آیت‌الله علی جاودان | انسان عاقل هرگز مرتکب گناه نمی‌شود

خانه / مطالب و رویدادها / آیت‌الله علی جاودان | انسان عاقل هرگز مرتکب گناه نمی‌شود
آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، در سلسله جلسات درس اخلاق که در حسینیه مرحوم مرتضی زاهد برگزار شد، درباره زائران مضجع شریف حضرات معصومینعلیهم السلام گفت: پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم خاطر نشان کرد: گروهی از امت من به زیارت ما می‌آیند و در این کار خدمت به من را دنبال می‌کنند و قصد صله با من را دارند، من در موقف قیامت به سراغ آنان رفته و بازوی آنان را می‌گیرم و از سختی‌های روز قیامت نجاتشان می‌دهم.
وی افزود: روایت است که اگر کسی در روز عرفه امام حسین علیه السلام را زیارت کند خداوند قلب او را خنک می‌کند؛ منظور از خنکی قلب نابودی شک و تردید درونی انسان و رسیدن به درجه یقین است.
آیت‌الله جاودان با استناد به روایتی از امام محمد باقر علیه السلام ادامه داد: حضرت فرمودند: زیارت شهدای آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم اگر از روی اخلاص باشد در اصل صله پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم است؛ طبق صریح روایات؛ گناهان زائران حسینی مورد بخشش خداوند تبارک و تعالی قرار می‌گیرد و انسان همانند روزی که از مادر زائیده شده از گناه بیرون می‌آید.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: کسی که برای رضای خدا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مشرف شود به والله خدا گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد؛ منظور از بخشش گناهان آینده آن است که انسان دیگر رغبت به انجام گناه نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در روز قیامت منادی زائران امام حسین علیه السلام را مورد خطاب قرار می‌دهد و از نیت آنان نسبت به زیارت قبر مبارک سیدسالار شهیدان سوال می‌کند، گفت: زائران حسینی در پاسخ به این ندا می‌گویند نیت ما علاقه به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان مطهر ایشان بود و ابراز ناراحتی بود نسبت به حوادثی که دشمنان بر این بزرگان رواداشته بودند، در این هنگام ندا می‌رسد شما بروید به پنج تن آل عبا ملحق شوید شما با آنها و در درجه آن بزرگان هستید بروید و در لوای پرچم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار گیرید.
استاد حوزه علمیه انجام گناه را از کم عقلی انسان دانست و اظهار داشت: انسان زمانی که گناه می‌کند عقل او ضایع می‌شود. انسان عاقل هرگز نمی‌تواند گناه انجام دهد. انسان با عقل به جنت الهی دست می‌یابد بنابراین عقل انسان به هر مقدار رشد کرده باشد به همان میزان از گناه پرهیز می‌کند.
آیت‌الله جاودان در بخش دیگر سخاوت را از نشانه‌های انسان باایمان بیان کرد و گفت: سخاوت همان ایمان و عقل است انسان بخیل کمبود ایمان و عقل دارد انسان برای به دست آوردن سخاوت عقل و ایمانش نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *