آیت الله سبحانی | اگر دنیا طلبی هدف باشد، مخرب خواهد بود

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله سبحانی | اگر دنیا طلبی هدف باشد، مخرب خواهد بود

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مقام و منزلت لقمان، گفتند: در عظمت این مرد همین بس که خداوند متعال سوره ای را به نام ایشان فرستاده و مطالب بشر را در کنار مطالب خود آورده است.

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید و استاد حوزه ی علمیه صبح امروز در درس خارج اصول فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام کاظم(علیه السلام)، بیانداشتند: حضرت فرمودند: إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : … يا بُنَيَّ ، إنَّ الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ ، قَد غَرِقَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ ، فَلتَكُن سَفينَتُكَ فيها تَقوَى اللّه ، و حَشوُهَا الإِيمانَ ، و شِراعُهَا التَوَكُّلَ ، و قَيِّمُهَا العَقلَ ، و دَليلُهَا العِلمَ ، و سُكّانُهَا الصَّبرَ/ لقمان به پسرش گفت: . . . اى پسرم! دنيا درياى عميقى است كه بسيارى در آن غرق شده‌اند؛ پس باید کشتی تو در این دریا تقوی و پرهیزگاری باشد که عرشه آن ایمان، بادبانش توکل، ناخدایش عقل، راهنمایش دانش و لنگر آن صبر باشد.

ایشان با اشاره به مقام و منزلت لقمان، ابراز داشتند: در عظمت این مرد همین بس که خداوند متعال سوره ای را به نام ایشان فرستاده و مطالب بشر را در کنار مطالب خود آورده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: مهم است که بشر به مقامی برسد که کلمات او در کنار کلمات وحی قرار بگیرد؛ البته کلمات لقمان، وحی نیست؛ اما به قدری ارزشمند است که در کنار کلمات خدا قرار گرفته است.

این استاد  خارج فقه و اصول حوزه با بیان این مطلب که ایمان به خدا سبب می شود که انسان هم دنیا را بگیرد و هم نگیرد، تصریح کردند: اگر دنیا وسیله برای زندگی خود و دیگران شد، خوب است؛ اما اگر دنیا هدف  باشد ، مخرب خواهد بود.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان بیان داشتند: طلاب باید در زندگی خود با فقر و قناعت آشنا شوند و فکر نکنند آنچه را که باید در 60 سالگی به دست آورند، در 20 سالگی باید داشته باشند که اگر این طور شود، به جایی نخواهند رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *