آیت‌الله جوادی آملی | گرامی‌داشتن فاطمیه فقط سینه زدن و گریه کردن نیست

خانه / علما وسخنرانان / آیت‌الله جوادی آملی | گرامی‌داشتن فاطمیه فقط سینه زدن و گریه کردن نیست

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از دامن زدن به اختلافات میان مذاهب اسلامی در ایام فاطمیه پرهیز شود، گفت: اگر گفته‌اند سالگرد شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها برای این سینه زدن و مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست؛ بلکه وظیفهٴ اصلی ما پیروی اندیشهٴ عالمانهٴ و انگیزه مخلصانهٴ آن حضرت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حضرت آیت‌الله جوادی آملی در  درس خارج خود پیرامون شخصیت برجسته و والای ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح فرمودند: بحثِ دربارهٴ شخصیت صدیقهٴٴ نساء عالمیان سلام الله علیها از این جهت مهم است که آن حضرت مانند انبیا و اولیای دیگر علیهم السلام اسوهٴ جوامع بشری‌اند؛

وی ادامه داد: همان‌طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه‌اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) و همان‌طوری که امیرالمؤمنین سلام الله علیها اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا سلام الله علیها هم ولیّ خدا است هم برای زنها و هم برای مردها آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام که انسان نمونه است و مقتدای همهٴ انسانها است و مخصوص مردها نیست.

این مرجع تقلید اظهار داشت: سیدهٴ نساء عالمیان فاطمهٴ زهرا صلی الله علیه و اله و سلم هم در مسئلهٴ معرفت ممتاز بود، هم در مسئلهٴ پایداری و مقاومت و هم در اندیشهٴ توحیدی سرآمد بود.

رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء با بیان جایگاه ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها در میان حضرات معصومین علیه السلام ابراز داشت: این علومی که در قلب مبارک حضرت فاطمه اطهر سلام الله علیها است به وسیله آن حضرت به ائمهٴ بعدی رسیده است. اگر معلم مجرای فیض تعلیمی خداست و اگر معلم غیبی، حجت است و اگر مجرای فیض است و اگر «حجه الله علی المتعلّم» است، وجود مبارک امام صادق علیه السلام می‌فرماید: وجود مبارک سیدهٴ نساء عالمیان حجت خدا است بر ما. حتی وجود مبارک امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام در بعضی از مسائل فقهی و حقوقی به گفتار فاطمه سلام الله علیها استدلال می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: این بانو در بخش اندیشهٴ و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود که از آدم علیه السلام تا علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام کسی همتای او نبود. آن روایتی که وجود مبارک امام صادق علیه السلام می‌فرماید: اگر علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام نبود از آدم تا انقراض عالم، هیچ کس همسر فاطمه سلام الله علیها نمی‌شد، این دو پیام دارد: یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای زهرا سلام الله علیها نبودند و یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای علی‌بن‌ابی‌طالب نبودند؛ به هر تقدیر اگر اندیشه‌اش در تمام اوج است؛ پس از نظر اندیشه و علم کمبودی ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از دامن زدن به اختلافات میان مذاهب اسلامی در ایام فاطمیه پرهیز شود، گفت: اگر گفته‌اند سالگرد شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها برای این سینه زدن و مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست؛ بلکه وظیفهٴ اصلی ما پیروی اندیشهٴ عالمانهٴ و انگیزه مخلصانهٴ آن حضرت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گریه‌های همراه با معرفت را لازم و ضروری دانسته و افزود: با گریهٴ بی‌معرفت، با گریه بی‌پایداری ممکن است انسان بخشی از ثواب را ببرد، اما به جایی نمی‌رسد که فرشته بر او نازل بشود و ما می‌توانیم به جایی برسیم که ملائکه بر ما نازل بشوند، این وعده را خدا به ما داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *