آیت‌الله مصباح یزدی | تدوین رساله و مقالات علمی پیرامون پاسخ به شبهات در حوزه ضرورت دارد

خانه / پیشنهاد ویژه / آیت‌الله مصباح یزدی | تدوین رساله و مقالات علمی پیرامون پاسخ به شبهات در حوزه ضرورت دارد

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی رحمة الله علیه گفت: امام حسین علیه السلام در آخرین لحظه‌های قبل از شهادت این درس را به ما دادند که جهاد نباید برای غنیمت و یا رسیدن به بهشت باشد، بلکه انسان باید در راه حق و اسلام جهاد کند، زیرا خداوند این جهاد را دوست دارد و مومن واقعی هیچ تعلق خاطری به دنیا و دنیا پرستی ندارد.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه  در دهمین یادواره شهدای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه و در جمع طلاب و خانواده معظم شهدا و ایثارگران روحانی اظهارداشت: متأسفانه گاهی دیگران بیش از ما شیعیان و مسلمانان، پیرو امام حسین علیه السلام هستند، بطوریکه در قرآن کریم چندین عامل انگیزشی و تشویقی برای جهاد آورده شده است که به دست آوردن غنیمت و غلبه بر دشمن از جمله این عوامل است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: مادی گرایانی همچون آمریکایی ها از هیچگونه جنگی ابا ندارند و برای دستیابی به منافع خود از هر شیوه ای اعم از سلاح های هسته ای استفاده می کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه ادامه داد: ما در دین خود در عرصه دفاع، آموزه های بسیار  غنی‌ داریم و علما باید آنها را برای جامعه تبیین کنند تا شبهات حل‌شود.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: مادی گرایی، دفاع از جان، منفعت طلبی، دفاع از مال و ناموس از جمله اهدافی است که سبب می شود احزاب مختلف با یکدیگر به جنگ‌ بپردازند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه افراد در عرصه جهاد و دفاع از ارزش های اسلامی به سه دسته تقسیم می شوند، عنوان کرد: دسته اول به غنیمت ها و مال دنیا دل خوش می کنند، دسته دوم‌ جان خود را با خداوند معامله می کنند و خدای متعال نیز در عوض این تجارت به آنها پاداش ابدی می دهد، اما دسته سوم کسانی هستند که خالصانه و عاشقانه و بدون هیچگونه ترس از جهنم یا حب بهشت، جان خود را برای خداوند فدا می کنند؛ با مطالعه وصیت نامه های شهدای دفاع مقدس درمی یابیم که این عزیزان از دسته سوم بودند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه با بیان اینکه تنها مکتب اسلام می تواند افرادی تربیت کند که برای به شهادت و جان دادن در راه خداوند چله نشینی کنند، اظهارداشت: امام حسین علیه السلام نمونه بارز ایثارخالصانه در راه خداوند متعال بودند، زیرا مکتبی را گشودند که بر اساس آن، هزاران هزار شاگرد مستعد شهادت تربیت شدند.

ایشان با بیان اینکه از زمان انبیای الهی شبهات بسیاری در ادیان وجود داشته است، یادآور شد: در همه مقاطع افرادی بوده‌اند که شبهات را در جامعه ترویج می‌دادند اما امروزه همه‌چیز در قالب مباحث علمی قرارگرفته و افرادی با علم فلسفه در راستای این شبهات تحقیق می‌کنند هرچند وظیفه اصلی پاسخ به این شبهات به عهده حوزویان است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه شبهات شیطانی بسیاری در حال تهدید نسل جوان جامعه است، گفت: یکی از این شبهات، شبهاتی است که درباره چرایی وجود جنگ در عالم مطرح می شود؛ آنها در این زمینه می گویند؛ ” چرا خداوند کاری نکرده است که در عالم صلح برقرار باشد و جنگی برپا نشود”.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه همچنین بر ضرورت تدوین رساله ها، مقالات و‌ کتب علمی ‌در زمینه پاسخ به این نوع شبهات تأکید کرد و اظهار داشت: مردم در طول تاریخ همواره با این دسته از شبهات شیطانی روبه رو بوده اند و جریان های شبه افکن از طرق مختلفی همچون جبرگرایی، کارهای غلط خود را توجیه می کردند؛ امروزه همان شبهات به روز رسانی شده و به صورت اصطلاحات فلسفی به کار می رود، بنابراین امروزه حوزه های علمیه موظف هستند که به همه شبهات به صورت منطقی پاسخ دهند و  در این زمینه کوتاهی نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر کدام از نظریه های مختلف در دنیا به شبهه یاد شده بر اساس روش ها و آداب خودش پاسخ می دهد، یادآور شد: مادی گرایان سنتی می گویند انفجاری رخ داد و همه عالم هستی به وجود آمد و بر این اساس همه رخدادهای دنیا را صرفاً اتفاق و حادثه می دانند؛ دسته دیگر که مادی گرایان دیالکتیکی و جدلی هستند، جنگ و خونریزی را لازمه عالم دانسته و قائل هستند که بشریت برای زندگی‌، بقا و پیشرفت باید به جنگ بپردازد.

ایشان در پایان سخنان خود با بیان اینکه حفظ ارزش‌هایی مانند ناموس، دین و شرف انسان از جمله اهداف اصلی جهاد می باشند، افزود: خداوند به دست آوردن غنیمت را برای افراد ضعیف و دنیاپرست عامل انگیزشی قرار داده است و گرنه افرادی که در درجه بالای ایمانی قرار دارند فعل شهادت در راه خداوند و دفاع از حق را با هیچ‌چیز دیگری عوض نخواهند کرد.

استاد  حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فقط کسانی که به آخرت و ثواب جهاد ایمان‌دارند پس از شهادت به سعادت می‌رسند، مطرح کرد: در دوران دفاع مقدس افرادی بودند که شب‌های جمعه از سایر شهرها به قم و مسجد جمکران می‌آمدند تا سعادت شهید شدن در جنگ را کسب کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه مؤمنان واقعی از مکتب امام حسین علیه السلام درس گرفته و جزو شاگردان ایشان شمرده می‌شوند، تصریح کرد: خداوند جهان را در راستای انتخاب آزادانه انسان آفریده و مراتب کمال را نیز خلق کرده است تا انسان‌هایی که به‌فرمان الهی توجه دارند به سعادت برسند.

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *