسی وزر و وبال دیگری را بر دوش نمی‌گیرد تصریح کرد: در قیامت هر کسی که از قبر بر می‌خیزد با باری که بر دوش خود اوست بر می خیزد لذا هیچ کسی بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید و اساسا قیامت فضایی برای باربری نیست.
این مفسر قرآن با بیان اینکه از برکات نظام الهی این است که شهروندان آن مشمول دعاهای دیگران قرار می‌گیرند عنوان کرد: کسی که جزء امت اسلامی نیست دعاهای مسلمین شامل او نمی‌شود ولی کسی که افتخار عضویت نظام اسلامی و الهی را دارد همین که انسان مومنی از خداوند خواست که گناهان او و مومنین و مومنات را ببخشد این دعا مشمول او نیز می ‌شود.
وی ادامه داد: مومنان و مومناتی نیز که از دنیا رفته‌اند اگر کسی فرزندان صالحی و یا کتابی دارد که از خود بر جا گذاشته است در قیامت نتیجه آن را خواهد دید به همین دلیل در روایت بیان شده که امام صادق به یکی از اصحابش فرمود کتابی بنویس که فرزندانت آن را بخوانند و هدایت شوند البته نه اینکه کتابی را جمع‌آوری کند زیرا علم فراوان است و اگر کسی دنبال علم ائمه برود به او عطا می‌کنند.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تعبیر قرآن در مورد «جَزَاءً وِفَاقًا»(۲۶ نبا) عنوان کرد: مراد از آیه می‌تواند این باشد که هرگز کیفر بیشتر از گناه نیست نه اینکه به اندازه گناه است زیرا بخشش و غفران ممکن است در کار باشد ولی در مورد کارهای نیک پاداش ده برابر و بیشتر است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه غیبت و برخی گناهان دیگر سبب می‌شود تا ثواب اعمال فردی را در کارنامه دیگری بنویسند اظهار کرد: کسی که غیبت کرده و آبروی دیگران را برده است در واقع حسنات او را در اعمال دیگران می نویسند و این خلاف عدالت نیست زیرا این شخص با بردن آبروی دیگران و غیبت با دیگری معامله کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *