آیت الله سبحانی| تفکر "قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند" اندیشه دوران جاهلی است

آیت الله سبحانی| تفکر “قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند” اندیشه دوران جاهلی است

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله سبحانی| تفکر “قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند” اندیشه دوران جاهلی است

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند، اندیشه دوران جاهلی است؛ این زمزمه امروزی از حلقوم برخی از افراد در گذشته نیز شنیده می شد؛ این گروه خیال می کردند زندگی آنها در دست چند کافر مشرک است که اگر قطع رابطه شود، اقتصاد آنها فلج می شود

آیت الله سبحانی| تفکر “قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند” اندیشه دوران جاهلی است

به گزارش خبرگزاری حوزه؛حضرت آیت الله سبحانی در درس تفسیر سوره برائت  که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، گفتند: خداوند در آیه 24 سوره برائت بیان می کند، در این آیه بیان شده، اگر علاقه به پدران و فرزندان و برادران و همسران و.. شما مانع از جهاد می شود، باید منتظر آینده باشید که چه می شود.

معظم له افزودند: زمانی که امام علی علیه السلام این آیات را برای مردم عرضه کردند،  مشرکان را تا 4 ماه در مکه راه ندهید، عده ای از مسلمانان ضعیف الایمان ناراحت شدند و مشکلات اقتصادی را بهانه کردند.

ایشان با ذکر این مطلب که قرآن این مطلب را فرض می داند که محبت فرزند و پدر و مادر و حتی مال، طبیعی است، اظهار کردند: نکته اسلام آن است که بیان می دارد، اگر امر الهی دایر بین محبت و جهاد شد، جهاد در راه خدا قطعا مقدم خواهد بود؛ هر جا  دین خدا در خطر افتاد، به هیچ عنوان نباید مساله دیگری را بر جهاد مفروض بداریم؛ قرآن ما را به دوری و پرهیز از محبت به پدر و مادر مشرک تشویق نمی کند، ولی بیان می دارد  این محبت نباید مانع از انجام فرایض الهی شود.

معظم له بیان کردند: بهره ای که از این آیه می توان گرفت آن است که وابستگی عاطفی نباید ما را از دین دور کند؛ این مساله برای ما هشدار است؛ اینکه قطع رابطه با فلان کشور ما را فلج می کند، اندیشه دوران جاهلی است؛ این زمزمه امروزی از حلقوم برخی از افراد در گذشته نیز شنیده می شد؛ این گروه خیال می کردند زندگی آنها در دست چند کافر مشرک است که اگر قطع رابطه شود، اقتصاد آنها فلج می شود.

این مرجع تقلید یادآور شدند: نباید از این که با چند کشور کافر مراوده نداشتیم، زندگی ما قطع می شود، بلکه جوانانی در کشور ما پیدا می شوند که با علم و درایت کشور را اداره می کنند؛ نتیجه دیگری که از این آیه گرفته می شود آن است که محبت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یکی از اصول اسلام است؛ بنابراین دوست داشتن پیامبر یکی از اصول اسلام است.

ایشان افزودند: دوستی پیامبر دو معنی دارد؛ نخست اینکه اگر ایشان را دوست داریم حتما راه ایشان را پیش می گیریم؛ معنی دوم این است که این دوستی برای ما یک فضیلت است؛ دوستی انسان با فضیلت، برای انسان یک کمال خاص به شمار می رود؛  وهابی ها می گویند که حب النبی کمال نیست؛ دوستی انسان با انسان های فرزانه کمال است؛ هرچیزی که مظهر حب النبی است نیز کمال است؛ اگر درب خانه پیامبر را ببوسیم بازهم مظهر کمال است؛ وابسته محبوب نیز برای انسان محبوب است.

معظم له بیان کردند: برخی از مفسران در خصوص اینکه بیان شده، اگر چنین نکردید صبر کنید که آینده بیاید تفاسیری را مطرح کرده اند که عده ای از آنها به اشتباه آن را عذاب معرفی کردند، در حالی که مومنان مشمول عذاب نمی شوند.

ایشان گفتند: در این میان علامه طباطبایی که المیزان ایشان کتاب قرن است، بهترین تفسیر را بیان می دارد و عنوان می کنند که این سخن به این معنی است که پس از شما مسلمانانی می آیند و دین خدا را مقدم می دارند؛ ایشان سپس آیات دیگری را برای تصدیق این مساله بیان می کند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار کردند: علامه در بیان شاهد تفسیر خود به آیاتی اشاره می کند که در آن خداوند به مسلمانان بیان می دارد که در آینده افرادی می آیند که به جای شما دین خدا را یاری می کنند؛ برخی از مفسران مصادیق این آیه را فارس ها می دانند؛ البته ایرانیان خدمات بسیاری به اسلام کرده اند؛ پس از ورود اسلام به ایران، ایرانیان با قلم و بیان و جنگ و… در خدمت اسلام بوده اند و به حق مصداق همان آیاتی هستند که علامه بیان می کند.

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *