آیت الله جوادی آملی | اگر هنر معقول باشد می تواند دیگر کارها را سامان ببخشد

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله جوادی آملی | اگر هنر معقول باشد می تواند دیگر کارها را سامان ببخشد

بزرگان شعر و ادبیات ما، ادبیات را در خدمت دین و ولایت در آوردند و آن را ماندگار کردند و ما می توانیم کسانی را در این زمینه در قم تربیت کنیم.

حضرت آیت الله جواد آملی از اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قمبیان فرمودند: اگر هنر معقول باشد، می تواند دیگر کارها را سامان ببخشد، اما اگر هنر، هنر حسی  باشد  حاصلی جر تن پروری ندارد و جلو دیگر کارهای انسان را نیز می گیرد.

ایشان ادامه دادند: آنچه مانع سرگرمی انسان می شود و توجه او را به مقصد اصلی جلب می کند، هنر است.

معظم له ابراز داشتند: بهشت رفتن هنر نیست! چون مجانین و کودکان نیز در صورت فوت به بهشت خواهند رفت، اما بهشت ساختن و بهشت را دیدن هنر است، همه ما وجود بهشت و جهنم را می دانیم اما نه اختلاس کم می شود و نه بیکاری! این نشان می دهد این باور به ایمان تبدیل نشده است.

حضرت آیت الله  جواد آملی با تاکید بر ارزش والای انسان بیان داشتند: حداقل و کمترین ارزش انسان این است که معادل کعبه است، چون انسان و کعبه هر دو در قرآن با «یاء» نسبت به خداوند نسبت داده شده اند، در خصوص کعبه می فرماید: « بَيْتِيَ» و در خصوص انسان دارد که: «نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي»

ایشان ابراز داشتند: اگر ما یک موجود ابدی هستیم چرا ابدیت خود را به خطر بیندازیم؟! ما لذت حلال می خواهیم، انسان مومن از نجوای مناجات خود لذت می برد و آن را جایگزین لذتهای حرام می کند.

معظم له ادبیات و شعر را بستر مناسبی برای انتقال معارف الهی دانستند و تصریح داشتند: ادبیات و شعر قابلیت بیان آن معارف والا و ولایی را دارد و می تواند اثرگذار و تاثیرگذار باشد و اداره ارشاد قم می تواند یک زمینه مناسبی فراهم آورد تا یک «الغدیر» دیگر به وجود بیاید که هر بیت آن چند مطلب معرفتی در خود داشته باشد، این بسترمی تواند در قم فراهم شود چرا که خدا علم را وقف هیچ زمین و زمانی خاصی نکرده است.

ایشان ادامه دادند: بزرگان شعر و ادبیات ما، ادبیات را در خدمت دین و ولایت در آوردند و آن را ماندگار کردند و ما می توانیم کسانی را در این زمینه در قم تربیت کنیم.

حضرت آیت الله جواد آملی در خصوص موسیقی اظهار داشتند: موسیقی باید با دستگاه آفرینش و خلقت ما هماهنگ باشد، باید او را هدایت کرد که به کدام مقصد حرکت کند. انسان می تواند آن را در زمینه های صحیح به کار ببرد مانند استفاده ای که از موسیقی در دوران فاع مقدس صورت گرفت.

در ابتدای این دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به ارائه گزارشی از مهمترین برنامه ها و اهداف پیش روی اداره ارشاد قم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *