آیت الله جوادی آملی | جامعه بدون صبر اداره نمی‌شود

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله جوادی آملی | جامعه بدون صبر اداره نمی‌شود

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه صبر مانند نماز ستون دین است گفت: بسیاری از طلاق‌ها و مشکلات خانوادگی ناشی از نداشتن صبر است و کسانی که این مسایل را دامن بزنند به عذاب گرفتار می‌شوند

آیت‌‌الله‌ جوادی آملی  از مفسران برجسته ی قرآن کریم دیروز(26 فروردین) در ادامه تفسیر سوره مبارکه قمر بیان فرمودند: قیامت وجود دارد و مانند کشتی در حرکت است و یک وقتی لنگر خواهد انداخت و اگر بساط دنیا برچیده شد قیامتی که موجود است برای ما روشن خواهد شد، به همین دلیل امام رضا فرمود از ما نیست کسی که قبول نکند بهشت و جهنم الان موجود است.
وی افزود: برخی هم اکنون بهشت و تنعم بهشتی‌ها و برخی عذاب جهنمی‌ها و خود جهنمی‌ها را الان می‌بینند.
این مفسر قرآن با اشاره به انشقاق و فرق آن با اشتقاق به مسئله انشقاق قمر به عنوان معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اشاره و بیان کرد:
تولد ستارگان از یکدیگر و یا وسعت بخشیدن به عالم توسط خداوند اشتقاق است ولی انشقاق دو نیم شدن یک شیء است و آنچه در قرآن و در سوره قمر مطرح شده دو نیم شدن ماه است زیرا مشرکان گفتند اگر این معجزه را بیاوری ما حرف تو را قبول می کنیم که این امر محال عادی است، ولی محال عقلی نیست.
این مفسر قرآن اظهار کرد: ابن مسعود گفت من کوه حراء را میان دو تکه ماه در هنگام انشقاق دیدم و از طرفی محال عقلی نیست که مستحیل باشد؛ عده‌ای اشکال کرده‌اند که اگر ماه دو نیم شد لذا همه باید ببینند؛ در صورتی که این طور نیست زیرا هر که بیدار بود دید، برخی خواب بودند و برخی در مناطق ابری و یا در آن هنگام، برای آنان روز بوده که امکان دیدن نداشتند بنابراین در اجماعی بودن انشقاق تردید نیست.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ویژگی نظام جاهلی تصریح کرد: در نظام جاهلی سوء ظن در بخش اندیشه حرف اول را می‌زند و هوا و هوس مدیریت این نظام را بر عهده دارد و جامعه بر اساس امیال شهوانی اداره می‌شود.
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه قرآن و دستورات وحی، حکمت بالغه است گفت: حرکت با گمان در اندیشه و رفتار با میل ویژگی نظام جاهلی است ولی حرکت با عقل و عدل معیار عقلانیت و جامعه عقلانی است.
وی در ادامه با بیان اینکه صبر همانند نماز ستون دین است ادامه داد: اگر صبر به عنوان ستون در جامعه نباشد خانواده و جامعه اداره نخواهد شد.
وی تاکید کرد: کسانی که طلاق و ویرانی خانواده و بی‌سرپرست کردن را با گستردن بساط طلاق راه انداخته‌اند اگر توبه نکنند منتظر عذاب الهی باشند زیرا روایت است خانواده‌ای که در آن طلاق باشد به آسانی ساخته نمی‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *