آیت الله علم‌الهدی|مسئولیت‌ با اشرافی‌گری سازگاری ندارد

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله علم‌الهدی|مسئولیت‌ با اشرافی‌گری سازگاری ندارد

نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: اشرافیت در کنار مسئولیت‌های نظام حتی به اندازه یک مجلس مهمانی سازگاری ندارد؛ در نظامی که مسئولان با اشراف هم‌پایه باشند، عدل اسلامی قابل پیاده‌سازی نیست.

آیت الله سید احمد علم‌الهدی،نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در مراسم نخستین شب قدر در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام ثامن حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام با اشاره به نامه حضرت علی علیه السلام برای یکی از استانداران خود، بیان فرمودند: در نظامی که همپایگی مسئولان با قشر اشراف باشد، عدل اسلامی قابل پیاده‌سازی نیست و اشرافیت در کنار مسئولیت‌های نظام حتی به اندازه یک مجلس مهمانی سازگاری ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: عدل اسلامی در جریان اشرافیت و حضور مسئولان در سفره اعیان و اشراف زورمند اجرایی نمی شود.

تبلور مظلومیت اهل‌بیت علیه السلام در مظلومیت امام اول

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در شناخت مظلومیت اهل بیت علیه السلام نباید به یک شعار اکتفا کرد، اظهار داشت: یاد مظلومیت ائمه اطهار علیه السلام وسیله‌ای برای قرب پروردگار است؛ البته در صورتی این مظلومیت وسیله قرب می‌شود که یک نقطه عبرت و تجربه در زندگی اجتماعی و فردی ما به صورت یک جریان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مظلومیت اهل بیت علیه السلام در مظلومیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام متبلور است، به تبیین بعد مردمی مظلومیت حضرت پرداخت و افزود: عده ای از کسانی که در غدیرخم رهبری حضرت علی علیه السلام و خلافت ایشان را برای جامعه‌ پذیرفتند، پس از رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دست به کودتا زدند و حزبی که تعدادشان از 25 نفر تجاوز نمی کرد، از نبود آگاهی و رشد سیاسی مردم به عنوان ابزاری برای کودتای شیطانی استفاده کردند که به اساس انقلاب اسلامی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ضربه زد و حضرت علی علیه السلام مظلوم واقع شد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این کودتا علیه حضرت علی علیه السلام نبود، بلکه علیه انقلاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شکل گرفت و در نتیجه جامعه به بلای ارتجاعی مبتلا و نظامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از طریق وحی برای مردم برپا کرده بودند به نظام عشیره‌ای تبدیل شد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ساختار نظام اجتماعی به دو جریان ناخواسته و انقلاب پذیرفته مبدل شد، عنوان کرد: بخشی از مردم با بصیرت کامل به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورده و اسلام را پذیرفته بودند و بخشی دیگر به علت قدرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تسلیم شدند اما اسلام به عنوان انقلاب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای آنها جا نیفتاد و در عمق جان‌ آن‌ها نفوذ نکرد.

لشکر‌کشی ثروتمندان در مقابل اجرای عدل

وی با بیان اینکه بعد دیگر مظلومیت حضرت علی علیه السلام مربوط به ساختار نظام در طول 25 سال خانه‌نشینی ایشان و حاکم نبودن عدل اسلامی در جامعه است، اظهار داشت: ثروت و قدرت در گوشه‌ای از اجتماع و فقر و بدبختی در گوشه ای دیگر رسوب کرده بود بنابراین نظام اسلامی برای اقامه عدل باید حاکم می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: اساس سیستم با جریان فسادی شکل گرفته بود که باید از بین می‌‌رفت که به همین علت حضرت علی علیه السلام در مقام اصلاح جامعه برآمد و زر و زورمندان مقابل ایشان لشکرکشی کردند.

آیت الله علم‌الهدی افزود: آن حضرت برای احقاق حق قشر مستضعف و آسیب‌پذیری که حقوق شان در دست اشراف بلوکه شده بود، قیام کردند و قصد بازگشت این حقوق را به صاحبان شان داشتند اما آنها حاضر به دفاع از امیرالمومنین علی علیه السلام نشدند.

وی افزود: در نتیجه، این دفاع نکردن‌ها و توطئه‌های نابکارانه جریان‌های فاسد به دست افرادی که خود را عناصر ارزشی جامعه می‌دیدند، به شهادت ایشان منجر شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جریان انحرافی سیاسی چنان جریان‌های ارزشی را ساقط می‌کند که یک حافظ قرآن قاتل امام معصوم علیه السلام و «علی‌کشی» برای او ارزش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *