آیت الله مصباح یزدی | روحانیون از بصیرت اجتماعی غافل نشوند

خانه / علما وسخنرانان / آیت الله مصباح یزدی | روحانیون از بصیرت اجتماعی غافل نشوند

آیت الله مصباح یزدی گفت: داشتن بصیرت اجتماعی برای تحلیل وقایع روز جامعه از مسائل مهمی است که روحانیت نباید از آن غافل شود، زیرا اگر علما نسبت به تحولات جامعه بصیرت نداشته باشند، نمی توانند مشکلات را ببیند و آنها را حل کنند.

آیت الله مصباح یزدی، از اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه و رئیس موسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه در آیین عمامه گذاری طلاب تهران، در جامعه علمیه امیرالمومنین علیه السلام با تاکید بر توجه ویژه به تهذیب و مسئله تزکیه نفس طلاب، اظهار داشت: افرادی که به اخلاق حسنه مزین نیستند، علمشان برای پشیبرد جامعه اسلامی فایده ای ندارد و حتی برخی از این افراد موجب ضربه به دین خواهند بود. این چنین افرادی در طول تاریخ وجود داشته اند و انسان باید از عاقبت آنها درس بگیرد .

ایشان ادامه داد: داشتن بصیرت اجتماعی برای تحلیل وقایع روز جامعه از مسائل مهمی است که روحانیت نباید از آن غافل شود، زیرا اگر علما نسبت به تحولات جامعه بصیرت نداشته باشند، نمی توانند مشکلات را ببیند و آنها را حل کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه اظهار کرد: امروزه وظیفه روحانیون و طلاب بسیار سنگین تر از گذشته است، زیرا امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار دارد. در زمان گذشته همین امکانات حداقلی مثل حجره و مدرس نیز در اختیار طلاب قرار نداشت و مدارس علمیه به کاروان سرا و انبار کالا تبدیل شده بودند.

عضوخبرگان رهبری اضافه کرد: در سال های پیش از انقلاب، پوشیدن لباس روحانیت جرم بود و روحانیون ملبس دائما مورد آزار و تمسخر روزنامه ها و عموم جامعه قرار می گرفتند، اما در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی، روحانیت شأن و منزلت خود را بازیافته و این مسئله نیاز به شکرگزاری دارد تا ان شاءالله روز به روز بر توفیقات روحانیت در جهت حفظ اسلام و مسلمین افزوده شود.

آیت الله مصباح یزدی در پایان گفت: هدایت بیرونی الهی از انبیاء شروع می شود و مرحله نازل آن علما هستند که البته نقش آنها در جامعه کمتر از نقش انبیا و ائمه علیه السلام نیست، در نتیجه همواره باید به این موضوع توجه داشته باشند و وظیفه خود را با در نظر داشتن سه رکن «علم»، «خودسازی» و «بصیرت اجتماعی» انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *