آیت‌الله جوادی آملی تبیین کردند | ویژگی‌های ارتش علوی

خانه / علما وسخنرانان / آیت‌الله جوادی آملی تبیین کردند | ویژگی‌های ارتش علوی

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: امیرالمومنین علیه السلام در این نصیحت و توصیه خود به شریح بن هانی به دو دشمن بیرونی و درونی اشاره می‌کنند که اولین آن با آب، خاک و جسم آدمی و دیگری که دشمن درون است با ایمان و آبروی شخص کار دارد

آیت‌الله جوادی آملی در مجموع مباحث درس اخلاق خود با اشاره به نامه 56 نهج‌البلاغه افزودند: امیرالمومنین علیه السلام با نصایح خود در این خطبه به شریح بن هانی، در حقیقت ارتش و نیروی نظامی علوی را تربیت کرده‌اند.

وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبنی بر اینکه نفس اماره، بدترین دشمن انسان است، اظهار کرد: ابلیس در درجه اول ایمان و آبرو ی انسان را می‌خواهد و تا این دو را از آدمی نگیرد، دست بردار نیست. این نکته نیز قابل توجه است که شیطان حتی اگر ایمان فرد را هم بگیرد، باز هم او را رها نمی‌کند تا اینکه به طور کلی حیثیت را از انسان بگیرد.

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: امیرالمومنین علیه السلام در این نصیحت و توصیه خود به شریح بن هانی به دو دشمن بیرونی و درونی اشاره می‌کنند که اولین آن با آب، خاک و جسم آدمی و دیگری که دشمن درون است با ایمان و آبروی شخص کار دارد.

وی با تأکید بر لزوم هوشیاری انسان در برابر خطر بی‌آبرویی توسط ابلیس خاطرنشان کرد: این توصیه امیرالمومنین علیه السلام بیانگر این است که هیچگاه از دنیا احساس امنیت نکنید، مراد آن چیزی است که آدمی را دچار غفلت کند تا خدا را فراموش کند. لذا شایسته است انسان جلوی بسیاری از خواهش‌های نفسانی خود را بگیرد، چراکه اگر چنین نکند، جز ضرر و خسران چیزی برایش در پی نخواهد داشت.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علیه السلام در این خطبه توصیه می‌کنند که هرگاه عصبانی شدی، جلوی غضبت را بگیر، چراکه باید در مقابل این اسب سرکش، حلیم بود. مقوله «حلم» از جمله واژگانی است که در زبان فارسی به راحتی نمی‌توان معادلی مناسب و صحیح برای آن یافت. همچنین فرمودند: مبادا، سربازان خود را برده خود بدانی،  چراکه فرمانده بودن به معنای فرمانروای بی حساب نیست، لذا با آنان دوستانه رفتار و با عالمان لشکرت مشورت کن و برای آنهایی که سواد ندارند، اساتیدی را تعیین کن تا آنها را عالم کنند، چراکه در رهگذر این عالم بودن است که خیر به انسان می‌رسد. همچنین فرمودند: یا شریح! با قدرت نظامی خود نه تنها خارج از مرز، بلکه درون مرز را هم اصلاح کن. اینها همگی نشان از ویژگی‌هایی است که ارتش علوی باشد آنها را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است ابتدا خودمان با گفتار، کردار و رفتار حق آشنا شویم، گفت: گرچه همگی وظیفه دعوت دیگران به سوی حق را داریم، اما لازم است ابتدا خود با گفتار، کردار، نوشتار و سیره و روش حق آشنا شویم و از آنچه باطل است دوری کنیم، در غیر این صورت، دعوت دیگران به حق، ممکن نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *