آیت‌الله حائری شیرازی | راحت طلبی ها، نسل امروز را کسل و بیمار کرده است

خانه / پیشنهاد ویژه / آیت‌الله حائری شیرازی | راحت طلبی ها، نسل امروز را کسل و بیمار کرده است

استاد حوزه علمیه گفت: متأسفانه امروزه همه امور جاری زندگی آسان شده و مردم راحت طلب شده‌اند و این رفاه طلبی سبب بسیاری از بیماری‌ها شده، بطوریکه اگر نسل جوان بعضا دچار یک عارضه و بیماری هستند.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی از اساتید برجسته ی اخلاق حوزه علمیه در آیین اختتامیه سومین المپیاد فرهنگی و ورزشی طلاب حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها بیان فرمودند: یکی از دلایل افت توجه مردم کشور به ورزش آن است که فضای مجازی به رقیبی برای ورزش تبدیل شده است و توانسته متولی بخش اعظمی از بیماری های افراد باشد.

عضو سابق خبرگان رهبری افزود: مردم باید به اندازه نیاز از فضای مجازی استفاده کنند و آفت دنیای امروز آن است که مردم ورزش را رها کرده و غرق در فضای شبکه های مجازی شده اند.

وی خطاب به مسئولان و برنامه ریزان گفت: باید یارانه ورزش را در کشور برای استفاده قشرهای مختلف مردم از فضاهای ورزشی تخصیص داد و حتی باید برخی فضاهای ورزشی به صورت رایگان در خدمت مردم باشد، مردم به ورزش کردن علاقه مند هستند؛اما دستشان به امکانات ورزشی نمی رسد و بسیاری از مردم این تمکن را ندارند که در هفته دو یا سه بار به استخر بروند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ورزش نباید به یک تجارت تبدیل شود، این در حالی است که مسابقات ورزشی بدون تزریق پول به آن ها به انجام نمی رسد،  باید روحیه بسیجی را در ورزش نهادینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه سبک زندگی ها تغییر یافته است، اظهار داشت: در زمان‌های قدیم، مردم پیاده یا با مرکب به سفر می‌رفتند که این به نوبه خود یک ورزش محسوب می‌شود؛ همچنین زن‌ها در خانه با گوشت کوبیدن، جارو زدن، رخت شستن، هیزم آوردن و غیره به نوعی ورزش انجام می‌دادند، اما امروز همه امور آسان شده و مردم راحت طلب شده‌اند و این رفاه طلبی آنها سبب بسیاری از بیماری‌ها شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: در زمان های قدیم، مردم در خانه های خود مرغ و دیگر حیوانات حلال گوشت را پرورش می‌دادند و تغذیه آنها غالباً محصولاتی بود که از اینها به دست می آمد، اما امروزه متاسفانه به عنوان مثال یک میلیون تخم مرغ را تبدیل به جوجه می‌کنند و با تزریق هورمون پس از 45 روز یک مرغ ناسالم یک کیلو و پانصد گرمی تحویل بازار می‌دهند.

وی گفت: سبک زندگی امروز به گونه‌ای است که ورود انرژی به بدن چند برابر شده و از وقتی که ماشین وارد زندگی بشر شده و کارهای انسان را ماشین انجام می‌دهد انجام ورزش امری واجب است.

سخنران این مراسم ورزشی بیان داشت:  سبک زندگی امروز به گونه‌ای است که ورود انرژی به بدن چند برابر شده و خروج آن از بدن به دلیل زندگی ماشینی کم شده است و نتیجه آن این است که از جوانی شاهد بروز بیماری‌های مختلف هستیم بطوریکه امروز جمعیت مبتلایان در دنیا به بیماری دیابت هم‌رده جمعیت کشورهایی نظیر چین و هند است.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی ثمره نشان دادن صبر را در دنیا شاهد هستیم و کشورهای مختلف به مسیر انقلاب می‌پیوندند، اظهار کرد: باید در روند زندگی کنونی خود به تدبیرالمعیشت توجه داشته باشیم، باید امروز به اندازه‌ای که اکسیژن مصرف می‌کنیم به توسعه باغ‌ها نسبت به تولید این اکسیژن توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید در بدن خود نیز وقتی انرژی بیش از حد مصرف کرده‌ایم با ورزش این انرژی اضافه را خارج کرده و با این روش بر عمر خود بیفزاید.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه آپارتمان نشینی مجال کار و جنب و جوش را از انسان‌ها سلب کرده است، گفت: در شیراز طرحی به نام «حیاط برج» بر پاشد و بر اساس آن همانطوری که در برج‌ها برای ماشین‌ها قطعه‌ای از زمین به عنوان پارکینگ در نظر گرفته می‌شود، برای هر واحد قطعه زمینی برای کاشت سبزیجات و نگهداری از مرغ و امثال آن نیز اعطا شود و با استقبال مردم مواجه شد.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه برخی خارجی ها می‌گویند دین اسلام، دین حقیقی نیست، ابراز داشت: روزی یک نفر به من این جمله را گفت، در حالی که دلیلش این بود که «مناطق مسلمان نشین اغلب آلوده و غیر بهداشتی بوده، اما مناطق مسیحی نشین پاک و سالم است»؛ همچنین از دیگر دلایلش هم کم تر پرداختن مسلمانان به امر ورزش بود.

وی ادامه داد: طلاب علوم دینی در قم الگوی عالم تشیع و عالم تشیع قلب عالم اسلام است؛ بنابراین ضروری است به مباحث ورزشی بیشتر بپردازند تا علاوه بر منافعی که برای خود اشخاص دارد، دیگر کسانی به اعمال شیعیان اشکال نگیرند و از این طریق نتوانند به اسلام ضربه بزنند.

استاد اخلاق حوزه  خاطرنشان کرد: ورزش باستانی فضای کمی را اشغال می‌کند؛ بنابراین در هر محله می‌توان یک فضای کوچک را به این نوع ورزش اختصاص داد، چرا که این نوع ورزش در واحد زمانی بسیار کم انرژی‌ زیادی را آزاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *